Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
METODOLOGIA W INFORMATYCE
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Metodologia ekonomiczna nie żyje! Niech żyje metodologia ekonomiczna! Część I – Anna Rurańska na podstawie D. W. Hands (2001), Economic methodology is.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Podstawy metodologiczne ekonomii
Prawa ceteris paribus i maszyny społeczno- ekonomiczne Na podstawie artykułu Nancy Cartwright Opracował Robert Szul.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
2. Omówienie wybranych tez „Zarządzania zasobami ludzkimi”
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Granice poznania. Granice poznania.
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
A. Jędryczkowski – 2007 r.. Algorytmem nazwiemy ścisły przepis postępowania, którego wykonanie gwarantuje otrzymanie danych wynikowych z dostarczonych.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
Problem Gettiera Renata Ziemińska.
Historia pojęcia umysłu
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
istotne cechy kryterium:
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Stosunki prawne.
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Projektowanie procesu badawczego
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Filozoficzno-Teologiczne
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Nazwa – pojęcie i podziały
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania podmiot poznania (poznający człowiek, jego rozum) przedmiot poznania (to do czego poznanie się odnosi) relacja poznawcza (i powstająca w niej treść)

Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania W wyniku kontaktu podmiotu z przedmiotem (na bazie zmysłów) powstaje w umyśle podmiotu poznającego pojęcie danego przedmiotu (jego ujęcie, treść, czy model) pojęcie występuje w roli znaku rzeczywistości do której się odnosi Sąd egzystencjalny: stwierdzenie, że coś istnieje (sąd egzystencjalny jest wcześniejszy niż poznanie)

Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania Fazy poznania: -sąd egzystencjalny -abstrakcja odnosząca się do treści -sądzenie -rozumowanie sądzenie + rozumowanie = myślenie

Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania Cechy ludzkiego poznania: -aspektywność -sukcesywność -refleksyjność Romano Guardini: „Żywy konkret jako taki nie może być ujęty w pojęcia, gdyż one zgodnie ze swoją naturą zmierzają do tego, co ogólne, to co konkretne pozostaje dla nich czymś niewyrażalnym”

Poznanie w pedagogice poznanie wieloznaczne (wolność ludzkich decyzji, przyczyny ludzkiego działania, jego motywy, nie są nam nigdy całkowicie znane i mogą być interpretowane wieloznacznie) globalność ujęcia, wszechstronność, wieloaspektowość Coraz częściej mówimy o pedagogikach i o pedagogiach (nie o pedagogice)

Operacje naukotwórcze Postawienie problemu (poprawność, trafność, zasadność, rozstrzygalność) Zgromadzenie materiału naukowego (metody, techniki, przetwarzanie danych) Interpretacja materiału (hipotetyczne rozwiązanie problemu) Uzasadnienie odkrytej tezy, czy konstrukcji (krytyczne analizy logiczne,weryfikacja, testowanie) Budowanie teorii