jako instrument metodyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Patriotyzm przyszłości.
Aleksander Kamiński urodził się r. w Warszawie.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Jak budować autorytet rodzica w oczach dziecka?
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Dobre zachowanie jest to zespół norm zachowania obowiązujących wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku i okoliczności w jakich się znaleźli. Co oznacza.
Symbolika Watry Wędrowniczej
ZUCHY zarys metodyki.
PRAWA CZŁOWIEKA.
36 Drużyna Harcerska „Wilki”
Dobrego Dnia Listopad Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
„Czym skorupka za młodu...”
JAN PAWEŁ II
Porady dla Twojego życia:
Metodyka harcerska i starszoharcerska
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolska akcja świątecznej pomocy – realizowana od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA. Głównym jej założeniem jest idea.
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Jak budować więzi z dziećmi?
Życie nastolatka.
RACHUNEK SUMIENIA.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
Co to znaczy być zuchem - czyli o pewnej tradycji
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Wydział Harcerski GK ZHP
Przyrzeczenie harcerskie
Jan Paweł II Orędownik rodzin.
Poradnik szczęśliwej rodziny
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
O korzeniach i skrzydłach…
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Klasa II LŚ; dziś jest ; do wakacji pozostało 104 dni Fot. Tła. Fotolia.com.
Skarbiec serdecznych życzeń.
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Wartości w życiu człowieka
"Przyjaciel Lasu" Hubert Kotewa Szkoła Podstawowa nr 4
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Janusz Korczak (Henryk Goldszmit)Z pochodzenia Żyd. Urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie. Jego ojciec adwokat zmarł, gdy ten.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
8 zasad postępowania lidera
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Kierunki programowe ZHP
„Nie proś świata, aby się zmienił na lepsze, to Ty zmień się pierwszy”
Czym właściwie jest harcerstwo?. Harcerstwo To polski ruch społeczny i wychowawczy, będący częścią ruchu skautowego. Oparty na służbie, samodoskonaleniu.
Przyjaciel najcenniejszy dar
Rodzice nie muszą być samotni
Kierunki programowe ZHP Magdalena Kropiwnicka Marta Wyszkowska.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Zapis prezentacji:

jako instrument metodyczny Prawo Zucha Obietnica jako instrument metodyczny w pracy z zuchami Opracowanie: phm. Dagmara Kiryluk HR

Czym jest Prawo Zucha? narzędziem do kształtowania młodego charakteru wytycza kierunek wychowania zuchów stanowi kodeks postępowania jest życiowym drogowskazem motywacją do nieustannego dążenia do osiągnięcia ideału Jest kompasem zuchmistrza – kapitana okrętu, który dowozi młodych ludzi do celu dobrze ukształtowanych wprowadza w dorosłość. Kapitan oddaje społeczeństwu człowieka, który radzi sobie w rodzinie, społeczności lokalnej, jest wszechstronnie rozwinięty duchowo, intelektualnie, społecznie i fizycznie.

Zuch choć jeszcze jest nieduży kocha Polskę - w sercu nosi, Zuch wśród swoich rówieśników, tak, jak oni - starszych słucha. Ale mówi im: Kochani Ja mam swoje Prawo Zucha. Zuch choć jeszcze jest nieduży kocha Polskę - w sercu nosi, dla niej uczy się - jej służy, jak punkt pierwszy Prawa głosi. Drugi punkt jest równie ważny.  Zuch jest dzielny - śmiało kroczy, jest roztropny i rozważny trudom patrzy prosto w oczy. Zuch nie łamie swego słowa  i nie skłamie - jasna sprawa, prawdę kocha jego mowa – to już trzeci jest punkt Prawa O porządek dba w swych książkach, co dzień rano łóżko ściele, pamięta o obowiązkach – choćby miał ich wiele. Koleżeński jest w zabawie, starszym służy wdzięcznym ruchem, jest pomocny w każdej sprawie, wszystkim dobrze jest z tym zuchem.  Wiedzę zdobyć -w tym jest pierwszy, czy nauka, czy zabawa, stara się być coraz lepszy – to ostatni z punktów Prawa. Za to wszystko drużynowy  zuchom gwiazdkę wręczyć może, a w przyszłości niedalekiej zuch harcerski sznur założy.

