Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013
Solbus – polska firma rodzinna Statuetki Gazeli Biznesu Solbus jest jedyną firmą w Polsce, która zdobyła statuetkę Gazeli Biznesu dwa razy z rzędu w latach 2005-2006, kiedy zwiększyła zatrudnienie z 60 do 200 osób. Fabryka Autobusów Solbus jest polską, rodzinną firmą produkującą nowoczesne autobusy, które z powodzeniem konkurują z wyrobami światowych koncernów. Autobusy marki Solbus są użytkowane przez największych przewoźników w Polsce, w tym przez MZA Warszawa (wkrótce 45 sztuk).
Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG Solbus Solcity - pierwszy autobus na LNG w Europie Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG Solbus pokazał premierowy egzemplarz autobusu na skroplony gaz ziemny w 2008 r. Firma niezwłocznie przeszła do komercjalizacji nowej technologii, jednak pierwszy wygrany kontrakt na autobusy LNG nie doszedł do skutku ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury do tankowania LNG oraz niedostosowanie regulacji prawnych w Polsce i Europie.
Testy w sześciu miastach w na wiosnę roku 2012 Pokazowe tankowanie LNG w w czasie konferencji w Warszawie, maj 2012 Licznik zapewniający dane o zużyciu LNG Na wiosnę 2012 roku Solbus zorganizował jazdy testowe autobusów LNG w sześciu polskich miastach (m. in. Toruniu) przy wykorzystaniu dostarczonej przez Gazprom mobilnej stacji LNG wyposażonej w przepływomierz. Dzięki temu po raz pierwszy był możliwy pomiar zużycia LNG i zdobycie dowodów na opłacalność tego paliwa dla zainteresowanych firm transportowych.
Solbus nadal pionierem LNG w Europie Demonstracyjny Solbus Solcity LNG był prezentowany na tzw. „Arenie Innowacji” podczas największych targów pojazdów użytkowych w Europie, IAA w Hanowerze, gdzie znalazł się wśród najbardziej innowacyjnych pojazdów z Europy.
Pierwszy komercyjny sukces – 11 Solbusów na LNG dla Olsztyna! Solbus LNG – już dzisiaj spełnia normę emisji Euro 6. Olsztyn - miasto pełne zabytków i zieleni
Łańcuch dostaw LNG – wybrane problemy LNG/LCNG filling station Produkcja LNG / Terminal Dystrybucja Tankowanie Końcowy użytkownik Regazyfikacja LNG - prosty i szybki sposób na zmarnowanie energii włożonej w skroplenie Różne przyłącza tankowania LNG- 2 firmy: JC Carter i Kodiak Różny skład chemiczny LNG- problematyczny dla silników dual -fuel Różne temperatury LNG- producenci silników wymagają od 2 do min. 18 bar Akcyza na LNG - trzeba ją opłacić miesiąc wcześniej Homologacja pojazdów LNG! - możliwa choć nie tak prosta LNG to nie LPG! - betonowe niecki pod zbiornikami LNG są zbędne
Pojazdy na LNG i CNG mają różne zbiorniki na to samo paliwo – metan (CH4) Gaz @ 8,5 bar Zbiornik LNG CH4 Parownik Gaz @ 200 bar Regulator ciśnienia Silnik na gaz ziemny (metan) Butle CNG Gasous (bio-) Methane
Certyfikacja pojazdów na LNG w Europie dzisiaj – decyzje krajowych instytucji certyfikujących => ryzyko Komponenty LNG certyfikowane wg norm zastępczych: światowych ISO amerykańskich NFPA Komponenty CNG są certyfikowane wg europejskiego regulaminu R110, który jest podstawą do wydawania homologacji europejskiej dla pojazdów na CNG
Certyfikacja pojazdów na LNG w UE w przyszłości –pewność uzyskania homologacji europejskiej (WVTA) Europejski regulamin R110 zostanie rozszerzony o wymagania techniczne dla elementów kriogenicznych mających kontakt z ciekłym metanem (LNG). Na podstawie nowego regulaminu R110 producent pojazdów uzyska homologację europejską (Whole Vehicle Type Approval).
Zalety skroplonego gazu ziemnego jako paliwa ponieważ zbiorniki na LNG są ok. 3 razy mniejsze i znacznie lżejsze od butli CNG, to LNG może być paliwem dla ciągników siodłowych (TIR) jako ciecz może być taniej i szybciej tankowana niż gaz czystość LNG w porównaniu z CNG jest gwarantowana – gdyż LNG nie zawiera wilgoci i związków siarki, ani nie może być zanieczyszczone olejem ze sprężarek sprawdzona technologia stosowana od 20 lat w USA CNG 5 litrów 200 bar 1 litr Diesel LNG -162OC 1,8 litra Źródło: NGVA Europe
KE wspiera rozwój tzw. „Błękitnych Korytarzy”– cel to stacje LNG co 400 km wzdłuż Projekt „Niebieskich Korytarzy” został zaplanowany na lata 2013-2016. KE przeznaczyła na budżet projektu 8 milionów Euro (wsparcie do 50%. Dzięki 13 nowym stacjom LNG mają powstać 4 międzynarodowe korytarze transportowe dla ciężarówek LNG. Źródło: NGVA Europe
Ważniejsza od zmiany przepisów jest zmiana sposobu myślenia o paliwach metanowych Musimy pamiętać, że CNG i LNG to ta sama substancja (metan) zatem zgodnie z logiką i interesem ekonomicznym Polski LNG i CNG powinny być tak samo traktowane w przepisach także akcyzowych Używane w przepisach unijnych w kontekście transportu wyrażenie „natural gas” to gaz ziemny, czyli i „CNG” i „LNG”.
Dziękuję za uwagę. Michał Śliżak michal. slizak@solbus. com Dziękuję za uwagę! Michał Śliżak michal.slizak@solbus.com.pl + 48 502 280 555 Wszelkie wnioski i informacje zawarte w prezentacji odzwierciedlają wiedzę i doświadczenia jedynie Fabryki Autobusów Solbus Sp. z o.o.