dr Małgorzata Gut Katedra Psychologii Poznawczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Advertisements

Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Wykład 15 Neuropsychologia komputerowa
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Spektrum zaburzeń autystycznych
Somatognozja.
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Percepcja słuchowa.
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Percepcja wzrokowa.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Rozumienie czytanego tekstu
Pedagogika szkoły wyższej
Integracja sensoryczna
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Opracowała: Małgorzata Pawluk
Sala Doświadczania Świata
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Integracja sensoryczna
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Język i emocje w mózgu. Na jakie pytania odpowiada współczesna neuronauka? dr Małgorzata Gut Katedra Psychologii Poznawczej Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie

język emocje działanie poznanie społeczne

Dwa szlaki informacji wzrokowej jak? Droga grzbietowa (do płatów ciemieniowych): widzenie dla działania Droga brzuszna (do płatów skroniowych): widzenie dla percepcji co?

Agnozje Widzę ale nie wiem co to jest… Pacjent widzi, ale nie umie nazwać przedmiotu Rozpoznaje podstawowe cechy przedmiotu, ale nie wie co to jest Nie rozpoznaje wielu cech przedmiotu (np. wielkości, kształtu, orientacji przestrzennej), ale potrafi bezbłędnie np. sięgnąć po przedmiot lub nim manipulować To dowód na istnienie dwóch niezależnych szlaków związanych z percepcją

Układ limbiczny – mózg emocjonalny Trzeci szlak: czyli analiza emocjonalna tego co widzimy i co z tego?

Droga „i co z tego?” – dlaczego jest ważna? Czasami konieczne jest szybkie działanie w odpowiedzi na zaobserwowany bodziec lub czyjeś działanie (ruch względem obiektu) Wtedy wystarczy nawet bardzo zgrubna analiza obiektu/sytuacji Informacje biegną drogą „na skróty” vs

Przekaz emocji nadawca odbiorca mowa ciała 50% ton głosu 30% słowa 20% Rozkład proporcji zależy od: - kultury - indywidualnych cech danej osoby

Czym jest poznanie społeczne Obserwując innych ludzi potrafimy wnioskować i formułować sądy na temat cudzych intencji, zamiarów, emocji Kierujemy się m.in. wyrazem twarzy, kierunkiem wzroku, gestami, ruchami ciała, postawą, itd. (tzw. „mowa ciała”) Mentalizowanie (teorie umysłów) – pojmujemy umysły innych

Wykrywanie kierunku wzroku i kierowanie uwagą Oczy przekazują bardzo istotne informacje dotyczące np. emocji, zamiarów, przekonań, potrzeb np. dostarczają kluczowych sygnałów o zagrożeniu specjalna rola w rozpoznawaniu emocji strachu w twarzy

Znaczenie kontaktu wzrokowego Kontakt wzrokowy może oznaczać obserwowanie ofiary przez napastnika, ale też np. zainteresowanie seksualne (może nieść ze sobą różne komunikaty) Przesuwanie wzroku na rozmówcę sprawia, że wydajemy się bardziej atrakcyjni i sympatyczni

Uśmiech a kierunek wzroku Osoba patrząca na nas na wprost wydaje się atrakcyjniejsza gdy się uśmiecha niż gdy się nie uśmiecha Gdy nie patrzy na nas – odbierana jest jako atrakcyjniejsza gdy się nie uśmiecha niż wtedy gdy się uśmiecha

Twarz jako bodziec analizowany całościowo Percepcja twarzy zachodzi w sposób holistyczny (całościowy) Różni się jakościowo od percepcji innych obiektów Odzwierciedleniem tego jest efekt inwersji: gdy twarz obrócona jest „do góry nogami” – jest trudniej rozpoznawana lub błędnie rozpoznawane są emocje wyrażane w tej twarzy Jest to wyraźne szczególnie u ludzi

Thatcher illusion

Prozopagnozja – Czy rozpoznajesz tę twarz?

Zakręt wrzecionowaty                                                                             Wzrost aktywacji – gdy analizowane są stałe cechy twarzy (tożsamość) Spadek – gdy zmienne cechy twarzy (np. kierunek wzroku) oraz: wzrost aktywacji bruzdy skroniowej górnej rozpoznawanie kolorów rozpoznawanie twarzy

Ruch biologiczny Percepcja ruchu biologicznego ułatwia np. wykrycie intencji czy emocji Ile informacji jest zawartych w ruchu biologicznym? Np. rodzaj czynności, płeć, nastrój Bruzda skroniowa górna: Reaguje aktywacją w odpowiedzi na ruch biologiczny

Ruch biologiczny Nie trzeba widzieć poruszającej się osoby, wystarczy obserwacja punktów świetlnych poruszających się wraz z (niewidocznym) ciałem Punkty przyklejone do twarzy pozwalają rozpoznać wyrażane emocje

Jaki ruch wykonuje osoba na zdjęciu po prawej?

