USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

Wyzwania i zadania administracji samorządowej w zakresie jakości powietrza atmosferycznego -nowe podejście do zanieczyszczenia powietrza pyłem drobnym.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Programy ochrony powietrza w świetle wymagań unijnych i krajowych
Departament Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Problemy ocen jakości powietrza w aspekcie lokalnym
Źródła prawa podatkowego
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Program ochrony powietrza dla stref województwa śląskiego,
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Wykorzystanie węgla kamiennego
POLITYKA EKOLOGICZNA POLSKI NA RZECZ ZDROWIA ŚRODOWISKOWEGO
Temat: Pojęcie źródła prawa
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
Czym jest zdrowie?.
System aktów prawodawczych
związane z budownictwem energooszczędnym
Ustrój samorządu terytorialnego
W trosce o czyste powietrze
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii Miasto Grybów.
Lukasz Adamkiewicz, HEAL Polska 20 Października 2015, Warszawa
Walka o czyste powietrze szansą dla rozwoju energetyki Paweł Smoleń, ERBUD SA Członek Zarządu ds. Energetyki i Przemysłu Październik 2015.
Stan środowiska w 2013 r. na obszarze LGD Gościniec 4 Żywiołów Renata Bukowska Prezes LGD Gościniec 4 Żywiołów Lipiec, 2014 r.
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
Stłucz Pan termometr czyli jak (nie)informuje się w Polsce o smogu Marek Józefiak, Polska Zielona Sieć Webinarium
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Przeciwdziałanie niskiej emisji – rola edukacji i podnoszenia świadomości społecznej Konferencja otwierająca program „Weź oddech” 29 stycznia 2016 r.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
QUIZ wyniki. Grupa 1 1.Główną przyczyną złego stanu powietrza w Polsce jest: A) Przemysł B) Niska emisja C) Transport D) Sektor bytowo-komunalny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
o Wskaźnikami krytycznymi są ponadnormatywne stężenia pyłów PM10 i PM2,5 oraz stężenia benzo(a)pirenu o Zła jakość powietrza utrzymuje się w całej Polsce,
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
Energetyka obywatelska a pozytywne skutki zdrowotne Lukasz Adamkiewicz, HEAL Polska 30 Marca 2016, Szczecin Więcej niż Energia – Obywatelska Energetyka.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Panel: Transport komunalny
UCHWAŁA w trybie art. 96 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r
Stan środowiska w województwie małopolskim w 2016 roku
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Stan powietrza w woj. małopolskim – pył zaw. PM10
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Poprawa jakości powietrza poprzez rozwój ciepła systemowego
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
Średnie narażenie na pył PM 2,5 Miasto Średnie narażenie na pył PM 2,5 Kraków/Górny Śląsk 32/31 Rybnik, Bielsko-Biała, Kalisz 28 Poznań, Legnica 25.
Palący Temat- Niska Emisja
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Omówienie prac nad realizacją
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

USTAWA ANTYSMOGOWA Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

JAKOŚĆ POWIETRZA W POLSCE Europejska Agencja Środowiska (EEA) w raporcie „Jakość powietrza w Europie 2013” wymienia Polskę jako jedno z najbardziej zanieczyszczonych państw Starego Kontynentu. Bardziej skażona jest jedynie Bułgaria. Aż sześć polskich miast znajduje się w pierwszej dziesiątce najbardziej zanieczyszczonych w Europie: Kraków zajął trzecie miejsce w tym rankingu, Nowy Sącz – szóste, Gliwice – siódme, Zabrze – ósme, Sosnowiec – dziewiąte, a Katowice – dziesiąte.  Mieszkańcy Krakowa średnio przez 151 dni w roku oddychają powietrzem, którego jakość przekracza normy, mieszkańcy Gliwic – 126 dni, Zabrza – 125 dni, Sosnowca – 124 dni, Katowic – 123 dni. Na terenie Polski w 28 strefach (na 46 wszystkich stref) odnotowuje się okresowe przekroczenia stężeń PM10 i PM2,5 (w 16 strefach permanentnie). Mapa zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym (PM10) Źródło: EEA

JAKOŚĆ POWIETRZA W POLSCE Badania Najwyższej Izby Kontroli (NIK) pokazały, że we wszystkich kontrolowanych miastach w 2013 r. dopuszczalne stężenie benzo(a)pirenu (związku silnie rakotwórczego) przekroczone zostało średnio o 500%. NIK podaje, że w latach 2010-2013 w Polsce przekroczono dopuszczalne poziomy pyłu PM10 w ponad 75%. Inwentaryzacja emisji w Polsce z 2010 r. wskazuje, że sektor komunalny ma najwyższy udział w całkowitej rocznej emisji: CO (ponad 60%), PM10 (ponad 50%), PM2,5 (blisko 50%), metali ciężkich, węglowodorów aromatycznych i dioksyn (ponad 85%). Według danych Narodowego Spisu Powszechnego z 2011 r. blisko 5 mln gospodarstw domowych jest opalanych węglem oraz wszystkim, co znajduje się pod ręką. Problemem są też zanieczyszczenia komunikacyjne. W Warszawie komunikacja odpowiada za 63% wszystkich zanieczyszczeń (Raport NIK, 2014).