Zuch kocha Boga i Polskę Jeden z trudniejszych punktów Prawa! Bóg i Ojczyzna to najważniejsze rzeczy, na których opiera się całe harcerstwo Jeśli nie postrzega harcerstwa jako służby, poświęcania się dla innych, to jego harcerska przygoda jest pozbawiona sensu. zuch ma: umieć kochać akceptować siebie, świat, swoje otoczenie szanować osobowość, odmienność, godność i wolność drugiego człowieka zuch nie myśli tylko o sobie, żyje także dla innych zuch zna i szanuje tradycję, kultywuje wartości

Bycie Polakiem napawa go dumą! Aby kochać coś abstrakcyjnego, trzeba to najpierw poznać Kocha Boga szanuje zasady moralne, poczucie dobra, piękna, dar miłości nie obce są słowa: prawda, dobro, sprawiedliwość, wolność, miłość, przyjaźń i braterstwo, wiara i nadzieja jest prawy, uczciwy, pracowity, obowiązkowy postępuje zgodnie ze swoim sumieniem nie ważne jest wyznanie umie rozgraniczyć dobro i zło. Bycie Polakiem napawa go dumą! Kocha Polskę buduje poczucie więzi i wspólnoty z rodziną, kolegami ze szkoły, wsią, osiedlem, miastem, mieszkańcami Polski budzi się w młodym człowieku duch patriotyzmu uczy się być obywatelem, poznaje prawa i powinności obywatelskie oraz zasady demokracji dąży do bycia człowiekiem wartościowym: mądrym i silnym, zdrowym, wrażliwym na krzywdę drugiego człowieka, dbającym o środowisko naturalne, szanującym tradycje, prawo i praworządność jeśli zuchy będą dobrze zachowywały się w stosunku do siebie nawzajem - to dobry krok do osiągnięcia celu.

Zuch jest dzielny Dzielność jest synonimem słowa zuch odznacza się odwagą jest zaradny i wytrzymały jest sprawny fizycznie, zręczny, odporny, prawy umie przyznać się do złych postępków nie boi się odpowiedzialności można na niego zawsze liczyć nie jest tchórzem Swoim zachowaniem oddziałuje na innych, motywuje do: pracy nad sobą, pokonywania strachu, dyscypliny i opanowania Dzielność: oznacza siłę zewnętrzną i wewnętrzną dziecka kojarzy się z czymś trudnym, wymagającym wysiłku, bohaterstwa Należy określić, co znaczy dzisiaj być dzielnym i gdzie tej dzielności szukać. Na początku będzie to odwaga fizyczna Później osoba, która potrafi: wyrzec się czegoś, co sprawi przyjemność innym pokonać swoje przywary i przyznać się do złego postępku

Zuch mówi prawdę nie musi i nie chce kłamać i nie kłamie kłamstwo obciąża, zasmuca, niepokoi brzydzi się kłamstwem nie wprowadza nikogo w błąd nie mówi niczego, co jest niezgodne z rzeczywistością i sumieniem dotrzymuje danego słowa jest odpowiedzialny za swoje słowa zasługuje na zaufanie Zuch powinien być prawdomówny najpierw w stosunku do samego siebie Zuch prawdomówny przyznaje się do swoich błędów i przewinień. O wartości człowieka nie stanowi pochodzenie i nie należy się wstydzić swojej wiary, narodowości i niezamożnej rodziny.

Zuch pamięta o swoich obowiązkach czyni dobro z każdego obowiązku się wywiąże i robi to codziennie wykonywanie obowiązków cieszy rodziców, nauczycieli, kolegów daje przyjemność, radość jest słowny, punktualny, posłuszny i karny wie, że wszystko ma swoje miejsce i swój czas dba o zdrowie stara się być rzetelny we wszystkim, co robi. Ma obowiązki wobec Boga, rodziny, kolegów, szerszej społeczności: pomaga rodzicom potrafi utrzymać porządek jest obowiązkowy w nauce opiekuje się roślinami w domu nie niszczy roślin w parku i w lesie dba o zwierzęta

Nie tylko ludziom jest z nim dobrze, ale również zwierzętom, Wszystkim z zuchem jest dobrze Kto nie potrafi kochać siebie, innych ludzi, zwierząt, dbać o rzeczy - żyje w osamotnieniu. ma poczucie własnej wartości ma pozytywny stosunek do świata niesie chętną pomoc potrafi być czuły, opiekuńczy dla młodszego rodzeństwa potrafi być sprawiedliwy i pogodny wzbudza sympatię spełnia dobre uczynki jest dzielny i wywiązuje się z obowiązków nie przeszkadza innym nie potępia nikogo nie sprawia przykrości innym nie narzeka i jest uśmiechnięty Nie tylko ludziom jest z nim dobrze, ale również zwierzętom, roślinom i rzeczom. Na początku będzie to rozumiane: nie robię nikomu krzywdy, więc jestem dobry. Dopiero później będzie brakować dobrych uczynków.

