Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wzmacniacz operacyjny
Advertisements

Wykonał : Marcin Sparniuk
4. Relacyjny model baz danych
Podstawowe składniki funkcjonalne procesora i ich rola.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Wykład nr 2: Struktura systemu komputerowego a system operacyjny
Systemy operacyjne.
Schemat blokowy komputera
Komputer, procesor, rozkaz.
Temat nr 10: System przerwań
Procesory RISC.
Temat : Części komputera
Mikroprocesory i mikrokontrolery
PODSTAWOWY ZESTAW KOMPUTEROWY
OPRACOWANIE: Orsik Mirosław, Paweł Hajduk, Bożena
ZESTAW KOMPUTEROWY.
Architektura komputerów
przykładowy 8-bitowy mikroprocesor uniwersalny CISC
Architektura komputerów
Architektura komputerów
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
PASCAL pętla WHILE.
Budowa komputera.
Opracowanie: Maria Wąsik
OSP Grzybno. Wzór prośby o przyjęcie w poczet członków OSP , dn Zarz ą d Ochotniczej.
ARCHTEKTURA KOMPUTERA
Zasada działania komputera
Autor: Justyna Radomska
Budowa komputera.
Zapraszamy na prezentację
Zestaw komputerowy urządzenia wejścia i wyjścia
Etapy pracy biosu.
Architektura systemów komputerowych (jesień 2013)
Mikroprocesory.
Mikroprocesory mgr inż. Sylwia Glińska.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Przerwanie ang. interrupt.
POŚREDNIK Jak reprezentowana jest informacja w komputerze? liczby – komputer został wymyślony jako zaawansowane urządzenie służące do wykonywania.
Architektura PC.
Budowa komputera ProProgramer.
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Procesor, pamięć, przerwania, WE/WY, …
Architektury procesorów rdzeniowych mikrokontrolerów.
Procesy, wątki Program a proces Proces: Przestrzeń adresowa, kod, dane, stos (część pamięci do przechowania zmiennych lokalnych i niektórych adresów) Otwarte.
NOŚNIKI PAMIĘCI Autor: Marian Stasiowski
BUDOWA WEWNĘTRZNA KOMPUTERA
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Architektura systemów komputerowych (jesień 2015) Wykład 5 Budowa i działanie komputera dr inż. Wojciech Bieniecki Instytut Nauk Ekonomicznych i Informatyki.
Tryby adresowania i formaty rozkazów mikroprocesora
Budowa komputera.
NIE TAKI KOMPUTER STRASZNY JAK GO MALUJĄ PODSTAWY OBSŁUGI KOMPUTERA.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
Systemy operacyjne wczoraj, dziś i jutro. System operacyjny (ang. Operating System, skrót OS) oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące.
Pamięć operacyjna Procesor Jednostka centralna Urządzenia wejściowe: -klawiatura -mysz -skaner -modem -joystick -karta sieciowa Urządzenia wyjściowe.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
mysz drukarka Jednostka centralna monitor klawiatura.
Dzie ń Ż onkila Hospicjum Ś w. Łazarza w Krakowie 4 maja.
Bios Justyna Niebudek i Nadia Stankiewicz. CO TO JEST BIOS ??? BIOS (akronim ang. Basic Input/Output System – podstawowy system wejścia-wyjścia) to zapisany.
Schemat blokowy komputera
Mikroprocesory.
BIOS.
Schematy blokowe.
Jak to jest zrobione... Komputer Kinga Małczuk.
Języki programowania.
Mikrokontrolery System przerwań
Podstawy informatyki Zygfryd Głowacz.
POZNAJEMY PULPIT Opracowanie: mgr Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
Zapis prezentacji:

Opracowanie: Maria W ą sik

Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa ć komputer. Logiczny model komputera opracowany przez Johna von Neumanna umo ż liwił odseparowanie programów u ż ytkowych od sprz ę tu. Wg modelu von Neumana: programy i dane maj ą tak ą sam ą posta ć, Programy i dane s ą przechowywane w tej samej pami ę ci.

