ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Psychologia Zarządzania
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
PLANOWANIE I STEROWANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA
Społeczna funkcja zarządzania
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Tworzenie hierarchii organizacyjnej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
GRC.
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Pozycja lidera – kierowanie
Kluczowe czynniki sukcesu
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wprowadzenie teoretyczne
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
LIDER.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
STYLE KIEROWANIA.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Menedżer i zarządzanie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Zarządzanie przedsiębiorstwami
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE dr inż. Tomasz Nurek 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Literatura „Kierowanie” James A. F. STONER Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2001 „Krótki kurs zarządzania” Lester R. BITELL Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa „Podstawy Zarządzania Organizacjami” Ricky W. GRIFFIN Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne Zasady Należy bywać na wykładach Należy samodzielnie odpowiedzieć na dwa pytania – praca pisemna w domu będzie ona podstawą zaliczenia przedmiotu 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne ORGANIZACJA Każda organizacja (formalna czy też nieformalna) powołana jest do realizacji celów. Z drugiej strony niewiele jest takich celów, które można by osiągnąć nie działając w jakiejś organizacji. Stąd też mówimy, że z jednej strony, aby osiągnąć jakiś cel potrzebna nam jest organizacja z drugiej zaś organizacja nie ma racji bytu, jeśli nie ma wyznaczonego celu. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

ORGANIZACJA ORGANIZACJA DWIE LUB WIĘCEJ OSÓB WSPÓŁPRACUJĄCYCH W RAMACH OKREŚLONEJ STRUKTURY, PO TO, ABY OSIĄGNĄĆ WSPÓLNY CEL LUB ZBIÓR CELÓW 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne ORGANIZACJA Rodzaj pierwszy: nieformalna Rodzaj drugi: formalna mała Rodzaj trzeci: formalna duża 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Co dają nam organizacje? Zachowania organizacyjne ORGANIZACJA Co dają nam organizacje? Pozwalają osiągnąć cele, Przechowują wiedzę, Tworzą kariery. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

jest to sztuka realizowania zadań za pośrednictwem innych ludzi. KIEROWANIE jest to sztuka realizowania zadań za pośrednictwem innych ludzi. to dążenie do osiągnięcia konkretnych celów dzięki współpracy z innymi członkami organizacji 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE Jest ono procesem złożonym, w którym można wyróżnić cztery podstawowe elementy: Planowanie Organizowanie Przewodzenie Kontrola 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PLANOWANIE ORGANIZOWANIE PRZEWODZENIE KONTROLOWANIE CELE ORGANIZACJI 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PLANOWANIE Kierownicy opracowują cele i działania mające doprowadzić do osiągnięcia tych celów. Cele i działania są zazwyczaj wynikiem uprzednich analiz i wynikają z przyjętej metody czy też planu. Dzięki planowaniu działania opierają się na jakiejś logice, planie, metodzie. W przypadku kierowników niższego szczebla ich cele a co za tym idzie również plany wynikają z celów jednostek nadrzędnych. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PLANOWANIE Cechy dobrego planu działalności przedsiębiorstwa;  przejrzysty, jasny,  zrozumiały,  akceptowalny,  modyfikowalny,  zgodny z możliwościami organizacji,  możliwy do kontrolowania,  mobilizujący. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE ORGANIZOWANIE Kierownicy organizują i koordynują proces realizacji celów. Mają oni w swej dyspozycji wszelkie środki i zasoby konieczne do osiągnięcia celu. Organizowanie to proces polegający na zabezpieczaniu i odpowiednim przydzielaniu zasobów tak, aby możliwe było jak najskuteczniejsze osiągnięcie założonych celów organizacji. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

