Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Szkoła, a demokracja..
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Rada Rodziców jako organ szkoły
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
SAMORZĄD SZKOLNY W PIGUŁCE..
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Samorząd UCZNIOWSKI.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Ankieta dla uczniów „Demokracja a życie w szkole. Kto i jak podejmuje decyzje w naszym gimnazjum?”
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
Szkoła Współpracy.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Debata o samorządności uczniowskiej
Samorząd Uczniowski.
 ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Samorządy Szkolne Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów?
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Szkoła demokracji, czyli jak pomóc sobie i innym. XX Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego – szkołą demokracji.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zapis prezentacji:

Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?

Wprowadzenie W naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego nie zawsze interesowały uczniów. Nie było zbytnio możliwości aby zapoznać się z kandydatami oraz ich programami wyborczymi, więc uczniowie głosowali bardziej orientacyjnie. Myślimy że czas to zmienić. Na początek przybliżymy Wam kilka potrzebnych pojęć, związanych z wyborami do samorządu.

Demokracja Demokracja – ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).

Samorząd uczniowski Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych.

Cele i działania samorządu - Samorząd powinien być organizacją demokratyczną. - Uczniowie w sposób nieskrępowany powinni wybierać swoich przedstawicieli według przyjętych przez ogół uczniów procedur. - Organy samorządu uczniowskiego powinien reprezentować interesy uczniów wobec nauczycieli, rodziców, administracji oświatowej. - Członkowie samorządu mają prawo i powinni rozwiązywać realne problemy uczniów i podejmować realne decyzje, a tym samym mieć wpływ na życie szkoły, współdecydować o sprawach jej dotyczących.

- Decyzje dotyczące zakresu działań samorządu w danej szkole i planu tych działań powinny należeć do uczniów. - Samorząd ma prawo oczekiwać od szkoły wsparcia dla swojej działalności. - Rolę doradcy spełnia opiekun samorządu, wybrany przez uczniów spośród nauczycieli danej szkoły

Choć samorząd nie ma realnych uprawnień, prawo nakazuje władzom szkoły zasięgnięcie jego opinii w pewnych sprawach, takich jak np.: skreślenie ucznia z listy uczniów, program wychowawczy szkoły, program profilaktyki, ocena pracy nauczyciela (tylko na wniosek dyrektora szkoły), średnia ocen uprawniająca uczniów do otrzymania stypendium za wyniki w nauce, wprowadzenie w szkole jednolitego stroju dla uczniów lub rezygnacja z niego.

Prawa ucznia W szkole szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia określa statut szkoły, w którym określone są prawa ucznia do: a) właściwego zorganizowania procesu kształcenia, b) opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności, c) korzystania z pomocy stypendialnej, d) życzliwego, podmiotowego traktowania,

e) swobody wyrażania myśli, poglądów, sumienia i wyznania, f) rozwijania zainteresowań, g) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, h) pomocy w przypadku trudności w nauce, i) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową.

Zasady prawa wyborczego Zasady prawa wyborczego dzielą się na: zasady ogólne i szczegółowe. Do zasad ogólnych prawa wyborczego zaliczamy: Powszechność wyborów - głosuje każdy uczeń Równość - każdy głos ma taką sama wartość Bezpośredniość - każdy bezpośrednio oddaje głos na swojego kandydata Tajność - każdy ma prawo do anonimowego oddania głosu i nikt inny nie musi wiedzieć, na kogo głosował

Jak dotychczas wyglądały wybory do samorządu uczniowskiego w naszej szkole? Kandydaci prezentowali swoje programy, za pomocą plakatów Uczniowie nie mieli możliwości aby lepiej poznać poglądy kandydatów i ich plany związane z samorządem Uczniowie do końca nie wiedzieli na kogo głosują Kandydaci poprzez same plakaty nie mogli w wystarczający sposób zaprezentować siebie i swoich programów przed wyborcami

Nasze propozycje zmian Kandydaci prezentują swoje poglądy oraz programy wyborcze nie tylko za pomocą plakatów, ale także podczas specjalnie przygotowanej imprezy związanej z wyborami do samorządu Mogą wygłaszać przemówienia, opowiedzieć coś o sobie, podać swoje zalety i plany wobec szkoły, aby lepiej zaprezentować się uczniom Wszyscy wyborcy mają prawo do zadawania pytań kandydującym ale także mogą podawać im własne spostrzeżenia i pomysły

Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów SZKOŁA PODSTAWOWA

Co sądzisz o wyborach przewodniczącego Samorządu Szkolnego w naszej szkole?

Co zmieniłbyś/zmieniłabyś w programie Samorządu aby w szkole było lepiej?

Czy chciałbyś/chciałabyś, aby w naszej szkole z wyborów do Samorządu Szkolnego uczynić święto demokracji w szkole?

Jak myślisz, czy Samorząd Uczniowski w naszej szkole jest potrzebny?

GIMNAZJUM

Co sądzisz o wyborach przewodniczącego Samorządu Szkolnego w naszej szkole?

Co zmieniłbyś/zmieniłabyś w programie Samorządu aby w szkole było lepiej?

Czy chciałbyś/chciałabyś, aby w naszej szkole z wyborów do Samorządu Szkolnego uczynić święto demokracji w szkole?

Jak myślisz, czy Samorząd Uczniowski w naszej szkole jest potrzebny?

QUIZ 1. Co to jest demokracja?

2. Jaką rolę pełni samorząd uczniowski?

3. Podaj co najmniej 3 prawa ucznia w szkole.

4. Podaj swój pomysł zmiany w przeprowadzaniu wyborów do samorządu uczniowskiego.