CZYLI NIE TYLKO O EKOLOGII…. ZIELONO MI ? Przymiotnik zielony niesie ze sobą jednoznacznie ekologiczne skojarzenie. Jeśli tak myślicie, nie mamy wcale.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z Przedsiębiorczości dla studentów polskiego pochodzenia ze Wschodu (termin zgłoszeń – r.)
Advertisements

„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Finał IV edycji programu "Zielony Certyfikat".
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Zadanie konkursowe nr 4 „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka,
Kandydatka do młodzieżowej
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Zespół ekspercki Ranking diamentowy
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
ZIELONY CERTYFIKAT.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Szkoła Współpracy.
Kwiecień 2014 r. Debata.
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
System edukacji w Polsce
Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski.
Nagrody Suchej Beskidzkiej Samorząd Terytorialny w Suchej Beskidzkiej Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Suchej Beskidzkiej.
Kto jest przyjacielem lasu? MY – UCZNIOWIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA W DOBRYM MIEŚCIE A DLACZEGO ???
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma  Pracownik  przedsiębiorca  przedsiębiorstwo.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Szkoła Przyjazna dla Sprawiedliwego Handlu Procedura uzyskania tytułu.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. H. Ch. Andersena to szkoła przyjazna Dzieciom i ich Rodzicom Jesteśmy Szkołą Odkrywców Talentów (pierwszą w Radomiu),
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
INTEGRACYJNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 67 im. Janusza Korczaka w ŁODZI, UL. MARATOŃSKA 47b Tel./Fax:
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Dobre rady na odpady Projekt realizowany przez uczniów klasy III a Szkoły Podstawowej nr1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu w ramach programu „Szkoła Myślenia”
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Tytuł prezentacji Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Zrozumieć Naukę”
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
z uwzględnieniem uczniów z zaburzoną komunikacją językową
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
FUNDACJA STEFANKA PRZY SP 143
Zapis prezentacji:

CZYLI NIE TYLKO O EKOLOGII…

ZIELONO MI ? Przymiotnik zielony niesie ze sobą jednoznacznie ekologiczne skojarzenie. Jeśli tak myślicie, nie mamy wcale zamiaru wyprowadzać Was z błędu. Ale jeżeli przypuszczacie, że zdobędziecie certyfikat tylko i wyłącznie czyniąc coś, jak to się zazwyczaj mówi, na rzecz środowiska, może nie do końca rozumiecie ideę tego programu. Chyba, że pod pojęciem środowiska kryje się coś jeszcze…

A teraz… zapraszamy Was do rozwiązania mini testu. Prosimy o udzielenie odpowiedzi TAK lub NIE na poniższe pytania. 1.Czy zależy Wam na tym, aby szkoła w której pracujecie/ uczycie się stała się jeszcze lepsza dzięki wspólnemu wysiłkowi ludzi, którzy ją tworzą? 2.Czy chcecie i potraficie współpracować w tym celu z rodzicami, instytucjami, organizacjami itp. 3.Czy nie czulibyście się dumni z faktu, że podjęte przez Was działania zbliżyły do siebie wielu ludzi i ponadto staliście się wzorem do naśladowania dla innych? Trzy razy TAK ? Wobec tego najwyższy czas poznać założenia programu ZIELONY CERTYFIKAT

to znak jakości pracy placówki oświatowej, przyznawany za działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Ogólnopolski program Zielony Certyfikat – przedszkole i szkoła przyjazne środowisku został opracowany przez Ośrodek EKO- OKO oraz Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej i jest realizowany od stycznia 2000 r. pod patronatem: Ministra Środowiska Ministra Edukacji Narodowej Prezesa Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zrównoważony rozwój to rozwój człowieka w harmonii z przyrodą, nie naruszający w sposób istotny i nieodwracalny zasobów środowiska. Opiera się na jednoczesnym respektowaniu praw przyrody, praw ekonomii oraz praw rozwoju społeczeństwa.

Brzmi świetnie, ale jak zdobyć Zielony Certyfikat, czyli rady i porady jego posiadaczy. Przede wszystkim należy zgłosić swoją chęć udziału w programie. Wszelkie informacje można uzyskać zaglądając na stronę lub pisząc na poniższy adres: Fundacja Ośrodka Edukacji Ekologicznej Ul. Raszyńska 32/ Warszawa Telefon kontaktowy: Zachęcamy Was jednak, abyście wcześniej zechcieli poświęcić nieco uwagi naszej drodze do uzyskania tego zaszczytnego wyróżnienia. Zapraszamy!

Po pierwsze zrównoważony rozwój, czyli co najbardziej ucieszy przyrodę, nas i środowisko lokalne.

