Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Arcyróżności bez zawiłości Semestr/rok szkolny: Semestr III / r. szk. 2010/2011
Arcyróżności bez zawiłości…
Wybraliśmy nasz nowy temat projektowy i będziemy zajmować się wodą Wybraliśmy nasz nowy temat projektowy i będziemy zajmować się wodą. Poszukamy odpowiedzi na pytania: Jakie znaczenie ma woda dla organizmów żywych? Na czym polega obieg wody w przyrodzie? Jaki wpływ ma zasolenie wody na jej faunę i florę? Jak obliczyć ilość składników by otrzymać określone stężenie procentowe?
Co to są kwaśne deszcze i jak powstają? Co dzieje się ze śmieciami zalegającymi w różnych miejscach? Jak usuwa się plamy ropy naftowej z mórz i oceanów? Jak usuwać nieprawidłowości i straty w gospodarce wodą w najbliższym otoczeniu?
Zaczęliśmy od cząsteczki wody…
Własności wody: W temperaturze pokojowej jest cieczą, chociaż jej cząsteczka powstaje z gazów: tlenu i wodoru; Występuje w trzech stanach skupienia: stałym w postaci lodu, ciekłym w postaci wody i gazowym w postaci pary wodnej. Temperatura topnienia lodu i krzepnięcia wody w warunkach normalnych to 0°C; Temperatura wrzenia wody w warunkach normalnych to 100°C; Jest doskonałym rozpuszczalnikiem wielu substancji.
Wizytówka wody Przystąpiliśmy do wykonania wizytówki wody. Ustaliliśmy, że na wizytówce powinny się znaleźć następujące elementy: wzór wody własności wody miejsce występowania wody elementy reklamowe
konkurs Wykonane przez nas wizytówki oceniali wszyscy uczniowie naszego gimnazjum. Oto wizytówka, która zwyciężyła:
Obieg wody w przyrodzie
Obieg wody w przyrodzie Co rozumiemy pod pojęciem cyklu hydrologicznego? Można powiedzieć, że to "my" w każdej cząsteczce! Cykl hydrologiczny (obieg wody w przyrodzie) opisuje istnienie i ruch wody na, w i ponad powierzchnią Ziemi. Woda na Ziemi jest w ciągłym ruchu i zmienia swoje formy, od stanu ciekłego, poprzez gazowy do stałego i na odwrót. Obieg wody trwa od miliardów lat i całe życie na Ziemi jest od niego zależne.
Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Mówiąc o zasoleniu i soli morskiej mamy na myśli mieszaninę rożnych związków chemicznych w śród których dominuje ilościowo, nadający słony smak, chlorek sodu (sól kuchenna) i odpowiedzialny za gorzki posmak siarczan magnezu. Zasolenie wyraża się w promilach, oznaczających ilość gramów soli zawartej w 1000 g wody morskiej. Zasolenie mórz i oceanów waha się w zakresie od 3 (Bałtyk) do 42 (Zatoce Perskiej) promili. Jako średnia wielkość zasolenia oceanicznego przyjmuje się 32 promili.
Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Wyższe zasolenie sprzyja zwierzętom bezkręgowym budującym muszle i pancerze. W morzach o niskim zasoleniu nie spotkamy dużych ślimaków, małży i krabów. Niektóre organizmy rozwijają się tylko w wodach o odpowiednio wysokim zasoleniu. Koralowce rafotwórcze występują tylko w wodach o zasoleniu ok.35 promili (+ - 2 promile). Mało tego nie jest im obojętna również temperatura która w ciągu całego roku musi wynosić między 20-30oC. Czysta, przejrzysta woda sprzyja fotosyntezie glonów (zooxanthele) z którymi korale żyją w symbiozie, to ogranicza głębokość występowania żywej rafy do ok. 30 -40 m. Z tego powodu w Adriatyku czy w Morzu Śródziemnym gdzie w miesiącach zimowych temperatura oscyluje w okolicach 10oC nie spotkamy gatunków koralowców budujących rafy koralowe, chociaż akweny te są oczywiście zamieszkałe przez inne gatunki koralowców (np. przez koral szlachetny, który z kolei nie występuje na rafie koralowej).
Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny Wykonaliśmy odpowiednie obliczenia i sporządziliśmy po 100g roztworów o stężeniu 0,7% (Bałtyk), 2,2% (Morze Czarne) i 3,5% (Morze Śródziemne). Smakowaliśmy roztwory. Wyszukaliśmy informacje na temat fauny Morza Bałtyckiego i Morza Czarnego. Porównaliśmy znalezione informacje. Wyniki przedstawiliśmy na plakatach.
Wpływ zasolenia wody na rodzaj fauny
Kwaśne deszcze Nasze kolejne zajęcia rozpoczęliśmy od przeprowadzenia doświadczenia z kredą i octem. Obserwowaliśmy, co dzieje się z kredą zanurzoną w occie i doszliśmy do wniosku, że taka reakcja może też zachodzić w przyrodzie. Wyszukaliśmy informacje na temat powstawania kwaśnych deszczy…
Kwaśne deszcze Kwaśne deszcze powstają w wyniku łączenia się kropelek wody z gazowymi zanieczyszczeniami powietrza. Największe znaczenie ma dwutlenek siarki (szacuje się że w Europie jest on w 60% sprawcą kwaśnych deszczy), tlenki azotu, siarkowodór, dwutlenek węgla i chlorowodór. Zanieczyszczenia powietrza pochodzą ze źródeł naturalnych, w przypadku wybuchów wulkanów i pożarów lasów, oraz są wynikiem działalności człowieka - powstają w skutek spalania paliw i procesów przemysłowych.
Kwaśne deszcze
Kwaśne deszcze niszczą lasy. Na zdjęciu wymarłe lasy Sudetów. Kwaśne deszcze powodują również uszkodzenia wapiennych budynków, pomników i zabytków. Kwaśne deszcze Kwaśne deszcze powodują uszkodzenia wapiennych budynków, pomników i zabytków. Kwaśne deszcze niszczą lasy. Na zdjęciu wymarłe lasy Sudetów.
Zanieczyszczenia wód ropą naftową Rozlaliśmy na powierzchni wody łyżkę oleju napędowego i obserwowaliśmy jak się rozprzestrzenia, próbowaliśmy usunąć olej z wody . Okazało się to prawie niewykonalne. W zanieczyszczonej wodzie zamoczyliśmy pióro ptasie. Pióro się posklejało i nie byliśmy w stanie go doczyścić. Doszliśmy do wniosku, że taki ptak na pewno nie mógłby latać.
Zanieczyszczenia wód ropą naftową Zrozumieliśmy jak groźne dla wszystkich żywych organizmów są plamy ropy. Ustaliliśmy, że ropę bardzo trudno usunąć a pierwszym elementem walki z plamą ropy jest ogrodzenie jej, by nie rozprzestrzeniała się dalej. Zanieczyszczenia ropą zbiera się specjalnymi maszynami do odsysania ropy. Z brzegów wód często wolontariusze zbierają zanieczyszczenia ręcznie .
Zanieczyszczenia wód ropą naftową Usuwanie plamy ropy w Chinach
Zanieczyszczenia wód ropą naftową
Zanieczyszczenia wód ropą naftową Życie organizmów jest zagrożone
Zanieczyszczenia wód ropą naftową
Jak oszczędzać wodę? Przeprowadziliśmy obserwację w naszych domach „Ile wody zużywamy i ile można wody oszczędzić” a następnie na zajęciach przeprowadziliśmy burzę mózgów i po przeanalizowaniu wszystkich pomysłów wybraliśmy te, które można zrealizować: Korzystaj z prysznica, zamiast z wanny, Zakręcaj wodę, gdy myjesz zęby, Nie myj naczyń pod bieżącą wodą, Jeśli kąpiesz się w wannie to wykorzystaj później wodę z wanny do innych celów np.: umyj podłogę.
Jak oszczędzać wodę? Nasze pomysły przedstawiliśmy na plakatach informacyjnych dla uczniów gimnazjum. Oszczędzajmy wodę!!! Zaczniemy oszczędzanie od siebie i naszych rodzin…
bibliografia Tablice matematyczne, fizyczne, chemiczne, astronomiczne; wydawnictwo Park; Bielsko-Biała 2002 www.google.pl - grafika; www.wikipedia.pl www.bryk.pl http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclepolish.html http://www.wdq.home.pl/zycie_baltyku/flora%20i%2 0fauna.htm Vademecum Egzamin Gimnazjalny 2010, K.M. Pazdro Repetytorium z chemii