ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji decyzja, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.
Wyrok NSA w Warszawie z dnia 20 lipca 1981 r. , sygn Wyrok NSA w Warszawie z dnia 20 lipca 1981 r., sygn. SA 1163/81: „Pisma zawierające rozstrzygnięcia w sprawie załatwianej w drodze decyzji są decyzjami, pomimo nieposiadania w pełni formy przewidzianej w art. 107 § 1 k.p.a., jeśli tylko zawierają minimum elementów niezbędnych do zakwalifikowania ich jako decyzji. Do takich elementów należy zaliczyć:. oznaczenie organu administracji państwowej wydającego akt, wskazanie adresata aktu, rozstrzygnięcie o istocie sprawy oraz podpis osoby reprezentującej organ administracji”.
Oznaczenie organu administracji publicznej - polega na podaniu pełnej nazwy organu i jego siedziby; - brak oznaczenia organu pozbawia dany akt charakteru decyzji administracyjnej;
Data wydania decyzji jest to data wydania decyzji na piśmie lub data ogłoszenia decyzji ustnie, datą wydania decyzji pisemnej jest dzień podpisania decyzji zawierającej wszystkie obligatoryjne składniki przez właściwy organ ; datą wydania decyzji ustnej jest dzień jej ogłoszenia stronie,
Oznaczenie strony lub stron w odniesieniu do osób fizycznych – podanie imienia (imion), nazwiska i miejsca zamieszkania, ewentualnie innych danych (np. PESEL, NIP), w odniesieniu do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej - podanie nazwy oraz siedziby ;
Powołanie podstawy prawnej polega na przytoczeniu przepisów prawa materialnego, na podstawie których organ wydał rozstrzygnięcie, spośród przepisów proceduralnych (przede wszystkim Kpa) powinno się powoływać tylko przepisy mające szczególny związek z daną decyzją (najczęściej art. 104 i 107 Kpa);
Rozstrzygnięcie (osnowa decyzji, sentencja decyzji) NSA: w sentencji decyzji wyrażona jest wola organu administracji publicznej załatwiającego sprawę w tej formie; Doktryna: - wiążące ustalenie konsekwencji stosowanego przepisu prawa materialnego - jest to zadanie lub zespół zdań, wyrażających uprawnienia i obowiązki adresata decyzji przy użyciu pewnych zwrotów konwencjonalnych np. „zezwala się”, „przyznaje się”, „nakłada się”, „udziela się”, „wyraża się zgodę”, „nakazuje się”, „zakazuje się”, „określa się”, cofa się”, „uchyla się”.
Uzasadnienie faktyczne - zazwyczaj rozpoczyna się od krótkiego zreferowania przebiegu danej sprawy; - powinno zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej
Uzasadnienie prawne polega na wyjaśnieniu podstawy prawnej z przytoczeniem przepisów prawa i jego wyjaśnieniu (interpretacji), Innymi słowy: należy wskazać, jakie przepisy organ wziął pod uwagę ze względu na ustalony stan faktyczny sprawy i w jaki sposób dokonał ich wykładni. Organ administracji publicznej może odstąpić od uzasadnienia decyzji wydanej w pierwszej instancji, gdy decyzja uwzględnia w całości żądanie strony, a w razie wielości stron postępowania, gdy uwzględnia w całości żądania wszystkich stron
Pouczenie czy i w jakim trybie służy od decyzji odwołanie, w przypadku decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, pouczenie powinno zawierać informację o dopuszczalności wniesienia powództwa albo skargi;