Solbus – polska firma rodzinna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZY PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? Fakty i mity
Advertisements

Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Rynek biogazu i CNG jako paliwa w Europie
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
ul. Dąbrowskiego 40 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Raport z audytu technologicznego dla FIRMY PRODUKCYJNO-HANDLOWO -USŁUGOWEJ "HAGO" MAŁGORZATA HANDKIEWICZ Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Jędrzejczak.
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Klasyfikacja paliw.
Transport samochodowy
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
ZASTOSOWANIE NISKICH TEMPERATUR
Czysty transport miejski
Prawo EU o emisji gazów 0,5 0,4 0,3 0,2 0, Euro Year PM NOx
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
DOŚWIADCZENIA MPK KRAKÓW W EKSPLOATACJI AUTOBUSÓW ZASILANYCH GAZEM ZIEMNYM Ryszard Wróbel MPK Kraków
KRAJOWY PROGRAM STRATEGII
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie na Przykładzie Samochodów IVECO „Krajowy Program Strategii Wykorzystania Paliw Metanowych w Transporcie”
Korzyści finansowe eksploatacji aut CNG
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
1 1.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
Jacob Hansen Dyrektor Generalny Fertilizers Europe Europejski Kongres Gospodarczy 17 maja 2011 Wyzwania dla europejskiego przemysłu nawozowego po ETS.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
ArcelorMittal - światowy lider produkcji stali
Możliwości współpracy z niezależnym sprzedawcą energii.
Skroplony gaz ziemny (LNG) z metanu pozyskiwanego z nieczynnych kopalń
AUTORYZOWANY DYSTRYBUTOR NA TERENIE POLSKI PRODUCENTA BUTLI VITKOVICE CYLINDERS a.s FIRMA RYBNIK ul. RYMERA 19 K Tel/fax Kom
5 nowych autobusów zasilanych paliwem ekologicznym – bioestrem
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Strategia rozwoju kogeneracji Jacek Dreżewski Elektrociepłownie Warszawskie S.A. Prezes Zarządu Salon Energetyki i Gazownictwa ENERGIA Międzynarodowe.
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
BUDOWNICTWO PRZYSZŁOŚCI BUDOWNICTWO ZRÓWNOWAŻONE
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Fabryka Osprzętu Samochodowego POLMO-Łódź
Zakład Odnawialnych Zasobów Energii
COMPAIR REAVELL Perfect with Pressure CompAir Polska Sp. z o.o. ul. Pachońskiego Kraków.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
COMPAIR POLSKA Stacje CNG dla floty wózków widłowych Compair Polska Sp. z o.o. ul. Pachońskiego Kraków.
Castrol & EURO 2008 TM Konferencja prasowa 30 maja 2008.
RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE DLA GAZOWNICTWA
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Rynek gazu skroplonego LPG w Polsce w roku 2007 oraz główne problemy branży Andrzej Olechowski POGP Warszawa, 3 czerwca 2008r.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
JAZDA NA GAZIE …?.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
CNG Compressed Natural Gas
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ Konferencja ‘Metan dla Transportu’ Projekt PIMOT.
Cyclelogistics Ahead Prezentacja standardowa
Wioletta Czemiel - Grzybowska
Zapis prezentacji:

Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013

Solbus – polska firma rodzinna Statuetki Gazeli Biznesu Solbus jest jedyną firmą w Polsce, która zdobyła statuetkę Gazeli Biznesu dwa razy z rzędu w latach 2005-2006, kiedy zwiększyła zatrudnienie z 60 do 200 osób. Fabryka Autobusów Solbus jest polską, rodzinną firmą produkującą nowoczesne autobusy, które z powodzeniem konkurują z wyrobami światowych koncernów. Autobusy marki Solbus są użytkowane przez największych przewoźników w Polsce, w tym przez MZA Warszawa (wkrótce 45 sztuk).

Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG Solbus Solcity - pierwszy autobus na LNG w Europie Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG Solbus pokazał premierowy egzemplarz autobusu na skroplony gaz ziemny w 2008 r. Firma niezwłocznie przeszła do komercjalizacji nowej technologii, jednak pierwszy wygrany kontrakt na autobusy LNG nie doszedł do skutku ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury do tankowania LNG oraz niedostosowanie regulacji prawnych w Polsce i Europie.

Testy w sześciu miastach w na wiosnę roku 2012 Pokazowe tankowanie LNG w w czasie konferencji w Warszawie, maj 2012 Licznik zapewniający dane o zużyciu LNG Na wiosnę 2012 roku Solbus zorganizował jazdy testowe autobusów LNG w sześciu polskich miastach (m. in. Toruniu) przy wykorzystaniu dostarczonej przez Gazprom mobilnej stacji LNG wyposażonej w przepływomierz. Dzięki temu po raz pierwszy był możliwy pomiar zużycia LNG i zdobycie dowodów na opłacalność tego paliwa dla zainteresowanych firm transportowych.

