Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty z pisania Listu Motywacyjnego Przygotował: Sebastian Wilk
Advertisements

Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Jak pisać pracę dyplomową?
Systematyka literatury
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
SŁOWNIKI.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Nie święci garnki lepią
Studium Przypadku (case study)
MATURA Wypowiedź pisemna
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Jak sporządzać notatki?
Czytanie ze zrozumieniem
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
ROZPRAWKA.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Język i styl Leszek J Chmielewski
Jak napisać dobry tekst?
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
RODZAJE LITERACKIE.
NOTATKI CO I JAK ?.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Poezja i środki stylistyczne
Systematyka literatury
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
Poszukiwania: ponowna ocena sytuacji
Temat pracy dyplomowej
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

Jak napisać dobre wypracowanie maturalne? Eliza Godlewska

Wybór i analiza tematu

I WYBÓR WŁAŚCIWEGO TEMATU Analiza tematu Dokonanie świadomego wyboru tematu jest podstawą do napisania dobrej pracy. Przemyśl decyzję związaną z wyborem tematu! Zastanów się, o których utworach, epokach wiesz więcej! Sprawdź, czy rozumiesz wszystkie pojęcia pojawiające się w temacie! Temat wypracowania jest tekstem, który należy przeczytać ze zrozumieniem. Jego analiza powinna być podstawową czynnością przed przystąpieniem do czytania tekstu literackiego. ZAPAMIĘTAJ! WARTO POŚWIĘCIĆ CZAS NA DOBRE ROZPOZNANIE I WYBÓR WŁAŚCIWEGO TEMATU

Analizując temat, zwróć uwagę na jego trzy aspekty: Analiza tematu Analizując temat, zwróć uwagę na jego trzy aspekty: Określenie problemu postawionego w temacie. Wskazanie czynności, które należy wykonać w związku realizacją tematu. PISZ ŚMIAŁO PO ARKUSZU! Wskazanie materiału rzeczowego. WARTO  wynotować problemy postawione w temacie zakreślić najważniejsze zagadnienia w temacie opisać temat i wypisać skojarzenia z nim związane (np. typ bohatera, światopogląd epoki, istotne informacje o autorze itp.)

ARKUSZ TO DOBRE MIEJSCE NA NOTOWANIE TWOICH SPOSTRZEŻEŃ Analiza tematu ZAPAMIĘTAJ! ARKUSZ TO DOBRE MIEJSCE NA NOTOWANIE TWOICH SPOSTRZEŻEŃ

Cechy dobrego wstępu

Cechy dobrego wstępu Pisząc wstęp, należy: unikać banalnego początku (np. Makbet to tytułowy bohater…, Jan Kochanowski urodził się…) funkcjonalizować wstęp wobec tematu (wstęp musi się odnosić do problemu postawionego w temacie) wyjaśnić pojęcia pojawiające się w temacie (np. człowiek zlagrowany, bohater tragiczny itp.) zamieścić podstawowe informacje o utworze/utworach (tytuł, autor, czas powstania – epoka, rodzaj literacki, gatunek literacki, problematyka utworu) wstępnie scharakteryzować postacie (w przypadku charakterystyki) określić zasadę zestawienia tekstów/fragmentów (w przypadku analizy porównawczej) postawić tezę lub hipotezę (teza to zdanie oznajmujące, hipoteza to pytanie) tak zakończyć wstęp, aby zachęcić egzaminatora do czytania pracy 

Jak nie należy pisać wstępu? wstęp nie może być zbyt krótki (np. składać się z dwóch zdań) we wstępie nie należy streszczać analizowanego utworu (utworów) wstęp nie może być jedynie charakterystyką twórczości autora utworu zmieszczonego w arkuszu wstęp nie może być luźnymi rozważaniami piszącego w związku z problemem postawionym w temacie ZAPAMIĘTAJ! PRACA BEZ WSTĘPU PROWADZI DO EGZAMINACYJNEJ KLĘSKI!

