Rekomendacje dla Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Znaczenie podręcznika
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Opracował J. Stryjkowski
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Projekt Zapobieganie zakażeniom HCV PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
PROFILAKTYKA.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Zmiany w prawie oświatowym
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Z CHWIL Ą GDY ZDECYDUJESZ SI Ę STAWI Ć CZOŁO PROBLEMOM PRZEKONASZ SI Ę, Ż E MO Ż ESZ WI Ę CEJ NI Ż CI SI Ę WYDAWAŁO” P.COELHO Profilaktyka i rozwiązywanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
1  Zamość  ul. Okrzei 24  ;  
m.st. Warszawa | Działania m.st. Warszawy na rzecz społeczności LGBT+
Europejski Fundusz Społeczny -
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Bezpieczeństwo drogowe dla dzieci i młodzieży
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Rekomendacje dla Gminnych Programów Przeciwdziałania Narkomanii

Współczesna profilaktyka… czynników ryzyka i czynników chroniących przed problemami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych, modeli teoretycznych wyjaśniających zjawisko używania substancji psychoaktywnych. …jest rozbudowaną dziedziną obejmującą teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat:

Czynniki chroniące które wzmacniają: potencjał zdrowotny odporność na działanie czynników ryzyka Właściwości jednostek środowiska

Czynniki ryzyka które wiążą się z dużym ryzykiem: wystąpienia chorób lub problemów dłuższym czasem ich trwania i nasilenia Właściwości jednostek środowiska

Ogólne informacje o GPPN i GPPU w 2014 r. Sprawozdało się 2224 gmin 1238 gminy opracowało GPPNarkomanii 917 gmin opracowało GPPUzależnieniom 57 gmin nie opracowało żadnego z ww. programów Samorządy gmin wydały ponad 36 mln na zapobieganie narkomanii z rozdz co stanowi ok. 6% z tzw. „korkowego” Samorządy gmin są najważniejszym płatnikiem działań profilaktycznych

Odsetek gmin, które przesłały sprawozdanie z realizacji GPPN za 2014 r. Podstawą procentowania jest liczba gmin w danym województwie

Odsetek gmin w wojew. wspierających programy profilaktyki uniwersalnej w 2014 r. N=2 167 tj. liczba gmin, które opracowały gminny program

Wspieranie programów profilaktyki uniwersalnej 58% gmin wspierało profilaktykę uniwersalną adresowaną do dzieci i młodzieży na różnych poziomach edukacji (76% gmin miejskich) tylko 30% tj. 653 gmin wspierało działania adresowane do rodziców w ramach profilaktyki uniwersalnej tylko 11% tj. 240 gmin finansowało programy rekomendowane z bazy KBPN, PARPA, ORE, IPIN – głównie „Szkoła dla rodziców” oraz „Archipelag Skarbów” zaledwie 2,4% tj. 53 gminy finansowały program „Unplugged” adresowany do młodzieży gimnazjalnej

Rekomendacje W większym zakresie finansowanie realizacji programów z bazy KBPN, IPiN, PARPA, ORE (obecnie jest 13 takich programów). Cele systemu rekomendacji: podniesienie jakości programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego szersze upowszechnienie sprawdzonych praktyk/programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego popularyzacja wiedzy na temat skutecznych strategii profilaktyki oraz metod konstruowania programów

Programy kierowane do rodziców Rekomendacje Programy rozwijające kompetencje wychowawcze rodziców (wzmacniania więzi, stawiania granic, monitorowanie czasu wolnego, rozwijające wspierający styl wychowawczy, modelowanie itp.. Około 10 sesji lub więcej Czego unikać Programów wykorzystujących pogadanki, wykłady jako główny element oddziaływania Programów, które skupiają się na informowaniu rodziców o substancjach psychoaktywnych z intencją, że rodzice porozmawiają o tym z dziećmi

Programy kierowane do dzieci i młodzieży poniżej r.ż. Rekomendacje Programy umożliwiające nabywanie osobistych i społecznych kompetencji, rozwijające samoocenę i samo-kontrolę Interaktywne Ustrukturalizowane Około 10 sesji podstawowych i sesje wzmacniajace treści profilaktyczne Czego unikać ? Programów, których głównym elementem są pogadanki, prelekcje które przede wszystkim odnoszą się do konkretnych substancji i negatywnych konsekwencji związanych z ich używaniem bazujących na wzbudzaniu strachu skupiających się wyłącznie na wzmacnianiu samooceny

