Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Arcyróżności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: G-3 Lokalizacja: GDYNIA Kompetencja:
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Sitem wody nie nabierzesz
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Jak oszczędzać wodę.
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Czy Polska stanie się Saharą Europy?
Zagrożenia Planety Ziemi
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
Kwaśne deszcze.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Co by było gdyby nie było wody ?
Woda to cudowna substancja
Zapis prezentacji:

Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Arcyróżności bez zawiłości Semestr/rok szkolny: Semestr III / r. szk. 2010/2011

Arcyróżności bez zawiłości…

Wybraliśmy nasz nowy temat projektowy i będziemy zajmować się wodą Wybraliśmy nasz nowy temat projektowy i będziemy zajmować się wodą. Poszukamy odpowiedzi na pytania: Jakie znaczenie ma woda dla organizmów żywych? Na czym polega obieg wody w przyrodzie? Jaki wpływ ma zasolenie wody na jej faunę i florę? Jak obliczyć ilość składników by otrzymać określone stężenie procentowe?

Co to są kwaśne deszcze i jak powstają? Co dzieje się ze śmieciami zalegającymi w różnych miejscach? Jak usuwa się plamy ropy naftowej z mórz i oceanów? Jak usuwać nieprawidłowości i straty w gospodarce wodą w najbliższym otoczeniu?

Zaczęliśmy od cząsteczki wody…

Własności wody: W temperaturze pokojowej jest cieczą, chociaż jej cząsteczka powstaje z gazów: tlenu i wodoru; Występuje w trzech stanach skupienia: stałym w postaci lodu, ciekłym w postaci wody i gazowym w postaci pary wodnej. Temperatura topnienia lodu i krzepnięcia wody w warunkach normalnych to 0°C; Temperatura wrzenia wody w warunkach normalnych to 100°C; Jest doskonałym rozpuszczalnikiem wielu substancji.

Wizytówka wody  Przystąpiliśmy do wykonania wizytówki wody. Ustaliliśmy, że na wizytówce powinny się znaleźć następujące elementy: wzór wody własności wody miejsce występowania wody elementy reklamowe

konkurs Wykonane przez nas wizytówki oceniali wszyscy uczniowie naszego gimnazjum. Oto wizytówka, która zwyciężyła:

Obieg wody w przyrodzie

Obieg wody w przyrodzie Co rozumiemy pod pojęciem cyklu hydrologicznego? Można powiedzieć, że to "my" w każdej cząsteczce! Cykl hydrologiczny (obieg wody w przyrodzie) opisuje istnienie i ruch wody na, w i ponad powierzchnią Ziemi. Woda na Ziemi jest w ciągłym ruchu i zmienia swoje formy, od stanu ciekłego, poprzez gazowy do stałego i na odwrót. Obieg wody trwa od miliardów lat i całe życie na Ziemi jest od niego zależne.

Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Mówiąc o zasoleniu i soli morskiej mamy na myśli mieszaninę rożnych związków chemicznych w śród których dominuje ilościowo, nadający słony smak, chlorek sodu (sól kuchenna) i odpowiedzialny za gorzki posmak siarczan magnezu.  Zasolenie wyraża się w promilach, oznaczających ilość gramów soli zawartej w 1000 g wody morskiej. Zasolenie mórz i oceanów waha się w zakresie od 3 (Bałtyk) do 42 (Zatoce Perskiej) promili. Jako średnia wielkość zasolenia oceanicznego przyjmuje się 32 promili.

Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Wyższe zasolenie sprzyja zwierzętom bezkręgowym budującym muszle i pancerze. W morzach o niskim zasoleniu nie spotkamy dużych ślimaków, małży i krabów.  Niektóre organizmy rozwijają się tylko w wodach o odpowiednio wysokim zasoleniu. Koralowce rafotwórcze występują tylko w wodach o zasoleniu ok.35 promili (+ - 2 promile). Mało tego nie jest im obojętna również temperatura która w ciągu całego roku musi wynosić między 20-30oC.  Czysta, przejrzysta woda sprzyja fotosyntezie glonów (zooxanthele) z którymi korale żyją w symbiozie, to ogranicza głębokość występowania żywej rafy do ok. 30 -40 m. Z tego powodu w Adriatyku czy w Morzu Śródziemnym gdzie w miesiącach zimowych temperatura oscyluje w okolicach 10oC nie spotkamy gatunków koralowców budujących rafy koralowe, chociaż akweny te są oczywiście zamieszkałe przez inne gatunki koralowców (np. przez koral szlachetny, który z kolei nie występuje na rafie koralowej).

Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Wykonaliśmy odpowiednie obliczenia i sporządziliśmy po 100g roztworów o stężeniu 0,7% (Bałtyk), 2,2% (Morze Czarne) i 3,5% (Morze Śródziemne). Smakowaliśmy roztwory. Wyszukaliśmy informacje na temat fauny Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Porównaliśmy znalezione informacje. Wyniki przedstawiliśmy na plakatach.

Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny

Kwaśne deszcze Nasze kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od przeprowadzenia doświadczenia z kredą i octem. Obserwowaliśmy, co dzieje się z kredą zanurzoną w occie i doszliśmy do wniosku, że taka reakcja może też zachodzić w przyrodzie. Wyszukaliśmy informacje na temat powstawania kwaśnych deszczy…

Kwaśne deszcze Kwaśne deszcze powstają w wyniku łączenia się kropelek wody z gazowymi zanieczyszczeniami powietrza. Największe znaczenie ma dwutlenek siarki (szacuje się że w Europie jest on w 60% sprawcą kwaśnych deszczy), tlenki azotu, siarkowodór, dwutlenek węgla i chlorowodór. Zanieczyszczenia powietrza pochodzą ze źródeł naturalnych, w przypadku wybuchów wulkanów i pożarów lasów, oraz są wynikiem działalności człowieka - powstają w skutek spalania paliw i procesów przemysłowych.

Kwaśne deszcze

Kwaśne deszcze niszczą lasy. Na zdjęciu wymarłe lasy Sudetów. Kwaśne deszcze powodują również uszkodzenia wapiennych budynków, pomników i zabytków. Kwaśne deszcze Kwaśne deszcze powodują uszkodzenia wapiennych budynków, pomników i zabytków. Kwaśne deszcze niszczą lasy. Na zdjęciu wymarłe lasy Sudetów.

Zanieczyszczenia wód ropą naftową Rozlaliśmy na powierzchni wody łyżkę oleju napędowego i obserwowaliśmy jak się rozprzestrzenia, próbowaliśmy usunąć olej z wody . Okazało się to prawie niewykonalne. W zanieczyszczonej wodzie zamoczyliśmy pióro ptasie. Pióro się posklejało i nie byliśmy w stanie go doczyścić. Doszliśmy do wniosku, że taki ptak na pewno nie mógłby latać.

Zanieczyszczenia wód ropą naftową Zrozumieliśmy jak groźne dla wszystkich żywych organizmów są plamy ropy. Ustaliliśmy, że ropę bardzo trudno usunąć a pierwszym elementem walki z plamą ropy jest ogrodzenie jej, by nie rozprzestrzeniała się dalej. Zanieczyszczenia ropą zbiera się specjalnymi maszynami do odsysania ropy. Z brzegów wód często wolontariusze zbierają zanieczyszczenia ręcznie .

Zanieczyszczenia wód ropą naftową Usuwanie plamy ropy w Chinach

Zanieczyszczenia wód ropą naftową

Zanieczyszczenia wód ropą naftową Życie organizmów jest zagrożone

Zanieczyszczenia wód ropą naftową

Jak oszczędzać wodę? Przeprowadziliśmy obserwację w naszych domach „Ile wody zużywamy i ile można wody oszczędzić” a następnie na zajęciach przeprowadziliśmy burzę mózgów i po przeanalizowaniu wszystkich pomysłów wybraliśmy te, które można zrealizować: Korzystaj z prysznica, zamiast z wanny, Zakręcaj wodę, gdy myjesz zęby, Nie myj naczyń pod bieżącą wodą, Jeśli kąpiesz się w wannie to wykorzystaj później wodę z wanny do innych celów np.: umyj podłogę.

Jak oszczędzać wodę? Nasze pomysły przedstawiliśmy na plakatach informacyjnych dla uczniów gimnazjum. Oszczędzajmy wodę!!! Zaczniemy oszczędzanie od siebie i naszych rodzin…

bibliografia Tablice matematyczne, fizyczne, chemiczne, astronomiczne; wydawnictwo Park; Bielsko-Biała 2002 www.google.pl - grafika; www.wikipedia.pl www.bryk.pl http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclepolish.html http://www.wdq.home.pl/zycie_baltyku/flora%20i%2 0fauna.htm Vademecum Egzamin Gimnazjalny 2010, K.M. Pazdro Repetytorium z chemii