Szyna sterowania Pami ęć BIOS-u Pami ęć obrazu cz.1 Dysk twardy, Czytnik CD Procesor Rejestry danych Rejestry rozkazów arytmometr Układ sterowania Licznik rozkazów Obszar pami ę ci Pami ęć obrazu cz.2 System operacyjny Programy dane Pami ęć stała Pami ęć operacyjna Pami ęć masowa Szyna danych Szyna adresowa Sterowniki urz ą dze ń we / wy wej ś cie wyj ś cie

Przetwarzanie danych w komputerze odbywa si ę dzi ę ki sekwencyjnemu odczytywaniu instrukcji z pami ę ci komputera i ich wykonywaniu przez procesor. Ka ż da instrukcja programu, który wykonuje komputer, musi by ć rozbita na elementarne operacje: rozkazy z listy rozkazów procesora. Rozkazy procesora s ą kodami informacji w postaci zero- jedynkowej. Fizycznie reprezentowane s ą jako impulsy elektryczne. Wykonanie skomplikowanych programów jest mo ż liwe dlatego, ż e komputery wykonuj ą operacje bardzo szybko, np. procesor o cz ę stotliwo ś ci 2,5 GHz wykonuje 2,5 mld operacji na sekund ę. Praca komputera sterowana jest taktowaniem zegara systemowego.

Cykl maszynowy to cykl, podczas którego nast ę puje wymiana danych mi ę dzy procesorem a pami ę ci ą lub układem wej ś cia wyj ś cia (odczyt albo zapis). Typowy cykl maszynowy składa si ę z nast ę puj ą cych etapów: Pobranie rozkazu z pami ę ci i przesłanie go do rejestru rozkazów, Dekodowanie rozkazu oraz pobranie z pami ę ci i umieszczenie w rejestrze jego argumentów, Wykonanie rozkazu przez arytmometr, Zapisanie wyniku w rejestrze lub w pami ę ci komputera.

Sekwencyjna praca procesora mo ż e by ć przerwana przez sygnały lub zdarzenia zewn ę trzne, np. naci ś ni ę cie klawisza, ruch myszki. Przerwanie (interrupt) lub żą danie przerwania (IRQ – Interrupt ReQuest) jest to sygnał powoduj ą cy zmian ę przepływu sterowania, niezale ż nie od aktualnie wykonywanego programu. Pojawienie si ę przerwania powoduje wstrzymanie aktualnie wykonywanego programu i wykonanie przez procesor kodu procedury obsługi przerwania (interrupt handler).

Sprz ę towe. Zewn ę trzne – sygnał przerwania pochodzi z zewn ę trznego układu obsługuj ą cego przerwania sprz ę towe. Przerwania te słu żą do komunikacji z urz ą dzeniami zewn ę trznymi, np. z klawiatur ą, myszk ą itp. Wewn ę trzne (wyj ą tki) – zgłaszane przez procesor dla sygnalizowania sytuacji wyj ą tkowych (np. dzielenie przez zero): 1) faults (niepowodzenia) – aktualnie wykonywana instrukcja powoduje bł ą d. Procesor powracaj ą c do wykonywania przerwanego kodu wykonuje t ę sam ą instrukcj ę, która wywołała wyj ą tek; 2) traps (pułapki) – sytuacja, która nie jest bł ę dem, jej wyst ą pienie ma na celu wykonanie okre ś lonego kodu; wykorzystywane przede wszystkim w debugerach. Procesor powracaj ą c do wykonywania przerwanego kodu wykonuje instrukcj ę nast ę pn ą w kolejno ś ci po tej, która wywołała wyj ą tek. 3) aborts – bł ę dy, których nie mo ż na naprawi ć. Programowe – procedura obsługi przerwania wywoływana jest z kodu programu