Konferencja „Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy w Nauce
Advertisements

Śląska Biblioteka Cyfrowa
Informacja multimedialna w bibliotece
i z jakich korzysta narzędzi
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Dr Dawid Kotlarek Miejsce trzecie w wirtualnej przestrzeni WiMBP im. C. Norwida w Zielonej Górze.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Cyfrowość bibliotek i archiwów
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Internet w pracy bibliotekarza
Konsumpcja informacji
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
„Społeczna klasyfikacja w chmurze”
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Systemy zarządzania treścią CMS
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Implementacja cech Web 2.0 w systemach e-learning
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Formy pracy na odległość w dobie Nowej Gospodarki dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa im. B. Markowskiego ul. Peryferyjna.
Rola Internetu w masowej personalizacji produktu
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy
Świętokrzyskie Centrum Edukacji na Odległość
Technologia informacyjna
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Systemy informatyczne w zarządzaniu e-learning
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Wiek kultury cyfrowej dla nauki w Europie
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Bezpieczeństwo w sieci
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Nauka przenosi się do sieci
Czytelnik w piżamie, czyli nowa czasoprzestrzeń biblioteki
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Nowoczesna biblioteka multimedialna szansą wyrównania szans dla niepełnosprawnych. Materiał przygotowany na XVIII Konferencję Informatyka w Szkole, przez.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
INTERNET jako „ocean informacji”
Lilla Kołodziejczyk PBW w Warszawie 1 Warsztat pracy innowacyjnego bibliotekarza
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzia wspierające i aktywizujące nauczycieli bibliotekarzy Maria Anna Szuba r.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2012.
Wyszukiwanie partnerów do projektów międzynarodowych Możliwość wspólnej pracy nad wnioskiem i współpracy projektowej w ramach tzw. Collaborative.
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Konferencja „Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym” Społeczeństwo informacyjne w dobie Web 2.0 dr Zbigniew Zieliński zzielinski@wsh-kielce.edu.pl Wyższa Szkoła Handlowa w Kielcach

