Żyjemy w świecie fikcji dotyczącej pojęcia, kim są nasze dzieci…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Bezpieczny internet, bezpieczne dzieci
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„Moje dziecko i Internet”
7 punktów Kodeksu 2.0.
Obcy na ulicy i w sieci.
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Rady dla rodziców Jak można przeciwdziałać niepożądanym zachowaniom dziecka w Internecie? Najlepszym sposobem ochrony dziecka jest rozmowa z nim. Żadna.
Wejście Autor:Kamil T. VI A Menu Wstęp Porady dla rodziców Jak interweniować? Linki Linki ZakończZakończ.
Bezpieczeństwo dzieci w Internecie
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
„Internet jest dobry źli bywają ludzie, którzy go używają”
Twój przyjaciel czy wróg?
INTERNET 10 PORAD DLA RODZICA.
Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Grabowcu
Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat!
Gdzie szukać pomocy… tel – 100 – 100.
Uzależnienie od internetu
Czy to już uzależnienie?
BEZPIECZNY INTERNET „Internet, podobnie jak inne narzędzia komunikacji, jest środkiem, a nie celem samym w sobie.” Jan Paweł II~ Orędzie na XXXVI Światowy.
Uzależnienie od Internetu i gier komputerowych – zagrożenie XXI wieku.
Przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie .
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
Dzień Bezpiecznego Internetu
CZAS WOLNY DZIECKA.
„BEZPIECZNY INTERNET”
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Wprowadzenie w tematykę konferencji
Dziecko w sieci.
BEZPIECZNY INTERNET.
„Bezpieczna Dwunastka
Dzień Bezpieczniejszego Internetu
B e z p i c n y I n t e r.
Autorzy: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI Karolina Bielecka
Dziecko bezpieczne w sieci…
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Jak uchronić dziecko przed przestępstwami w sieci?
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Bezpieczny Internet.
CYBERPRZEMOCY !!!.
Unikanie zagrożeń w sieci
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Bezpieczeństwo w Internecie.
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Czy to już uzależnienie?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Bezpieczeństwo w Internecie !!! Prezentację przygotowała: Marcelina Błasiak kl. 5 b 1.Internet jako skarbnica wiedzy i rozrywki oraz jako narzędzie pracy.
Internet Zagrożenia związane z Internetem Autor: Damian Urbańczyk.
Aleksander Kuliński klasa II A
Razem zmieniamy internet na lepsze!
BEZPIECZNY INTERNET.
Opracowanie: Hanna Głos, Jolanta Jurkowska.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Żyjemy w świecie fikcji dotyczącej pojęcia, kim są nasze dzieci…

Ciemne i jasne strony Internetu niebezpieczne treści pornografia, przemoc, szkodliwa informacja, faszyzm, zła propaganda przestępczość Internetowa kradzieże, piractwo, hacking groźne kontakty przygodne kontakty z nieznajomymi, pedofilia, nękanie niebezpieczne pliki wirusy i trojany, szkodliwe gry i programy anonimowość rozluźnienie obyczajów, agresja słowna uzależnienia destrukcyjny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne zdobywanie wiedzy rozwijanie zainteresowań łatwy dostęp do informacji komunikacja ze znajomymi na całym świecie nawiązywanie wartościowych kontaktów źródło rozrywki

Uzależnienie od Internetu rozpoznaje się wówczas, kiedy można stwierdzić co najmniej trzy z poniższych objawów: silna potrzeba lub przymus korzystania z Internetu brak kontroli nad powstrzymywaniem się od przebywania w Internecie oraz nad ilością czasu spędzonego w sieci przy próbach ograniczenia dostępu do sieci poczucie niepokoju, rozdrażnienia; ustępowanie tych stanów z chwilą powrotu do komputera spędzanie coraz większej ilości czasu w Internecie w celu uzyskania zadowolenia czy dobrego samopoczucia postępujące zaniedbywanie alternatywnych zainteresowań i źródeł przyjemności korzystanie z Internetu pomimo szkodliwych następstw (fizycznych, psychicznych i społecznych).