Ruch a intencje Odkrycie neuronów lustrzanych w polu F5 u małp (badania Rizzolattiego i wsp. 1996) Aktywność neuronów lustrzanych gdy zwierzę: - wykonuje ruch - obserwuje ruch (badacz bierze rodzynkę)

Neurony lustrzane u ludzi Płacik ciemieniowy dolny F5/pole44 Dolny zakręt czołowy Bruzda skroniowa górna Rozpoznanie intencji działania drugiej osoby wywołuje aktywację neuronów lustrzanych

Nie samo rozpoznawanie ruchu lecz rozpoznawanie intencji ruchu! Aktywacja dolnego zakrętu czołowego - gdy pojawia się kontekst ruchu obserwowanej ręki (a więc intencja ruchu)

Czy neurony lustrzane pozwalają nam na „czytanie w myślach”? W pewnym sensie tak… ale nie dosłownie 

Neurony lustrzane a empatia Ludzie często naśladują innych (upodabniają się np. do rozmówcy) w sposób automatyczny Skłonność do naśladowania jest naturalna i wrodzona Często jest także formą zabawy i sprawia przyjemność

Neurony lustrzane a empatia Automatyczne jest też współodczuwanie Zjawisko empatii opiera się także na działaniu neuronów lustrzanych Zaburzone działanie neuronów lustrzanych - u osób z autyzmem, które nie wykazują empatii, unikają kontaktu wzrokowego i nie bawią się w naśladowanie

Neuronalne podłoże współodczuwania emocji wstrętu Przednia część zakrętu obręczy i przednia część wyspy – wspólne obszary aktywowane w mózgu gdy widzimy albo sami doświadczamy WSTRĘTU

Badania EMG nad współodczuwaniem emocji Emocje wyrażane w obserwowanych twarzach wywołują u obserwatora reakcje mięśni uczestniczących w wyrażaniu tych samych emocji (co jest poza świadomą kontrolą obserwatora)

Rytm mu, neurony lustrzane i przewidywanie ruchu Fale o niskiej częstotliwości obserwowane podczas ruchowej relaksacji Rytm ten znika gdy wykonamy ruch ale tez wtedy gdy widzimy jak ktoś wykonuje ruch U dzieci autystycznych rytm mu nie znika podczas obserwacji ruchu innej osoby

Jaki to ma związek z językiem? metafory, porównania, przenośnie W płatach skroniowych: powiązanie słów z emocjami; dźwięków mowy z wrażeniami wzrokowymi, naśladowanie artykulacji rozumienie mowy, znaczenie słów (semantyka) artykulacja i gramatyka, składnia zdania Tam również znajdują się neurony lustrzane

Afazje Afazja ruchowa (Broca) – ogromny problem z płynnym generowaniem słów, niemal całkowity brak gramatyki, brak „i”, „ale”, „jeśli” Ale: możliwe płynne śpiewanie! Afazja czuciowa (Wernickego) – płynna mowa, zdania posiadające składnię, ale kompletnie pozbawione sensu, brak zrozumienia mowy (również własnej)

Komunikacja przy afazji czuciowej Pacjent nie rozumie, co się do niego mówi Używa gramatyki, ale zdania nie mają sensu Zachowuje się, jakby rozumiał (nie ma świadomości swojego deficytu!) Nie rozumie również tekstu pisanego Pilt ja laulis mööbel Featherbed minna värvilised kingad OK, w porządku

Płacik ciemieniowy dolny Siedlisko wyższych umiejętności językowych, związanych z językiem Integrowanie informacji zmysłowych (różnych zmysłów) z sygnałami o ruchu Jest bazą osiągnięcia obecnego poziomu rozwoju poznawczego u ludzi Tam również znajdują się neurony lustrzane

Gdy nie działa… Uszkodzenia lewostronne: deficyty w umiejętnościach arytmetycznych, w abstrahowaniu, znajdowaniu odpowiednich słów, rozumieniu metafor (rozumiane są bardzo dosłownie) oraz wyobrażaniu znanych czynności (ruchów imitujących działanie) Uszkodzenia prawostronne: zaburzony schemat własnego ciała w przestrzeni, eksterioryzacja (wrażenie opuszczenia własnego ciała)

Środki artystyczne a działanie płatów ciemieniowych Uszkodzenie skutkuje brakiem zrozumienia np. takich określeń jak: czarny charakter, czyste sumienie, apetyczna blondynka, krzykliwy strój, smutny kolor, napój wyskokowy, jasny umysł. Albo przysłów i powiedzeń: „Nie wywołuj wilka z lasu”, „Pasuje jak wół do karety”. Proszeni i wyjaśnienie znaczenia, wyjaśniają je bardzo dosłownie

Płaty skroniowe i ciemieniowe a integracja informacji słuchowej, wzrokowej i ruchu Synestezja a płaty skroniowe i ciemieniowe Czy z nas każdy jest „trochę” synestetykiem? Kojarzenie kształtów z dźwiękami (efekt „buba-kiki”) Kojarzenie dźwięków z gestami lub ruchami artykulacyjnymi

dziękuję za uwagę m.gut@vizja.pl