Solbus nadal pionierem LNG w Europie Demonstracyjny Solbus Solcity LNG był prezentowany na tzw. „Arenie Innowacji” podczas największych targów pojazdów użytkowych w Europie, IAA w Hanowerze, gdzie znalazł się wśród najbardziej innowacyjnych pojazdów z Europy.

Pierwszy komercyjny sukces – 11 Solbusów na LNG dla Olsztyna! Solbus LNG – już dzisiaj spełnia normę emisji Euro 6. Olsztyn - miasto pełne zabytków i zieleni

Łańcuch dostaw LNG – wybrane problemy LNG/LCNG filling station Produkcja LNG / Terminal Dystrybucja Tankowanie Końcowy użytkownik Regazyfikacja LNG - prosty i szybki sposób na zmarnowanie energii włożonej w skroplenie Różne przyłącza tankowania LNG- 2 firmy: JC Carter i Kodiak Różny skład chemiczny LNG- problematyczny dla silników dual -fuel Różne temperatury LNG- producenci silników wymagają od 2 do min. 18 bar Akcyza na LNG - trzeba ją opłacić miesiąc wcześniej Homologacja pojazdów LNG! - możliwa choć nie tak prosta LNG to nie LPG! - betonowe niecki pod zbiornikami LNG są zbędne

Pojazdy na LNG i CNG mają różne zbiorniki na to samo paliwo – metan (CH4) Gaz @ 8,5 bar Zbiornik LNG CH4 Parownik Gaz @ 200 bar Regulator ciśnienia Silnik na gaz ziemny (metan) Butle CNG Gasous (bio-) Methane

Certyfikacja pojazdów na LNG w Europie dzisiaj – decyzje krajowych instytucji certyfikujących => ryzyko Komponenty LNG certyfikowane wg norm zastępczych: światowych ISO amerykańskich NFPA Komponenty CNG są certyfikowane wg europejskiego regulaminu R110, który jest podstawą do wydawania homologacji europejskiej dla pojazdów na CNG

Certyfikacja pojazdów na LNG w UE w przyszłości –pewność uzyskania homologacji europejskiej (WVTA) Europejski regulamin R110 zostanie rozszerzony o wymagania techniczne dla elementów kriogenicznych mających kontakt z ciekłym metanem (LNG). Na podstawie nowego regulaminu R110 producent pojazdów uzyska homologację europejską (Whole Vehicle Type Approval).

Zalety skroplonego gazu ziemnego jako paliwa ponieważ zbiorniki na LNG są ok. 3 razy mniejsze i znacznie lżejsze od butli CNG, to LNG może być paliwem dla ciągników siodłowych (TIR) jako ciecz może być taniej i szybciej tankowana niż gaz czystość LNG w porównaniu z CNG jest gwarantowana – gdyż LNG nie zawiera wilgoci i związków siarki, ani nie może być zanieczyszczone olejem ze sprężarek sprawdzona technologia stosowana od 20 lat w USA CNG 5 litrów 200 bar 1 litr Diesel LNG -162OC 1,8 litra Źródło: NGVA Europe

KE wspiera rozwój tzw. „Błękitnych Korytarzy”– cel to stacje LNG co 400 km wzdłuż Projekt „Niebieskich Korytarzy” został zaplanowany na lata 2013-2016. KE przeznaczyła na budżet projektu 8 milionów Euro (wsparcie do 50%. Dzięki 13 nowym stacjom LNG mają powstać 4 międzynarodowe korytarze transportowe dla ciężarówek LNG. Źródło: NGVA Europe

Ważniejsza od zmiany przepisów jest zmiana sposobu myślenia o paliwach metanowych Musimy pamiętać, że CNG i LNG to ta sama substancja (metan) zatem zgodnie z logiką i interesem ekonomicznym Polski LNG i CNG powinny być tak samo traktowane w przepisach także akcyzowych Używane w przepisach unijnych w kontekście transportu wyrażenie „natural gas” to gaz ziemny, czyli i „CNG” i „LNG”.

Dziękuję za uwagę. Michał Śliżak michal. slizak@solbus. com Dziękuję za uwagę! Michał Śliżak michal.slizak@solbus.com.pl + 48 502 280 555 Wszelkie wnioski i informacje zawarte w prezentacji odzwierciedlają wiedzę i doświadczenia jedynie Fabryki Autobusów Solbus Sp. z o.o.