Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

Umowa ubezpieczenia OC – cz. 2
Umowa ubezpieczenia OC – cz. 1
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Zasady odpowiedzialności cywilnej – cz. 1
Dziecko jako świadek w postępowaniu karnym.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 33 UPE/
Pracownicze dane osobowe
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zatrzymanie jako czynność dowodowa
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Prawne formy działania administracji
Prawo Rodzinne w praktyce szkolnej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Mgr Robert Drożdż Zawieranie i wykonywanie umów. Forma czynności prawnych – rygory niezachowania formy Rygor dowodowy – ad probationem (art. 73 § 1 i.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii mgr Iga Jaworska POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Stadia postępowania administracyjnego
Zakres obowiązywania kpa
Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
PRAWO INTERTEMPORALNE
Postępowanie cywilne wykład I-II Konspekt Sławomir Cieślak.
Prawo dowodowe Dowodowe czynności poszukiwawcze Dr Dagmara Gruszecka.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Rodzaje dowodów.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo egzekucyjne – część administracyjna
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Procedury stosowane w administracji publicznej
Mgr Agnieszka Kwiecień-Madej
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
„Nowe” zasady ogólne w k.p.a.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Przedawnienie i zatarcie skazania
Zawieszenie biegu terminu przedawnienia a zawiadomienie podatnika
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji mgr Jakub Szremski przedmiot – Prawo egzekucyjne materiały dydaktyczne dla gr. 5,6,7,8 – Studia Stacjonarne Administracji II stopnia

Zasada prawnego obowiązku prowadzenia egzekucji administracyjnej Zasada ta uregulowana jest w art. 6 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nakłada ona na wierzyciela obowiązek podjęcia działań zmierzających do wszczęcia egzekucji i zastosowania środków egzekucyjnych w razie uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązku. Wyłącza się tu zasadę rozporządzalności dochodzenia przez wierzyciela wykonania obowiązku, który spoczywa na zobowiązanym. Wierzyciel w tym zakresie nie ma żadnej swobody działania. Wierzyciel powinien dążyć do prawidłowego wszczęcia postępowania egzekucyjnego. Obowiązkowi wierzyciela odpowiada obowiązek organu egzekucyjnego prowadzenia egzekucji, o ile tylko jest dopuszczalna.

Zasada stosowania środków egzekucyjnych przewidzianych w ustawie Zasada ta uregulowana jest w art. 7 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Organ egzekucyjny może stosować środki egzekucyjne wyłącznie wymienione w ustawie. Zasada ta stanowi niejako odbicie zasady praworządności działania organu administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym. Skutkiem zastosowania środka egzekucyjnego niedopuszczalnego będzie nakaz umorzenia postępowania – art. 59 § 1 pkt 7 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Zasada celowości zgodnie z art. 7 § 3 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, organ stosuje środki egzekucyjne, które prowadzą bezpośrednio do wykonania obowiązku postępowanie egzekucyjne w administracji nie może być prowadzone z nastawieniem się na wyrządzenie zobowiązanemu dolegliwości np. korzystanie ze środków represji, podejmowane środki mają jedynie na celu zmuszenie zobowiązanego do wykonania tego, co stanowi istotę administracyjnego postępowania egzekucyjnego na przykład - zastosowanie egzekucji z nieruchomości będzie dopuszczalne tylko wtedy, gdy stosowanie innych środków egzekucyjnych nie było możliwe lub okazało się bezskuteczne – o czym stanowi art. 110 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji

Zasada stosowania środka najmniej uciążliwego dla zobowiązanego z zasadą celowości związania jest zasada nakazująca wybór spośród kilku środków egzekucyjnych, tego środka lub środków, które są najmniej uciążliwe dla zobowiązanego zasada ta związania jest również z zasadą proporcjonalności, wedle której władza publiczna powinna stosować środki najmniej uciążliwe dla obywatela organ egzekucyjny nie jest związany wskazanym przez wierzyciela środkiem egzekucyjnym we wniosku o wszczęcie postępowania egzekucyjnego – może zastosować inny, niż wskazany środek, jeżeli będzie mniej uciążliwy dla zobowiązanego, a prowadzi bezpośrednio do wykonania obowiązku

Zasada niezbędności Zgodnie z art. 7 § 3 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie można prowadzić egzekucji – stosowanie środka egzekucyjnego jest niedopuszczalne – gdy egzekwowany obowiązek został wykonany albo stał się bezprzedmiotowy. postępowanie egzekucyjne może stosowane wtedy, gdy niezbędne jest zastosowanie środków przymusu dla wykonania obowiązku dlatego też jeśli zobowiązany sam wykona obowiązek, nie jest konieczne stosowanie już środków egzekucyjnych

Zasada poszanowanie minimum egzystencji dopuszczalne jest prowadzenie egzekucji administracyjnej o tyle, o ile nie będzie przez to zagrożone minimum utrzymania osoby zobowiązanej oraz tych, których ona utrzymuje w wykonaniu ustawowego obowiązku ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zawiera szczegółowe wskazania przedmiotów lub praw, które nie podlegają egzekucji administracyjnej nie podlegają egzekucji np. przedmioty urządzenia domowego, pościel, bieli- zna i ubranie niezbędne dla zobowiązanego i pozostających na jego utrzymaniu członków rodziny, papiery osobiste, po jednej obrączce zobowiązanego i jego małżonka; szczególne wyłączenia spod egzekucji dotyczą rolników

Zasada zagrożenia egzekucja administracyjne jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy uprzednio wierzyciel doręczył zobowiązanemu, po upływie terminu do wykonania obowiązku, pisemne upomnienie, chyba że przepisy szczególne inaczej stanowią brak wymaganego przepisami skutecznego doręczenia pisemnego upomnienia może być podstawą wnoszenia przez zobowiązanego zarzutu, co do prowadzenia egzekucji chodzi o to, aby nakłonić zobowiązanego do dobrowolnego wykonania obowiązku, po to, aby nie trzeba by stosować środków przymusu zasada zagrożenia pozwala zobowiązanemu dobrowolnie wykonać obowiązek, bez potrzeby narażenia się na chociażby koszty egzekucji

Zasada niekonkurencyjności form przymusu państwowego stosowanie środków przymusu w postępowaniu egzekucyjnym w administracji nie jest przeszkodą w stosowaniu innych środków przymusu, przewidzianych innymi przepisami równocześnie z przymusem administracyjnym można stosować środki przymusu w postępowaniu karnym, w postępowaniu w sprawach o wykroczenia lub w postępowaniu dyscyplinarnym za niewykonanie obowiązku

Zasady prawdy obiektywnej organ egzekucyjny powinien ustalić niezbędne dane do prowadzenie egzekucji administracyjnej organ powinien żądać złożenia wyjaśnień przez uczestników postępowania oraz powinien zasięgać niezbędnych informacji od organów administracji publicznej i innych instytucji osoby do których się zwrócono o informacje, mogą uchylić się od wykonania tego obowiązku, w tych przypadkach w których kpa przyznają prawo do odmowy zeznań lub prawdo do odpowiedzi na pytanie

Zachowanie pewnych względów zobowiązanego Wedle tej zasady organ egzekucyjny powinien starać się wyrządzić jak najmniejszą szkodę zobowiązanemu Egzekucja administracyjna ma doprowadzić do wykonania ciążącego na zobowiązanym obowiązku, a nie na nakładaniu na niego niepotrzebnych dolegliwości lub wyrządzaniu szkód Jedynie w wyjątkowych sytuacjach można dokonywać egzekucji w dni wolne od pracy lub w porze nocnej Należy tak prowadzić egzekucję, aby zobowiązany nie poniósł dodatkowych strat związanych z zastosowaniem środków egzekucyjnych