ANKIETA 1. Czy odczuwasz potrzebę coraz dłuższego korzystania z Internetu? 2. Czy podejmowałeś nieudane próby ograniczenia czasu przeznaczanego na Internet? 3. Czy podczas tych prób odczuwałeś lęk lub niepokój? 4. Czy używasz Internetu, aby uciec od złego nastroju, kłopotów i stresów? 5. Czy postanawiałeś (obiecywałeś sobie) i nie dotrzymywałeś tego później, iż ograniczysz ilość czasu przeznaczonego na Internet? 6. Czy rodzina, znajomi lub koledzy uważają, że zbyt angażujesz się w Internet? 7. Czy zrobiłbyś coś złego, aby móc korzystać z Internetu? 8. Czy przez Internet pogarsza się poziom realizacji twoich obowiązków szkolnych, rodzinnych i towarzyskich? 9. Czy wykorzystujesz innych, aby zdobyć czas i środki na korzystanie z Internetu? Osoby, które odpowiadają twierdząco na 5 z powyżej przedstawionych pytań uważane są za zagrożone uzależnieniem; te, które dają większą ilość takich odpowiedzi - za uzależnionych.

W naszej szkole… 48% młodzieży spędza przy komputerze ponad 30 godzin tygodniowo 10% przekracza ilość 45 godzin, oraz wykazuje inne objawy uzależnienia 40% przyznaje, że zaniedbuje swoje obowiązki szkolne, rodzinne i towarzyskie z powodu Internetu 67% dostrzega zagrożenia związane z korzystaniem z sieci 62% twierdzi, że rodzice nie interesują się tym, co robią przy komputerze

Statystyka… Średni tygodniowy czas spędzany w Internecie Źrodło: Gemius SA Dzieci aktywne online Megapanel PBI/Gemius czerwiec 2007

Fazy uzależnienia od Internetu I. Poznawanie i racjonalne korzystanie z Internetu. Internauta okazjonalnie loguje się do Sieci. Internet budzi u niego zainteresowanie, służy zdobywaniu potrzebnych informacji, jest formą rozrywki. II. Uzależnienie - internauta odczuwa potrzebę korzystania z Sieci coraz częściej i przez coraz dłuższy okres. Codziennie na kilka godzin loguje się do Internetu. Traci inne zainteresowania. W czasie, gdy nie może korzystać z sieci, odczuwa przygnębienie i lęk. Ciągle myśli o Internecie, ma związane z nim sny. III. Destrukcja - internauta ogranicza, zaniedbuje lub całkowicie rezygnuje z ważnych czynności życiowych na rzecz wielogodzinnego, czasem nieprzerwanego korzystania z Internetu, mimo, iż zdaje sobie sprawę z narastania trudności życiowych, problemów psychicznych oraz fizycznych. Ogranicza czas przeznaczony na sen, odżywianie, naukę, obowiązki rodzinne, sport, kontakty towarzyskie, itd.

w Internecie należą: Do najbardziej uzależniających Uzależnienie od Internetu nie jest zespołem jednorodnym. Manifestuje się pod postacią różnych zespołów zachowań, które można pogrupować w kilka podstawowych form mogących u uzależnionego występować łącznie. Wynika to z faktu, że w praktyce nie uzależniamy się od Internetu, lecz od treści dzięki niemu zdobywanych. Do najbardziej uzależniających w Internecie należą: Rozmowy sieciowe (komunikatory, chaty, fora) Gry sieciowe Kreowanie swojego wizerunku (second life) Kopiowanie filmów i muzyki Handel internetowy Internetowa pornografia

Zagrożenia wynikające z uzależnienia od komputera

Zagrożenia psychiczne Silne obciążenie emocjonalne Destrukcja osobowości Otępienie psychiczne Zaburzenia relacji z ludźmi Utrwalenie egocentryzmu Wzrost rozdrażnienia i agresji Oderwanie od rzeczywistości

Zagrożenia społeczne Anonimowość Zubożenie kontaktów społecznych Zanik więzi rodzinnych Zanik szacunku do norm społecznych i tradycji

Zagrożenia moralne odczłowieczenie relacji między ludźmi internetowa pornografia dewiacje seksualne działalność sekt 87% dzieci podaje obcym swój adres e-mail 64% dzieci podaje obcym swój numer telefonu 42% dzieci podaje obcym adres zamieszkania 44% dzieci przesyła obcym swoje zdjęcie 25% dzieci spotyka się z obcymi "poznanymi" w Internecie

