Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Zadania Świetlicy Profilaktyczno – Wychowawczej w zakresie pomocy dzieciom z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi.
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Indywidualny plan resocjalizacji
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PROFILAKTYKA.
PEDAGOG SZKOLNY.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Pogotowie Opiekuńcze „OPOKA”
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
ASYSTENTURA RODZINY.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO PROBLEMY WYCHOWANKÓW Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO Opracowała: s. Marta Kamińska

Idea założenia placówki opiekuńczo – wychowawczej w Wasilkowie zrodziła się w lutym 2002 roku podczas dyskusji we Wspólnocie nad charyzmatem Zgromadzenia i wiernością Założycielowi. Siostry dostrzegły możliwość swojej służby w środowisku lokalnym owocem czego było utworzenie Pogotowia Opiekuńczego „OPOKA”, które rozpoczęło działalność w dniu 10 października 2003 roku.

Placówka jest przeznaczona dla 14 dziewcząt od 7 do 18 roku życia Placówka jest przeznaczona dla 14 dziewcząt od 7 do 18 roku życia. W wyjątkowych przypadkach mogą być przyjmowane dzieci młodsze i chłopcy, szczególnie w przypadku łączenia rodzeństw.

Główne przyczyny umieszczania dzieci w Pogotowiu Opiekuńczym „OPOKA” w Wasilkowie alkoholizm jednego lub obojga rodziców(przemoc, ubóstwo i bezrobocie) choroby psychiczne rodziców z różnymi rodzajami zaburzeń funkcjonowania społecznego zjawisko eurosieroctwa dysfunkcyjność rodzin, nieradzenie rodziców z zaburzeniami i demoralizacją swoich dzieci Przestępczość rodziców(kara więzienia)

Placówka zapewnia całodobową opiekę pielęgniarską, w razie potrzeby lekarską, pomoc psychologiczną, pomoc pedagogiczną, wdrażanie w systematyczną naukę szkolną, zaspokojenie potrzeb podstawowych oraz wyższych, uczenie zasad funkcjonowania społecznego, naukę zachowań asertywnych, pomoc w usamodzielnianiu, podnoszenie samooceny wychowanków poprzez pomoc w odkrywaniu oraz realizację osobistych zdolności, poszanowanie godności, motywowanie do dalszego kształcenia, radzenie sobie z negatywnymi emocjami, zmniejszenie cech demoralizacji, leczenie dzieci u specjalistów, pozytywne spędzanie wolnego czasu w placówce i poza nią, wsparcie wychowawców w chwilach trudnych, korzystanie z różnego typu terapii.

Placówka pracuje również z rodzicami i rodzinami dzieci Placówka pracuje również z rodzicami i rodzinami dzieci. Współpracujemy również z instytucjami, które są wsparciem dla rodzin i dzieci: PCPR, Sądy Rodzinne i dla Nieletnich, policja, lekarze rodzinni i specjaliści, fundacje, ośrodki gminne, szkoły, w których uczą się wychowankowie.

GŁÓWNE PROBLEMY WYCHOWANKÓW Absencja szkolna Absencja szkolna jest zjawiskiem, którego głównymi przyczynami są: brak akceptacji ze strony kolegów, koleżanek w klasie i szkole, niemożność osiągnięcia sukcesu, brak pozytywnej motywacji do nauki, niedostosowanie programu nauczania do możliwości i umiejętności ucznia.

Niepowodzenia szkolne, których doświadcza dziecko, prowadzą często do powstania zaburzeń osobowości i osłabienia poczucia własnej wartości. Dziecko czuje się gorsze, staje się agresywne lub zamyka się w sobie.

Dziecko wykazuje dużą trudność w zintegrowaniu się z klasą, manifestuje to niesłownością, ordynarnym zachowaniem, dokuczaniem innym dzieciom, niewłaściwym zachowaniem wobec nauczycieli oraz złym wypełnianiem obowiązków szkolnych. Dzieci czują, że są inaczej spostrzegane zarówno przez rówieśników, jak i nauczycieli. Często są posądzane o kradzieże i inne przewinienia.

Przemoc fizyczna i psychiczna Załamanie się środowiska wychowawczego powoduje, że dziecko przeżywa dysonans poznawczy (dziecko nie wie jak ma się zachować w nowym nieznanym dla siebie środowisku). Na pierwsze gesty ze strony wychowawców zwykle reaguje lękiem, płaczem czy agresją.

Dzieci mają duże trudności z dostosowaniem się do panujących zasad oraz regulaminu. Najczęściej swój sprzeciw manifestują poprzez agresywną postawę wobec otoczenia a także samego siebie. Dlatego najważniejszym zadaniem w początkowym okresie pobytu wychowanków jest pomoc w adaptacji w nowym, nieznanym środowisku.

Niezaspokojenie potrzeb emocjonalnych wychowanków w ich środowisku rodzinnym powoduje szereg poważnych konsekwencji w ich zachowaniu: zachowania agresywne i autoagresywne myśli i próby samobójcze nieumiejętność nawiązywania prawidłowych relacji z rówieśnikami i dorosłymi szukanie akceptacji w grupach ludzi zdemoralizowanych ucieczka w alkohol i narkotyki poczucie odrzucenia.

Młodzież oraz dzieci niedostosowane społecznie ujawniają poważne problemy z radzeniem sobie z emocjami, takimi jak: złość, gniew, nienawiść, lęk, poczucie winy, zazdrość itp.

Najczęstszą formą radzenia sobie z nimi jest niekontrolowane ich wyrażanie, poprzez stosowanie przemocy sadystycznej dla przyjemności wobec innych osób oraz przedmiotów.

Nieumiejętność gospodarowania wolnym czasem Pojawiające się różnego rodzaju zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym i zachowaniu dzieci oraz młodzieży świadczyć mogą o zakłóceniach i utrwalonych nawykach szkodliwego dla siebie, bądź otoczenia, spędzania wolnego czasu.

Naszych wychowanków często cechuje egocentryzm, niezdolność do większego wysiłku fizycznego i psychicznego, brak pozytywnych zainteresowań. Są w większości rozgoryczeni, nie akceptują norm społeczno – moralnych. Wszystkie te cechy utrudniają im efektywne spędzanie wolnego czasu.

Zajęcia w ramach czasu wolnego odgrywają dużą rolę w całokształcie pracy opiekuńczo – wychowawczej. Organizowanie czasu wolnego rozwija w wychowankach obowiązkowość i samodyscyplinę ( ich zdolności, talenty, uczą się nowych czynności).

Omówione wyżej zachowania są wynikiem sieroctwa społecznego dlatego szczególne znaczenie dla prawidłowego rozwoju ma zaspokojenie ich potrzeb psychicznych, takich jak: potrzeba bezpieczeństwa, miłości, akceptacji i więzi emocjonalnej, które realizowane są w pracy wychowawczej placówki.