BLOG JOANNA WĄSOWICZ, WERONIKA ETIENNE
Blog (ang. web log - dziennik sieciowy) — rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, uporządkowane chronologicznie wpisy.
Blog umożliwia archiwizację, kategoryzację i tagowanie (inaczej umieszczanie) wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego.
Ogół blogów traktowany jest jako medium komunikacyjne, nosi ono nazwę blogosfery. Same blogi mogą mieć jednego lub więcej autorów.
Blogi zawierają przede wszystkim: osobiste przemyślenia, uwagi, Blogi zawierają przede wszystkim: osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, często nagrania (audio i wideo)
Różne zastosowania blogów: udostępnienie swojego zdania podzielenie się faktami z życia marketing podzielenie się czymś z ludźmi zaciekawionymi tematem opowiadanie o życiu sławnych/wielkich ludzi
Blogi z portalami społecznościowymi łączy to, że komentując nawzajem swoje wpisy nawiązuje się pewien kontakt z drugą osobą.
Blog tekstowy flog mikroblog roblog Spam blog fotoblog moblog videoblog linklog audioblog
Wśród rodzajów blogów możemy wyróżnić: blog tekstowy — najczęściej wykorzystywanym środkiem wyrazu jest tekst; blogi tego typu są najpopularniejsze, mikroblog — poszczególne wpisy ograniczają się zazwyczaj do jednego lub dwóch zdań, linklog — zasadniczą zawartością są odnośniki do innych treści, czasem opatrzone komentarzem, fotoblog — podstawową treść stanowią fotografie, wideoblog — podstawową treść stanowią filmy, audioblog — jego treść stanowią pliki audio (podcasty).
Ponadto możemy wyróżnić: moblog — treść jest umieszczana za pomocą urządzenia mobilnego, blog dynamiczny - taki, na którym wpisy pojawiają się przynajmniej raz dziennie[7] flog — blog osobisty, którego autor jest opłacany przez przedsiębiorstwo; jego celem jest ukryta reklama produktów, roblog — treść jest dobierana bez ingerencji człowieka, spam blog — ma na celu manipulowanie wynikami wyszukań wyszukiwarek internetowych.
Na co powinniśmy uważać już jako posiadacze bloga? Przede wszystkim należy nie ulegać wszelkim prowokacjom w komentarzach. Ludzie, którzy próbują wam coś wmówić lub krytykują nadmiernie* wasze wpisy, bądź całego bloga, albo same nie umieją zrobić lepszego, albo po prostu wasz blog jest taki beznadziejny. Zwykle jest to jednak pierwsza wersja. *poprzez to wyrażenie mam na myśli komentowanie np. wulgaryzmami czy samym wypowiadaniem się bez uzasadnienia typu: „ale jesteś głupi, nie masz gustu” itp.
Jak być dobrym blogerem? Jeśli naprawdę chcesz mieć bloga to zapewne będziesz bardzo zaangażowany w jego prowadzenie, więc ten punkt mamy już z głowy. Następnym jest komentowanie cudzych blogów kulturalnie, czyli bez wulgaryzmów, z grzecznością i tak, by swoją ewentualną krytykę uzasadnić (nie pisać nic bezpodstawnie).