Przygotowanie prezentacji c.d.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
FONETYKA.
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
DYKCJA I ZASADY POPRAWNEJ WYMOWY - warsztat -
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Upodobnienia pod względem dźwięczności
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Algorytmy.
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Utrwalenie pisowni „em”, „en”, „om”, „on”
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Technika Jacobsona.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Gimnastyka buzi i języka
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
ROZWIJANIE U DZIECI EKSPRESJI WERBALNEJ
Rozwój mowy dziecka.
Warsztaty dykcji i emisji głosu dla koła teatralnego
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Przygotowanie prezentacji c.d. Wymowa

Pięć zasad właściwej argumentacji Właściwy wybór argumentów (skupienie się na najmocniejszych) Właściwe uszeregowanie argumentów (logiczne, przejrzyste) Argumentowanie z pozycji audytorium (ważnych dla słuchaczy) Zachowanie neutralności – obiektywizm i rzeczowość. Obrazowość argumentów – barwny język (przykłady, porównania).

Głos i wymowa Słowo musi być: Słyszalne: musi być wymawiane wyraźnie i czysto, co jest zależne od sprawnego działania aparatu mowy; Zrozumiałe: akcentowanie musi być logiczne i poprawne, ważna jest umiejętność ukazania logicznej budowy treści; Słuchane: mówienie musi być estetyczne, piękne, aby mówiący był chętnie słuchany, potrafił wywoływać wzruszenia estetyczne u słuchacza. Źródło: B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980, s. 22

Droga do prawidłowej wymowy Naśladowanie nieprawidłowych wzorców Błędna wymowa Uświadomienie sobie popełniania błędu Prawidłowa wymowa

Niektóre najczęściej popełniane błędy w wymowie RODZAJ BŁĘDU PRZYKŁAD Mowa „abecadłowa, „pisowniowa”, czyli dokładne wymawianie wszystkich liter trzeba (zamiast: tszeba) prośba (zamiast: proźba) Mówienie z nieprawidłowym akcentem uczyliśmy (zamiast: uczyliśmy) Nieprawidłowa wymowa spółgłosek wargowych miękkich, np. mi, pi, bi Mniodek, bjurko Wymowa wygłosowego „-ą” jak „-om” Idom, piszom, niosom Zbytnie upraszczanie grup spółgłoskowych Ziarko, czymaj, czewiki Redukowanie głosek w zbitkach wyrazów kończących się i zaczynających tą samą głoską Jesto (zamiast: jest to) Katedrautomatyki (zamiast: katedra automatyki)

Prawidłowa wymowa ę i ą ę na końcu wyrazu czytamy jak e ą na końcu wyrazu czytamy jak ą, a nie jak om ani o (np. są, a nie som ani so) ę i ą w śródgłosie (w środku wyrazu) wymawiamy tylko przez spółgłoskami szczelinowymi: s, z, sz, ż, f, w (np. wąż, gęsie, Śląsk) ę i ą przed głoskami: t, d, k, g, p, b, k, g, c, dz, cz, dż, ć, dź, l, ł w śródgłosie wymawiamy jako en, eń, em oraz on, oń, om (np. bende, pieńdziesiont, bemben, przysiońdzie, bombelek)

Jak doskonalić wymowę? Rozgrzewka aparatu mowy: Łamańce językowe Ćwiczenia warg Ćwiczenie języka Ćwiczenia podniebienie miękkiego Ćwiczenia szczęk Łamańce językowe

Łamańce językowe Na poczęstunku po rigorosum, na koszt autora dysertacji zakąszano rumfordzką zupą z soczewicy i pieczarkowymi pasztecikami. Rozrewolwerowany rewolwer rozrewolwerował się. Kolorowe laboratorium w kolorach.

Łamańce językowe Tracz tarł tarcicę tak, takt w takt, jak takt w takt tarcicę tartak tarł. Bolero Ravela. Wyindywidualizowaliśmy się z rozentuzjazmowanego tłumu, który entuzjastycznie oklaskiwał przeliteraturalizowaną i przekarykaturyzowaną sztukę.

Łamańce językowe Ckliwy prestidigitator Todoregallo Werdadero do knajpki mknie po buteleczkę spirytusiku najwydestylowaniuchniejszego dla reżysera Laubezegi. W Szczebrzeszynie mieszkał szczebrzeszynianin ze szczebrzeszynianką pod szczebrzeszyńskim szczytem.

Dobre nawyki na dobry głos codziennie 1,5 l wody niegazowanej, przynajmniej raz na kilka dni dłużej spać, pamiętać o przerwach na oddech, mówić wyłącznie na wydechu, opanować prawidłową technikę oddychania przeponą podczas mówienia nie zaciskać warg i szeroko otwierać usta, rozluźniać mięśnie ramion, szyi, krtani, klatki piersiowej, pamiętać o choćby najkrótszej rozgrzewce, przed wystąpieniem unikać pełnego żołądka, potraw zbyt gorących, zimnych lub za ostrych oraz alkoholu i nikotyny, nie występować z choćby lekko chorym lub podrażnionych gardłem.

Literatura Wykładowca doskonały, A. Rozmus (red.), Warszawa 2010, rozdziały: 2 i 3.