Powinien zmieniać się na lepsze we wszystkich dziedzinach życia. Zuch stara się być coraz lepszym Powinien zmieniać się na lepsze we wszystkich dziedzinach życia. Robi to każdego dnia! Jest podporządkowany wartościom zapisanym w Prawie i Obietnicy Zucha ciągłe pnie się wzwyż szuka prawdy o świecie, życiu i o sobie samym znajduje sens życia systematycznie się uczy i zdobywa nową wiedzę i umiejętności samodoskonali się i rozwija

Zbiórka powinna zawierać w sobie elementy dobrej zbiórki. Jak wprowadzać Prawo Zucha - powinny poznać Prawo Zucha dopiero wtedy, kiedy zaaklimatyzują się w gromadzie - zbiórki pierwszego miesiąca - sposób realizacji powinien być dostosowany do wieku i stażu zuchów - dobra zabawa - logiczność w realizacji (jedno wynika z drugiego, nic sobie nie zaprzecza) - powaga Zuchy nie uczą się punktów Prawa na pamięć! Zapamiętywanie Prawa Zucha musi odbywać się na zasadzie świadomego dopasowywania sytuacji do poznanych punktów. Najpierw doświadczenie, zrozumienie a potem nauka Zuch najpierw wykonuje (doświadczenia zdobywa w pożytecznych pracach i umiejętnościach oraz grach i ćwiczeniach) potem analizuje (zuchy oceniają siebie i otoczenie w teatrzyku, gawędzie, obrzędach, Kręgu Rady dowiaduje się, że to jest konkretny punkt Prawa Zucha. Kolejność wprowadzania punktów Prawa: - Zuch mówi prawdę - Zuch pamięta o swoich obowiązkach - Wszystkim z zuchem jest dobrze - Zuch jest dzielny - Zucha kocha Boga i Polskę - Zuch stara się być coraz lepszy Zbiórka powinna zawierać w sobie elementy dobrej zbiórki. Dziecinne rozbrykanie można tak zorganizować aby było związany z poznawanym punktem Prawa Zucha.

Obiecuję być dobrym Zuchem zawsze przestrzegać Prawa Zucha Najważniejsze słowa, które zuch wypowiada dobrowolnie Rotę Obietnicy powtarza się: przy przyznawaniu Znaczka przy zdobywaniu kolejnych gwiazdek Zuch ma pamięć specyficzną i zdarza mu się zapomnieć o tym, co obiecał. Powtarzanie Obietnicy umacnia postanowienie i utrwala je. Wyraża również postęp, krok naprzód w wychowaniu zucha. Pogłębia się wola dziecka do doskonalenia się. Zuch przed własnym sumieniem odpowiada za przestrzeganie złożonej Obietnicy. Woli jej dotrzymania zuch ma dowodzić swoim zachowaniem, nauką, zabawą, pracą. Może służyć ideałom, bronić ich, dawać świadectwo swoim postępowaniem.

Bieg na Znaczek Gra Zbiórka - kominek To rodzaj próby, w których każde dziecko ma szansę pokazania, że w pełni zasługuje na miano zucha. Nie jest to typowy bieg harcerski Gra sześć punktów trasę mogą wyznaczać światełka, wstążkach itp. na punktach stoją byłe zuchy (najlepszy wariant) „Odpytywanie” - wykonanie zadań, wybór dobrych odpowiedzi na pytania, rozmowa „Stare” zuchy jako „dobre duchy” dla zdobywających Znaczek (wersja nocna lub po ciemku) Zbiórka - kominek za pomocą form pracy zuchowej i „starych” zuchów przypominamy kolejne punkty Prawa i obrzędowości Gromady. Należy pamiętać o ciekawej formie punktowania! Dopuszczony zuch do próby zawsze na końcu składa Obietnicę!

Obrzęd Obietnicy pierwsza ważna uroczystość w harcerskim życiu dziecka niezapomniane przeżycie bardzo podniosła chwila o znaczeniu wychowawczym ma uroczysty charakter, niepowtarzalny klimat Powinien to być obrzęd indywidualny dla każdej Gromady! O czym należy pamiętać? obecności ważnych symboli Gromady powinien być jeden z żywiołów (ogień lub woda) Znaczek Zucha (przed przypięciem może być ogrzany ogniem z ogniska) zaprosić na uroczystość rodziców i nauczycieli zuchów zuchy składają Obietnicę pojedynczo Znaczek przypina zawsze drużynowy potwierdzenie złożonej Obietnicy

Udanego wprowadzania Prawa Zucha i niezapomnianych Obietnic K O N I E C