Dylemat lidera: przemoc czy partnerstwo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Macierze, wyznaczniki, odwracanie macierzy i wzory Cramera
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
im. Króla Jana III Sobieskiego
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
SIĘGNIJ PO WIĘCEJ promocja kształcenia ustawicznego dla dorosłych w formach szkolnych.
Klub Dyrektorów Finansowych „Dialog”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Jak być własnym szefem?.
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Firma dla różnych ludzi
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
„Sztuka zatrudniania i zatrzymywania najlepszych”
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
warsztaty dla rodziców
Motywacja.
Pozycja lidera – kierowanie
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Nauka przenosi się do sieci
O korzeniach i skrzydłach…
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Rozkład jazdy bez tajemnic, czyli…
Tablice przestawcze siły hamowania w wagonach towarowych
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Rozkład jazdy bez tajemnic, czyli…
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Kultura organizacyjna MSP
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Wartości w życiu człowieka
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
8 zasad postępowania lidera
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Rodzice nie muszą być samotni
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Zachowania organizacyjne 2 i 3
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Dylemat lidera: przemoc czy partnerstwo andrzej.blikle@blikle.pl Dylemat lidera: przemoc czy partnerstwo Andrzej Blikle 25 maja 2011 © Copyright by Andrzej Blikle. W ramach moich praw autorskich chronionych ustawą z dnia 4 lutego 1994 (z późniejszymi zmianami) Prawo autorskie i prawa pokrewne wyrażam zgodę na niekomercyjne rozpowszechnianie niniejszego materiału przez jego zwielokrotnianie bez ograniczeń co do liczby egzemplarzy (w formie elektronicznej pdf), a także umieszczanie go na stronach internetowych, jednakże bez dokonywania jakichkolwiek zmian i skrótów. Wszelkie inne rozpowszechnianie niniejszego materiału, w tym w części, wymaga mojej zgody wyrażonej na piśmie. Dozwolone jest natomiast cytowanie materiału zgodnie z zasadami ustanowionym przez w.w. ustawę.   Niniejszy materiał by Andrzej Blikle is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported License.

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukcesy, a ich pracownicy nie odchodzą z pracy? Test 12G. Wyniki badań Instytutu Gallupa prowadzonych przez 25 lat na ponad milionem pracowników wykazują silną korelację pomiędzy sukcesem firmy, a pozytywną odpowiedzią na 12 pytań: 1. Czy wiem czego oczekują ode mnie w pracy? 5. Czy szefowi lub komuś innemu na mnie zależy? 8. Czy mam poczucie, że praca, którą wykonuje jest ważna? 9. Czy znalazłem w pracy mojego naj- lepszego przyjaciela? 2. Czy mam do dyspozycji odpowiednie narzędzia? 6. Czy w ciągu ostatnich 7 dni byłem choć raz doceniony? 10. Czy moim współpracownikom zależy, żeby pracować jak najlepiej? 11. Czy mam w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju? 3. Czy codziennie robię to, co potrafię najlepiej? 7. Czy ktokolwiek zachęca mnie, abym się rozwijał? 12 Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z kimś o moich postępach? 4. Czy w pracy liczy się moje zdanie? 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Czy to oznacza, że tradycyjne atrybuty sukcesu rynkowego: dobry produkt, nowoczesne technologie, wykwalifikowani sprzedawcy, … nie są ważne? NIE ! To jedynie oznacza, że firmy z grupy „G12” osiągają te atrybuty szybciej, mniejszym kosztem i na dłużej niż pozostałe. 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

A jak postępować nie powinni? Jak powinni postępować szefowie, aby ich pracownicy odpowiadali TAK na wszystkie 12 pytań? A jak postępować nie powinni? 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Wszelkie działanie człowieka jest podejmowane dla zaspokojenia jego potrzeb 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo potrzeby potrzeby korzyści potrzeba godności p. radości z działania partnerstwo potrzeby społeczne potrzeby rzeczowe ambicje przemoc wartości relacyjnie pieniądze, rzeczy, zdrowie,… korzyści honory, stanowiska, tytuły… możliwość działania miłość, przyjaźń, bezpieczeństwo akceptacja… 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

