CZYLI NIE TYLKO O EKOLOGII…
ZIELONO MI ? Przymiotnik zielony niesie ze sobą jednoznacznie ekologiczne skojarzenie. Jeśli tak myślicie, nie mamy wcale zamiaru wyprowadzać Was z błędu. Ale jeżeli przypuszczacie, że zdobędziecie certyfikat tylko i wyłącznie czyniąc coś, jak to się zazwyczaj mówi, na rzecz środowiska, może nie do końca rozumiecie ideę tego programu. Chyba, że pod pojęciem środowiska kryje się coś jeszcze…
A teraz… zapraszamy Was do rozwiązania mini testu. Prosimy o udzielenie odpowiedzi TAK lub NIE na poniższe pytania. 1.Czy zależy Wam na tym, aby szkoła w której pracujecie/ uczycie się stała się jeszcze lepsza dzięki wspólnemu wysiłkowi ludzi, którzy ją tworzą? 2.Czy chcecie i potraficie współpracować w tym celu z rodzicami, instytucjami, organizacjami itp. 3.Czy nie czulibyście się dumni z faktu, że podjęte przez Was działania zbliżyły do siebie wielu ludzi i ponadto staliście się wzorem do naśladowania dla innych? Trzy razy TAK ? Wobec tego najwyższy czas poznać założenia programu ZIELONY CERTYFIKAT
to znak jakości pracy placówki oświatowej, przyznawany za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogólnopolski program Zielony Certyfikat – przedszkole i szkoła przyjazne środowisku został opracowany przez Ośrodek EKO- OKO oraz Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej i jest realizowany od stycznia 2000 r. pod patronatem: Ministra Środowiska Ministra Edukacji Narodowej Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zrównoważony rozwój to rozwój człowieka w harmonii z przyrodą, nie naruszający w sposób istotny i nieodwracalny zasobów środowiska. Opiera się na jednoczesnym respektowaniu praw przyrody, praw ekonomii oraz praw rozwoju społeczeństwa.
Brzmi świetnie, ale jak zdobyć Zielony Certyfikat, czyli rady i porady jego posiadaczy. Przede wszystkim należy zgłosić swoją chęć udziału w programie. Wszelkie informacje można uzyskać zaglądając na stronę lub pisząc na poniższy adres: Fundacja Ośrodka Edukacji Ekologicznej Ul. Raszyńska 32/ Warszawa Telefon kontaktowy: Zachęcamy Was jednak, abyście wcześniej zechcieli poświęcić nieco uwagi naszej drodze do uzyskania tego zaszczytnego wyróżnienia. Zapraszamy!
Po pierwsze zrównoważony rozwój, czyli co najbardziej ucieszy przyrodę, nas i środowisko lokalne.
A zatem KROK PIERWSZY: 1.Dokonujemy oceny pracy szkoły pod kątem podstawowych wymagań (ustalamy, w jakim miejscu się znajdujemy: jakie mamy sukcesy, doświadczenia, gdzie widzimy braki, jakimi możliwościami dysponujemy, jakie mamy potrzeby). 2.Po wnikliwej autoanalizie decydujemy się na PRZEDSIĘWZIĘCIE, będące odpowiedzią na nasze potrzeby i które będziemy realizować we współpracy ze środowiskiem lokalnym. My zdecydowaliśmy się na realizację projektu pod hasłem ZIELONA KLASA. Polegało ono na stworzeniu na terenie szkoły miejsca integrującego społeczność lokalną. Na wybranym miejscu postawiliśmy drewniane ławki i stoły; w godzinach lekcyjnych odbywają się tu zajęcia, w czasie przerwy uczniowie odpoczywają, a popołudniami w Zielonej Klasie spotykają się mieszkańcy Gronowa. Nasze przedsięwzięcie otrzymało stosowną oprawę: obok rosnących tu dwóch imponujących sosen amerykańskich posadziliśmy żywopłot oraz wiele gatunków drzew i krzewów.
W realizację przedsięwzięcia zaangażowało się wiele osób, kierujących się potrzebą niesienia pomocy szkole i dzieciom. Wśród twórców Zielonej Klasy – oprócz dzieci i nauczycieli – znaleźli się więc rodzice, mieszkańcy dzielnicy, firmy, instytucje, których działalność korespondowała z naszymi potrzebami i oczekiwaniami.
Zanim jednak zabierzemy się do pracy czysto fizycznej, przed nami DRUGI KROK: 1.Wypełniamy formularz zgłoszeniowy i wysyłamy go do Fundacji. 2.Po zakwalifikowaniu się do programu przygotowujemy się do wizyty wstępnej Zespołu Ekspertów, który sprawdza spełnienie wymagań podstawowych oraz rejestruje punkt startowy przedsięwzięcia. KROK TRZECI to przede wszystkim: 1.Realizacja przedsięwzięcia przez całą społeczność szkolną we współpracy z partnerami zewnętrznymi. oraz … 2. Ewaluacja i dokumentacja realizacji przedsięwzięcia.
KROK finałowy czyli CZWARTY: 1.Wizytująca naszą szkołę Komisja Certyfikacyjna podejmuje (lub nie) decyzję o przyznaniu nam znaku jakości – Zielonego Certyfikatu I stopnia. 2.Podczas Ogólnopolskiej Konferencji Zielony Certyfikat otrzymujemy emblematy Zielonego Certyfikatu: dyplom, statuetkę oraz tablicę naścienną. Przedstawiony tu program czterech kroków ma oczywiście charakter ramowy. Realizowanym przez Was projektem może być też na przykład: stworzenie przyszkolnego ogródka skalnego, ograniczenie strat energii w obiektach szkolnych, organizacja seminarium naukowego dla innych szkół i wiele, wiele innych pomysłów, które łączy jedno-uwzględniają one ideę zrównoważonego rozwoju.
EFEKTY CZYLI DLACZEGO WARTO STARAĆ SIĘ O UZYSKANIE ZIELONEGO CERTYFIKATU Efekty tego przedsięwzięcia mają swój wymierny i niewymierny charakter. Do tych pierwszych zaliczymy z pewnością fakt, że tym dokonaniem zaakcentowaliśmy swoją pozycję w stawce leszczyńskich szkół; pozyskaliśmy wielu przyjaciół, którzy – wierzymy – jeszcze nie raz wesprą nasze następne działania. Nie do przecenienia są i niewymierne aspekty realizacji projektu, a za takie uważamy poczucie wspólnoty, jakie zawiązało się między mieszkańcami Gronowa w czasie tworzenia Zielonej Klasy. Obserwujemy też, jak potrzeba pielęgnowania tego miejsca wpływa na zmianę świadomości dzieci – to, co jest dziełem ich rąk, staje się obiektem szczególnej troski, a i praca innych traktowana jest z wyjątkowym szacunkiem. Udział w programie Zielony Certyfikat pozwolił nam lepiej poznać siebie i dodał wiary we własne możliwości. Zrodzona wówczas atmosfera solidarności, wzajemnej życzliwości nie opuszcza naszej szkoły do dziś i – mamy taką nadzieję – pomoże nam w realizacji kolejnych przedsięwzięć.
Życzymy Wam wytrwałości w tworzeniu Waszego przedsięwzięcia i końcowego sukcesu, czyli otrzymania Zielonego Certyfikatu !