Społeczeństwo informacyjne „Społeczeństwo informacyjne to społeczeństwo, które nie tylko posiada rozwinięte środki przetwarzania informacji i komunikowania, lecz środki te są podstawą tworzenia dochodu narodowego i dostarczają źródła utrzymania większości społeczeństwa” Tomasz Goban-Klas, Piotr Sienkiewicz, Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Fundacja Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999 Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Elementarne zasady społeczeństwa informacyjnego (a także jego role): Wytwarzanie informacji, Przechowywanie informacji, Przetwarzanie informacji, Przekazywanie informacji, Pobieranie informacji, Wykorzystanie informacji. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Kluczowe elementy dla rozwoju SI: Powszechna umiejętność korzystania z internetu, Brak barier technicznych i ekonomicznych w dostępie do informacji cyfrowej, a także wykorzystanie IT przez administrację, Digitalizacja dorobku kultury i nauki – bezpłatne udostępnianie zasobów, Podnoszenie kwalifikacji obywateli poprzez funkcjonowanie GoW. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym Geneza Web 2.0 Boom i upadek dot-com’ów (2001 r.), Przetrwały tylko nieliczne firmy (serwisy), mające wiele cech wspólnych, które zdefiniował Tim O’Reilly tworząc dokument opisujący cechy technologii Web 2.0. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym Czym jest Web 2.0 ? (1) Przekształcenie stron WWW z zamkniętych składowisk informacji w dynamiczne źródła treści i usług. Fenomen społeczności: treść jest tworzona przez całą społeczność, decentralizacja władzy, otwartość, każdy może brać udział, każdy ma dostęp do treści i może ją dowolnie przetwarzać. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym Czym jest Web 2.0 ? (2) Integracja elementów technicznych (mashups): blog, wiki, fora dyskusyjne, bazy danych, Aktywna rola użytkowników – komentarze, dzielenie się wiedzą, zasobami, opiniami, Wykorzystanie otwartych licencji (Creative Commons, GNU). Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Czynniki określające Web 2.0 (1) Kategoryzacja treści (folksonomia - folk (ludzie) oraz taxonomy zarządzanie klasyfikacją) za pomocą słów kluczowych, Odnoszenie się do różnych źródeł. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Czynniki określające Web 2.0 (2) Kreatywność (Second Life, serwisy: pytamy.pl, odpowiedz.pl), Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Czynniki określające Web 2.0 (3) Tworzenie treści przez internautów korzystających z mechanizmów nie wymagających wiedzy przy projektowaniu i tworzeniu serwisów internetowych: wiki, blogi, RSS, listy dyskusyjne. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Czynniki określające Web 2.0 (4) Konwergencja mediów – integracja, przenikanie się różnych mediów w ramach serwisów, gdzie publikacja treści takich jak tekst, obraz, dźwięk, film i możliwość interakcji z innym uczestnikiem portalu stała się możliwa, powodując powstanie nowych multimedialnych, interaktywnych treści. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Model uczestnictwa w Web 2.0 (1) Główni uczestnicy (dodają treści, zwiększają zakres usług serwisu, komentują, oceniają, korzystają z informacji), Uczestnicy drugorzędni (komentują, oceniają), korzystają z informacji, Uczestnicy pasywni ograniczają się tylko do korzystania z informacji. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Model uczestnictwa w Web 2.0 (2) Web 2.0 ma przypomnieć że: Sieć ma przynosić ludziom korzyści i potrzebną wiedzę Jednym z celów Web 2.0 jest zwiększenie zaangażowania użytkowników Najwięcej jest użytkowników pasywnych Należy zachęcać użytkowników by inwestowali swój czas w polepszenie jakości usług Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Przykłady zastosowań Web 2.0 w SI Wiki (mediawiki) Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Przykłady zastosowań Web 2.0 w SI Zarządzanie projektami (drproject) Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Przykłady zastosowań Web 2.0 w SI Podcasty, webcasty, screencasty Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Web 2.0 w bibliotece cyfrowej – Biblioteka 2.0 Termin zaproponowany przez Michael'a Casey'a w październiku 2005 Należy podkreślić konieczność adaptacji bibliotek do potrzeb użytkowników, promując rolę użytkowników w tych zmianach. Użytkownik jest uczestnikiem, współtwórcą, konsultantem. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Web 2.0 w bibliotece cyfrowej – Biblioteka 2.0 Dzięki stałemu przepływowi informacji między użytkownikiem a bibliotekarzem, usługi biblioteczne mogą być ciągle udoskonalane, Integracja usług nie związanych bezpośrednio z bibliotekami aby dostarczyć "nową jakość”, Ważna jest kreatywność. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Przyszłość biblioteki 2.0 Papier elektroniczny (Amazon Kindle), Oferty bibliotek w YouTube (np. Biblioteka w Wejherowie http://pl.youtube.com/watch?v=jPzr5yDrWrQ) Blogi i podcasty biblioteczne– zapowiedzi ciekawych wydarzeń w bibliotece (http://www.lions-online.org/Podcasts.html), Mashup – interaktywna mapa placówek bibliotecznych w województwie (mapa, dane adresowe, obiekty, zdjęcia) a także zdjęcia zakupionych książek (http://blog.acpl.lib.in.us/amzamash/book_wall.php), Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Przyszłość biblioteki 2.0 Tworzenie wirtualnej społeczności bibliotecznej współtworzącej serwis www (http://www.nakanapie.pl/) – komentarze nt. przeczytanych książek, Chmury tagów w serwisie biblitecznym (tworzenie opisów książek, etykiet, recenzji, komentarzy http://www.aadl.org/catalog), Udostępnianie książek z wykorzystaniem otwartych licencji (Creative Common) - http://wolnepodreczniki.pl/ Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Wady i zalety zastosowania Web 2.0 Zalety: „otwarcie” procesu edukacyjnego na każdego użytkownika internetu – potencjał edukacyjny, Wady: jakość i weryfikacja przygotowanych treści edukacyjnych, Brak kontroli jakości treści, Powstawanie treści w sposób „chaotyczny” i rozproszony w porównaniu do jednostek edukacyjnych, Wrażliwość na ataki hakerskie. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym

Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym Podsumowanie Współpraca między bibliotekarzami a użytkownikami może przydać bibliotekom cyfrowym wiele ciekawych funkcjonalności. Pozwoli zwiększyć dostępność zasobów bibliotek. Liczba osób zainteresowanych bibliotekami cyfrowymi wzrośnie. Biblioteka w społeczeństwie informacyjnym