OCHRONA POWIETRZA – KONIECZNOŚĆ DZIAŁAŃ Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że każdego roku na świecie na skutek zanieczyszczeń powietrza umiera przedwcześnie 7 mln ludzi. Z danych WHO wynika, że stężenia pyłów PM10 i PM 2,5 skracają długość życia człowieka średnio o ok. 9 miesięcy! Europejska Agencja Środowiska ocenia, że w 2011 r. ok. 430 000 przedwczesnych zgonów w UE-28 było związanych z oddziaływaniem drobnego pyłu zawieszonego (PM 2,5). Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) pod koniec 2013 r. po raz pierwszy uznała zanieczyszczenia powietrza za jeden z czynników rakotwórczych. Szacuje się, że w Polsce z powodu chorób wywołanych zanieczyszczonym powietrzem rocznie umiera 45 000 osób. Zanieczyszczenia powietrza powodują wiele chorób układu oddechowego, krwionośnego, powodują alergię itp. Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka (Źródło: Sygnały 2013, EEA).

OCHRONA POWIETRZA – KONIECZNOŚĆ DZIAŁAŃ „Należy utrzymać jakość powietrza tam, gdzie jest ona dobra, lub ją poprawić, w przypadku gdy cele dotyczące jakości powietrza nie są osiągane” „Mając na względzie ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska jako całości, szczególnie ważna jest walka z emisjami zanieczyszczeń u źródła oraz identyfikacja i wdrażanie na szczeblu lokalnym, krajowym i wspólnotowym najskuteczniejszych środków mających na celu redukcję emisji” [Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (tzw. CAFE))] Niespełnienie standardów jakości powietrza, które są określone w prawie unijnym (tzw. dyrektywa CAFE) może kosztować Polskę nawet 4 mld zł kary. Zgodnie z Konstytucją RP Polacy mają prawo do życia i ochrony zdrowia, władze są zobowiązane do zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska

PROPOZYCJE ZMIAN wprowadzenie w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (DzU z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) następujących zmian: „Sejmik województwa może, w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na środowisko lub na zabytki, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji i urządzeń, w których następuje proces spalania” (art. 96, ust. 1) Uchwała określa: granice obszaru objętego ograniczeniami lub zakazami, rodzaje lub jakość paliw dopuszczalnych do stosowania lub zakazanych do stosowania, parametry techniczne lub parametry emisji dopuszczonych do stosowania instalacji i urządzeń, w których następuje spalanie paliw, obowiązki podmiotów objętych uchwałą oraz organów administracji publicznej w zakresie niezbędnym do kontroli realizacji uchwały (art. 96, ust. 2)

PROPOZYCJE ZMIAN – UZASADNIENIE Praktyczne zastosowanie art. 96 w obowiązującej ustawie POŚ jest problematyczne, co potwierdza próba wprowadzenia ograniczeń podjęta w 2013 r. przez Sejmik Województwa Małopolskiego na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Podjęta przez Sejmik Uchwała została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie. Doprecyzowanie art. 96 umożliwi samorządom powszechne i skuteczne wykorzystanie tego narzędzia do ograniczenia negatywnego wpływu emisji zanieczyszczeń, pochodzących ze starych, nieefektywnych urządzeń grzewczych i przyczyni się do poprawy stanu jakości powietrza. Realizacja upoważnienia art. 96 może być powiązana z utworzeniem, przez administrację samorządu terytorialnego, subwencji dla osób zamieszkujących obszar, na którym określone zostaną dopuszczone rodzaje paliw, których wykorzystanie związane będzie z poniesieniem dodatkowych kosztów za ogrzewanie oraz możliwością wykorzystania innych, niskoemisyjnych źródeł ciepła (np. Lokalny Program Osłonowy uchwalony przez Radę Miasta Krakowa)

WIĘCEJ INFORMACJI? http://portalkomunalny.pl/45-tys-ludzi-w-polsce-umiera-z-powodu-zanieczyszczonego-powietrza/ https://www.youtube.com/watch?v=bL9lVPpNP7Q

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP