Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Raport OECD o Czechach „Użytecznym przykładem mogą być aktywności podejmowane w Czechach, w których internacjonalizacja została zidentyfikowana w „Planie.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI PRZEGLĄD ROZWIĄZAŃ PRAWNYCH W EUROPIE
Kryzys finansowy a edukacja Seminarium w Bukareszcie 28 września 2010 Sekretarz Generalny, ETUCE Martin Rømer.
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
DEPARTAMENT STRATEGII
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
ANALIZA WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Studenckie Poradnie Prawne Podsumowanie działalności październik 2008 – – styczeń 2009.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
© Audytel S.A Profil firmy – usługi, referencje, studia przypadków 1 Po co nam szerokie pasmo… … a po co operatorom LTE? Tomasz Kulisiewicz Analityk.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Biała Podlaska r.. Źródło: GUS 2 mln Polaków wyemigrowało.
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
WYNIKI MATURY W roku szkolnym 2009/2010 do egzaminu maturalnego przystąpiło 44 tegorocznych absolwentów i 4 absolwentów z lat ubiegłych (w tym jedna.
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE - sytuacja na rynku pracy
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
EGZAMIN MATURALNY Wybór języka obcego zdawanego jako obowiązkowy.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez transfer technologii
STYPENDIA DLA STUDENTÓW I DOKTORANTÓW SPOZA UNII EUROPEJSKIEJ
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
ZMIANY W POLITYCE RODZINNEJ
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Nowe technologie w edukacji
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Realnie o finansach w oświacie - czyli kto i gdzie degraduje polską oświatę i status nauczycieli Nauczycielu! Ucz się sam!
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Kobiety na rynku pracy.
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Elementy geometryczne i relacje
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Zapis prezentacji:

Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013

Tezy wyjściowe 1.Uczelnie - źródłem badań naukowych 2.Badania – źródłem nauczania na poziomie wyższym 3.Nauczanie – inspiracją dla badań 4.Badania bez nauczania – sztuka dla sztuki, nauczanie bez badań – wtórność 5.Istnieje pozytywna korelacja pomiędzy nakładami na badania i szkolnictwo wyższe a rozwojem cywilizacyjnym 6.Nie jest istotny podział na uczelnie prywatne i państwowe; istotny jest podział na uczelnie dobre i słabe. 7.Dobór kryteriów oceny poziomu badań i jakości kształcenia – jeśli ocena jest skorelowana ze strumieniem środków – ma wpływ na kierunek rozwoju uczelni.

Punkty odniesienia dla diagnozy Poziom lokalny: aktywizacja społeczności lokalnej, stymulator rozwoju cywilizacyjnego, skolaryzacja Poziom krajowy: koncentracja w wielkich ośrodkach akademickich; konkurencja wewnątrzkrajowa o szczupłe środki Poziom międzynarodowy: słaba konkurencyjność, niski poziom innowacyjności

Dane wyjściowe 2011/ uczelni (1764 tys. studentów) uczelnie prywatne (519 tys. studentów) - PKB na szkolnictwo wyższe 1,6 % (w tym:1,1 % publ.; 0,5 % pryw.); - udział gospodarstw domowych w wydatkach na szkolnictwo wyższe – 23 % Źródło: MNiSzW, OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Wymiar lokalny W małych i średnich miastach – 109 uczelni Uczelni skreślonych lub w likwidacji – 60 Bielsko – Biała – 6 uczelni (w tym: 1 wykreślona) Źródło: MNiSzW -Czynnik aktywizacji miasta i okolic -Niski na ogół poziom, profil zawodowy

Wymiar krajowy Rewolucja w skolaryzacji społeczeństwa Polska w czołówce edukacyjnej rewolucji W Islandii na 100 młodych ludzi – 60 ukończy studia uniwersyteckie, ale tylko 36 przed 30 rokiem życia; W Polsce na 100 młodych ludzi 55 ukończy studia uniwersyteckie, ale aż 47 robi to przed 30 rokiem życia; W Australii, Danii, UK, ok. 50 osób ukończy studia, a 40 uczyni to prze trzydziestką. Średnia OECD: 39/32 Źródło: OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Awans społeczny Międzygeneracyjna ruchliwość społeczna (2009): % letnich osób, które osiągnęły wykształcenie wyższe niż ich rodzice Polska – 64 % Irlandia – 57 %; Węgry 53 %; Czechy – 49 %; Australia – 49 %; średnia OECD – 37 % Źródło: OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Kierunek reformy Model europejski, czy amerykański? Amerykański – powszechne czesne, a jego wysokość pozwalająca na rozwój i badania podstawowe Europejski – czesne i subsydia (biurokratyczne kryteria jakości kształcenia), podział na publiczne i prywatne (uprzywilejowanie publicznych), możliwa selekcja negatywna do nauki.

Wymiar globalny UJ i UW w czwartej setce listy Szanghajskiej, UŚ – w piątej; Europa (tradycja uniwersytetów publicznych), USA (tradycja uniwersytetów prywatnych) Wydatki na instytucje edukacyjne wyższego wykształcenia jako % GDP (2009): Średnia OECD – 1,6 % (1,1 % publ.; 0,5 % pryw.) EU 21 średnia – 1,5 % (1,2 publ.; 0,3 % pryw.) Korea – 2,6 % (0,7 publ.; 1,9 % pryw.) USA – 2,6 % (1 % publ.; 1,6 % pryw.) Canada – 2,5 % (1,6 % publ. – 0,9 % pryw.) Polska 1,6 % (1,1 % publ.; 0,5 % pryw.); Szwecja – 1,8 % (1,6 % publ.; 0,2%pryw.) Źródło: OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Kto płaci za wyższe wykształcenie? % prywatnych wydatków na uczelnie: Chile 77%; Korea – 73 %, UK – 70 %, USA 62 %; Polska – 31 %; OECD average – 30 %; Kraje skandynawskie poniżej 10 %. Źródło: OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Dlaczego warto inwestować w wykształcenie wyższe? Bezrobocie wśród osób z wyższym wykształceniem (2010): Estonia – 9 %, Hiszpania – 11 %; Grecja – 8 %; Turcja 8%; USA 6 %, Portugalia 7 % Węgry i Polska 4 %; Średnia OECD – 4,5 %, Norwegia (najniższe) 2 % Wzrost zarobków osób kończących wyższe wykształcenie (wykszt. średnie = 100, 2010 rok): Brazylia – ponad 250, Węgry – ponad 200, USA – 180, Polska 170, średnia OECD – 155; Szwecja – 155 Źródło: OECD (2012), Education AT a Glance 2012: OECD Indicators, OECD Publishing

Wnioski W Polsce odbyła się rewolucja edukacyjna, głównie wysiłkiem prywatnych pieniędzy Szkolnictwo wyższe upowszechniło się, ale jakość pozostawia wiele do życzenia Badania są na ogół na niskim poziomie (szczupłe i rozproszone środki) Podział na słabe i dobre uczelnie nie pokrywa się z podziałem na uczelnie publiczne i prywatne

Dziękuję za uwagę