Festiwale nauki w naszej szkole Partnerzy w nauce Festiwale nauki w naszej szkole I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu
Co chcielibyśmy Państwu pokazać? Mamy przyjemność przedstawić Państwu prezentację pokazującą, jak wyglądały u nas w szkole Festiwale Nauki oraz praca uczniów należących do projektu PARTNERZY W NAUCE. Nasze liceum zorganizowało dwa Festiwale Nauki: -”Energia naszych spotkań” – 5 luty 2010 -”Festiwal Nauk Ścisłych i Przyjemnych” – 8 czerwiec 2010 W tej prezentacji zawarte są reportaże obejmujące pracę biologów, fizyków oraz matematyków.
Zapraszamy na krótki pokaz
Kilka słów o tym, jak wyglądały przygotowania do Festiwali… Cała szkoła jest w ruchu od rana, Na Festiwal Nauki przygotowana. Uczniowie ze stresu paznokcie obgryzają, Swoje przemowy powtarzają. Lecz nie ma powodu do strachu, Nauczyciel – jak kolega „po fachu” Chętnie pomaga i podpowiada, Dlatego jest przy nim cała gromada.
Czas przygotowań – krok po kroku Reklama gwarantem sukcesu
Przygotowanie materiałów promocyjnych Galeria zdjęć prezentująca działania każdej sekcji Duży baner - duże wrażenie
To nasz zapał i ochocza praca sprawiły, że było naprawdę ciekawie.
Przedstawiciele władz, goście, media Otwarcie Festiwalu przez dyrekcję i przedstawicieli władz powiatu. Nauczyciele, zaproszeni goście oraz uczniowie naszej szkoły.
Wszechobecne media, zawsze przychylne
Prowadzenie festiwalu to poważne zadanie i duża odpowiedzialność W lutym wyzwanie podjęły dziewczyny, w czerwcu uzyskały męskie wsparcie.
Sekcja przedsiębiorczości Profesjonalne zaplecze Festiwali Nauki: Energia Naszych Spotkań 5 II 2010 Festiwal Nauk Ścisłych i Przyjemnych 8 VI 2010 I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu
Sekcja matematyczno-naukowo-techniczna Działania biologów Festiwal Energia Naszych Spotkań Dla biologa doświadczenia to podstawa – ćwiczenia z zakresu energii komórki
Energia organizmów, energia ekosystemów, czyli rzecz o zasobach środowiska
Działania biologów Festiwal Nauk Ścisłych i Przyjemnych Bliżej noblistów, bliżej współczesnych osiągnięć nauki, czyli łyk genetyki dla każdego. Nobel dla genetyka
Podarowane życie – rzecz o transplantologii
Tajemnice GMO GMO- to organizmy, w których za pomocą inżynierii genetycznej – czyli zamierzonej manipulacji człowieka – materiał genetyczny (DNA) został zmieniony w taki sposób, jaki nie występuje w warunkach naturalnych w drodze naturalnego krzyżowania lub naturalnej rekombinacji.
Korzyści z modyfikacji bakterii Ludzka insulina wytwarzana przez zmodyfikowane genetycznie bakterie
Czy wiesz co jesz?
Działania fizyków Na tym spotkaniu dla głodnych wiedzy uczniów, młodzi fizycy pokazali wiele ciekawych doświadczeń oraz prezentację na temat szkodliwości hałasu.
Ach, te stożki… Wiele trzeba było wykonać pomiarów i obliczeń, aby wreszcie móc dowieść, że „Oporu powietrza nie można pominąć”.
Hałas i jego skutki Podczas pasjonującego wykładu Kacpra na temat szkodliwości hałasu, mogliśmy dowiedzieć się, jak wiele może on spowodować szkód dla nas wszystkich…
Butelka, taśma, rurka i gazeta - - tyle, by powstała niezła rakieta Butelka, taśma, rurka i gazeta - - tyle, by powstała niezła rakieta. Cieszyli się i mężczyzna i kobieta!
Światełko, co przez dziurkę wleciało I na papierze obraz swój dało. Kamera Obscura Światełko, co przez dziurkę wleciało I na papierze obraz swój dało.
Gorące powietrze suszarka wyzionie, worek, hen, wysoko w powietrzu gdzieś tonie…
Wiry w butelce potężne powstają, Gdy chłopcy nią zręcznie obracają!
Magiczna gazeta, co płytę przytrzymuje, Choć z całej siły uczeń oderwać ją próbuje. Sznureczek się zrywa… Tak działa z papieru pokrywa!
Drucik, magnes, bateria – w głowie tli się płomyczek… To musi być przecież prosty silniczek!
Nurek zanurkuje, gdy ucisk poczuje!
Czy spalając świeczkę można podnieść poziom wody w butelce Czy spalając świeczkę można podnieść poziom wody w butelce ? Andrzejowi się udało !
