Rozwój zawodowy człowieka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
O aktywności dorosłych i seniorów
Działania PPPP w Tarnowie
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
EDUKACJA NA RZECZ ORIENTACJI
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Poradnictwo zawodowe Oferta. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Busku - Zdroju udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dzieciom.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
compulsory full-time education
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Rodzinna szansa na sukces
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Rozwój zawodowy człowieka Agnieszka Nagodzińska - Bociek

Rozwój zawodowy człowieka wg Donalda Supera składa się z pięciu stadiów: rośnięcia, eksploracji, stabilizacji, zachowania status quo i schyłkowego

STADIUM ROŚNIĘCIA (od urodzenia do 14 roku życia) Początkowo, w tej fazie życia, dominują potrzeby człowieka oraz fantazja, znaczenie zainteresowań i zdolności wzrasta w miarę uspołecznienia się dziecka i nabywania doświadczeń. Stopniowo kształtuje się obraz samego siebie.

Występują w nim następujące podokresy: fantazja (4 -10 rok życia); zainteresowania (11-12 rok życia); zdolności (15-24 rok życia);

2. STADIUM EKSPLORACJI (15-24 rok życia) Następuje identyfikacja uzdolnień i zainteresowań, rozwój systemu wartości, wybór zawodu, krystalizacja wzorów zawodowych. Jest to okres badania samego siebie i wypróbowania różnych ról zawodowych. Głównym zadaniem na tym etapie jest zbadanie świata pracy i ustalenie preferencji zawodowych.

Występują w nich następujące podokresy: próbowania (15-17 rok życia) przejściowy (18-21 rok życia) próby (22-24 rok życia)

3. STADIUM STABILIZACJI (25-44 rok życia) człowiek, który znalazł odpowiednie dla siebie pole pracy zawodowej, usiłuje się na tym polu ustalić. Czasami we wczesnym okresie tego stadium jednostka podejmuje zmiany pracy.

Podokresami w tym stadium są: doświadczenie (25 - 30 rok życia); stabilizacja (31- 44 rok życia);

4. STADIUM ZACHOWANIA status quo (45-64 rok życia) W tym stadium jednostka czyni starania o utrzymanie swego ustabilizowanego miejsca w świecie pracy.

5. STADIUM SCHYŁKOWE (od 65 roku) W tym stadium powstają nowe role w związku z przechodzeniem z pozycji czynnego uczestnika procesu pracy w pozycję obserwatora (rozpoczęciem poszukiwania nowych zajęć i sposobów spędzania wolnego czasu związanego z przygotowaniem do przejścia na emeryturę).

Występują w nim dwa podokresy: osłabienie (65 - 70 rok życia) wycofanie się (70 rok życia i więcej)

Zatem proces rozwoju zawodowego człowieka obejmuje całe życie, od dzieciństwa do późnej starości.

wg Donalda Supera istnieją trzy rodzaje czynników wpływających na rozwój zawodowy człowieka, a mianowicie:

czynnik roli, który wiąże się z pojęciem “ ja” i z przyjęciem określonej roli zawodowej; czynniki osobiste, takie jak: uzdolnienia, zainteresowania, wartości i postawy jednostki – cała osobowość człowieka;

czynniki sytuacyjne, wyrażające położenie społeczno – ekonomiczne rodziców, przekonania religijne, atmosferę domową, postawę rodziców wobec dziecka, jego nauki i zawodu oraz ogólną sytuacje ekonomiczną kraju.

Anny Roe w swojej teorii podkreśla, że ważną rolę w przyszłym wyborze zawodu odgrywają:

a) doświadczenia z dzieciństwa zaspokajane i niezaspokajane potrzeby dziecka. Te zaspokajane po dłuższym czasie staną się nieuświadomionymi motywami w wyborze zawodu.

b) rodzice – styl opieki atmosfera domu rodzinnego wpływa na preferowany typ zawodowej aktywności przyszłego dorosłego, tym samym kształtuje orientację na rzeczy lub osoby.

Im lepsza, luźniejsza i mniej restrykcyjna atmosfera w domu, tym bardziej twórczy, nakierowany na innych ludzi zawód wybierze w przyszłości malec.

Stymulowanie rozwoju zawodowego poprzez: - wykorzystanie treści przedmiotów szkolnego nauczania w kształtowaniu, rozwijaniu, pogłębianiu i utrwalaniu wiedzy oraz umiejętności związanych z samoobsługą, uczeniem się zawodu, pracą i czynnościami zawodowymi (dotyczy także treści wychowania przedszkolnego);

stwarzanie maksimum możliwości odkrywania świata; stwarzanie możliwości uczenia poprzez angażowanie dziecka w różne domowe prace; rozmowy z dorosłymi na temat czynności zawodowych i pracy; zabawy, w których dziecko odgrywa rolę dorosłych;

Odgrywanie ról to pierwszy krok na drodze ku następnym etapom biografii zawodowej.

Zdaniem Ginzberga zapał w zabawie wynika z frustracji. Dzieci są zaniepokojone poczuciem swej nieudolności w porównaniu z dorosłymi, którzy tak wiele umieją i tak wiele mogą, dlatego bawią się w pracę.

Preorientacja zawodowa to wszelkie działania podejmowane przez rodziców, nauczycieli i pedagogów i inne osoby do 10 roku życia dziecka, a mające na celu stopniowe wprowadzanie dziecka w zagadnienia pracy zawodowej poprzez zapoznanie z zawodami, budzenie szacunku do wszystkich zawodów i ludzi pracujących (S. Szajek).

Orientacja zawodowa to wszelkie działania wychowawcze szkoły, rodziny, innych osób lub instytucji mające na celu przygotowanie uczniów wszystkich typów szkół i poziomów kształcenia do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjno – zawodowych oraz planowania kariery zawodowej. (Zawody Szkolnictwa Zawodowego, MEN, W-wa, 2005, s. 18)

ETAPY DZIAŁAŃ DORADCZYCH NA TERENIE SZKOŁY: etap 0 – edukacja przedszkolna – wprowadzenie w świat zawodów z najbliższego otoczenia; etap I – nauczanie zintegrowane – poznanie pracy w wybranych zawodach;

etap II – klasy IV – VI – poznanie specyfiki pracy w danym zawodzie; etap III – klasy I – II gimnazjum – przygotowanie uczniów do aktywności zawodowej i planowania kariery zawodowej; etap IV – klasa III gimnazjum – udzielanie uczniom porady co do wyboru dalszej drogi kształcenia;

etap V – klasy I – II szkół ponadgimnazjalnych – zajęcia o charakterze prozawodowym w zależności od wybranego profilu; etap VI – ostatnia klasa w szkole ponadgimnazjalnej – udzielanie porady wyboru studiów wyższych, szkoły policealnej bądź wejścia na rynek pracy.

Literatura A. Paszkowska – Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu, W-wa, 2003 Zawody Szkolnictwa Zawodowego, MEN, W-wa, 2005 Materiały z zasobu Internetu