A zatem KROK PIERWSZY: 1.Dokonujemy oceny pracy szkoły pod kątem podstawowych wymagań (ustalamy, w jakim miejscu się znajdujemy: jakie mamy sukcesy, doświadczenia, gdzie widzimy braki, jakimi możliwościami dysponujemy, jakie mamy potrzeby). 2.Po wnikliwej autoanalizie decydujemy się na PRZEDSIĘWZIĘCIE, będące odpowiedzią na nasze potrzeby i które będziemy realizować we współpracy ze środowiskiem lokalnym. My zdecydowaliśmy się na realizację projektu pod hasłem ZIELONA KLASA. Polegało ono na stworzeniu na terenie szkoły miejsca integrującego społeczność lokalną. Na wybranym miejscu postawiliśmy drewniane ławki i stoły; w godzinach lekcyjnych odbywają się tu zajęcia, w czasie przerwy uczniowie odpoczywają, a popołudniami w Zielonej Klasie spotykają się mieszkańcy Gronowa. Nasze przedsięwzięcie otrzymało stosowną oprawę: obok rosnących tu dwóch imponujących sosen amerykańskich posadziliśmy żywopłot oraz wiele gatunków drzew i krzewów.

W realizację przedsięwzięcia zaangażowało się wiele osób, kierujących się potrzebą niesienia pomocy szkole i dzieciom. Wśród twórców Zielonej Klasy – oprócz dzieci i nauczycieli – znaleźli się więc rodzice, mieszkańcy dzielnicy, firmy, instytucje, których działalność korespondowała z naszymi potrzebami i oczekiwaniami.

Zanim jednak zabierzemy się do pracy czysto fizycznej, przed nami DRUGI KROK: 1.Wypełniamy formularz zgłoszeniowy i wysyłamy go do Fundacji. 2.Po zakwalifikowaniu się do programu przygotowujemy się do wizyty wstępnej Zespołu Ekspertów, który sprawdza spełnienie wymagań podstawowych oraz rejestruje punkt startowy przedsięwzięcia. KROK TRZECI to przede wszystkim: 1.Realizacja przedsięwzięcia przez całą społeczność szkolną we współpracy z partnerami zewnętrznymi. oraz … 2. Ewaluacja i dokumentacja realizacji przedsięwzięcia.

KROK finałowy czyli CZWARTY: 1.Wizytująca naszą szkołę Komisja Certyfikacyjna podejmuje (lub nie) decyzję o przyznaniu nam znaku jakości – Zielonego Certyfikatu I stopnia. 2.Podczas Ogólnopolskiej Konferencji Zielony Certyfikat otrzymujemy emblematy Zielonego Certyfikatu: dyplom, statuetkę oraz tablicę naścienną. Przedstawiony tu program czterech kroków ma oczywiście charakter ramowy. Realizowanym przez Was projektem może być też na przykład: stworzenie przyszkolnego ogródka skalnego, ograniczenie strat energii w obiektach szkolnych, organizacja seminarium naukowego dla innych szkół i wiele, wiele innych pomysłów, które łączy jedno-uwzględniają one ideę zrównoważonego rozwoju.

EFEKTY CZYLI DLACZEGO WARTO STARAĆ SIĘ O UZYSKANIE ZIELONEGO CERTYFIKATU Efekty tego przedsięwzięcia mają swój wymierny i niewymierny charakter. Do tych pierwszych zaliczymy z pewnością fakt, że tym dokonaniem zaakcentowaliśmy swoją pozycję w stawce leszczyńskich szkół; pozyskaliśmy wielu przyjaciół, którzy – wierzymy – jeszcze nie raz wesprą nasze następne działania. Nie do przecenienia są i niewymierne aspekty realizacji projektu, a za takie uważamy poczucie wspólnoty, jakie zawiązało się między mieszkańcami Gronowa w czasie tworzenia Zielonej Klasy. Obserwujemy też, jak potrzeba pielęgnowania tego miejsca wpływa na zmianę świadomości dzieci – to, co jest dziełem ich rąk, staje się obiektem szczególnej troski, a i praca innych traktowana jest z wyjątkowym szacunkiem. Udział w programie Zielony Certyfikat pozwolił nam lepiej poznać siebie i dodał wiary we własne możliwości. Zrodzona wówczas atmosfera solidarności, wzajemnej życzliwości nie opuszcza naszej szkoły do dziś i – mamy taką nadzieję – pomoże nam w realizacji kolejnych przedsięwzięć.

Życzymy Wam wytrwałości w tworzeniu Waszego przedsięwzięcia i końcowego sukcesu, czyli otrzymania Zielonego Certyfikatu !