KIEROWANIE ORGANIZOWANIE W procesie organizowania następuje: Dostosowanie struktury organizacji do wyznaczonych celów projektowanie organizacji. Dobór obsady wszystkich stanowisk w organizacji. Pozyskanie i rozdzielenie rzeczowych środków produkcji wybór pomiędzy ich konkurencyjnym zastosowaniem. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PRZEWODZENIE Kierownicy kierują poczynaniami swych podwładnych, wpływają na nich. Również jednak muszą oni stworzyć odpowiednie warunki do pracy (organizowanie) i wytworzyć sprzyjającą osiąganiu pożądanych wyników atmosferę w przedsiębiorstwie. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PRZEWODZENIE Proces kierowania nie jest jednoznaczny z procesem przewodzenia. Dobry kierownik powinien być jednocześnie przywódcą – niestety zbyt często nie jest. Przewodzenie wynika bezpośrednio ze stosunków kierownika z pracującymi z nim podwładnymi. Kierownik przewodzi innymi zachęcając ich do wspólnego osiągania celów pośrednich wynikających z głównego celu organizacji. Przewodzenie jest, więc takim elementem zarządzania, który wykorzystuje postawę – charyzmę osoby zajmującej kierownicze stanowisko w mniejszym zaś stopniu zależności hierarchiczne i wynikające z nich uprawnienia kierownicze. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE PRZEWODZENIE Rola kierownika opiera się raczej na pięciu podstawach władzy kierowniczej: władza nagradzania, władza wymuszania, „Przywódca, który pomija moralne składniki przywództwa może przejść do historii jako łajdak albo jeszcze gorzej” James McGregor Burns. władza z mocy prawa, władza odniesienia, władza ekspercka. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE KONTROLOWANIE Zapewnienie, że proces realizacji celów zmierza w założonym kierunku. Z procesu kontrolowania wynikać powinien proces korygowania działań. Kontrolowanie to proces, dzięki któremu kierownik może upewnić się, że działania rzeczywiście zmierzają do realizacji określonych celów. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE KONTROLOWANIE Obejmuje ono cztery następujące elementy Ustalenie norm efektywności, Pomiar bieżącej efektywności, Porównanie tej efektywności z przyjętymi normami, Ewentualne podjęcie działań korygujących. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE KONTROLOWANIE Proces kontroli może dotyczyć takich elementów jak: Kontrola kosztów, Kontrola wydajności, Kontrola jakości, 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE KONTROLOWANIE Kontrolowanie nie może być utożsamiane z szukaniem winnych istniejącej sytuacji. Pracownicy nie powinni bać się czynności kontrolnych. Mają one przyczynić się do poprawy funkcjonowania systemu i nie mogą w założeniu zawierać elementów restrykcyjnych. Kontrolowanie nie może mieć na celu jedynie karania, lecz raczej wyszukiwanie przyczyn zaistnienia rozbieżności pomiędzy planem a jego realizacją. Karanie ma miejsce dopiero wtedy, gdy za te rozbieżności bezpośrednią odpowiedzialność ponosi człowiek (zarówno pracownik niższego szczebla jak i jego kierownik). 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania organizacyjne KIEROWANIE KIEROWNIK I PROCES KIEROWANIA JEST POTRZEBNY ZAWSZE W TEDY GDY MAMY DO CZYNIENIA Z ORGANIZACJĄ JEDYNIE DZIAŁANIE SAMODZIELNE – W POJEDYNKĘ NIE WYMAGA KIEROWNIKA 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Na czym polega rola kierowników? Zachowania organizacyjne KIEROWANIE Na czym polega rola kierowników? Pracują z ludźmi i za pośrednictwem ludzi, Są odpowiedzialni, ponoszą odpowiedzialność i egzekwują odpowiedzialnością innych, Doprowadzają do równowagi między konkurencyjnymi celami i pomiędzy różnymi zastosowaniami zasobów, Dokonują analiz sytuacji i podejmują adekwatne do nich działania, Są rozjemcami, Są politykami, Są dyplomantami, Są symbolami, Podejmują trudne kontrowersyjne decyzje. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Trzy szczeble kierowania: KIEROWANIE Trzy szczeble kierowania: Kierownicy pierwszej linii Kierownicy średniego szczebla Kierownicy najwyższego szczebla 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

