Sedno - spojrzenie w przyszłość czyli kompetentni na rynku pracy Krzysztof Kacuga Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Indywidualne Plany Działania
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Podsumowanie rezultatów na Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
ZESPÓŁ SZKÓŁ BUDOWLANYCH
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 14 W ZABRZU TEMATYKA ZAJĘĆ Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO w VIII Liceum Ogólnokształcącym Doradca zawodowy mgr Monika.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Szkoła Nauczycielem stoi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Indywidualne Plany Działania
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Zapis prezentacji:

Sedno - spojrzenie w przyszłość czyli kompetentni na rynku pracy Krzysztof Kacuga Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Struktura prezentacji 1. Projekty w edukacji szkolnej. 2. Korzyści uczestniczek/ków projektu Sedno w aspekcie wejścia na rynek pracy. 3. Cechy osobowe, zaangażowanie, doświad- czenie zawodowe. 4. Fakty i mity o rynku pracy. 5. Dlaczego warto prowadzić własną firmę? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Projekty w edukacji szkolnej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Znajdź swoje miejsce na rynku pracy Rybnik (styczeń-czerwiec 2001) 36 nauczycieli (2 grupy) - uczestnictwo w kursie (analiza sytuacji na rynku pracy, elementy komunikacji wer- balnej i niewerbalnej, autoprezentacja, prowadzenie rozmo- wy z pracodawcą, formułowanie curriculum vitae i listu mo- tywacyjnego, podstawowe zagadnienia prowadzenia działal- ności gospodarczej – analiza rynku, własnych zasobów, two- rzenie planu marketingowego); Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

prowadzenie zajęć z uczennicami/uczniami; sondaż lokalnego rynku pracy przez młodzież; konferencja podsumowująca (nauczyciele, uczniowie, władze, PUP). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt to problem, dla którego zaplanowano rozwiązanie J.M. Juran, Leadership for Quality Projekt to jednorazowe zadanie, które posia- da określony termin rozpoczęcia i termin za- kończenia, jasno określone cele, zakres działa- nia i (z reguły) określony budżet J.P.Lewis, Project Planning, Scheduling & Control Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

2. Korzyści uczestniczek/ków projektu Sedno w aspekcie wejścia na rynek pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

AFP)

Rozwój osobowy (świadomość, postawa): pozytywne strony kształcenia i samokształcenia, wzorce myślenia, postrzegania rzeczywistości, kształtowanie cech etycznych ucznia, człowieka, pracownika i pracodawcy, poprawa samooceny (podstawa: zdobycie nowych umiejętności zwiększających szanse na rynku pracy), savoir-vivre, etyka zawodowa. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Umiejętności miękkie: komunikacja interpersonalna, przygotowanie i uczestnictwo w rozmowie kwalifikacyjnej, przygotowanie dokumentów do pracodawcy, poszukiwania pracy, poruszania się po lokal- nym rynku pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Konkretne umiejętności zawodowe po- twierdzone dokumentami: spawanie (MAG, TIG), nowoczesne technologie wykończenia wnętrz, obsługa programów Mikrostation, MikroMapa, prawo jazdy (kat. B), obsługa wózka widłowego, kosztorysowanie. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Znajomość języków obcych umożliwiająca nabycie umiejętności za granicą, poznanie technologii, wymianę doświadczeń w zakresie organizacji pracy, itp. w ramach staży, wizyt studyjnych, wymian (projekty) w dowolnym momencie rozwoju zawodowego. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

3. Cechy osobowe, zaangażowanie, doświadczenie zawodowe. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Nastoletni są zażarci, gniewni i gotowi pójść za głosem swej złości. Wszystko czynią w nad- miarze – kochają i nienawidzą za bardzo... Mają złe maniery i pogardzają autorytetami. Sprzeciwiają się rodzicom i tyranizują nauczy- cieli. Mają pretensje do całego społeczeń- stwa.. Arystoteles ( p.n.e.), filozof grecki. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rzadko zdarza się ktoś, kto nadaje się do wszystkiego i rzadko też ktoś kto do niczego się nie nadaje. Philip Dormer Stanhope Chesterfield Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Włóż całe serce, ducha i umysł oraz całą duszę w każdy najmniejszy gest. Oto recepta na sukces i oto cała tajemnica. Swami Sivananda jeden z wielkich indyjskich mistrzów jogi XX w. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

