Filozofia edukacji wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Skąd pochodzą zasady moralne?
O bezużyteczności filozofii?
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
RACHUNEK SUMIENIA.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Nauczyciel wobec współczesności nieustannego kryzysu.
compulsory full-time education
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Teoria i praktyka kształcenia
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
HISTORIA. MAGISTRA VITAE EST Z tą starą sentencją, którą możesz przeczytać na logo naszego Instytutu, trudno się nie zgodzić. Bez niej pozbawieni bylibyśmy.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Cele: 1. wyposażenie studenta w umiejętności porównywania i wartościowania zamierzeń edukacyjnych w poszczególnych systemach oświatowych, 2. zrozumienie.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
FilozofiA.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Wstęp do filozofii Wykład nr 1 O filozofii.
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Studia miejskie i regionalne
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

Filozofia edukacji wprowadzenie

Dane kontaktowe: o.szwabowski@gmail.com

WPROWADZENIE DO FILOZOFII

PODSTAWY FILOZOFII Co to jest filozofia i dlaczego mamy się jej uczyć? Co ma filozofia wspólnego z pedagogiką. Filozofia edukacji – filozofia pedagogiki. Proponowana tematyka zajęć. Co należy zrobić, aby przejść kurs?

UPRZEDZENIE DO FILOZOFII „Wiem, że jesteście uprzedzeni do tego przedmiotu: jest bezużyteczny, tego, o czym mówi prowadzący, nie da się się zrozumieć, jest mnóstwo pytań, na które nie ma odpowiedzi, a wszystko sprowadza się nierzadko do zapisywania wykładu pod dyktando, czemu towarzyszy drętwienie nadgarstków, i tak dalej”. M. Onfray, Antypodręcznik Filozofii

FILOZOFIA skojarzenie pierwsze: NUDA Michel Onfray radzi kiedy spalić nauczyciela filozofii: 1) kiedy lubuje się w trudnym języku (żargon naukowy) 2) kiedy pasjonują go „dziwne” pytania 3) kiedy stawia jedynie pytania bez próby odpowiedzi Każdy z typów, czy też typy mieszane – na stos!

FILOZOFIA JAKO NAUKA OBCEGO JĘZYKA (SKOJARZENIE DRUGIE)

FILOZOFIA JAKO BEZUŻYTECZNY PRZEDMIOT (SKOJARZENIE TRZECIE) NORMALNI LUDZIE NIE STUDIUJĄ FILOZOFII

„TO FILOZOF WYBIERA SOBIE PRACĘ, A NIE PRACA FILOZOFA” Z DRUGIEJ STRONY W BIULETYNIE REKLAMOWYM WSAP W BIAŁYMSTOKU: „TO FILOZOF WYBIERA SOBIE PRACĘ, A NIE PRACA FILOZOFA” DALEJ W KWESTII „KWALIFIKACJI ABSOLWENTÓW”: „(...) JEŚLI CHCESZ ROZWINĄĆ W SOBIE ZDOLNOŚĆ PERFEKCYJNEGO ROZUMOWANIA, ANALIZOWANIA, DIAGNOZOWANIA PROBLEMÓW I ZNAJDOWANIA WŁAŚCIWYCH ROZWIĄZAŃ, WYBIERZ FILOZOFIĘ. POZNASZ CENNĄ WIEDZĘ I PRAKTYCZNE UMIEJĘTNOŚCI, POZWALAJĄCE NA ODNAJDYWANIE SIĘ W CORAZ TO NOWYCH WARUNKACH” KARIERA W BANKOWOŚCI, PUBLIC RELATION, MARKETINGU, REKLAMIE STOI OTWOREM!!

FILOZOFIA JAKO ZAWÓD CZYLI CI NUDZIARZE NA STUDIACH (SKOJARZENIE CZWARTE) „Filozofia jako zawód, filozofia istniejąca w określonych strukturach, przykra często praca poddana zewnętrznej kontroli rynku i administracji, w znacznym stopni nadaje charakter dziedzinie. Istotniejsze stają się przepisy BHP, niż odwaga rozumienia. Dotrwanie do emerytury, konserwacja status quo i jego obrona za przetrwanie i nie znów taki ciężki chleb, a i kawior i wino do tego. Skorumpowana myśl, myśl rozbrojona przez etat, który, przywołam ponownie mojego przyjaciela, staje się Bogiem. To on określa co warto mówić, o czym warto pisać, czym warto i jak się zajmować – tym, co najmniej istotne, tym, co nie posiada pazurów i zębów. Mało tego, wyrywanie zębów, przycinanie pazurów, rozbrajanie myśli wywrotowej jest głównym zajęciem zawodowych filozofów – zawodowych kontrrewolucjonistów”.