A oto przedstawiona FONTANNA HERONA!
Butelka z dziurką – balonik się zwiększa Butelka z dziurką – balonik się zwiększa. Bez dziurki – nie, choć płuca swe wytężasz.
Cięcie papierem kredy na stojaku Cięcie papierem kredy na stojaku. Uważaj, byś palca nie przyciął uczniaku!
Ciepło wydziela zwykła żarówka… Dlatego jest lepsza energooszczędna świetlówka!
Gwoździe na stole porozrzucane W równowadze zostaną utrzymane!
…jednak, czym byłby nasz pokaz bez prezentacji Małgosi na temat fuzji jądrowej?
Źródło energii Słońca cykl protonowo-protonowy 1H + 1H → 2H + e+ + νe 3He + 3He → 4He + 1H + 1H
Synteza termojądrowa na Ziemi W warunkach ziemskich możliwa jest do wytworzenia reakcji syntezy 2He + 3He → 4He + 1n D + T → 4He + n + 17,6 Mev w jej wyniku powstają zjonizowany hel i neutrony o dużej energii.
Synteza deuteru i trytu zachodzi najłatwiej. Wymagana temperatura–150 mln K
Metody utrzymywania plazmy inercyjna magnetyczna
Metoda inercyjna polega na wykorzystaniu ciśnienia wywieranego przez laser na materię do sprężenia paliwa i ściśnięcia go do bardzo małych objętości.
Metoda magnetyczna -Tokamak polega na utrzymaniu plazmy w określonej objętości poprzez zastosowanie pola magnetycznego.
Wnętrze komory tokamaka JET oraz obraz plazmy Wnętrze komory tokamaka JET w Culham w Wielkiej Brytanii oraz obraz plazmy Wnętrze komory tokamaka JET oraz obraz plazmy
Planowane uruchomienie reaktora za 10 lat. Projekt ITER International Thermonuclear Experimental Reaktor Wspólne przedsięwzięcie Stanów Zjednoczonych, Rosji, Unii Europejskiej, Chin, Japonii, Indii, Korei Południowej. Zakłada się, że energia produkowana będzie 10-krotnie większa od wkładanej w ogrzanie plazmy. Planowane uruchomienie reaktora za 10 lat.
Budowę reaktora ITER rozpoczęto w 2008r.
Schemat działania przyszłej elektrowni termojądrowej
Chwila odprężenia nikomu nie zaszkodzi, zwłaszcza, gdy coś do głowy dzięki niej wchodzi!
Działania matematyków i informatyków To spotkanie było okazją do pokazania możliwości programu GEOGEBRA. Uczniowie tworzyli nie tylko zabawne konstrukcje, ale także prezentowali „dowody bez słów”.
Prezentacja możliwości programu GEOGEBRA
Program GEOGEBRA posiada wiele możliwości, które, wykorzystane w odpowiedni sposób, dają interesujące efekty!
„Bryły niemożliwe” pokazane dzięki GEOGEBRZE.
Szyfrowanie RSA Matematycy i informatycy połączyli swoje siły i zaprezentowali teoretycznie i praktycznie szyfrowanie danych z kluczem publicznym. Oprócz prezentacji przedstawili program szyfrujący i deszyfrujący dane własnego autorstwa.
Dawid prezentujący pokaz na temat szyfrowania i rozszyfrowywania.
Twórcy RSA L. Adleman R.L.Rivest Adi Shamir Zasadniczą cechą są dwa klucze: publiczny do kodowania informacji oraz prywatny do jej odczytywania. Klucz publiczny umożliwia jedynie zaszyfrowanie danych i w żaden sposób nie ułatwia ich odczytania, nie musi więc być chroniony. Dzięki temu firmy dokonujące transakcji poprzez sieć Internet mogą zapewnić swoim klientom poufność i bezpieczeństwo. Drugi klucz (prywatny, przechowywany pod nadzorem) służy do odczytywania informacji zakodowanych przy pomocy pierwszego klucza. Klucz ten nie jest udostępniany publicznie. W roku 1977 trzej profesorowie z MIT w USA, Ronald L. Rivest, Adi Shamir i Leonard Adleman, opublikowali nowy rodzaj szyfrowania danych, który nazwano od pierwszych liter ich nazwisk systemem RSA. Umożliwia on bezpieczne przesyłanie danych w środowisku, w którym może dochodzić do różnych nadużyć. Bezpieczeństwo oparte jest na trudności rozkładu dużych liczb na czynniki pierwsze.
Dziękujemy za uwagę !
Autorzy prezentacji: Opiekun: Paulina Nowak Kacper Pułka Andrzej Gajecki Andrzej Tkaczyński Opiekun: Zenona Stojecka