Prawa i obowiązki ucznia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to są prawa człowieka i dla kogo tak naprawdę one są ?
Advertisements

opr. pr. Marzanna Kamińska październik 2008
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
KONWENCJA PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
I. Pierwsze dokumenty odnoszące się do praw jednostki
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa Człowieka Arek Kosiński.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Prawa Człowieka Roksana Szuba.
PrawaCzlowieka Angela Szybiak 3c.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
OBCHODY DNIA PRAW CZŁOWIEKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Historia praw człowieka
Konwencja Praw Dziecka
mgr M. Tomczyk Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie
Autorka: Natalia Dziubich kl. IIc
Prawa człowieka i Ja Autor: Patryk Żywiec.
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
Prawa i obowiązki obywateli RP
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
Prawa dzieci Prawa Osobiste
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Prawa dziecka.
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PRAWA DZIECKA.
Prawa człowieka.
Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA AUTOR: JOLANTA KURYS.
Konwencja Praw Dziecka
Prawa Dziecka.
Prawa dziecka  Ola Wójcik kl. 6a.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Jakie prawa mają dzieci?
Godność ucznia a postawa nauczyciela
w teorii i praktyce szkolnej
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
P R E Z E N T U J Ą : B A R T O S Z B E Ś K A M A K S Y M I L I A N D A L E C K I M A T E U S Z L E W A N D O W S K I Z K L A S Y I I A P R A W A D Z.
PRAWA dziecka.
Prawa człowieka, prawa dziecka.
Znamy swoje prawa.
Piosenka o prawach dziecka. Święto to przypada w rocznicę uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych najważniejszego dokumentu określającego.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
KONWENCJA PRAW DZIECKA. Konwencja o prawach dziecka to: ● przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r międzynarodowa konwencja obowiązująca.
Prawa dziecka.
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Jakie prawa mają dzieci?
Prawa człowieka w administracji – wykład 3
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
Zapis prezentacji:

Prawa i obowiązki ucznia W ujęciu praw dziecka i człowieka

Artykuł 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi w swej godności i w swych prawach. Artykuł 1 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka

Prawa człowieka * każda władza jest ograniczona Powszechne prawa moralne o charakterze podstawowym, przynależne każdej jednostce w jej kontaktach z państwem. Oparte na tezach: * każda władza jest ograniczona *każda jednostka posiada sferę autonomii, do której nie ma dostępu żadna władza *każda jednostka może się domagać od państwa chrony jej praw.

Źródłem praw człowieka jest jego przyrodzona godność Prawa człowieka są: * powszechne, * przyrodzone, * niezbywalne Prawa człowieka nie wymagają uzasadnień; uzasadnień wymagają odstępstwa od tych praw Prawami człowieka są jedynie te prawa, które w prawie pozytywnym mają charakter niezbywalnych praw moralnych o podstawowym i powszechnym charakterze

Dziecięcy telefon zaufania

Rzecznik Praw Dziecka Biuro Rzecznika Praw Dziecka p. Marek Michalak Ul. Śniadeckich 10 00-656 Warszawa Tel. 0022 696 55 45 Strona Internetowa Rzecznika Praw Dziecka WWW.brpd.gov.pl WWW.strefamlodych.pl

Prawa człowieka regulują stosunki między jednostką i państwem, jego organami i funkcjonariuszami sprawującymi władzę na różnych szczeblach. Prawa człowieka mogą pełnić trzy funkcje: * ochrona wolności przed jej naruszeniem przez państwo, * konieczność stworzenia przez państwo możliwości realizacji praw jednostki * ochrona przez państwo praw i wolności jednostki przed naruszeniami przez inne osoby

Idea praw człowieka zyskała powszechną akceptację dopiero po II wojnie światowej. Usankcjonowaniem odrodzenia praw naturalnych przez społeczność międzynarodową była ogłoszona 10 grudnia 1948 roku Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. Sankcjonowała ona wszystkie trzy rodzaje praw człowieka: wolności obywatelskie, prawa polityczne, prawa socjalne

Niektóre, szczególnie istotne, cechy nowej koncepcji praw człowieka to: Uznanie ich powszechności. Umieszczenie w katalogu praw niemal wszystkich wartości istotnych dla państw - sygnatariuszy. Odejście od ideologicznych uzasadnień koncepcji praw człowieka , w tym także od praw naturalnych- jedyne pojęcie zaakceptowane, to nieostre i wieloznaczne pojęcie godności człowieka. Pozostawienie praw na poziomie międzynarodowej deklaracji moralnej bez mechanizmu ich egzekucji. Wprowadzenie bardziej skutecznych mechanizmów ochrony odbywało w trojaki sposób: * poprzez opracowanie osobnych paktów politycznych, praw społecznych, ekonomicznych i kulturalnych, * poprzez regionalne konwencje praw człowieka, * poprzez nacisk na dostosowanie wewnętrznego ustawodawstwa zwykłego i konstytucji do międzynarodowych standardów praw człowieka

Trzy generacje praw człowieka Podział praw człowieka został przedstawiony w traktatach międzynarodowych ONZ wywiedzionych z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Są to: Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (1966) Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Socjalnych i Kulturalnych (1966) Zapisane tam standardy praw człowieka są uzupełniane o prawa kolektywne, czyli przysługujące zbiorowościom.