Zagrożenia intelektualne Zanik samodzielnego myślenia i działania Zaniedbanie własnego rozwoju, zainteresowań, aspiracji Zarzucenie ogromem informacji (często wątpliwej wartości) Niepowodzenia szkolne Nie sądziłem, że na świecie jest aż tylu idiotów, póki nie zobaczyłem Internetu (S. Lem)

Zagrożenia fizyczne

Lepiej zapobiegać… czyli budowanie bariery wewnątrz Dziecko szuka w Internecie tego, czego mu brakuje w domu… Wzmacnianie więzi rodzinnych Rozwijanie własnych zainteresowań Szacunek do norm społecznych i tradycji Praktyki religijne Kontakt z pozytywnymi grupami rówieśników Brak akceptacji otoczenia dla zachowań niepożądanych Uświadamianie skutków

Za późno??? czyli terapia Kluczem do sukcesu jest odpowiedź na pytanie „dlaczego?” Dostęp do Internetu jedynie pod kontrolą dorosłych Szczegółowy regulamin korzystania z komputera (przygotowany wspólnie!) Uczenie kontrolowania czasu (spędzonego nie tylko w sieci!) i racjonalnego jego wykorzystania. Żelazną regułą powinna stać się godzina udania się na spoczynek. Organizowanie zajęć alternatywnych (teatr, kino, książka, sport, wycieczki, spotkania z przyjaciółmi) Uzależnienie jako choroba trwa do końca życia…

Dobre rady dla rodziców Niech komputer stoi we wspólnym miejscu. Nie karz dziecka za błędy, o których Ci mówi. Rozmawiaj z dzieckiem. Nie bój się przyznać do niewiedzy. Baw się siecią, poznawaj ją. Surfuj po sieci ze swoim dzieckiem. Pokazuj dziecku wartościowe miejsca. Ustal z dzieckiem zasady korzystania z internetu i egzekwuj je. Porozumiewaj się z rodzicami kolegów i koleżanek dziecka. Ucz dziecko zasad bezpieczeństwa, nie strasz jednak zagrożeniami. Wychowuj do sieci. Wspomagaj się programami filtrującymi Nie trzeba być informatykiem, aby chronić swoje dziecko!

Gdzie szukać pomocy Strony, na które warto zajrzeć: Specjaliści: http://www.kidprotect.pl/ - najstarsza w Polsce organizacja zajmującą się bezpieczeństwem dzieci w internecie, zwalczeniem pornografii dziecięcej i pedofilii w sieci oraz pomocą dorosłym ofiarom molestowania seksualnego w dzieciństwie. http://www.saferinternet.pl/ strona programu Komisji Europejskiej Safer Internet Plus, promującego idee bezpiecznego Internetu dla najmłodszych. http://www.dzieckowsieci.pl – zasady korzystania z sieci, porady dla rodziców, sposoby interwencji. http://www.dyzurnet.pl/ - Hotline utworzona przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową, gdzie można zgłosić pornografię dziecięcą lub inne nielegalne treści, takie jak rasizm czy ksenofobia. http://helpline.org.pl - porady na temat zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom, a także informacje  o sposobach postępowania w przypadku wystąpienia zagrożenia. http://bezpiecznyinternet.org – wiele wartościowych publikacji, artykułów, porad. Specjaliści: dr Andrzej Augustynek – dramatyczne przypadki uzależnień od Internetu i nowy model terapii. aaugust@uci.agh.edu.pl Stowarzyszenie Pomocy Uzależnionym „Formacja” ul. Różana 3; tel.: (012)267-33-06 „MONAR” Punkt Konsultacyjny ul. Św.Katarzyny 3; tel. (012)656-43-45, 430-59-64, 430-61-35 Centrum Wiedzy o Sektach i Ruchach Religijnych O.Dominikanie ul.Dominikańska 3 pok.24 tel.:(012)423-16-13 Zespół Placówek Opiekuńczo – Wychowawczych nr 3 (dawniej: Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii) ul. Parkowa 12 tel.:(012) 656-09-94 Krakowskie Centrum Terapii Uzależnień i Współuzależnień ul. Wielicka 73, tel.:(012)425-57-84, 425-57-47 Prezentację przygotowano na podstawie materiałów konferencji „Cyberuzależnienia” NZS AP w Krakowie