Akcja informacyjno-edukacyjna SZKOŁA CZYSTYCH RĄK
Zespół Placówek Oświatowych w Herbach Szkoła Podstawowa im. Juliusza Słowackiego ul. Katowicka 6 42-284 Herby Klasa I Autor: mgr inż. Pilarz Teresa
We wrześniu 2012r. nasza szkoła przystąpiła do akcji informacyjno-edukacyjnej „Szkoła Czystych Rąk”, aby w ten sposób upowszechnić świadomość u najmłodszych dzieci na temat zagrożeń wynikających z braku nawyków higienicznych. Odbiorcami działań edukacyjnych byli uczniowie klasy I. O przeprowadzeniu tej akcji poinformowano wszystkich rodziców podczas pierwszego zebrania w tym roku szkolnym. Rodzice wysłuchali również listu otwartego jaki skierował do nich Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, a który dotyczył problemu nadmiernie przeciążonych tornistrów.
REALIZACJA ZADAŃ AKCJI „SZKOŁA CZYSTYCH RĄK” I. JAK SKUTECZNIE CHRONIĆ SIĘ PRZED GRYPĄ? 1. Higiena rąk 2. Zdrowe odżywianie 3. Ruch na świeżym powietrzu 4. Ubiór na deszczową pogodę 5. Szczepienia ochronne II. ZAPOBIEGANIE WADOM POSTAWY 1. Lżejszy plecak 2. Prawidłowe stanowisko pracy
I. JAK SKUTECZNIE CHRONIĆ SIĘ PRZED GRYPĄ?
1. Higiena rąk W czasie realizacji akcji „Szkoła Czystych Rąk” zorganizowano w klasie I spotkanie z higienistką szkolną. Pielęgniarka opowiedziała dzieciom o chorobie wirusowej jaką jest grypa. Dzieci dowiedziały się co jest przyczyną zachorowań na grypę i jakie są jej objawy. Szczególną uwagę zwrócono na higienę rąk. W czasie rozmowy z dziećmi pielęgniarka uświadomiła małym słuchaczom kiedy należy myć ręce. Dzieci bardzo aktywnie wypowiadały się na ten temat. Pierwszoklasiści dowiedzieli się jak prawidłowo myć dłonie. Obejrzeli również krótki spot, który miał uświadomić młodym widzom, w jaki sposób rozprzestrzeniają się wirusy grypy.
Instrukcja prawidłowego mycia rąk
Spotkanie z higienistką szkolną
Kiedy należy myć ręce? Po wyjściu z toalety Po wycieraniu nosa Po zajęciach z wychowania fizycznego
Kiedy należy myć ręce? Przed każdym posiłkiem Po zabawie, po przyjściu z dworu Po zabawie ze zwierzętami
W drugiej części tego spotkania uczniowie rozwiązywali zagadki, a następnie kolorowały rysunki przedstawiające rozwiązania. Dłoń Dwie małe pomocnice służą ci przez całe życie. Pracowite są, a przy tym, bardzo lubią częste mycie. Kran Bardzo chętnie się odkręcę, tylko częściej myjcie ręce. Tęsknię do was niesłychanie. Pamiętajcie więc o …
Woda Zagadka to łatwa, więc pomyślcie dzieci! Gdy kurek odkręcisz, to już z kranu leci. Pijesz ją co dzień, używasz do mycia. Bez niej nie byłoby życia. Mydło Gdy mnie ktoś do ręki bierze, w wodę kładzie, słowo daję, że się z tego cieszę szczerze, choć się coraz mniejszym staję, no i wesoło się pienię – bo tak cieszę się szalenie.
Odpowiedzi zagadek w formie rysunku wykonane przez uczniów
2. Zdrowe odżywianie Odporność organizmu na zachorowania na grypę zwiększamy poprzez zdrowe odżywianie. W programie nauczania w klasie I realizowane są tematy dotyczące tego problemu. Przeprowadzono zajęcia o owocach i warzywach. Dzieci przyniosły te produkty na zajęcia i omawialiśmy ich wartość odżywczą. Uczniowie wskazywali, że należy jeść owoce i warzywa, ponieważ mają dużo witamin, a szczególnie witaminę C. Dowiedziały się również, że witamina C zwiększa odporność organizmu na zachorowania. Następnie dzieci wykonały prace plastyczne: MOJE ULUBIONE OWOCE.