4. Fakty i mity o rynku pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

chciałabym/łbym dostać pracę dostałam/dostałem pracę nie dostałam/em pracy Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

chciałabym/łbym dostać pracę dostałam/dostałem pracę nie dostałam/em pracy Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

chciałabym/łbym zdobyć pracę zdobyłam/zdobyłem pracę nie zdobyłam/em pracy Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

mój cel: zdobędę pracę Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kto angażuje się w działania społeczne na rzecz środowiska albo innych osób (poza rodziną i znajomymi)? wolontariat, działalność organizacji pozarzą- dowych (fundacje, stowarzyszenia, kluby) np. pomoc w świetlicach, odrabianiu lekcji, pomoc osobom starszym (częściej niż 1 raz w roku albo dłużej niż tydzień) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Uspołecznienie w dzieciństwie wpływa na wykonywanie zawodu w dorosłości oraz satysfakcję z pracy. Osoby z takim treningiem dokonują lepszych życiowych wyborów, radzą sobie z wyzwania- mi pracy zawodowej oraz wykazują satysfakcję ze swej kariery zawodowej, jako dorośli. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ile osób ma doświadczenia (wykonywało) pracy dorywczej, sezonowej, stałej albo prowadzi własną firmę? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Praca dorywcza wpływa na uspołecznienie i rozwój młodych ludzi. Badania osób w wieku lat, które miały swoje pierwsze doświadczenia związane z pra- cą w wieku nastoletnim wskazują, iż osoby te łatwiej nawiązywały relacje z innymi ludźmi, otrzymywały wyższe wynagrodzenia za swoją pracę, były mniej narażone na utratę pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ile osób korzystało z pomocy doradcy zawodowego podczas nauki w szkole podstawowej i/lub gimnazjum albo z konsultacji w poradni psychologiczno- pedagogicznej w zakresie wyboru zawodu, określenia własnych predyspozycji? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Poradnictwo zawodowe przyczynia się do udanego przejścia z roli ucznia na rynek pracy oraz pomaga przy ewentualnej zmianie pracy. Obfite dowody z badań naukowych wskazują na efektywność poniższych działań: pomoc w połączeniu cech osobowości oraz indywidualnych prefe- rencji w wyborze zawodu, szkolenie teoretyczne i praktyczne umiejętności szukania pracy, pomoc w wyborze odpowiedniego zawodu /do którego najłatwiej jest się danej osobie wdrożyć/, oraz w rozwinięciu odpowiednich zdolności i umiejętności do wykonywania tej pracy, pomoc w zidentyfikowaniu zainteresowań zawodowych oraz w po- dejmowaniu decyzji związanych z wykształceniem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dopasowanie pomiędzy pracownikiem i jego zawodem poprawia jakość wykonywanej pracy. Zgodność ta odnosi się do stopnia w jakim nastą- piło dopasowanie pracownika i pracy, co oznacza, że zdolności, zainteresowania oraz osobowość pracownika znalazły odpowiednie połączenie z wymogami zawodu, zadaniami, związkami z innymi ludźmi oraz wynagrodzeniem. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dobra praca sprzyja równowadze emocjonal- nej. Dobra praca sprzyja zdrowiu psychicznemu; zła praca staje się męką. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Województwo śląskie: Ponad 400 tys. firm Ponad 4,5 mln mieszkańców i konsumentów (12% ogółu Polaków) Zasoby mieszkaniowe – ponad 13% ogólnych kraju Najwyższy w kraju wskaźnik urbanizacji Wyższe przeciętne wynagrodzenie niż średnia kraju Bardzo dobra komunikacja Dobra infrastruktura transportowa Wyższy o 10% PKB w stosunku do reszty kraju Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rybnik – przybliżone odległości – liczba mieszkańców Katowice – 45 km – ponad 300 tys. mieszk. Gliwice – 30 km – ponad 190 tys. mieszk. Bielsko-Biała – 60 km – około 175 tys. mieszk. Tychy - 40 km – około 130 tys. mieszk. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Uwaga na statystykę Stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce 12,3 % (lipiec 2012) woj. warmińsko-mazurskie - 19,1%, woj. mazowieckie i śląskie - po 10,1% Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

5. Dlaczego warto prowadzić własną firmę? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Konieczność satysfakcjonującego porozumienia obu stron w zakresie m.in: rodzaju umowy czasu pracy wynagrodzenia – wysokość, terminowość, sprawiedli- wość traktowanie pracownika zakres obowiązków (w tym inne wskazane przez praco- dawcę) termin urlopu możliwość podnoszenia kwalifikacji, dokształcania Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Atuty zatrudnienie w sytuacji braku miejsca pracy, realizacja własnych pomysłów, sposobów zarzą- dzania firmą, poczucie niezależności, wpływ na własne zaangażowanie a w konsekwen- cji wysokość dochodów, formy opodatkowania, ponoszone koszty, możliwość decydowania o doborze pracowników, wpływania na ich motywację i jakość pracy, kształtowanie relacji w zespole. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Koszty troszczysz się o wszystko – nawet jeśli zatrud- niasz pracowników, albo zlecasz wykonanie prac firmom zewnętrznym (outsourcing) i tak ostateczną odpowiedzialność ponosisz Ty, ponosisz ryzyko swoich decyzji, musisz stale dokształcać się z wielu dziedzin, nie dotyczą Cię uregulowania wynikające z Ko- deksu pracy (nie jesteś pracownikiem). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

DZIĘKUJĘ W prezentacji wykorzystano materiały z II Międzynarodowego Sympozjum dotyczącego Rozwoju Zawodowego i Polityki Społecznej Vancouver, Canada, Marzec 2001, Mark Savickas (International Steering Committee, slajdy 23, 25, 27-29) Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego