Z MOBBINGIEM MOŻNA WYGRAĆ!!! A NAJWAŻNIEJSZE JEST JEMU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Znaczenie podręcznika
[ ] © ITSS 2011 w w w. m t i n. e s / i t s s / i n d e x.h t m l HISZPAŃSKI SYSTEM INSPEKCJI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Madryt, listopad 2011.
Zakaz konkurencji Kodeks pracy art
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Okręgowy Inspektorat Pracy
Adam Walicki - 30 września 2010
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
MOBBING definicja zjawiska
Firma dla różnych ludzi
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Konstytucyjne gwarancje godnej pracy
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
28 kwietnia ŚWIATOWY DZIEŃ
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Rozwiązywanie konfliktów
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. System Przeciwdziałania.
Przestrzeganie przepisów bhp,
Program Szkolenia dotyczący Ochrony Nieletnich SESJA 1 © NYCI 2007 Edycja 1.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
ograniczyć lub wyłączyć odpowiedzialność pracodawcy?
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Małgorzata Bogdanowicz
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRACOWNICZA
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
Prawo pracy.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
MOBBING JAKO ELEMENT OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO I MOŻLIWOŚĆ OCENY JEGO RYZYKA mgr Magdalena Warszewska-Makuch Pracownia Psychologii Społecznej Centralny.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
JASZOWIEC Posiedzenie Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
Przedszkola Miejskiego nr 4
Negocjacje, Mediacje i Arbitraż w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami
Promowanie praw dzieci
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
przygotowała mgr Beata Spruch
Zapis prezentacji:

Z MOBBINGIEM MOŻNA WYGRAĆ!!! A NAJWAŻNIEJSZE JEST JEMU PAMIĘTAJ!!!! Z MOBBINGIEM MOŻNA WYGRAĆ!!! A NAJWAŻNIEJSZE JEST JEMU PRZECIWDZIAŁANIE !!!

Statystyka W 2005r. wpłynęło do OIP Gdańsk: 45 skarg dotyczących mobbingu, w tym 9 okazało się zasadnych ( 20%) 25 skarg dotyczących dyskryminacji, w tym 9 okazało się zasadnych ( 36%)

Statystyka Dane PIP z 2004 roku : 394 skargi dot. Mobbingu – 31 w pelni uzasadnionych Dane PIP z 2005 roku: 188 skarg dot. Mobbingu – 28 zasadnych

Płaszczyzny występowania mobbingu: pracownik - przełożony (5%); pracownik - pracownik (14%); przełożony - pracownik (81%);

Co mogą zrobić związki zawodowe? Informować o tematyce i zakresie przeprowadzonej kontroli, przeprowadzać kontrolę Analizować uwagi i spostrzeżenia, Informować o wynikach kontroli i podjętych decyzjach, Udzielać porad i informacji z zakresu prawa pracy,

CO MOŻE ZROBIĆ OFIARA? szybko reagować zbudować koalicję zbierać dowody (notatki, pisma, nagrania, zdjęcia) zachować spokój wykonywać obowiązki bez zarzutu szukać pomocy Skorzystać z mediacji Kierować sprawę do sądu

Nie jest mobbingiem: „Doświadczenie życiowe pozwala mniemać, że zapewnienie przez pracodawcę pracownikowi stanu dobrego samopoczucia jest NIEWYMIERNE i NIE DAJĄCE SIĘ ZOBIEKTYWIZOWAĆ. Jednemu pracownikowi wystarczy samo posiadanie miejsca pracy, inny może pozostać wiecznym malkontentem, gdyż jest to kwestia cech charakteru, na które pracodawca nie ma wpływu. Za brak satysfakcji pracownika, przy działaniu pracodawcy w granicach prawa – nie może pracodawca ponosić odpowiedzialności.” – wyrok SN z 25 lipca 2003r. I PK 330/02 niepubl.

