Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO KARNE.
Advertisements

Koncepcja polskiej regulacji prawnej systemu dozoru elektronicznego prof. dr hab. Zygfryd Siwik 10 marca 2005 r.
Dozór elektroniczny w krajach Unii Europejskiej Wrocław 10 marca 2005 r. Wrocław 10 marca 2005 r.
Prawo karne Przestępstwo – czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez normę prawa karnego, karalny i zawiniony.
PRAWO KARNE.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Dozór elektroniczny w systemie kar i środków karnych Wrocław 14 maja 2005 r. Wrocław 14 maja 2005 r.
–KANCELARIA RADCÓW PRAWNYCH SOBCZAK - POŁCZYŃSKA ŁAGODA –1–1 człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Sąd rejonowy dla Wrocławia - śródmieścia II zespół kuratorskiej służby sądowej do wykonywania orzeczeń w sprawach karnych Stowarzyszenie Pomocy „Ludzie.
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Przemoc w rodzinie Omówienie przepisów kodeksowych w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu.
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
ZASADY I FORMY EGZEKWOWANIA PRAWA. Sankcje prawne SANKCJE PRAWNE RozsianeEgzekucyjneUnieważnieniaKarne.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
Koszty i opinie na temat art. 62 UPN
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Odroczenie kary pozbawienia wolności i przerwa w jej wykonaniu
Zbieg przepisów i zbieg przestępstw
Grzywna Gabriela Robenek.
mgr Konrad Lipiński Katedra Prawa Karnego Materialnego
Aleksander Olszewski.  United States vs $ 4,255,625,39.  Dwa etapy w historii zjawiska:  Wykorzystywanie prostych metod i środków  Wyspecjalizowana.
Kara Ograniczenia wolności
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Nieletni w ustawodawstwach zagranicznych
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
Pojęcie oraz cele kary kryminalnej. Kary nieizolacyjne
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
Kara grzywny w prawie karnym skarbowym
Odstąpienie od wymierzenia kary lub środka karnego:
System środków penalnych za wykroczenia skarbowe:
Kara ograniczenia wolności za przestępstwa skarbowe
NIE JEDŹ PO WCZORAJSZYM !!!. PRAWIE 80% NIETRZEŹWYCH KIEROWCÓW TO OSOBY BĘDĄCE NA KACU !!!
Nowelizacja kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw -- nowa struktura orzekania i wykonania kary.
 Odwrócenie obecnej struktury kary na rzecz kar wolnościowych (wyeliminowanie nadużyć związanych z karą pozbawienia wolności w zawieszeniu)
Nowelizacja kodeksu karnego – najważniejsze zmiany po 1 lipca 2015 r.
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
 Dlaczego kara grzywny w warunkach Polskich nie może stać się sankcją dominującą ?
GRZYWNA Gabriela Piekut. Definicja  Grzywna jest karą majątkową (pieniężną), która polega na obowiązku uiszczenia określonej kwoty na rzecz Skarbu Państwa.
Dozór elektroniczny Gabriela Piekut.
Kara Ograniczenia wolności
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Kary , środki karne i zasady ich wymiaru
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
Istota regulacji zawartej w art. 11 § 1 k.k. sprowadza się do tego, iż ten sam czyn stanowić może tylko jedno przestępstwo - niezależnie od tego, znamiona.
KAR Y GRZYWN A OGRANICZENI E WOLNOŚCI POZBAWIENI E WOLNOŚCI 25 LAT POZBAWIENI A WOLNOŚCI DOŻYWOTNI E POZBAWIENI E WOLNOŚCI.
Metody pracy z przestępcami seksualnymi. Doświadczenia praktyki angielskich i duńskich służb probacyjno - penitencjarnych dr Łukasz Wirkus, kurator specjalista.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej dolegliwości.
Źródło : sprawozdania statystyczne MS ZK – 2, MS ZK – 8, baza danych o osobach pozbawionych wolności oraz dane własne CZSW.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Przemoc w rodzinie Oddziaływania korekcyjno-edukacyjne. Podstawy prawne oraz praktyki orzekania i kierowania osób stosujących przemoc w rodzinie Szanse.
COMMUNITY COURT (CENTRUM SPRAWIEDLIWOŚCI NAPRAWCZEJ) DOŚWIADCZENIA USA W ROZWIĄZYWANIU PROBLEMU DROBNEJ PRZESTĘPCZOŚCI Bartosz Pilitowski Posiedzenie Rady.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
Temat 3: Zasadność utrzymania odrębności kodeksu karnego skarbowego (prawa karnego skarbowego)
Środki reakcji karnej związane z poddaniem sprawcy próbie Wykład.
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Kary mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
Podstawowe problemy opieki postpenitencjarnej
Prawo karne materialne
Kara ograniczenia wolności
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Środki zabezpieczające – wybór orzecznictwa
Klasyfikacja skazanych
Odroczenie i przerwa w wykonaniu kary pozbawienia wolności
Przedawnienie i zatarcie skazania
Kara ograniczenia wolności
Środki zabezpieczające
Zapis prezentacji:

Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie

Podniesienie efektywności kary ograniczenia wolności Nowelizacja kodeksu karnego wprowadza zmiany dotyczące kary ograniczenia wolności oraz pracy skazanego wykonywanej na cele społeczne. Kara ograniczenia wolności jest drugą karą wymienioną po karze grzywny w katalogu kar. Ogólna dyrektywa dotycząca karania stanowi o pierwszeństwie kar nieizolacyjnych nad karami izolacyjnymi. Kara ograniczenia wolności jest drugą (po karze grzywny) karą nieizolacyjną. Jej nieizolacyjny charakter przejawia się tym, że skazany odbywając karę ograniczenia wolności nie jest osadzony w zakładzie karnym, ale przebywa na wolności.

Ograniczenie możliwości orzekania kary pozbawienia wolności w zawieszeniu będzie możliwe jedynie wobec kary w wymiarze nieprzekraczającym roku (dotychczas 2 lata) i tylko, jeżeli sprawca w czasie popełnienia przestępstwa nie był już skazany na karę pozbawienia wolności.  Znacznie poszerzona zostanie możliwość orzekania kar alternatywnych w stosunku do kary pozbawienia wolności. Kara ograniczenia wolności lub grzywny będzie mogła zostać orzeczona wobec sprawców przestępstw zagrożonych karą pozbawienia wolności do lat 8, a więc np. oszustwa.

Skazany w czasie odbywania kary ograniczenia wolności przebywa zatem na wolności, może wykonywać swoją pracę i inne zajęcia, choć ma pewne obowiązki. Zaletą tej kary jest nie tylko niski koszt jej egzekwowania (nie potrzeba angażować systemu penitencjarnego), ale również fakt, że sprawca nie jest izolowany od środowiska, przebywa w nim i może wykonywać pracę oraz to, że nie ma później problemów z jego przystosowaniem się do normalnego życia (np. uzyskanie pracy). Nowelizacja przepisów umożliwiła wymierzenie kary ograniczenia wolności w wymiarze do 2 lat. Zamiast kary pozbawienia wolności, w ramach instytucji tzw. kary zamiennej (obecnie – maksymalnie 1 rok).

Realizacja obowiązku pracy ma istotne znaczenie społeczne i wychowawcze. Ustawodawca szeroko określił krąg podmiotów, w których może być przez skazanych wykonywana nieodpłatna kontrolowana praca na cele społeczne (w wymiarze od 20 do 40 godzin w stosunku miesięcznym). Nie tylko podmioty należące do samorządu lokalnego, ale także m.in. placówki pomocy społecznej oraz służby zdrowia oraz organizacje użyteczności publicznej są upoważnione do przyjmowania skazanych do pracy na cele społeczne. Zniesiony został także obciążający podmiot zatrudniający obowiązek ubezpieczenia osób wykonujących wyznaczoną pracę od następstw nieszczęśliwych wypadków. Koszty te zostaną pokryte przez Skarb Państwa.

Oprócz tego ustawodawca ograniczył czynności sądu w zakresie organizowania oraz kontrolowania wykonania pracy na cele społeczne przez skazanego. Kompetencje w tym zakresie przekazane zostały zawodowemu kuratorowi sądowemu. Zmniejszą się także biurokratyczne obowiązki obciążające podmioty zatrudniające, związane z organizacją i dokumentowaniem pracy skazanego.