Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

Platon Cz. 1.
II Relacje i relacje równoważności
11. Różniczkowanie funkcji złożonej
Zagadnienie istnienia Boga
czyli Wprowadzenie do filozofii
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Filozofowie analityczni
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
JEDNOŚĆ.
Człowiek ekonomiczny – istota racjonalna? Dylematy racjonalności.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Granice poznania. Granice poznania.
O bezużyteczności filozofii?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Sofiści.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Gnozeologia – epistemologia 2010
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Szacunek do dziewczyn i kobiet
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Teoria sterowania 2011/2012Stabilno ść Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. in ż. Katedra In ż ynierii Systemów Sterowania 1 Stabilność Stabilność to jedno.
Szacunek do dziewczyn i kobiet
Pozytywne myślenie.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
AM1 - wykład 2. SZEREGI LICZBOWE.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii
istotne cechy kryterium:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sylogistyka II Michał Białek.
Projektowanie procesu badawczego
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Czy Samorząd Uczniowski oraz koło PCK mogą być sposobem zaangażowania wielu uczniów w życie szkoły?
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Filozoficzno-Teologiczne
W epoce katedr i scholastyki
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
WYKŁAD 5. Skojarzenia – ciąg dalszy Skojarzenie w grafie G to niezależny zbiór krawędzi (rozłączne, bez wspólnych końców). α’(G) – moc największego skojarzenia.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Logika i argumentacja dla prawników
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Apologetyka Dr Sławomir Witkowski.
Wstęp do programowania Wykład 10 Programowanie w logice.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
Marek Wichrowski Zakład Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
Wykład I: Pytania o logikę
Wprowadzenie do filozofii
Analityczność i aprioryczność
Rekonstrukcja argumentu
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Wstęp do prawoznawstwa ćwiczenia 4
Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Liczby pierwsze: szukanie, rozmieszczenie, zastosowanie, ciekawostki. Kinga Cichoń.
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Zapis prezentacji:

Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej

Argument filozoficzny Mało lub wcale danych empirycznych (jeśli tak, to b. ogólne, typu rzeczy się ruszają, powstają i giną itp.) Dużo analizy pojęciowej (np.. Co to znaczy istnieć?) Próba rozwiązania paradoksu, odpowiedzi na kontrprzykład

Argument ontologiczny Św. Anzelm z Canterbury (XI w.) Kartezjusz (XVII w.) Współcześni logicy i filozofowie analityczni (1) Spełnia warunki jw. (2) Wikła się w szereg problemów filozoficznych (3) Intrygujący bez względu na trafność lub nie wniosku

Kartezjusz (1)Bóg jest bytem najdoskonalszym (absolutnie doskonałym). (2)Bóg posiada wszystkie doskonałości. (3)Istnienie jest doskonałością. (4)Bóg posiada doskonałość istnienia. WN: Bóg istnieje

Analiza formalna (1) Definicja (pojęcia) Boga. (2) Konsekwencja (1). (3) Teza zdrowego rozsądku. (4) Konsekwencja (2) i (3). WN – konsekwencja (4).

Analiza materialna (1), (2), (4) – OK (2) – problem: czy istnienie jest doskonałością (własnością, predykatem) jak każda inna? I. Kant: nie! (czy na pewno?) Przykład: ona jest piękna, inteligentna, zaradna oraz... istniejąca.

Reformulacja (1)Pojęcie Boga jest pojęciem bytu najdoskonalszego (PBN). [def.] (2)Jeśli pojęcie x-a jest PBN, to pojęcie to pociąga swą egzemplifikację. [teza] (3)Pojęcie Boga pociąga swą egzemplifikację. [RO: 2, 1] WN: Bóg istnieje.

Ocena OK., ale dlaczego mamy akceptować (2)? Odpowiedź – propozycja współczesna. Uwaga: większość znanych nam pojęć nie pociąga a priori swej egzemplifikacji. Niektóre (pojęcia wewn. sprzeczne) pociągają a priori jej brak (pustość). Może są więc analogicznie odwrotne.

Norman Malcolm (XX w.) – par. (1)Treść pojęcia Boga: Bóg nie może powstać (urodzić się), ani zginąć (umrzeć). [eksplikacja] (2)Jeżeli Bóg nie istnieje, to nie jest możliwe, żeby istniał. [z 1: bo nie mógł zginąć, ani nie może się narodzić ]

Cd. (3) Jeśli jest możliwe, żeby Bóg istniał, to Bóg istnieje. [Prawo transpozycji: 2] (4) Jest możliwe, żeby Bóg istniał. [Teza] WN: Bóg istnieje. [RO: 3, 4]

Problemy A. Czy na pewno teza (4) jest prawdziwa? G. W. Leibniz: dowód dla (4): niemożliwość = sprzeczność, a w Bogu nie może być sprzeczności, bo jest prosty lub składa się z samych jakości pozytywnych. B. Czy nie miesza się tu pojęć możliwości: logicznej i temporalnej?

Św. Anzelm (1)Bóg jest czymś, ponad co nie może być pomyślane nic większego. [def.] (2)Bóg istnieje w intelekcie (rozumiemy jego pojęcie). [teza empir.] (3)Istnieć w intelekcie i w rzeczywistości jest czymś więcej niż istnieć tylko w intelekcie. [teza]

Cd. (4) Jeśli Bóg istnieje tylko w intelekcie, to nie jest czymś, ponad co nie może być pomyślane nic większego (bo można pomyśleć coś większego: istniejącego także w rzeczywistości). [konsekwencja 3 i 1] (5) Bóg nie może być czymś, ponad co można pomyśleć coś większego. [konsekwencja 1]

Wniosek WN: Bóg istnieje i w intelekcie i w rzeczywistości. (Gdyby tak nie było, to byłby – wbrew definicji – czymś, ponad co można pomyśleć coś większego).

Gaunilon Kontrprzykład: OK., ale w ten sposób można też dowieść, że istnieje w rzeczywistości np. zaginiona wyspa, ponad którą nie można pomyśleć doskonalszej itp.

Odpowiedź Co innego wyspa, co innego Bóg: Dla każdej wyspy można pomyśleć wyspę doskonalszą, np. mającą o 1 banana więcej. Tak nie jest dla Boga, np. Bóg jest wszechmocny lub wszechwiedzący, a tzn., że nie można pomyśleć bytu, który choć trochę więcej może lub więcej wie.

Konkluzja Można się spierać o wartość argumentu ontologicznego, o istnienie Boga itp. Jedno jest pewne: pojęcie Boga (jeśli się w nie wmyślimy) jest wyjątkowe, niezwykłe. A takimi pojęciami interesuje się filozofia. Czy są pojęcia bardziej godne filozoficznej analizy?