Obowiązki pracodawcy w zakresie mobbingu Art. 943 K.p. - Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi – brak w K.p. określenia przykładów konkretnych działań 3 rodzaje działań: zakaz mobbingu eliminacja praktyk mobbingowych podejmowanych przez osoby trzecie względem pracownika prewencja antymobbingowa

Przykłady działań pracodawcy Pisemne procedury Antymobbingowe Szkolenia „Mąż zaufania” Drożny system komunikacji Przejrzyste zasady ocen pracowników; Czytelne zasady awansu Adaptacja pracownika Wypracowane zasady rozstawania się z pracownikami

Przykłady działań pracodawcy Szybka reakcja pracodawcy na zgłaszane przez pracowników przykłady praktyk mobbingowych Zapewnienie poufności i bezpieczeństwa osobom zgłaszającym skargę na mobbera Mediacje.

Przykłady działań pracodawcy Polecenie zakazu działań mobbingowych Wypowiedzenie lub rozwiązanie dyscyplinarne umowy o pracę z mobberem Odpowiedzialność porządkowa mobbera Odpowiedzialność materialna mobbera – w przypadku konieczności wypłaty odszkodowania ofierze mobbingu

Skuteczne przeciwdziałanie : Budowanie świadomości pokazującej: Jak rozpoznać zachowanie mobbingowe, Dlaczego należy popierać zachowania nie naruszające godności ludzi, Dlaczego jest potrzebne popieranie zachowań poważających innych. Dlaczego ważne jest skuteczne i szybkie rozwiązywanie konfliktów, Jakie korzyści niesie za sobą uczynienie firmy bezpiecznej dla pracownika i pracodawcy.

Bezpieczna firma: 1. otwarta na porozumienie – ma opracowane procedury łączności między pracownikami a kierownictwem 2.Wlącza pracowników w proces porozumiewania się, 3. wyposaża pracowników w umiejętności budowania prawidłowych relacji interpersonalnych – szkolenia, 4.Ma jasne kryteria oceny pracowników 5. ma jasne zasady przydzielania nagród, wyróżnień i karania (i korzysta z nich) – pracownik musi wiedzieć za co dostaje nagrodę i za co karę 6. dba o przyjazne technologie 7. dba o zdrowie fizyczne i psychiczne pracownika,

Bezpieczna firma: 8. pracownik czuje, ze jego praca jest ważna 9. kiedy szybko rozpoznaje się szykany wobec pracownika 10. jest w niej jasno opracowana procedura zgłaszania skarg i próśb 11. jest prowadzona polityka antymobbingowa 12. są w niej zidentyfikowane i rozwiązane przypadki mobbingu, 13. są w niej prowadzone stale diagnozy nastrojów społecznych w firmie, 14. ma w umowach o pracę jasno zapisane zadania, które ma realizować pracownik (lub zakresy obowiązków)

Jak zapobiegać mobbingowi? Szybko reagować na każdy sygnał występowania konfliktu; wysłuchanie obu stron; Nadzór i badanie nastrojów i zachowań, Szkolić pracowników i kadrę menadżerską– aby uświadomić im, czym jest zjawisko mobbingu, obowiązki pracowników i pracodawcy, jak również odpowiedzialność za stosowanie mobbingu wobec innych; nadużycia. Wprowadzać jasne zasady oceniania pracowników, jak również jasne normy jakościowe i ilościowe pracy,

Jak zapobiegać mobbingowi? Udoskonalać komunikację w firmie; Wprowadzać uregulowania dotyczące skutecznego i efektywnego rozwiązywania konfliktów; Spotykać się z pracownikami, interesować się ich potrzebami, słuchać ich uwag; Uczynić firmę przyjazną pracownikowi i pracodawcy; Wprowadzać procedury Antymobbingowe w przedsiębiorstwie;

Jak zapobiegać mobbingowi? Motywowanie pracowników – współdziałanie w pracach firmy, wspólny cel; system pochwal, wyróżnień i odznaczeń; Jasny system karania i nagradzania pracowników; Jasne zasady awansowania i premiowania; Wyrażanie dezaprobaty na naganne zachowania pracowników i propagowanie pożądanych postaw i wzorców zachowań Jasno określić zasady rozstawania się z pracownikami- otwarcie komunikować decyzję o zwolnieniu, uczciwie przedstawiać powód zwolnienia;