Cechy dobrego rozwinięcia tematu

Cechy dobrego rozwinięcia tematu Pisząc rozwinięcie, należy: umiejscowić fragment w całości utworu określić problematykę fragmentu/(-ów) tekstu/(-ów) scharakteryzować osobę mówiącą (narratora, podmiot liryczny) omówić wszystkie problemy postawione w temacie analizować i interpretować fragment/(-y), co ma prowadzić do wyciągania wniosków cząstkowych stosować streszczenie tylko wtedy, gdy jest funkcjonalne funkcjonalnie posługiwać się cytatami (w sposób wyważony, jeśli chodzi o ich ilość i długość ) funkcjonalnie odwoływać się do całości utworu/(-ów) (nie pisać o wszystkim, co się wie na temat utworu) stosować analogię kompozycyjną (paralelę) w przypadku analizy porównawczej robić notatki na arkuszu

Jak nie należy pisać rozwinięcia? pisać wszystkiego, co się wie na temat utworu lub epoki literackiej prowadzić luźnych rozważań, które nie wynikają z analizy utworu streszczać lub parafrazować utwór zamieszczony pod tematem ZAPAMIĘTAJ! STRESZCZANIE I PARAFRAZOWANIE FRAGMENTU, STOSOWANIE KRYPTOCYTATÓW TO NAJPROSTSZE DROGI DO ZGUBY MATURZYSTY! 

Cechy dobrego zakończenia

Cechy dobrego zakończenia Pisząc zakończenie, należy: ponownie przeczytać temat wypracowania ponownie przeczytać wstęp i odwołać się do tezy/hipotezy postawionej we wstępie w celu jej potwierdzenia/odpowiedzi na pytanie wyciągać ogólne wnioski z analizy fragmentu i odwołania do utworu (a nie przepisywać rozwinięcie) unikać ogólnych rozważań (dygresji) bez odwołania do problemu postawionego w temacie odpowiedzieć na pytanie: jakie są przyczyny, mechanizmy, konsekwencje? (w związku z problemem postawionym w temacie) dostrzec zależności między ujęciem danego problemu przez twórcę a założeniami epoki (światopogląd, filozofia, kierunki artystyczne itp.), w której powstał utwór skłonić egzaminatora do refleksji ostatnim zdaniem pracy  po napisaniu pracy przeczytać ją jeszcze raz!

Kilka uwag o kompozycji wypracowania

Kilka uwag o dobrej kompozycji kompozycja wypracowania powinna być przemyślana i uporządkowana (warto napisać hasłowy plan wypowiedzi) wypracowanie powinno być funkcjonalnie podzielone na akapity wypowiedź powinna być spójna (dzięki np. zaimkom, synonimom, powtórzeniom oraz wyrażeniom spajającym) ZAPAMIĘTAJ! WYPRACOWANIE CHAOTYCZNE I NIESPÓJNE NIE ZOSTANIE ZROZUMIANE PRZEZ ODBIORCĘ (EGZAMINATORA)! 

Kilka uwag o dobrej kompozycji - wyrażenia spajające Wyrażenia podkreślające porządek czasowy: na początku, najpierw, na wstępie… potem, następnie, z kolei, idąc dalej, przechodząc do… tymczasem, w tym samym czasie, równocześnie… przedtem, wcześniej, uprzednio… na koniec, wreszcie, nareszcie, ostatecznie, na zakończenie, podsumowując… Wyrażenia podkreślające przeciwstawienie: Jednak, jednakże, przeciwnie, wszakże, inaczej, odwrotnie, z jednej strony…, z drugiej strony, natomiast… Wyrażenia podkreślające rangę (hierarchię) argumentów: przede wszystkim, w pierwszej kolejności, zwłaszcza, głównie, tym bardziej poza tym, oprócz tego, co więcej, na dodatek, ponadto… Wyrażenia podkreślające argumentację i wnioskowanie: weźmy pod uwagę, otóż, skoro, o ile, jeżeli… zatem, toteż, tak więc, w rezultacie, w następstwie, w wyniku, z tego wniosek, że… Inne wyrażenia nawiązujące: jak wiadomo, wyżej wspomniane, przytoczone wcześniej, powyższe uwagi… a mianowicie…, i tak…, następujące…, takie, jak…, na przykład…

