Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY O TYM JAK SIĘ UCZYĆ!! ZAPREZENTUJĘ CI METODĘ ZWANĄ W SKRÓCIE METODĄ PPLPP TO TECHNIKA UCZENIA SIĘ, KTÓRA ZREWOLUCJONIZUJE TWOJĄ NAUKĘ ZAPOMNIJ O STAREJ, MAŁO EFEKTYWNEJ METODZIE ZZZ: ZAKUĆ ZDAĆ ZAPOMNIEĆ
NA POCZĄTEK RAD KILKA CHWYĆ BYKA ZA ROGI!!! Szanuj swój czas- rób na kartkach listę zadań do wykonania - Nie obciążaj swojej pamięci. CHWYĆ BYKA ZA ROGI!!! Skoncentruj się na tylko jednej sprawie Zaczynaj od rzeczy najważniejszej. Nie rozpraszaj się!!!
Słuchaj aktywnie Notuj więc na zajęciach Nie siedź bezczynnie w czasie wykładu. Notuj więc na zajęciach Pisanie zmusza do koncentracji Zapisuj tylko główne myśli, pomiń szczegóły!
PRACA W GRUPIE W grupie uczy się łatwiej i przyjemniej Ideał to 2-3 osobowe zespoły Grupa zmusza do myślenia Pamiętaj, że ważny jest dobór partnera do nauki
Podział zajęć w czasie dnia Twoja wydajność zależy od pory dnia Spójrz na krzywą sprawności: Poznaj swą naturę- okresy pasywne i aktywne Najtrudniejsze zadania wykonuj w okresie największej wydajności. Mądrze to wykorzystaj!!!
A TERAZ : KOLEJNE KROKI METODY PPLPP P = Przegląd materiału przed zakuwaniem P = postawienie PYTAŃ o ważnych elementach materiału L = LEKTURA, czyli uważne czytanie P = PRZYSWAJANIE pamięciowe P = POWTARZANIE materiału po jakimś czasie
KROK PIERWSZY-P-(PRZEGLĄD) Przed szczegółowym, zakuwaniem przejrzyj całość. Zrozum o co właściwie w tym wszystkim biega Szczegóły zostaw na później Układanie puzzli jest dużo łatwiejsze, jeśli się widziało układankę wcześniej, albo ma się jej obraz przed oczyma. CZY JUŻ KAPUJESZ??
Jak to osiągnąć????? Przejrzyj spis treści Przeczytaj wstęp. Dowiesz się po co książkę napisano (czyli po co ją czytasz....) Podsumowania, które są na końcu książki czytaj na początku. Przejrzyj materiał czytając tylko nagłówki i oglądając ilustracje i rysunki.
KROK DRUGI- P ( JAK PYTANIA) Postaw sobie pytania, na które na które odpowiedź powinna być ci znana Po co??? Dzięki nim będziesz widział od czego zacząć i na czym skupić uwagę Pamiętaj, że na dany temat można postawić ograniczoną liczbę SENSOWNYCH (!!!) pytań. Umiejętność zadawanie sensownych pytać wyeliminuje nawyk uczenia się rzeczy ZBĘDNYCH!!!
KROK TRZECI-L-(LEKTURA) Przestrzegaj reguł!!!: Koncentracja-Twarde krzesło. stopy na podłodze, cisza i spokój!!! Wychwytywanie myśli-to podstawowa zasada czytania. Podkreślanie i zaznaczanie. Podkreślaj tylko rzeczy WAŻNE, NIE WSZYSTKO Twoje czytanie musi być aktywne. Twoja pamięć musi być czujna i gotowa! Inaczej nic nie zapamiętasz Tabele i ilustracje są ważne-mówią więcej niż słowa.
KROK CZWARTY-P-(PRZYSWAJANIE) Wyrażaj myśli swoimi słowami. Nie kuj na pamięć! Opowiedz sobie po swojemu to, co autor chce ci przekazać. Robiąc to głośno, uruchamiasz maksymalnie pamięć. Rób notatki na marginesie książki. Pisząc, mów do siebie głośno. Notatki pomogą ci przy powtórce. Pamiętaj, że czytanie jest łatwiejsze od myślenia Czytając uruchom swój mózg.... Staraj się czytać ze zrozumieniem
KROK PIĄTY- P -(POWTARZANIE) Prawdziwa powtórka nie polega na kolejnym odczytywaniu materiału, ale na włączeniu myślenia. Najlepsze efekty daje powtarzanie materiału w 2, 8 i 30 dniu po przyswojeniu materiału. Pamiętaj, nie planuj powtórki tuż przed samym egzaminem, czyń to w miarę regularnie.
POWODZENIA!!! Kowalem swego losu jesteś SAM...