Zasady redagowania pism urzędowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZYJMOWNIE I WYSYŁANIE KORESPONDENCJI
Advertisements

ZAMÓWIENIE.
KORESPONDENCJA SERYJNA
Przyjmowanie pism według systemu bezdziennikowego 
Pola wielokątów Wykonawca : Weronika Jakubowska.
Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.
JAK KORZYSTAĆ Z ENCYKLOPEDII I SŁOWNIKÓW?
Elementy składowe pisma
Protokoły, sprawozdania, notatki służbowe
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Budowa i układ strony dokumentu
Matematyka w życiu codziennym
ZASTOSOWANIE FUNKCJI W EXCELU
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Strona formalna tekstu
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Elementy składowe pisma
Korespondencja biurowa
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Zasady pisania poprawnych i do nauczycieli/wykładowców.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Ubezpieczenie „Ochrona Prawna dla Rodziny”
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
Jednostki pola powierzchni.
Dokumentacja papierowa
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Struktura projekturozporządzenia w sprawiepodstawy programowejkształcenia w zawodach Warszawa r.
Matematyka w życiu codziennym
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Jak pisać list motywacyjny?
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Fazy obiegu pism I faza – przyjmowanie pism II faza – rozdział
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
Temat nr 4 : Tabliczki tytułowe ( PN-EN ISO 7200:2007)
Dokumenty aplikacyjne
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
REDAGOWANIE PISM.
Formułowanie treści pisma, części składowe pisma.
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
SPORZĄDZANIE I UKŁAD PISMA WYCHODZĄCEGO
ZAMÓWIENIE. Korespondencja handlowa Mianem korespondencji handlowej określa się wszelkiego rodzaju pisma, jakie wymieniane są pomiędzy podmiotami gospodarczymi,
Pismo techniczne.
BAZY DANYCH Microsoft Access Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej Katedra Automatyki i.
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Prostokąt to czworokąt, który ma wszystkie kąty proste. Przekątne w prostokącie przecinają się w połowie i są tej samej długości. a b.... b a.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
każdy rysunek powinien być opatrzony
Zamiana jednostek długości i pola
Przypisy. Przypisy to materiały uzupełniające tekst główny, ułatwiają zrozumienie poszczególnych fragmentów. Rodzaje przypisów: P. rzeczowe – objaśniają.
Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
Zasady redagowania pism
Korespondencja dyplomatyczna Wizytówki
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
List Prywatny Jak go poprawnie napisać?.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
W przypadku studiów pierwszego stopnia praca dyplomowa może mieć formę projektu,
XIII Krakowskie Dni Dializoterapii
Student przygotowuje pracę dyplomową rozumianą jako dzieło.
Korespondencja elektroniczna
Pracownia techniki biurowej
Pracownia techniki biurowej
notatki służbowe Pracownia techniki biurowej
Jednostki pola powierzchni.
Zapis prezentacji:

Zasady redagowania pism urzędowych

Pismo urzędowe powinno być: Zrozumiałe napisane prostym, komunikatywnym językiem Konkretne przedmiot sprawy powinien być jednoznacznie określony Zwięzłe warto ująć pewne części pisma w formie tabeli lub punktów Kompletne powinno zawierać niezbędne dla adresata informacje i być bezpośrednio związane z celem korespondencji Sugestywne Powinno opierać się na faktach, uzasadniać zajęte stanowisko i zawierać właściwą argumentację Uprzejme należy stosować powszechnie przyjęte w Polsce zwroty grzecznościowe Poprawne językowo pod względem stylistycznym, gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym

Elementy pisma urzędowego (biurowego) miejsce i data wystawienia nazwa i adres nadawcy nazwa i adres odbiorcy znak powoławczy grzecznościowy zwrot rozpoczynający zwięzłe określenie sprawy treść pisma formuła kończąca podpis wykaz załączników rozdzielnik

Pismo w układzie europejskim miejscowość i data nadawca adresat znaki powoławcze określenie sprawy grzecznościowa formuła rozpoczynająca Treść pisma wprowadzenie przedstawienie i uzasadnienie wnioski formuła zakończeniowa podpis elementy dodatkowe załączniki rozdzielniki

Formy zwrotów w korespondencji pisemnej adresat forma zwrotu Prezydent Panie Prezydencie Papież, patriarcha Kościoła Prawosławnego Jego Świątobliwość Ambasador, wyższy urzędnik ambasady, Arcybiskup, biskup Jego / Jej Ekscelencja Kardynał Jego Eminencja Król, Królowa Jego / Jej Wysokość Rektor Jego / Jej Magnificencja

Układ blokowy a układ linearny treści pisma xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Układ blokowy Układ linearny

Skróty i skrótowce Skróty tytułów naukowych i zawodowych – np.: prof. – profesor, doc. – docent, dr – doktor, mgr – magister, inż. – inżynier, gen. – generał, red. – redaktor, dyr. – dyrektor, mjr – major, kpt. – kapitan Skróty często powtarzających się słów i zwrotów – np.: szt – sztuk, nr – numer, ul. – ulica, m. – mieszkanie, al. – aleja, wg – według, l. – liczba, poz. – pozycja, r. – rok, t. – tom Skróty nazw i jednostek monetarnych – np.: zł – złoty, gr – grosz, m – metr, cm – centymetr, kg – kilogram, t – tona, l – litr, ha – hektar, km – kilometr Skrótowce nazw firm, organizacji i instytucji – jeśli składają się z początkowych liter poszczególnych wyrazów stanowiących nazwę, są pisane wielkimi literami – np.: NBP – Narodowy Bank Polski, PKO – powszechna Kasa Oszczędności, MSZ – Ministerstwo Spraw Zagranicznych, PAN - Polska Akademia Nauk Skrótowce będące połączeniem kilku skrótów – pisane małymi literami z kropkami lub bez – np.: k.o. – kulturalno-oświatowy, bhp – bezpieczeństwo i higiena pracy, br. – bieżący rok, jw.. – jak wyżej, np. – na przykład, itd. – i tak dale, jtzn. – to znaczy, itp. – i temu podobne, tj. – to jest, ww. – wyżej wymieniony, ds. – do spraw, cdn. – ciąg dalszy nastąpi,

Pismo w układzie amerykańskim nadawca miejscowość i data znaki powoławcze adresat określenie sprawy grzecznościowa formuła rozpoczynająca wprowadzenie Treść pisma przedstawienie i uzasadnienie wnioski formuła zakończeniowa podpis elementy dodatkowe załączniki rozdzielniki

Adresowanie kopert Pan Adres na kopercie należy pisać równolegle do jej dłuższego boku, w prawej dolnej części przesyłki, w odległości nie mniejszej niż 5 mm od prawego brzegu i nie mniejszej niż 15 mm od dolnego brzegu Adres pisze się z pojedynczą interlinią, blokowo Pisanie adresu zaczyna się od nazwy lub imienia i nazwiska odbiorcy listu, następnie robi się dodatkowy odstęp i podaje nazwę ulicy i numer domu i mieszkania, w ostatnim wierszu umieszcza się kod pocztowy i nazwę miejscowości, którą należy pisać wielkimi literami (wersalikami), nie podkreślając Hotel Bajka ul. Zielona 5 55-220 Dębno Pan Jan Kowalski ul. Spokojna 5 m. 4 00-002 Warszawa