Kilka uwag o stylu i języku wypracowania

Kilka uwag o stylu i języku Wypracowanie pisz: stylem jasnym i zrozumiałym (unikaj wyrazów obcych, modnych i takich, których znaczenia nie jesteś pewien) w sposób zwięzły (unikaj wielosłowia, pustosłowia, „wodolejstwa”, zbędnych dygresji) stylem prostym (unikaj kwiecistości, poetyzowania, metaforyzowania – wypracowanie to nie wiersz!) stosując urozmaiconą składnię (zdania pojedyncze, złożone podrzędnie, współrzędnie itp.) stosownie do sytuacji (unikaj kolokwializmów, nie stylizuj wypowiedzi np. na język chłopski, stosuj terminologię teoretycznoliteracką)

Kilka uwag o stylu i języku Terminologia teoretycznoliteracka to: nazwy rodzajów literackich (epika, liryka, dramat) nazwy gatunków literackich (np. dramat antyczny, dramat romantyczny, sonet, fraszka, powieść realistyczna, powieść psychologiczna itp.) nazwy podmiotów mówiących (np. podmiot liryczny, narrator pierwszoosobowy, trzecioosobowy itp.) nazwy kierunków artystycznych – konwencji opisu (np. realizm, impresjonizm, naturalizm, oniryzm itp.) nazwy filozofii (np. idealizm platoński, epikureizm, stoicyzm, egzystencjalizm itp.) nazwy środków i zabiegów stylistycznych (np. personifikacja, metafora, porównanie homeryckie, sakralizacja, epitet, apostrofa, wyliczenie itp.) ZAPAMIĘTAJ! WŁAŚCIWY STYL WYPOWIEDZI SPRAWIA, ŻE JESTEŚ LEPIEJ ROZUMIANY, PODKREŚLA TWOJĄ WIEDZĘ I TO, ŻE JESTEŚ ŚWIADOMYM UŻYTKOWNIKIEM JĘZYKA 

Totalne zero…

Totalne zero… Za wypracowanie na poziomie podstawowym można otrzymać maksymalnie 50 pkt, na które składają się punkty: Rozwinięcie tematu – 25 pkt Kompozycja – 5, 3, 1, 0 pkt Styl – 5, 3, 1, 0 pkt Język – 12, 9, 6, 3, 1, 0 pkt Zapis – 3, 2, 1, 0 pkt Szczególne walory – 4, 3, 2, 1, 0 pkt

Totalne zero… Sytuacje, w których maturzysta „na własne życzenie” nie otrzymuje punktów za pracę lub jej wybrane elementy: jeśli praca ma mniej niż 250 słów a poza tym jest słaba merytorycznie – ocenia się tylko rozwinięcie tematu (K, S, J, Z – 0 pkt) jeśli praca jest napisana niekomunikatywnym językiem bądź jest nieczytelna i nie przyznano punktów za rozwinięcie (Rt 0 pkt) – język ocenia się na 0 pkt jeśli praca nie otrzymała punktów za rozwinięcie tematu (Rt 0 pkt) – kompozycję ocenia się na 0 pkt jeśli praca składa się w przeważającej większości z kryptocytatów – język i styl ocenia się na 0 pkt jeśli praca jest napisana drukowanymi literami i piszący nie jest dyslektykiem – zapis ocenia się na 0 pkt jeśli w pracy pojawiają się kardynalne błędy rzeczowe – praca otrzymuje 0 pkt jeśli praca jest nie na temat (np. temat dotyczy Makbeta a uczeń pisze o poezji wojennej) – praca otrzymuje 0 pkt

Cierpliwość egzaminatora kiedyś się kończy, czyli kilka dobrych rad…

Cierpliwość egzaminatora kiedyś się kończy, czyli kilka dobrych rad… ZAPAMIĘTAJ! Pisz czytelnie! Jeśli skreślasz wyraz, napisz drugi obok! Staraj się nie nadpisywać tekstu drobnym maczkiem i nie dopisywać go na marginesie! Wyraźnie odznaczaj graficznie akapity! Stawiaj znaki interpunkcyjne! Nie leń się i sprawdzaj pisownię trudnych wyrazów. Słownik ortograficzny jest dostępny w sali! Nie pisz obszernej pracy wychodzącej poza brudnopis. Najczęściej jest ona wodolejstwem! EGZAMINATORZY Z GÓRY DZIĘKUJĄ 

Powodzenia na maturze 