Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
V DNI OSZCZĘDZANIA ENERGII
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Matematyka w testach IQ
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Test kompetencyjny z języka angielskiego dla klas szóstych
Wzory ułatwiające obliczenia
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Inteligencja – problemy definicyjne
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STOSOWANIE TESTÓW Wyniki kwestionariusza EFPA
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Instytut Statystyki i Demografii
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Niepełnosprawność intelektualna (upośledzenie umysłowe)
1.
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
Dydaktyka ogólna.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
Styl działania a temperament
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Bezpieczeństwo w Krakowie na tle dużych miast
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Zmiany demograficzne w Polsce
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Sprawozdanie z testu kompetencji klas szóstych październik 2012r.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
- bariera informacyjna w bibliotekach akademickich
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Kobiety na rynku pracy.
PSYCHOSPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Inteligencja Marta Riess.
Test t-studenta dla pojedynczej próby
Zapis prezentacji:

Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego Aleksandra Jaworowska Pracownia Testów Psychologicznych 2009

Kryteria oceny upośledzenia umysłowego DSM-IV-TR Funkcjonowanie intelektualne niższe od przeciętnego Deficyty zdolności przystosowywania się co najmniej w 2 obszarach (spośród kilkunastu) Początek przed 18 r.ż. ICD-10 Dwa główne składniki to: Niska sprawność procesów poznawczych Zmniejszona kompetencja społeczna Kluczowe znaczenie ma jednak sprawność intelektualna.

Funkcjonowanie społeczne osób upośledzonych DSM-IV-TR Efektywność spełniania standardów dla wieku: Komunikacja Zaradność osobista Prowadzenie domu Umiejętności społeczne i interpersonalne Korzystanie z zasobów środowiskowych Samostanowienie Umiejętność uczenia się, pracowania, wypoczywania, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo

Ocena funkcjonowania społecznego ICD-10 zaleca Skalę Dojrzałości Społecznej Dolla W Polsce aktualnie nie jest dostępne żadne wystandaryzowane narzędzie przeznaczone do oceny funkcjonowania (kompetencji) społecznego osób upośledzonych

Intelekt – stopnie upośledzenia – IQ DSM-IV-TR Lekkie: 50-55 do ok. 70 Umiarkowane: 35-40 do 50-55 Znaczne: 20-25 – 35-40 Głębokie: poniżej 20 lub 25 ICD-10 Łagodne: 50 – 69 Umiarkowane: 35 – 49 Znaczne: 20 – 34 Głębokie: poniżej 20

Intelekt – dostępne testy Inteligencja płynna i skrystalizowana WISC-R / WAIS-R Aktualny poziom rozwoju – DSR (małe dzieci) Inteligencja płynna Skala Leitera Testy Matryc Ravena

Różnicowanie stopnia upośledzenia umysłowego WISC-R i WAIS-R pozwalają różnicować normę i upośledzenie oraz u. lekkie od umiarkowanego. Brak narzędzi psychometrycznych do różnicowania upośledzenia znacznego i głębokiego.

Ocena intelektu – precyzja pomiaru „…zaleca się podawanie wyniku nie w postaci pojedynczej liczby, lecz jako pasma wyników, w którym, jak można oczekiwać, będzie się mieścił prawdziwy wynik osoby badanej.” (Anastasi, s. 153). Dla WISC-R to pasmo zawiera się w granicach: wynik otrzymany ± 10/11 (dla prawd.=85%)

Ocena intelektu – aktualność norm Efekt Flynna – wyniki testów inteligencji rosną z pokolenia na pokolenie (5 – 25 punktów). Dla Skal Wechslerowskich przyrosty wynoszą ok. 0,3 punktu na rok. Zjawisko to dotyczy nie tylko osób o przeciętnej inteligencji, ale także osób upośledzonych umysłowo.

Efekt Flynna

Konsekwencje efektu Flynna dla diagnozowania intelektu (1) „Starzenie się” norm WISC-R (Polska) 2008 rok III klasa Skala Słowna – 106,4 Skala Bezsłowna – 108,4 Skala Pełna – 108,2

Konsekwencje efektu Flynna dla diagnozowania intelektu (2) Im więcej czasu upływa od momentu normalizacji testu do momentu badania: tym mniej trafnie wynik odzwierciedla pozycję jednostki na tle grupy odniesienia tym mniejsza liczba dzieci uzyskuje wyniki wskazujące na upośledzenie umysłowe

Konsekwencje efektu Flynna dla diagnozowania intelektu (3) Propozycja Flynna (gdy korzystamy z mało aktualnych norm) IQ = IQotrzymany – (L x 0,3) gdzie L to liczba lat, które upłynęły od momentu normalizacji testu do momentu badania

Interpretowanie wyników WISC-R Porównanie wyników w Skalach Słownej i Bezsłownej (częściej B > S). Jeśli różnica jest istotna, to raczej uwzględniać wyższy IQ. Profil wyników – niskie w testach Podobieństwa i Klocki, stosunkowo dobre – w Powtarzaniu Cyfr oraz w Układankach.

Porównanie WISC-R i WAIS-R (1) Średnie IQ tych samych osób badanych dwoma testami (dane amerykańskie) WISC-R WAIS-R 45,9 61,6 63,7 71,1 72,7 77,2 81,1 82,7 91 91 101,9 101,00

Porównanie WISC-R i WAIS-R (2) Powodem obserwowanych różnic w wynikach są odmienne konwencje związane z obliczaniem wyników. Badany (wiek 16;5), który rozwiąże po 1 zadaniu z każdego testu w WISC-R, uzyska 10 punktów przeliczonych i IQ poniżej 40 Ten sam badany, który rozwiąże po 1 zadaniu z WAIS-R, uzyska 17 punktów przeliczonych i IQ = 46

Dziękujemy! www.practest.com.pl