Edukacja patriotyczna oraz postawy patriotyczne uczniów gimnazjum i liceum Prezentacja przedstawia zagadnienia dotyczące wychowania patriotycznego, analizę.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1791.
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Promowanie i realizacja wychowania patriotycznego w szkole
ZASADY FLAGOWANIA.
OLEK I HUBERT PRZEDSTAWIAJĄ
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Scenariusz lekcji z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej Autor: Kamil Bomber Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła”
Współczesny patriotyzm
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
SYMBOLE NARODOWE.
Ceremoniał cz.1 Symbole państwowe
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Indywidualne nauczanie
Patriotą być dziś- to takie łatwe…
Naród i postawy wobec narodu
PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI i OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GOŁKOWICACH OPRACOWANA PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA.
Szkoła Podstawowa im. Wincentego Pola w Lesku
Dzień Niepodległości 11 Listopad
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Ceremonie oficjalne i państwowe
Ceremonie oficjalne i państwowe
Święto Flagi 2 maja.
WYNIKI ANONIMOWEJ ANKIETY
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
Weekend Majowy 2013.
Weekend Majowy.
11 Listopada Dzień Niepodległości.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
ZADANIA KONKURSOWE.
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
11 listopada Święto Odzyskania Niepodległości.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Moja Ojczyzna Symbole Narodowe Polski
SYMBOLE NARODOWE.
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Radomsku kontynuuje tradycje Szkoły Podstawowej w Bartodziejach. W szkolnym archiwum znajdują.
Święto Niepodległości Ważna data Ważna data Ważna data Ważna data Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef Piłsudski Kim był Józef.
Uchwalona 3 maja 1791 roku ustawa regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Powszechnie przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą.
Witaj maj, piękny maj, u Polaków błogi raj. 1 Maja Międzynarodowe Święto Pracy, które swoje początki ma w demonstracjach w Stanach Zjednoczonych.
PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA PATRIOTYZM POLAKÓW U PROGU III TYSIĄCLECIA.
11 Listopada Rzeczpospolita Polska Puszcza Białowieska.
Patriotyzm to szacunek i umiłowanie ojczyzny, gotowość do poświęcenia się dla niej .
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Glinniku Wolności nie można posiadać, ale trzeba ją stale zdobywać, tworzyć. Może ona być użyta dobrze lub źle.
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
Święto Niepodległości
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
„ W BARWACH BIAŁO – CZERWONYCH”
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
W BARWACH BIAŁO-CZERWONYCH
„ W BARWACH BIAŁO – CZERWONYCH”
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
„Stulecie Niepodległości w Barwach Biało – Czerwonych”
STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI W BARWACH BIAŁO- CZERWONYCH
FLAGA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
POLSKIE SYMBOLE NARODOWE
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w biało-czerwonych barwach
STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI W BARWACH BIAŁO-CZERWONYCH
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Kalendarium Maj 2019 Julia Nehring 3D Marta Wójcik 3D.
Zapis prezentacji:

Edukacja patriotyczna oraz postawy patriotyczne uczniów gimnazjum i liceum Prezentacja przedstawia zagadnienia dotyczące wychowania patriotycznego, analizę zagadnienia na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz opisu jej wyników.

Pojęcie edukacji, patriotyzmu Edukacja (łac. educatio - wychowanie) – pojęcie związane z rozwojem umysłowym i wiedzą człowieka, stosowane w następujących znaczeniach: zdobywania wiedzy, stanu wiedzy, wychowania, kształcenia. Patriotyzm (łac. patria,-ae = ojczyzna, gr. patriates) – postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęć ponoszenia za nią ofiar; pełna gotowość do jej obrony, w każdej chwili. Charakteryzuje się też przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, a także gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub życia.

Analiza przeprowadzonych badań Na potrzeby omówienia tematu zostały opracowane najistotniejsze pytania zawarte w ankiecie spośród 23 pytań.

Pytanie 3 Która forma zajęć jest według Ciebie bardziej interesując i dostarcza większą widzę na temat patriotyzmu? forma zajęć lekcyjnych (lekcje historii, j polskiego…) forma zajęć pozalekcyjnych (akademie, spotkania, wyjazdy do muzeów…) Inne jakie?

Forma zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych Zajęcia lekcyjne - (inaczej: jednostka dydaktyczna) organizacyjna forma nauczania oparta na realizacji określonego zadania dydaktycznego (poznawczego, kształcącego i wychowawczego). Forma zajęć pozalekcyjnych - nieobowiązkowa wykonywana w czasie wolnym działalność uczniów w obrębie szkoły obejmująca zajęcia w organizacjach młodzieżowych, kołach zainteresowań, świetlicy, sali gimnastycznej lub na boisku czy w ogrodzie szkolnym. Wśród uczniów gimnazjum zajęcia pozalekcyjne w edukacji patriotycznej cieszą się większym zainteresowaniem. Tylko 10 % badanych uczniów odnosi się do wartości przekazywanych na lekcjach, np. historii, j polskiego. W liceum obie te formy traktowane są równorzędnie.

Pytanie 6 W jakich akademiach szkolnych, uroczystościach patriotycznych bierzesz udział - napisz w jakich? Najczęściej występujące odpowiedzi to: Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja, Rocznica II Wojny Światowej.

Święto Narodowe Trzeciego Maja Uczniowie obu szkół gimnazjum, jak i liceum najczęściej uczestniczą w akademiach z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Święto Narodowe Trzeciego Maja – polskie święto obchodzone 3 maja, ustanowione w 1919[1] oraz ponownie w 1990[2], w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja Rzeczypospolitej Obojga Narodów.

Pytanie 10 Czy wywieszanie flagi jest tradycją rodzinną w domu? Tak Nie wiem

Wywieszanie flagi narodowej Flaga Rzeczypospolitej Polskiej (Flaga Polski) – według ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych jest nią prostokątny płat tkaniny o barwach Rzeczypospolitej Polskiej i proporcji 5:8, umieszczony na maszcie. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy, za flagę Polski uważany jest wariant z godłem Polski, umieszczonym pośrodku białego pasa. Gimnazjaliści udzielają niejednoznacznych odpowiedzi, są raczej niezorientowani w temacie. Ocena w tym zakresie jest niedostateczna, natomiast postawa patriotyczna licealistów odnosząca się do Flagi Rzeczypospolitej jest na poziomie dobrym.

Pytanie 15 Według ciebie najstarszym polskim symbolem państwowym są? Barwy Rzeczypospolitej Polskiej Hymn Rzeczypospolitej Polskiej Godło Rzeczypospolitej Polskiej

Godło Rzeczypospolitej Godło Rzeczypospolitej Polskiej – zgodnie z art. 28 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu. Korona została przywrócona 31 grudnia 1989 r. ustawą z dnia 29 grudnia 1989 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (art. 1 p. 19)). Jednakże nowy wzór godła został wprowadzony dopiero 22 lutego 1990 r. ustawą z dnia 9 lutego 1990 r. o zmianie przepisów o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej. Orzeł w koronie widnieje już na denarach Bolesława Chrobrego – to jego najwcześniejszy zachowany wizerunek. Jest to najprawdopodobniej bielik (charakterystyczne kropki odzwierciedlają białe lotki widoczne w naturze na jego złożonych skrzydłach). W gimnazjum pytanie postawione odnośnie najstarszego symbolu państwowego odzwierciedla się niedostateczną wiedzą na ten temat. W liceum to ocena na poziomie dobrym - większość uczniów udzieliła odpowiedzi na poziomie dobrym.

Pytanie 19 Jak często czytasz książki, czasopisma, serwisy internetowe o tematyce patriotycznej? Codziennie Kilka razy w tygodniu Raz w tygodniu Rzadko Nigdy

Czasopisma patriotyczne Problematyka patriotyzmu coraz częściej jest poruszana w czasopismach historycznych, pedagogicznych. Często możemy się spotkać z treściami w formie elektronicznej np. na stronach WWW. W odniesieniu do młodzieży gimnazjalnej zainteresowanie czasopismami, serwisami internetowymi, książkami jest bardzo niskie, praktycznie zerowe. Znacznie chętniej do treści patriotycznych sięgają licealiści, szczególnie w klasach o profilu humanistycznym. Analizując wyniki ankiety 23 % uczniów liceum ma do czynienia z treściami patriotycznymi codziennie.

Pytanie 20 Czy interesujesz się polityką (wyborami parlamentarnymi, samorządowymi)? Tak Nie

Zainteresowanie polityką Zainteresowanie polityką gimnazjalistów jest na poziomie niedostatecznym. Dostatecznie na problemy spraw Polski zapatrują się licealiści, 70 % deklaruje że jest zainteresowana sytuacją polityczną naszego kraju.

Pytanie 21 Czy jesteś dumny z Polski, bycia Polakiem? Tak Nie

Czy jesteś dumny z Polski, bycia polakiem? Obie badane grypy wykazuję, że nie są zadowolone z przynależności narodowej. Swoje wypowiedzi sugerują trudną sytuacją gospodarczą, która motywuje młodych ludzi do wyjazdu za granicę. W badaniach gimnazjum jaki i liceum wypadło na poziomie niedostatecznym.

Pytanie 23 Wskaż postacie z przeszłości, które zasługują na miano patrioty (już nieżyjące)? Jan Paweł II Lech Kaczyński Ignacy Mościcki Władysław Sikorski Józef Piłsudski Henryk Sienkiewicz Tadeusz Kościuszko

Postacie zasługujące na miano patrioty W gimnazjum nie zauważamy odniesienia do najważniejszych wydarzeń historycznych, młodzież postacie wskazuje wybiórczo, licealiści w większym stopniu interpretują zasługi bohaterów narodowych, kierując się bardziej zaawansowaną wiedzą historyczną. Licealiści wskazali jednoznacznie na zasługi Józefa Piłsudskiego, Jana Pawła II.