BAJKI O LITERKACH Metoda story – line.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

na podstawie książki Astrid Lindgren "Dzieci z Bullerbyn"
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Europejski Dzie ń J ę zyków Obcych W dniu r. uczniowie klas IV-VI prezentowali swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Ale.
Dojrzałość szkolna dziecka
INTERNET 10 PORAD DLA RODZICA.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
1 Prawo do udziału w życiu kulturalnym Autor: Patrycja Kowalczyk.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
SZKOŁA PODSTAWOWA W ZEGRZU POMORSKIM
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Choroba Przykład story-line na podstawie pomysłu J. Simon i J. Maissan
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Nauczanie zintegrowane
ROK JANUSZA KORCZAKA - w naszej szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Zaimki.
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Strategie rozwiązywania konfliktów
Szkoła z pasją... Klasa Va.
„Ortograffiti w mojej szkole”
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
Przedszkole Miejskie nr 2 w Sosnowcu
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
„Kowalik bezskrzydły”
Poczęstuj się książką…
Z łyżką i wiosłem – kulinarny rejs wokół Bałtyku Prezentacja uczennic klasy V Szkoły Podstawowej w Zalesiu.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Wykonała: Zuzanna Żabińska
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Tydzień Bibliotek Dziecięcych 22 – 26 września. Warszawska akcja czytania Pod koniec września w Warszawie odbył się Tydzień Bibliotek Dziecięcych. Nasze.
w Przedszkolu nr 4 w Stalowej Woli
Projekt edukacyjny „Układ słoneczny” grupa III „średniaki”
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Sprawozdanie z działalności Świerszczykowego Klubu Pożeraczy Liter SP w Bargłówce Klasa I rok szkolny 2013/14.
Projekt edukacyjny - Liście
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
Na deszczową nudę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
METODA PROJEKTU BADAWCZEGO
ZADANIE VIII CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA – RODZICE, DZIADKOWIE, NAUCZYCIELE.
TIK na lekcjach – od czego rozpocząć ? Projekt pt. „Nowatorski system wsparcia nauczycieli w powiecie szczycieńskim” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PROJEKT BADAWCZY „DRZEWO”
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Innowacja pedagogiczna
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Realizacja projektu edukacyjnego „Wybrane bajki i baśnie” Daleszyce, 1 marca 2016r. Klasa I „ D” pod kierunkiem Małgorzaty Pietruch.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Czy nasza szkoła jest dobra? Przygotowała: Marta Jankowicz.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Charakterystyka metody Glenna Domana
Doradztwo zawodowe szkoła Podstawowa w Kraszewie
Pomysł na promocję książki.
Wychowanie przez czytanie
Lubię czytać!.
DORADZTWO ZAWODOWE SZKOŁA PODSTAWOWA W KRASZEWIE
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

BAJKI O LITERKACH Metoda story – line

Epizod 1 Literki bardzo lubią dzieci Literki bardzo lubią dzieci. Są do was bardzo podobne. Nie dowierzacie? Pomyślcie: Czy wolicie bawić się sami czy z koleżankami i kolegami? Oczywiście, że w grupie. Literki też rzadko występują pojedynczo. Obejrzyjcie książeczki. Literki łączą się. To są wyrazy. A to zdania. Ale i te odnajdziecie w wyrazach. Jeśli przyjrzycie się uważnie, zauważycie że, tak jak Wy, literki są bardzo ruchliwe. Bawią się raz z jednymi, raz z drugimi literkami.

Epizod 1 Literki bardzo lubią dzieci PYTANIA KLUCZOWE Jakie litery potraficie rozpoznać? Które z nich są wielkie, a które małe? Jakie spotkały się w waszym imieniu? Czy z liter w twoim imieniu można ułożyć jakieś inne słowo? Gdzie można spotkać literki? Jak za pomocą ciała można pokazać wybrane litery? Czy do gry w klasy można zaprosić literki?

Epizod 1 Literki bardzo lubią dzieci PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Rozpoznawanie liter. Dobieranie parami małej i dużej litery. Układanie wyrazów z liter. Sporządzenie wizytówki swojego imienia i zawieszenie jej na „Ścianie pełnej liter” wg pomysłu J. Majchrzak Rozkładanie (rozcinanie) wyrazów na litery.

Epizod 1 Literki bardzo lubią dzieci PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Demonstrowanie zdań, rozcinanie zdań na wyrazy, rozcinanie wyrazów na litery. Oglądanie książek. Wskazywanie napisów, szyldów, plakatów podczas spaceru po okolicy. Zapisywanie swojego imienia ręcznie i na komputerze. Gry i zabawy ruchowe – np. gra w klasy z wykorzystaniem literek, w grach planszowych lub układanie liter z ciała.

Epizod 1 Literki bardzo lubią dzieci

Polisensoryczne metody nauki czytania Wzrok – skojarzenia: w jak wąż, b w buciku. Słuch – Aaa – ziewanie, tra,ta,ta – trąbka Dotyk – Modelowanie p - plastelina, d – drut, dotykanie, układanie. Smak – c – cytryna, górek Zapach – s - jak sosna (olejek zapachowy), m – jak malina (sok malinowy)

Epizod 2 Literki lubią też bajki Literki, tak jak wy, uwielbiają bajki. Dzięki nim, będziecie mogli czytać je sami. Wkrótce przekonacie się, że to bardzo przyjemne zajęcie. Jakie bajki lubią literki? Różne. O Czerwonym Kapturku, Jasiu i Małgosi, Królowej Śniegu. Ale najchętniej słuchają opowieści o samych sobie.

Epizod 2 Literki lubią też bajki Wymyśliły nawet nazwy swoich bajkowych krain: Apli-Papli i Ele-Mele. Dlaczego takie? Bo jak wcześniej Wspomnieliśmy, litery lubią gry i zabawy. Prawie każdą zaczynają jakąś rymowanką: Apli-Papli, Blite-Blau A kto tego nie wypowie Ten nie będzie grał.

Epizod 2 Literki lubią też bajki PYTANIA KLUCZOWE Jakie wy lubicie bajki? Które dobranocki lubicie najbardziej? Gdzie można kupić książkę z bajkami? Gdzie można wypożyczyć książkę z bajkami? Czy potraficie wymyślić własną bajkę albo ją namalować? Czy za pomocą ruchu (teatrzyku) przedstawicie baśń lub jej fragment?

Epizod 2 Literki lubią też bajki PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Opowiadanie bajek. Czytanie wybranej (wybranych) baśni, czytanej przez nauczyciela lub z kasety, płyty – słuchowisko. Oglądanie bajek (na video, w teatrze) Organizowanie dziecięcej zabawy w teatr na podstawie baśni lub opowiadania – przekład intersemiotyczny.

Epizod 2 Literki lubią też bajki PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Wyjście do biblioteki. Przeglądanie książek, domyślanie się tematyki na podstawie ilustracji i tytułu. Słuchanie i śpiewanie piosenek o baśniach.

Epizod 3 Literki zapraszają do swojej bajki różne postaci Kiedy literki zaczęły wymyślać bajki, do głowy przyszedł im jeszcze jeden pomysł. Jakie to bajki bez Smoka, króla lub Baby Jagi?! Postanowiły zaprosić do swej opowieści różne postaci. I tak zawitali do nich: Król Alfabet, który razem z piegowatym Ministrem Kropką mieszkał w okazałym pałacu.

Smok Elementary – stary, poczciwy, czasem w wesołym, a czasem w smutnym humorze. Baba Jaga – psotnica znana w całym Apli-Papli. Potrafiła tak dokazywać, że rozśmieszyła wszystkich aż do łez.

Krasnal Bajbajek – trochę strachliwy, ale zawsze bardzo pomocny, Pani Nutka, Elf Ladaco, Nadworny Poeta…

…i jeszcze Gderliwa Wrona, Kret, Papugi Ada i Aga, Rak Makary.

Epizod 3 Literki zapraszają do swojej bajki różne postaci PYTANIA KLUCZOWE Jak wyobrażasz sobie te postaci? Którą (które) z nich najchętniej namalujesz? Jak wyglądałaby postać, którą ty zaprosiłbyś do swojej bajki? Co mógłbyś o niej opowiedzieć?

Epizod 3 Literki zapraszają do swojej bajki różne postaci PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Prace plastyczne przedstawiające postaci z bajki. Porównywanie wytworów prac dzieci i ilustracji w książeczce „Apli-Papli” oraz kartach typu „Piotruś”. Konstruowanie opowieści. Wymyślanie bajkowych postaci – „Mały Andersen”. Wyszukiwanie różnic w kartach - ćw. spostrzegawczości.

Epizod 4 Litera M uwielbia malować Każda litera różni się od innych nie tylko wyglądem. Na przykład litera „A” jest wesoła i pogodna. Lubi piosenki. Sama nawet układa kołysanki. Litera „B” chętnie tańczy. Bale wprost uwielbia. „C” zdrowa i krzepka, bo pije z cebuli i cytryny. „D” domatorka, ma najpiękniejszy domek w okolicy. O innych możecie przeczytać w kolejnych bajkach.

Epizod 4 Litera M uwielbia malować Dziś opowiemy wam o literce „M”. Oj, jak ona lubi malowanie! Maluje co tylko może: a to zebry na ulicy, a to płot u Krasnala Bajbajka, a to piegi Ministrowi Kropce. Nawet mapy malowała. A pod spodem podpis: Namalowała literka M. Zobaczcie, jak wyglądała ta mapa.

Epizod 4 Litera M uwielbia malować PYTANIA KLUCZOWE Czym różnią się literki? Czym wy różnicie się między sobą? Co możecie powiedzieć o sobie? Co miłego powiedziałbyś o koledze, koleżance? Jakie zainteresowania miała literka „M” W co można zamienić kolorową plamę?

Epizod 4 Litera M uwielbia malować PROPONOWANE FORMY AKTYWNOŚCI Czytanie bajki o literce. Rozmowy o literkach i nas samych. Zabawa w „plamowanie”. Oglądanie mapy wykonanej przez literkę i map geograficznych - porównanie. Konstruowanie gry planszowej na bazie litery „M”.

Bez pogodnego, pełnego dziecięctwa, całe życie jest kalekie

Metoda story – line (przykład drugi)

Epizod 1 Nowy nauczyciel PYTANIA KLUCZOWE: Dlaczego nauczyciel nazywał się pan Słońce? Z czym kojarzy Ci się Słońce? Jaki powinien być nauczyciel?

Przykładowe sposoby realizacji: Epizod 1 Nowy nauczyciel Przykładowe sposoby realizacji: Wykorzystanie metody „słoneczka” do skojarzenia z pojęciem „słońce”, Dyskusja. Ćwiczenie umiejętności argumentowania z wykorzystaniem metody „pokera kryterialnego”.

Poker kryterialny

POKER KRYTERIALNY Mądry Sprawiedliwy Ma poczucie humoru Potrafi przekazać wiedzę Sympatyczny, miły Potrafi zmobilizować do nauki Ma duży autorytet Zawsze przygotowuje się do zajęć Punktualny Chętnie rozmawia z uczniami Można mu się zwierzyć Organizuje klasowe spotkania po lekcjach: imprezy, wycieczki Można na nim polegać

POKER KRYTERIALNY Pozwala zadawać pytania Potrafi zaciekawić przedmiotem Stanowczy, konsekwentny – jak coś powie, to zrobi Prowadzi ciekawe, atrakcyjne zajęcia Ładnie, estetycznie ubrany Szlachetny, o wysokiej moralności Wyrozumiały i tolerancyjny Cierpliwy Wymagający

Epizod 2 Marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, a dziś są rzeczywistością. PYTANIA KLUCZOWE: Jakie marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, dziś są rzeczywistością? Kto z marzeń czyni rzeczywistość? Co wiemy o wynalazcach? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć? Na czym polega eksperymentowanie? Jakie eksperymenty nas ciekawią?

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 2 Marzenia, które kiedyś mieszkały w baśniach, a dziś są rzeczywistością. PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Ustalenie jakie marzenia się już spełniły? (lotu-samolot), Przeglądanie publikacji, encyklopedii, Wymienienie kilku największych wynalazców, Praca z komputerem. Program „Jak to działa?” Eksperymentowanie (np. jak działa gaśnica).

Epizod 3 Czapka niewidka PYTANIA KLUCZOWE: Gdybym miał czapkę niewidkę jak bym ją wykorzystał? Co to jest pozytywne myślenie?

PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 3 Czapka niewidka PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Zapisywanie pomysłów na samoprzylepnych kartkach, Umieszczenie karteczek w tabeli (zbiorach), - Czy propozycja komuś pomoże? (+) - Czy może komuś zaszkodzić? (-) - Czy będzie obojętne (0) Rozmowa na temat dobra, zła, pomocy, krzywdy itp.

Projektowanie „pozytywnych wynalazków” Epizod 4 Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PYTANIA KLUCZOWE: Jak wycofać się ze złego pomysłu? Jakie wynalazki pomogłyby ludziom? Jakimi cechami powinien charakteryzować się wynalazca?

Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Epizod 4 Projektowanie „pozytywnych wynalazków” PRZYKŁADOWE SPOSOBY REALIZACJI: Prace plastyczne „Pozytywne wynalazki”, Zabawa w biuro patentowe, Zabawa w „Młodego naukowca” z wykorzystaniem cech charakteryzujących wynalazcę, Podsumowanie. Rozmowa na temat „Nie czyń drugiemu co tobie niemiłe”.

Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy

Metoda story-line (przykład trzeci)

Tomcio Paluszek zabłądził w lesie Epizod 1 Tomcio Paluszek zabłądził w lesie Pytania kluczowe: Co zrobić, aby nie zabłądzić w lesie? Co wiemy o lesie? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć? Jakie niebezpieczeństwa mogą nas spotkać w lesie?

Tomcio Paluszek zabłądził w lesie Proponowane formy aktywności: Epizod 1 Tomcio Paluszek zabłądził w lesie Proponowane formy aktywności: Sporządzenie listy niebezpieczeństw czyhających w lesie, Opracowanie siatki pojęciowej: Co wiemy o lesie? Przygotowanie ekwipunku przed wyprawą, Ustalenie kodeksu zachowań w lesie, Nauka wierszy o lesie. Np. pt. „O co prosi las?”.

Tomcio Paluszek spotyka Leśnego Dziadka Epizod 2 Tomcio Paluszek spotyka Leśnego Dziadka Pytania kluczowe: Gdyby Leśny Dziadek nie był postacią z bajki, to jak moglibyśmy go nazwać? Co wiemy o leśniczym? Czego chcielibyśmy się dowiedzieć? Jak się tego dowiemy? Czego moglibyśmy nauczyć się od leśniczego? O co moglibyśmy zapytać leśniczego? Co nas ciekawi?

Tomcio Paluszek spotyka Leśnego Dziadka Proponowane formy aktywności: Epizod 2 Tomcio Paluszek spotyka Leśnego Dziadka Proponowane formy aktywności: Przygotowanie pytań do wywiadu z leśniczym Wyszukiwanie w dostępnych materiałach (encyklopedie, książki, filmy) odpowiedzi na pytania kluczowe. Spotkanie z leśniczym, Spacer dydaktyczny z leśniczym po lesie

Leśny Dziadek stawia Tomciowi zadania Epizod 3 Leśny Dziadek stawia Tomciowi zadania Pytania kluczowe: Czy potrafilibyście sprostać zadaniu, które dostał Tomcio Paluszek? Jak poznać wiek drzewa? Jak ustalić, którą stroną drzewo jest zwrócone na południe? Co znajduje się w lesie oprócz drzew?

Leśny Dziadek stawia Tomciowi zadania Przykładowe formy aktywności: Epizod 3 Leśny Dziadek stawia Tomciowi zadania Przykładowe formy aktywności: Opracowanie przewodnika po drzewach Wskazywanie na pniu liczby lat oraz kierunku południowego, Sporządzenie makiety lasu – prace plastyczne Czytanie tekstu o malutkiej czarownicy, która chciała wyczarować las Inscenizowanie dialogu Tomcia i Dziadka w plenerze.

Leśny Dziadek wyprowadza Tomcia z lasu Epizod 4 Leśny Dziadek wyprowadza Tomcia z lasu Pytania kluczowe: Czego Tomcia nauczyło spotkanie z Leśnym Dziadkiem? Czego my się nauczyliśmy?

Leśny Dziadek wyprowadza Tomcia z lasu Przykładowe formy aktywności: Epizod 4 Leśny Dziadek wyprowadza Tomcia z lasu Przykładowe formy aktywności: Tworzenie siatki pojęciowej po zakończeniu projektu Przygotowanie wystawy prac Przygotowanie podziękowań dla leśniczego (można przygotować występ artystyczny na który zostanie zaproszony leśniczy, rodzice, uczniowie innych klas

Dziękuję Marysia Lorek Indywidualizacja… Carlow, 31 marca 2012 r. Nie można zmusić ziarna do rozwoju i kiełkowania, można jedynie stworzyć warunki zezwalające na to, aby ziarno rozwinęło wszystkie tkwiące w nim możliwości . Carl Rogers Dziękuję Marysia Lorek Carlow, 31 marca 2012 r.