SPIS TREŚCI Strona tytułowa Technologia informacyjna Logo Historia robotów przemysłowych Wózki AGV Rodzaje wózków AGV Metody nawigacji wózków AGV Sposób działania wózków AGV Zastosowanie
UNIWERSYTET GDAŃSKI Wydział Zarządzania
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA Baza danych Edytor tekstu Power Point
Historia robotów przemysłowych LP ROK WYNALAZEK AUTOR 1 1954 pierwsze mobilne roboty przemysłowe Barrett Electronics Corporation 2 1956 Manipulator przemysłowy Unimate firma Unimation 3 1969 ramię Stanford Arm Victor Scheinman 4 1970 wykorzystanie systemu Consight firma General Motors 5 1973 robot FAMULUS firma KUKA Robotics 6 sprzedaż T3 firma Cincinnati Milacron Corporation 7 1974 pierwsze użycie wózków AGV fabryka Volvo w Szwecji
1976 ROK Wyprodukowano pierwszy całkowicie zautomatyzowany wózek widłowy (AGV). 1980 ROK Wózek widłowy otrzymał “Nagrodę Deminga”.
Wózki AGV Automatic Guided Vehicles Automatycznie sterowane wózki magazynowe obsługujące linie paletyzacji w zakresie dostawy pustych palet i układanie palet z ładunkiem na półkach wysokiego magazynu. Roboty przemysłowe to roboty wykorzystywane przy szeroko pojętych zadaniach przemysłowych. Robot AGV sterowany laserowo firmy Electric 80
Wózek AGV Obrabiarka CNC Magazyn centralny FrezarkaCNC Układnica regałowa Robot przemysłowy
Rodzaje wózków AGV Wózki holownicze (Towing Vehicle) -pierwsze z wózków AGV, mogą holować wiele przyczep, maksymalna ładowność oferowanych modeli sięga od 3do 27 ton. Wózki pojedynczego załadunku (Unit Load Vehicles) -ładowność od ok. 1 do 27 ton, występują w różnych wersjach, z różnymi platformami załadunkowymi w zależności od konkretnych zastosowań.
Rodzaje wózków AGV Cart Vehicles -wózki o ładowności do 2 ton, mogące pracować jako wózki pojedynczego załadunku lub wózki holownicze. Wózki widłowe (Fork Vehicles) -ładowność od ok 0.5 do ponad 2 ton
Początkowo wykorzystywano przewody montowane w podłożu Początkowo wykorzystywano przewody montowane w podłożu. W latach 80-tychwprowadzono nawigację laserową Obecnie stosuje się nawigację magnetyczno-żyroskopową. AGV z nawigacją magnetyczno- żyroskopową AGV z nawigacją laserową
Metody nawigacji wózków AGV: metoda pętli indukcyjnej, metoda pętli magnetycznej (metalicznej), metoda nawigacji laserowej, metoda linii refleksyjnej, metoda układu współrzędnych, metoda żyroskopowa, metoda ultradźwiękowa, metoda GPS
Sposób działania: Operacja transportowa Pobranie palety z detalem z bufora wyjściowego maszyny produkcyjnej Transport palety w określonym czasie w kierunku kolejnej maszyny Umieszczenie palety w buforze wejściowym maszyny
Zastosowanie: Wózki AGV służą do zaopatrzenia linii montażowych w części lub do segregowania towarów w zautomatyzowanych halach magazynowych. Są wykorzystywane w halach wysokiego magazynowania na półkach obsługiwanych przez przejezdne na szynach dźwigi z widłami do układania palet z ładunkiem na półkach i ich wyjmowania do dalszego transportu. Zastosowanie wózków AGV nie ogranicza się do systemów produkcyjnych i montażowych.
Wózki AGV były zamontowane pod wagonami piętrowymi, zestawionymi między lokomotywami czołowymi eksperymentalnego pociągu V150. W centrum dystrybucji koncernu Kodak w Nowym Yorku wózki AGV wykorzystuje się do transportu filmów, papieru fotograficznego i chemikaliów.
The New York Times wykorzystuje wózki do transportu gazet z drukarni do magazynu. Wózki AGV wykorzystywane są również na lotniskach w celu transportu bagaży.
Wśród nabywców wózków AGV króluje Japonia Wśród nabywców wózków AGV króluje Japonia. Tylko w roku 1989 zakupiły ponad 5000 wózków AGV, podczas gdy w Europie zakupiono ich 3000 a w Stanach Zjednoczonych zaledwie 500. Wielkość zakupu wózków AGV w 1989r. [w szt.]
Daria Pawicka FiR gr. 62 Paulina Garbacz FiR gr. 62 Dziękujemy za uwagę Daria Pawicka FiR gr. 62 Paulina Garbacz FiR gr. 62