Programy kierowane do młodzieży pow. 12 r.ż. w środowisku szkoły Rekomendacje Programy umożliwiające nabywanie osobistych i społecznych kompetencji – odmawiania, radzenia sobie ze stresem, rozwijające samoocenę i samo- kontrolę odnoszące się do przekonań normatywnych i oczekiwań, podkreślające bliskie konsekwencje używania Interaktywne Ustrukturalizowane Około 10 – 15 sesji podstawowych i sesje wzmacniające w kolejnych latach Czego unikać ? Programów, których głównym elementem są pogadanki, prelekcje, przedstawienia i teatry profilaktyczne bazujących na wzbudzaniu strachu Skupiających się wyłącznie na wzmacnianiu samooceny odnoszące się wyłącznie do systemu norm i wartości oraz moralnego aspektu używania substancji prezentujących doświadczenia byłych użytkowników czy osób uzależnionych losowego testowania uczniów

Odsetek gmin w wojew. wspierających finansowo programy profilaktyki selektywnej i wskazującej N=2 167 tj. liczba gmin, które opracowały gminny program

Wspieranie rozwoju programów profilaktyki selektywnej i wskazującej ok. 50% (1075) gmin miejskich wspierało programy profilaktyki selektywnej i wskazującej głównie były to świetlice socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, obozy profilaktyczne

Profilaktyka selektywna i wskazująca Rekomendacje Wspieranie programów w MOW i MOS pracy z całą rodziną działań z zakresu ograniczania szkód na imprezach masowych dla młodzieży uwzględniając: ryzyko przedawkowania, zakażeń, bezpieczeństwa w ruchu drogowym obejmujących użytkowników/właścicieli, organizatorów, służby porządkowe Czego unikać ? Pogadanek, prelekcji teatrów profilaktycznych konkursów plastycznych przekazów opartych o straszenie Programów wyłącznie kierowanych do młodzieży Nieprofesjonalnej kadry

Odsetek gmin finansujących działania z zakresu podnoszenia poziomu wiedzy społeczeństwa nt. problemów związanych z używaniem substancji N=2 167 tj. liczba gmin, które opracowały gminny program

Podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa nt. problemów związanych z używaniem substancji 19% (409 gmin, które przesłały sprawozdanie) gmin finansowało tego typu działania Głównie: upowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych, prowadzenie kampanii edukacyjnych, współpraca z mediami

Kampanie edukacyjne Rekomendacje Zdefiniowanie grupy docelowej Oparta na solidnych podstawach teoretycznych Silnie powiązana z konkretnymi programami profilaktycznymi Prowadzona dostatecznie intensywnie i długo ( przez co najmniej 3 mies, przez 3 lata) Ukierunkowana na rodziców Czego unikać ? Kampanii adresowanych do całego społeczeństwa Opartych na przekazie budzących strach Z nierealistycznie i nieprecyzyjnie sformułowanymi celami Nie wspartymi i nie osadzonymi w kontekście działań profilaktycznych na poziomie gminy

Odsetek gmin dofinansowujących szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe N=2 167 tj. liczba gmin, które opracowały gminny program

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych osób zaangażowanych w działalność profilaktyczną Ok. 28% gmin (615) dofinansowywało lub organizowało szkolenia na temat: programów profilaktycznych, opartych na podstawach naukowych rozwijających umiejętności zawodowe realizatorów w zakresie profilaktyki narkomanii, adresowanych do pracowników m.in.: pomocy społecznej, policji, straży miejskiej superwizji realizatorów działań profilaktycznych.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych Każde działanie profilaktyczne powinno być prowadzone przez kompetentną osobę Badania wskazują, że wszystkie strony uczestniczące w działach profilaktycznych powinny być przeszkolone, kompetentne, rozumiejące i wspierające cele działań (nauczyciele, pedagodzy, dyrekcja, personel pomocniczy, straż miejska, pracownicy społeczni, właściciele lokali, party- workerzy, realizatorzy konkretnych działań, radni ………

Ustalenia Najwyższej Izby Kontroli W większości szkół profilaktyka narkomanii ograniczała się do poruszania tego zagadnienia przez nauczycieli w trakcie zajęć dydaktycznych i godzin wychowawczych, oglądania filmów i spektakli profilaktycznych, organizacji konkursów literackich i plastycznych, a więc działań o nieznanej lub niskiej skuteczności (…). Nawet w tych szkołach (12 szkół z 32 skontrolowanych), w których zdiagnozowano ryzyko sięgania przez uczniów po narkotyki, nie zaplanowano działań profilaktycznych dla uczniów z grup wysokiego ryzyka.

Kompleksowa profilaktyka Oparta jest na diagnozie środowiska Wykorzystuje współczesną wiedzę na temat tego co działa w profilaktyce, unika działań co do których wiadomo, że nie mają pozytywnego wpływu Wpisuje się w kontekst polityki wobec substancji psychoaktywnych Integruje wiele podejść i programów Adresowana jest do dzieci i młodzieży oraz rodziców Obejmuje różne grupy wiekowe i dostosowana jest do specyficznych potrzeb rozwojowych Proponuje działania o charakterze uniwersalnym oraz adresowane do osób zagrożonych uzależnieniem Realizowana jest w różnych środowiskach: w placówkach oświatowych, miejscach spędzania czasu wolnego, w pracy