KIEROWNIK NACZELNY ZARZĄD Zachowania organizacyjne KIER. d.s. PROD KIER. d.s. ADMIN KIER. D1 KIER. A1 KIER. A2 KIER. D2 KIER. A3 KIER. D3 KIER. A4 KIER. D4 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI DLA KIEROWNIKÓW POSZCZEGÓLOMYCH SZCZEBLI NACZELNE KIEROWNICTWO ŚREDNIE KIEROWNICTWO NIŻSZE KIEROWNICTWO KONCEPCYJNE SPOŁECZNE TECHNICZNE 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Najważniejsze cechy przywódcy: Kwalifikacje zawodowe, wiedza psychologiczna, zdolności organizatorskie, Umiejętności komunikowania się z ludźmi i rozumienia ludzi, Odważne bezpośrednie zaangażowanie się w problemy i gotowość ponoszenia odpowiedzialności, Poczucie własnej wartości, pewności siebie, przedsiębiorcze myślenie i zdolność zapamiętywania, Umiejętność kalkulacji i ryzykowania, poszukiwania szans i szybkiego reagowania na pojawiające się sposobności, 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Najważniejsze cechy przywódcy: Zachowania organizacyjne Koncentracja działań na podstawie ustalonych projektów, cierpliwość, wytrwałość i upór w dążeniu do osiągania wytyczonych celów, Zdolność do działania pod naciskami zewnętrznymi i utrzymywanie sprawności w napiętych sytuacjach, Uczciwość, tworzenie atmosfery szczerości i otwarcia, Posiadanie wizji rozwoju przedsiębiorstwa. 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Jaka rola kierowników w przedsiębiorstwie – organizacji? Role międzyludzkie Role informacyjne Decyzyjne Reprezentacyjna Monitorowanie Przedsiębiorcza Przywódcza Upowszechnianie Przeciwdziałania zakłóceniom Łącznika Rzecznik Rozdzielający zasoby Negocjacyjna 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

SIATKA STYLÓW ZARZĄDZANIA Troska o ludzi Styl 1,1 Styl 9,1 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

TRADYCYJNY I NOWY STYL ZARZADZANIA Menadżer Styl tradycyjny Styl nowoczesny Przywództwo Struktury sieciowe (partycypacja, zwiększanie uprawnień) Układ hierarchiczny (koncentracja władzy) Planowanie, organizowanie, motywowanie, koordynowanie, korygowanie, kontrolowanie Planowanie, organizowanie, motywowanie, wspomaganie, wiązanie Funkcje Przez: partycypację, informowanie, tworzenie wizji, wspieranie, konsultowanie, delegowanie uprawnień i odpowiedzialności Przez: polecenia, władzę, autorytet, szczegółowe instrukcje Sterowanie Elastyczność, wspomaganie, partnerstwo Sztywne zasady, biurokracja Zaplanowanie wykonania skontrolowania Pracownik Zastosowanie się do poleceń, wykonanie Ocenianie pracy, wymiana informacji, pobudzenie kreatywności, ingerencja celów pracownika firmy Ocenienie pracy, regulowanie zachowań zaostrzenie stymulacji nadzoru Menadżer 2017-03-28 Zachowania organizacyjne

Zachowania menedżera jako funkcja potencjałów i charakteru sytuacji Potencjał menedżera: Wiedza, Mądrość życiowa, Talent organizacyjny, Wyobraźnia, Zdolności przywódcze, Potencjał podwładnych: Umiejętności zawodowe, Doświadczenie, Motywacje, Kreatywne myślenie, Zaufanie do kierownictwa komunikacja Charakter sytuacji: Ekonomiczne, prawne, organizacyjne i techniczne warunki działania Postawa menedżera: Kompetencje, Pozycja w przedsiębiorstwie, Osobiste cele Presja środowiska Presja wewnętrzna 2017-03-28 Zachowania organizacyjne