NAUCZYCIEL FILOZOFII NIE JEST FILOZOFEM ETAT I INSTYTUCJONALIZACJA FILOZOFII JAKO DYSCYPLINY DZIAŁA DESTRUKCYJNIE NA FILOZOFIE „Zawodowi filozofowie nie są specjalistami od problemów, ale od myślicieli, od koncepcji pewnych filozofów. Produkuje się kolejne komentarze: prace doktorskie, prace habilitacyjne, czy nawet późniejsze książki akademickie, niby wolne i swobodne, powielają jedynie to co powiedziane.”

FILOZOFIA JAKO HISTORIA FILOZOFII (SKOJARZENIE PIĄTE) TYPOWY SPOSÓB PROWADZENIE „WSTĘPU DO FILOZOFII” NIEMNIEJ HISTORIA FILOZOFII NIE JEST FILOZOFIĄ I MOŻE BYĆ NAUKĄ POMOCNĄ A NIE „JEDYNĄ”

FILOZOFIA JAKO ALKOHOLIZM (SKOJARZENIE SZÓSTE)

„DEBILIZACJA” JEST CZĘSTYM ZJAWISKIEM – W PEWNYM SENSIE KONIECZNYM – TAK JAK CZASAMI TRZEBA ZRESETOWAĆ SYSTEM. POZA TYM, ALKOHOL ZAWSZE POMAGAŁ FILOZOFOM W ZMAGANIACH Z „NATURĄ RZECZY” SOKRATES SŁYNĄŁ m.in. Z TEGO, ŻE MIAŁ „MOCNY ŁEB”

FILOZOFIA JAKO PIERDOŁY KTÓRYCH NIKT NIE CHCE SŁUCHAĆ (SKOJARZENIE SIÓDME)

DEFINICJA PODRĘCZNIKOWA FILOZOFII CZYLI CO UCHODZI, A CO NIE ZA FILOZOFIĘ

FILOZOFIA „TO BADANIA NAD ZAGADNIENIAMI, KTÓRE SĄ OSTATECZNE, ABSTRAKCYJNE I BARDZO OGÓLNE. ZAGADNIENIA TE DOTYCZĄ NATURY ISTNIENIA, WIEDZY, MORALNOŚCI, ROZUMU I CELU LUDZKIEGO ŻYCIA” (J. TEICHMAN, K.C. EVANS)

FILOZOFIA JAKO „UMIŁOWANIE MĄDROŚCI”, JEJ POSZUKIWANIE FILOZOFIA JAKO „UMIŁOWANIE MĄDROŚCI”, JEJ POSZUKIWANIE. FILOZOF MIŁOŚNIK MĄDROŚCI. OD ETYMOLOGII SŁOWA FILOZOFIA – FILO (MIŁOWAĆ) ZOFIA (MĄDROŚĆ) WIELOZNACZNOŚĆ „MĄDROŚCI” „NURT NAUKOWY” „NURT EGZYSTENCJALNY”

MOŻE TEŻ ISTNIEĆ FILOZOFIA CZEGOŚ: POLITYKI, BIZNESU, NAUKI, itd.. DZIAŁY FILOZOFII METAFIZYKA (ONTOLOGIA) – NAUKA O BYCIE EPISTEMOLOGIA – NAUKA O POZNANIU ETYKA ESTETYKA LOGIKA MOŻE TEŻ ISTNIEĆ FILOZOFIA CZEGOŚ: POLITYKI, BIZNESU, NAUKI, itd..

TO TYLKO SKOJARZENIA, TO TYLKO DEFINICJE TO TYLKO SKOJARZENIA, TO TYLKO DEFINICJE „ (…) najlepszy sposób zrozumienia filozofii to studiowanie jej i samo filozofowanie” Popkin, Stroll

Filozofia i pedagogika

„Rzec by się chciało wręcz, że dopiero pedagodzy potrafią nadać filozoficznym pomysłom autentyczne życie, oblec je w ciało, pokazać, że są potrzebne i użyteczne” (J. Mizińska, Od Redakcji, [w:] Colloquia Communia, nr 2, 2003, s. 8)

siedem pożytków, jakie pedagogika czerpie z filozofii Pierwszym jest stymulacja myślenia o “genezie i źródłach wiedzy”, które występują jawnie lub są ukryte, a które wpływają na praktykę. Taka refleksja ma chronić przed dogmatyzmem, stawiać pytanie o prawomocność podstawowych założeń. Pożytek drugi, to rozwój świadomości krytycznej, poprzez poznanie genezy dyscypliny (pedagogika wywodzi się z filozofii). Trzecim jest wpływ filozofii na umiejętność kształtowania racjonalnego myślenia o wychowaniu, w którym chodzi przede wszystkim o rozumienie wiedzy, nie jej akumulację. Czwarty - jest przewodniczką w świat ponowoczesny oraz gwarantem odpowiedniego dystansu. Ochroną przed schematami medialnymi i rynkowymi. Piąty pożytek, to pożytek kompetencyjny. „Filozofia może wyposażyć pedagogów w kompetencję językową i znajomość kodów (stereotypów) kulturowych, umożliwiających dekodowanie (rozumienie i interpretację) oraz tworzenie tekstów w ramach kultury (kultur) i humanistyki. Szóstym - inspiracja do namysłu etycznego.” Siódmy - funkcja terapeutyczna. M. Kardaczyńska, O pożytkach jakie pedagog z filozofii mieć może, [w:] Colloquia Communia, nr 2, 2003, s. 123.

Filozofia jako styl myślenia pedagogicznego „Dla mnie ważniejsza jest filozoficzność wpisana w postawę, której wartość rozstrzyga się nie w polu tekstów i treści z góry kwalifikowanych jako filozofia, ale w obszarze szczególnego wysiłku obcowania z tekstami kultury także poza akademicką humanistyką”. L. Witkowski, “Filozoficzność” w kształceniu pedagogów jako otwieranie (się) na humanistykę, [w:] Colloquia Communia, nr 2, 2003, s. 103.

Pedagogika jako źródłowo filozoficzna CELE/NORMY/WARTOŚCI PODMIOT/CZŁOWIEK/MONSTRUM RACJONALNOŚĆ/ROZUM/CIAŁO

ROZKŁAD JAZDY

„Filozoficzne pytania pojawiają się wszędzie tam, gdzie żyją ludzie „Filozoficzne pytania pojawiają się wszędzie tam, gdzie żyją ludzie. Studenci odkrywają, że filozofia nie jest abstrakcyjną, odległą dyscypliną, lecz tak samo jak myślenie sokratejskie wnika w przestrzeń ludzkiej codzienności – w rozważania na temat życia i śmierci, aborcji i zemsty, instytucjonalnego wymiaru sprawiedliwości i religii. Filozofia pojawia się zawsze, gdy ludzie znajdują odwagę samodzielnego myślenia i wątpienia na sposób sokratejski”. M. C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo, s. 27-28.

INNA FILOZOFIA INNA PEDAGOGIKA Głównym celem zajęć jest przybliżenie studentom i studentkom zagadnień związanych z uprawianiem filozofii, obecności tejże w pedagogice, jak również filozoficznemu podejściu do edukacji. Przekraczając granice “akademii” i jej gustu odnajdują filozoficzne motywy w szeroko rozumianej codzienności, tropią powiązania pedagogiki i filozofii. Zdobywają nie konkretną wiedzę, ale raczej rozwijają umiejętność “filozoficznego podejścia”, problematyzacji i analizy. W efekcie powinni podnieść swoją umiejętność autorefleksji, jak i rozwinąć świadomość teoretyczną. Nic już nie będzie takie samo.

Paradygmaty, kolektywy myślowe, filozofia i pedagog wygnany, granica, nomadyzm i maszyny dydaktyczne To, co pedagogiczne, to co filozoficzne i to co polityczne My, kajdaniarze osobliwi – Mit Jaskini Filozof jako miłośnik – Uczta – Eros i pedagogika Sokrates jako nauczyciel Wyzwanie oświecenia – Kant, Foucault, Szkoła Frankfurcka Nowoczesność i ponowoczesność Reprodukcja i opór, fabryki edukacyjne Czytanie i kultura masowa /lalki Rousseau, kobiety i monstrum Humanizm i antyhumanizm – Stirner i problem „ja” Skok i destrukcja /Fight Club Działanie językowe i masowe tortury w klasie szkolnej Nauczyciel jako suweren Infrapolityka i infrapedagogika

MNIEJ ODWAGĘ UŻYWAĆ SWOJEGO ROZUMU PRZYŚWIECAĆ NAM BĘDZIE HASŁO OŚWIECENIA: MNIEJ ODWAGĘ UŻYWAĆ SWOJEGO ROZUMU BĘDZIEMY ZADAWAĆ PYTANIA Z SENSEM BĘDZIEMY UŻYWAĆ TERMINÓW, ALE STARAĆ SIĘ JE PRZEKŁADAĆ NA MOWĘ POTOCZNĄ BĘDZIEMY POSZUKIWAĆ ODPOWIEDZI, CO NIE ZNACZY, ŻE SIĘ NAM UDA

ZASADY ZALICZENIA KURSU

STUDIOWANIE JEST TRUDNE

„KAŻDEGO DNIA, CZY TEGO CHCE CZY NIE, UCZEŃ WCHODZI NA SALĘ SĄDOWĄ, GDZIE STAJE PRZED SĘDZIAMI, OSKARŻONY O DOMNIEMANĄ IGNORANCJĘ. DO NIEGO NALEŻY UDOWODNIENIE SWOJEJ NIEWINNOŚCI. MUSI ZWRÓCIĆ NA ŻĄDANIE, JAK POKARM, TWIERDZENIA, REGUŁY, DATY, DEFINICJE, KTÓRE ZAPEWNIAJĄ MU NA KONIEC ROKU WYZWOLENIE” RAOUL VANEIGEM

SPRAWIEDLIWA OCENA