czyli wzorce postępowania Wartości czyli wzorce postępowania uczciwość, rzetelność, sprawiedliwość, odwaga, lojalność, solidarność, dobroć, odpowiedzialność, prawdomówność, wielkoduszność, patriotyzm, tolerancja, bezstronność, profesjonalizm, niezależność wolność osobista 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Koreańskie obozy jenieckie Więźniowie nie pracowali ciężko, byli dobrze karmieni i nie byli torturowani, ale stosowano wobec nich następujące metody: nakłanianie do donosicielstwa w celu rozbicia więzów międzyludzkich ― donosicielom oferowano drobne nagrody, samokrytyka w celu zrujnowania poczucia wartości własnej i godności ― każdy musiał powiedzieć przed grupą, co zrobił w życiu złego, niszczenie lojalności wobec dowódców i ojczyzny, usuwanie psychologicznego wsparcia ― więźniom dostarczano jedynie te listy od rodzin, które zawierały złe wiadomości. Skutek: 38% więźniów umierało (giveup-ties) 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Sytuacja pokusy dysonans godnościowy chronią biologię chronią godność JA wartości korzyści Wybór korzyści kosztem wartości wymaga społecznego uzgadniania. Nie ma ludzi złych ani dobrych. Wszyscy jesteśmy czasami źli, a czasami dobrzy. Marek Kosewski Philip Zimbardo 30 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Korzyści i wartości KORZYŚCI określają co mam uzyskuję, gdy biorę można dać lub odebrać wymiana: korzyść za korzyść kalkulacja koszt-zysk zaspokajanie braku nasycenie dysonans godnościowy wymaga uzgadniania WARTOŚCI określają jaki jestem uzyskuję gdy daję nie można ani dać ani odebrać nie ma wymiany etos dążenie do czegoś chęć powtórzenia konsonans godnościowy nie wymaga uzgadniania model partnerstwa model przemocy 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Zarządzanie przedmiotowe i podmiotowe wobec pracownika człowiek jest wart tyle, ile dla mnie zarobi; zasoby ludzkie jak najmniej z góry, marchewka i negocjacje, zawsze coś za coś, ludzie są leniwi i nieuczciwi, swoim stosunkiem do pracownika dostarczam mu argumentów do społecznego uzgadniania niegodziwości, anomia pracownicza. PODMIOTOWE człowiek jest wartością samą w sobie; partnerzy pracownikowi daję z góry to, co mu się z racji człowieczeństwa należy, etos wypiera coś-za-coś, swoim stosunkiem do pracownika pozbawiam go argumentów do społecznego uzgadniania niegodziwości, etos pracowniczy. model przemocy model partnerstwa 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Narzędzia przemocy: kij i marchewka Niemiłe działanie zapowiedziane i podejmowane przez kogoś w celu zmiany naszego zachowania Np.: Nagana przed frontem Pozbawienie premii Degradacja na niższe stanowisko Nakazanie przymusowej pracy MARCHEWKA Miłe działanie zapowiedziane i podejmowane przez kogoś w celu zmiany naszego zachowania Np.: Pochwała przed frontem Wypłacenie premii Awans na wyższe stanowisko Zwolnienie z przymusowej pracy Kijem może być pozbawienie marchewki Marchewką może być uniknięcie kija 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

WIELKIE TWIERDZENIE O MARCHEWCE Każda marchewka służy jedynie do tego, aby zrobić z niej kij marchewkij Pierwsze prawo dwoistości: marchewka i kij 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Na gruncie psychologii społecznej udowodniono, że kij i marchewka są jednakowo przeciwskuteczne jako narzędzia zmiany postawy „ Jeżeli chcemy uzyskać trwałą zmianę w postawach, to im większa jest nagroda, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nastąpi jakakolwiek zmiana postawy „ E.Aronson, G.Wieczorkowska, „Kontrola naszych myśli i uczuć” Kary i nagrody są jednakowo demotywujące do działania Alfi Kohn, „Punished by rewards” 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Postawa a zachowanie postawa zachowanie marchewkij zgodnie z oczekiwaniami zgodnie z oczekiwaniami To może nagradzać przestępców? Jak podziała nagroda dawana za wykonywanie lubianej pracy. przeciwnie do oczekiwań pozytywne emocje marchewkij pisarz geografia 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Zakres zastosowań marchewkija Przy pomocy marchewkija można łatwo i szybko (!) zmusić prawie każdego, do prawie wszystkiego z jednym wyjątkiem: by coś polubił Ten punkt widzenia zakłada, że każdy pracownik potrzebuje satysfakcji z pracy. Nagrody to nie zachęcanie, ale zaganianie do pracy. np. by polubił swoją pracę A to jest jedyna (!) gwarancja skutecznego działania 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Premia za wydajność Premia za wydajność jest najsilniejszym hamulcem jakości i wydajności w zachodnim świecie. Edwards Deming Argumenty operacyjne: tylko 15% problemów związanych z jakością i wydajnością można przypisać pracownikom, za resztę odpowiedzialna jest organizacja pracy, premie uwalniają przełożonych od analizowania przyczyn, nie chcemy gorszej pracy nawet za niższą płacę, prawo Pareto, premiowa dźwignia, MBO: pracownik zawsze będzie miał więcej wskaźników do manipulowania niż firma. Argumenty psychologiczne: o tym później… 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Premiowa dzwignia (czyli kto kogo) Dopiero po założeniu dźwigni okazuje się, kto będzie z niej korzystał! broker ubezpieczeniowy kupiec w hipermarkecie upust retrospektywny dopych 15 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

WIELKIE TWIERDZENIE O KIJU Raz zainstalowany kij może być użyty przez każdą ze stron Drugie prawo dwoistości: silny i słaby Kto mieczem wojuje, od miecza ginie. 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Gry wojenne nieodłączna konsekwencja rezygnacji z partnerstwa i zaufania PRACOWNICY OKRADAJĄ SWOJE FIRMY Gazeta Prawna 2009 i 2010 i TOKFM 2010 wg. raportu Euler Hermes kradzieże zgłasza 92% polskich firm 45% firm złapało złodzieja na gorącym uczynku nagminne są też kradzieże pośrednie: absencja, spóźnienia, pijaństwo,.. firmy bronią się jak mogą: zero tolerancji firmy ochroniarskie telewizja przemysłowa organizowanie donosicielstwa 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Jeżeli nie marchewkij, to co? WSPÓŁPRACA Relacje partnerskie i wspomaganie człowieka w budowaniu jego wewnętrznej motywacji 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Jeżeli nie premie, nagrody i kary, to jak motywować ludzi do pracy? Przestań ludzi demotywować. Alfie Kohn Zarządzaj pracownikami tak, jakby to byli ochotnicy! Peter Drucker Jeżeli chcesz, aby ludzie wykonali dla Ciebie dobrą pracę, daj im dobrą pracę do wykonania. Frederick Herzberg 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Atrybuty dobrej pracy: Zasada 4W wynagrodzenie współpraca wartość wybór 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Wynagrodzenie Toyota UK stanowisko staż pracy wiedza umiejętności 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

2 sprzedawców wyróżnia się spośród 10 2 sprzedawców wyróżnia się spośród 10. Jak nie będą zarabiać więcej, odejdą. nie są lepsi? tak ich sposób da się powielić? nie niech odejdą tak zatrudnij więcej sprzedawców i dobre szkolenia dla wszystkich praca więcej pracy czy wiedza ? z najlepszych utwórz instruktorów i szkolenia wiedza 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

© Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo Podsumowanie PRZEMOC PARTNERSTWO szybki efekt przy jed. działaniach powtarzanie osłabia efekt gra trudna do wygrania przeciwnicy, dyscyplina walka, mechanizmy obronne wyścig szczurów, wypalenie dysonans godnościowy anomia pracownicza kosztowne ŁATWE powolny trwały efekt, powtarzanie umacnia efekt wspólne budowanie etosu partnerzy, odpowiedzialność współpraca, wzajemne wsparcie zespół, poczucie więzi konsonans godnościowy obustronne zaufanie ekonomiczne TRUDNE 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

konwersatoria – wstęp wolny napisz do: andrzej.blikle@blikle.pl materiały i książka „Doktryna jakości” m. in. na stronach www.blikle.pl www.firmyrodzinne.pl 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo

Podstawowa bibliografia A.Blikle, Doktryna jakości, Książka udostępniona w jedynie w formacie pdf na licencji Creative Commons, najnowsza wersja zawsze na stronie www.firmyrodzinne.pl W.E.Deming, The new economy, Massachusets Institute of Technology, 1994 P.F.Drucker, Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes 2000 D.Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina Poznań 1997 T.Gordon, Wychowanie bez porażek szefów, leaderów, przywódców, PAX, Warszawa 2000 T.Gordon & N.Burch, Jak dobrze żyć z ludźmi, PAX, Warszawa 2001 B.L.Joiner, Fourth generation management, McGraw-Hill, Inc. New York 1994 S. Kerr, System motywacyjny, który nie wypalił, Harvard Business Review, Kwiecień 2003 A.Kohn, Punished by rewards, Houghton Mifflin Company, Boston 1993 A.Kohn, No contest, The case against competition, Houghton Mifflin Company, Boston 1986 M.Kosewski, Wartość, godność i władza, Wizja Press 2008 K.D.Ryan & D.E.Eestreich, Driving fear out of the workplace, Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1991 25 maja 2011 © Andrzej Blikle, Dylemat lidera - przemoc czy partnerstwo