Prace plastyczne uczniów
Na zakończenie zajęć owoce zostały umyte i dzieci zjadły je na drugie śniadanie. Większy problem stanowi spożywanie warzyw. Okazuje się, że warzywa szczególnie w surowej postaci są spożywane przez dzieci bardzo rzadko. Najmłodsze dzieci w naszej szkole są objęte programem „WARZYWA I OWOCE W SZKOLE”. Codziennie otrzymują odpowiednią porcję witamin w postaci owoców, warzyw lub soczków. Kolorowanki uczniów
3. Ruch na świeżym powietrzu Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu pomaga uchronić się przed przeziębieniem i grypą. Niestety okazuje się, że dzieci swój wolny czas spędzają głównie przed telewizorem i komputerem. Podczas zajęć zwrócono dzieciom szczególną uwagę na to, że przebywanie na świeżym powietrzu jest korzystne dla naszego zdrowia i samopoczucia. Następnie dzieci wykonały prace plastyczne, w których przedstawiły swoje pomysły na spędzenie wolnego czasu.
Pomysły dzieci na spędzanie wolnego czasu
4. Ubiór na deszczową pogodę Jesień to pora roku, kiedy na dworze robi się nieprzyjemnie, zimno i coraz częściej pada deszcz. Przemoczone ubranie i buty sprzyjają częstym zachorowaniom na grypę, dlatego należy dobierać odpowiednie ubranie na deszczowe dni. Następnie dzieci rozwiązywały zagadki, a swoje odpowiedzi wykonały w formie kolorowanek.
Kalosze Kiedy jest zimno, kiedy deszcz pada, gdy na dwór wychodzisz, na nogi je wkładasz. Peleryna Mokro dziś na dworze, strugi lecą z rynien, więc nie płaszcz założę, ale ….. Parasol Tuz przy drzwiach stoi, deszczu się nie boi. Kiedy tylko pada, każdy go rozkłada.
Odpowiedzi zagadek w formie rysunku wykonane przez uczniów
5. Szczepienie ochronne Podczas spotkania z higienistką szkolną dzieci dowiedziały się o jeszcze jednym sposobie ochrony przed grypą. Pielęgniarka opowiedziała im o szczepieniach ochronnych- jakie mają działanie i kiedy należy się szczepić.
II. ZAPOBIEGANIE WADOM POSTAWY
1. Lżejszy plecak Z roku na rok zwiększa się liczba dzieci, u których stwierdza się wady postawy. Noszenie ciężkich plecaków i tornistrów negatywnie wpływa na postawę młodego, rozwijającego się organizmu. Dzieci przynoszą do szkoły wiele niepotrzebnych do zajęć rzeczy i przez to ich tornistry są bardzo przeciążone. Zaproponowano uczniom, aby „spakowały” swój plecak.
„Spakowane” plecaki pierwszoklasistów Dzieci nie zawsze pakują do plecaka tylko potrzebne przybory. Zadaniem rodziców jest codzienna kontrola plecaka swojego dziecka.
2. Prawidłowe stanowisko pracy Zapobieganie powstawaniu wad postawy u dzieci to również prawidłowo dobrane do wzrostu ucznia stanowisko pracy, a także sposób siedzenia w ławce. Małe dzieci szybko rosną, dlatego nawet w czasie roku szkolnego należy dopasować miejsce w ławce w zależności od potrzeby dziecka. Często podczas zajęć zwraca się dzieciom uwagę, aby siedziały prosto, nie pochylały się nad podręcznikiem, a także nie huśtały się na krzesełkach.
Uczniowie podczas zajęć - prawidłowa postawa przy pracy
PODSUMOWANIE Akcja informacyjno - edukacyjna „SZKOŁA CZYSTYCH RĄK” realizowana w naszej szkole przyniosła pozytywne rezultaty wśród najmłodszych uczniów. Dzieci coraz większą uwagę zwracają na higienę rąk. Pamiętają o częstym ich myciu. Nawyk mycia rąk pozostanie z pewnością w pamięci dzieci, a tym samym przyczyni się do zmniejszenia zachorowań na grypę wśród najmłodszych.
Dziękuję za uwagę! W prezentacji wykorzystano utwór Mydło lubi zabawę w wykonaniu zespołu Fasolki.