I generacja : prawa indywidualne – osobiste (obywatelskie) i polityczne prawo do życia wolność osobista prawo do własności wolność od tortur wolność sumienia i wyznania wolność wypowiedzi prawo do informacji równość wobec prawa swoboda przemieszczania się tajemnica korespondencji bierne i czynne prawo wyborcze prawo zrzeszania się prawo do skargi na organy państwa

II generacja: prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne prawo do pracy i wynagrodzenia prawo do nauki prawo do wypoczynku prawo do ochrony zdrowia prawo do zabezpieczenia społecznego prawo do uczestniczenia w życiu kulturalnym prawo do korzystania z osiągnięć cywilizacyjnych (postępu naukowego)

III generacja : prawa kolektywne (odnoszące się do jakości życia) prawo do pokoju prawo do demokracji prawo do rozwoju prawo do zdrowego środowiska naturalnego prawo do pomocu humanitarnej

Katalog najważniejszych indywidualnych praw człowieka Prawo do życia Prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego ( wolność od tortur, niewoli, poddaństwa i pracy przymusowej) Prawo do własności Wolność myśli, przekonań, sumienia i religii Wolność zrzeszania się

Prawo do prywatności Prawo do słusznego i sprawiedliwego procesu Prawo do pracy i wynagrodzenia za nią Prawo do nauki Prawo do korzystania z postępu naukowego Prawo do udziału w życiu kulturalnym Prawo do godnego życia Prawo do zdrowia Prawo do ochrony rodziny i macierzyństwa

Instrumenty ochrony praw człowieka Karta Narodów Zjednoczonych 1945 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka 1948 Międzynarodowe Pakty Praw Człowieka 1966: * Międzynarodowy Pakty Praw Obywatelskich i Politycznych * Międzynarodowy Pakty Praw Gospodarczych, Socjalnych i Kulturowych Konwencja w sprawie wyeliminowania wszelkich form dyskryminacji rasowej 1966 Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet 1979 Konwencja przeciwko torturom i innemu okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu lub karaniu 1984 Konwencja o prawach dziecka 1989 Konwencja o ochronie praw pracowników migrujących i członków ich rodzin 1990

Organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony praw człowieka Czerwony Krzyż i Czerwony Półksiężyc Amnesty International Międzynarodowa Helsińska Fundacja Praw Człowieka

Prawa Dziecka – to pojecie z kategorii praw człowieka Wynikają z godności i niepowtarzalności dziecka jako istoty ludzkiej Mówimy o nich w relacji władza – jednostka

Konwencja o prawach dziecka 20 listopada 1989 roku Reguluje prawa dziecka w świecie Komitet Praw Dziecka (Genewa) rozpatruje sprawozdania rządów z wykonania Konwencji Polska podpisała Konwencję 26 stycznia 1991 r. Ratyfikowała w 1991 r. Obowiązuje od 7 lipca 1991 r.

Konwencja o Prawach Dziecka Preambuła Trzy części określające prawa dziecka – stanowiące prawa dziecka – 54 artykuły Załacznik

Status dziecka zawarty w Konwencji oparty jest na : Dziecko jest samodzielnym podmiotem i ze względu na swoją niedojrzałość psychiczna i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej Dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności Rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka Państwo powinno wspierać rodzinę, ale nie wyręczać w jej funkcji

Zasady, którymi kierowano się tworząc katalog praw dziecka: Zasada dobra dziecka Zasada równości Zasada poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców Zasada pomocy państwa

Katalog praw dziecka zawarty w Konwencji Prawa i wolności osobiste Prawa socjalne Prawa kulturalne Prawa polityczne

Prawa i wolności osobiste Prawo do życia i rozwoju Prawo do nauki Prawo do informacji Prawo do tożsamości i identyczności Prawo do ochrony przed poniżającym i okrutnym traktowaniem i karaniem Swoboda myśli, sumienia i wyznania Prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi

Prawa socjalne Prawo do odpowiedniego standardu życia Prawo do ochrony zdrowia Prawo do zabezpieczenia socjalnego Prawo do wypoczynku i czasu wolnego

Prawa kulturalne Prawo do korzystania z dóbr kultury

Prawa polityczne Prawo stowarzyszania się zgromadzeń w celach pokojowych

Prawa Ucznia Prawo do nauki Prawo do informacji Prawo do swobody myśli, sumienia i religii Prawo do wypowiedzi Prawo do prywatności Prawo do życia bez przemocy i poniżania Prawo do tożsamości Prawo do stowarzyszania Prawo do wychowania w rodzine

Obowiązki ucznia Obowiązek nauki Obowiązek troski o bezpieczeństwo w szkole Obowiązek okazywania szacunku wobec innych Obowiązek poszanowana mienia szkoły i cudzej własności Obowiązek tolerancji Obowiązek dochowania tajemnicy Obowiązek dbania o własne zdrowie Obowiązek troski o kulturę słowa Obowiązek informowania o niebezpiecznych sytuacjach