Analiza stanu bezpieczeństwa na terenie zarządzanym przez PKP PLK S. A Analiza stanu bezpieczeństwa na terenie zarządzanym przez PKP PLK S.A. w 2012 roku
Wydarzenia w latach 2011 i 2012 – kategorie 1 - 12 Spadek liczby wydarzeń: - 990 (-6,5%) Wykrywalność (26,72%) Wykrywalność (26,70%)
Wydarzenia z podziałem na kategorie 1 - 11 Łączna liczba wydarzeń: 2012r. – 13408 2011r. – 14396 Spadek o 988 wydarzeń (-6,8%)
Wydarzenia w 2012 roku z podziałem na Komendy Regionalne SOK
Wydarzenia w latach 2012 – 2011 z podziałem na Komendy Regionalne SOK
Wydarzenia w roku 2012 udział w % poszczególnych wydarzeń
Przestępstwa o charakterze bandytyzmu, terroryzmu, zabójstwa i zgwałcenia w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek liczby o 5 wydarzeń (-14,2%) Spadek wykrywalności -10% Wykrywalność: 60 % Wykrywalność: 50 %
Wydarzenia związane z przesyłkami wagonowymi w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 402 wydarzenia (-12%) Wzrost wykrywalności o 0,01% Wykrywalność: 29,7 % Wykrywalność: 29,8 %
Wydarzenia na nieczynnych odcinkach linii kolejowych w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 85 wydarzeń (-19,9%) Wzrost wykrywalności o 0,03% Wykrywalność: 28,0 % Wykrywalność: 28,3 %
Kradzieże elementów taboru, materiałów, narzędzi, wyposażenia, pieniędzy, dokumentów i przedmiotów służbowych oraz elementów nawierzchni kolejowej w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 45 wydarzeń (-3,3%) Wzrost wykrywalności o 1,5% Wykrywalność: 33,2 % Wykrywalność: 34,7 %
Kradzieże urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Wzrost o 128 wydarzeń (3,8%) Spadek wykrywalności o 2,9% Wykrywalność: 11% Wykrywalność: 8,1 %
Kradzieże na szkodę podróżnych w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Wzrost o 71 wydarzeń (22,9%) Spadek wykrywalności o 2,6% Wykrywalność: 19,4% Wykrywalność: 16,8%
Przeszkody na torach w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 86 wydarzeń (-20,3%) Spadek wykrywalności o 1,8% Wykrywalność: 10,4% Wykrywalność: 8,6%
Obrzucenia pociągów w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 136 wydarzeń (-19,1%) Wzrost wykrywalności o 2,3% Wykrywalność: 3,4% Wykrywalność: 5,7%
Dewastacja urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 148 wydarzeń (-10,6%) Spadek wykrywalności o 1,1% Wykrywalność: 15,5% Wykrywalność: 14,4%
Pobicia osób w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 11 wydarzeń (-10,2%) Spadek wykrywalności o 16,1% Wykrywalność: 75,9% Wykrywalność: 59,8%
Dewastacje i inne wybryki chuligańskie w roku 2012 w porównaniu do analogicznego okresu roku 2011 Spadek o 269 wydarzeń (-9%) Wzrost wykrywalności o 3,6% Wykrywalność: 26,2% Wykrywalność: 29,8%
Ilość kradzieży, prób kradzieży i dewastacji sieci trakcyjnej w 2012 r Ilość kradzieży, prób kradzieży i dewastacji sieci trakcyjnej w 2012 r. z podziałem na Komendy Regionalne SOK Łączna liczba wydarzeń: 2012r. – 316 wydarzeń 2011r. – 377 wydarzeń Spadek o 61 wydarzeń (-16,1%)
Ilość kradzieży, prób kradzieży i dewastacji sieci trakcyjnej w 2012 r Ilość kradzieży, prób kradzieży i dewastacji sieci trakcyjnej w 2012 r. z podziałem na poszczególne miesiące
Główne działania podejmowane przez Straż Ochrony Kolei w 2012 roku Zabezpieczanie finału Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – UEFA EURO 2012. Prowadzenie ogólnopolskich wzmożonych działań na najbardziej zagrożonych szlakach kolejowych oraz w pociągach. Działania pod kryptonimem: „INFRASTRUKTURA”, „BEZPIECZNY POCIĄG”. Udział w kampanii społecznej: Bezpieczny Przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. Kontrole punktów skupu odpadów i metali kolorowych. Monitorowanie miejsc, w których najczęściej dochodzi do kradzieży i dewastacji, prowadzony przez funkcjonariuszy SOK, Policji i pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wykorzystanie samochodów specjalnych MCM na najbardziej zagrożonych odcinkach linii kolejowych oraz w miejscach gdzie dokonywane są usypy i kradzieże przesyłek wagonowych. Uruchomienie numeru interwencyjnego Straży Ochrony Kolei - nr 22 47 40 000.
Przygotowania oraz przedsięwzięcia podjęte przez Straż Ochrony Kolei w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas EURO 2012 Zabezpieczenie ważnych obiektów kolejowych poprzez instalację systemów monitoringu tych obiektów z całodobowym zapisem i możliwością zdalnego podglądu sterowania; Podniesiono poziom zatrudnienia; Zwiększenie patroli SOK na dworcach – kierowanie potokami kibiców, pomoc w odprawie pociągów; Przeprowadzono ćwiczenia zgrywające współpracę poszczególnych służb kolejowych i porządkowych z udziałem funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i innych służb; Udział funkcjonariuszy SOK w pracach Policyjnego Centrum Dowodzenia Operacją w Legionowie; Zorganizowano szkolenie doskonalące dla funkcjonariuszy SOK z zakresu zagadnień terrorystycznych i współpracy z organami porządkowymi; Zorganizowano kurs języka angielskiego dla funkcjonariuszy realizujących zadania na dworcach i w pociągach; Zapoznanie funkcjonariuszy SOK z topografią terenów objętych obsługą (dworce, dojścia do stadionów); Zakupiono środki transportu i środki łączności bezprzewodowej (radiotelefony cyfrowe); Zakupiono pojazdy Mobilnego Centrum Monitoringu; Uruchomiono numer interwencyjny do Straży Ochrony Kolei - nr 22 47 40 000.
Udział Straży Ochrony Kolei w kampaniach społecznych Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” „Bezpieczny Poniedziałek” „Zero tolerancji dla osób przechodzących przez tory w miejscu niedozwolonym” Ilość miejsc objętych akcją 10 462 309 5 886 Liczba funkcjonariuszy SOK 11 053 523 6109 Liczba zarejestrowanych dewastacji 187 2 - Ilość osób legitymowanych 188 280 215 Ilość osób pouczonych 1 908 805 1 340 Ilość osób ukaranych MKK 1 233 159 768 Ilość wniosków do Sądów 13 1 W 2012 roku zarejestrowano 699 zgłoszeń telefonicznych na numer alarmowy STRAŻY OCHRONY KOLEI - 22 47 40 000
Dziękuję za uwagę Opracowanie: Komenda Główna Straży Ochrony Kolei Wydział ds. Operacyjno-Prewencyjnych Warszawa 2013