RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Mirosława Żurawska Centrum Doradztwa Zawodowego dla Sportowców
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Znaczenie podręcznika
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
zarządzanie stresem w pracy
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
FUNKCJA PERSONALNA.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
W SZPONACH STRESU… Opracowanie: Anna Nawrocka.
Napięcie emocjonalne i stres
Okręgowy Inspektorat Pracy
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Firma dla różnych ludzi
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
zarządzanie stresem w pracy
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Stres – jak sobie z nim radzić?
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
RUCH TO ZDROWIE.
Małgorzata Bogdanowicz
Zarządzanie zagrożeniami
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Podstawy fizjologii i ergonomii pracy
Zdrowie prezentacja.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Stres choroba „stulecia”
Badanie stresowe i profilaktyka
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Stres w pracy nauczyciela
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
O stresie – kilka rzeczy ważnych
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Stres informacyjny użytkowników Internetu
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem sobota 10
PSYCHOLOGIA ZARZĄDZANIA W BIZNESIE Stres
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

Stres Niespecyficzna reakcja organizmu na stawiane mu żądania Konkretna nierównowaga między wymaganiem , a możliwością odpowiedzi w warunkach, w których niewłaściwe spełnienie wymagań ma istotne (postrzegane) konsekwencje Stan wewnętrznego napięcia emocjonalnego powstający w sytuacjach trudnych Rodzaj nacisku, który powoduje, że osoba czuje się przygnębiona i zaniepokojona i w końcu nie jest w stanie realizować własnych możliwości

Stresory Fizjologiczne Każdy silny, niespodziewany, długotrwający bodziec Psychologiczne (związane z oczekiwaniami, interpretacją sytuacji) bodźce budzące lęk lub niepewność

Stres a stan fizjologiczny , czyli co się dzieje z ciałem? zwiększenie spalania białka i tłuszczu lepszy dostęp do zapasów energii (wyrzut cukrów) wzmożona reakcja układu krążenia (ciśnienie tętnicze, akcja serca, zwężenie naczyń) intensywniejsze oddychanie zwiększona potliwość zwiększony napływ krwi do aktywnych mięśni (i mniejszy do narządów „wyłączonych z akcji”) zwiększona aktywność umysłowa zwiększona aktywność fizyczna

Skala stresu Holmesa i Rahe Social Readjustment Rating Scale (SRSS) Różnym wydarzeniom wymagający przystosowania przypisano wartości punktowe. Śmierci współmałżonka, jednemu z najsilniejszych stresów, przypisano wartość 100 punktów Oto niektóre stresory wyrażone w punktach: Rozwód (75) Zawarcie małżeństwa (50) Ciąża (40) Nowy członek rodziny (39) Duża pożyczka na dom (31) Zwolnienie z pracy (47) Przejście na emeryturę (45) Zmiana zasad funkcjonowanie biznesu (39) Zmiana stanowiska pracy (36) Zmiana zakresu odpowiedzialności (29) Współmałżonek zaczyna albo kończy pracę (26) Kłopoty z szefem (23) Zmiana godzin lub warunków pracy (20)

Statystyczny efekt stresorów Z badań Holmesa i Rahe wynika interesująca zależność statystyczna pomiędzy stresorami a prawdopodobieństwem zapadnięcia na poważną chorobę 150 - 199 jednostek stresu = 37% szansa choroby w ciągu kolejnych 2 lat 200 - 299 jednostek stresu 51% szansa choroby ponad 300 jednostek stresu 79% szansa choroby

Fazy reakcji na stres wg Seyle’go Alarm Uświadomienie sobie przez organizm istnienia stresora i przygotowanie do stawienia mu oporu (mobilizacja) Stadium odporności Radzenie sobie , opór wobec stresora, przy zmniejszeniu odporności na inne bodźce Stadium wyczerpania Wyczerpanie rezerw , jeśli opór nie przyniósł rezultatów - mechanizm radzenia sobie wyczerpuje się

Na poziom doświadczanego stresu wpływa: Rodzaj i siła bodźców (stres jako bodziec) Dyspozycje indywidualne jednostki (stres jako reakcja) Sposób ewaluacji oraz motywacja (stres jako proces pośredniczący między stresorem a reakcją) Proces interpretacji i wartościowanie stresorów (ocena pierwotna) – kategorie: zagrożenia, wyzwania, straty Ocena własnych kompetencji i zasobów Wtórna ocena skuteczności zmagania się z sytuacją nierównowagi wymagań środowiska a możliwościami jednostki. Dostępność wsparcia społecznego

Stres w pracy Skala zjawiska za B.B. Reinhold 1998 Dane amerykańskiego Instytutu badań nad stresem: W ciągu 10 lat (od 1984 r) – wzrost liczby chorób będących skutkiem stresu o ok. 800 %

Zmiany w charakterze pracy redukcje zatrudnienia i kosztów - większe obciążenie pracą pojedynczej osoby - stały lęk przed utratą zatrudnienia obciążenie rodzin pracujących globalizacja „odkorzenienie”, koszty procesu adaptacji do nowych miejsc, kultur nacisk na stałe podnoszenie i poszerzanie kwalifikacji(chwiejność poczucia własnej wartości zawodowej)

Procesualny model stresu zawodowego Różne wymagania związane z pracą (stresory) mogą prowadzić do różnych reakcji stresowych manifestujących się zwykle na poziomie: jednostkowym, interpersonalnym, organizacyjnym.

Procesualny model stresu zawodowego Jak związek ten wygląda w konkretnej sytuacji u konkretnej jednostki zależy od: zasobów osobowych – np. style radzenia sobie ze stresem zasobów sytuacyjnych - np. wsparcie społeczne w miejscu pracy.

Model Michigan Właściwości organizacji np. wielkość firmy, struktura organizacyjna, opis stanowiska, mogą prowadzić do powstawania psychologicznych stresorów (konflikt roli, niejednoznaczność, przeciążenie roli) powodują napięcia (reakcje stresowe), które mogą prowadzić do zaburzeń fizycznych i psychicznych. Związki między tymi czynnikami modyfikowane są przez: - stałe właściwości pracownika(np.wzór zachowań) - relacje interpersonalne (np. wsparcie)

Behawioralne reakcje na stres Poziom jednostkowy nadaktywność, impulsywność, nadmiar środków pobudzających, odurzających, zaburzenia łaknienia Poziom interpersonalny gwałtowne wybuchy, zachowania agresywne konflikty, izolacja społeczna Poziom organizacyjny niski poziom wykonywanej pracy, obniżona wydajność, opieszałość, fluktuacja personelu, częstsze zwolnienia lekarskie, niewłaściwe zarządzanie czasem

Afektywne reakcje na stres Poziom jednostkowy: niepokój, napięcie, złość, przygnębienie, apatia Poziom interpersonalny: drażliwość, nadwrażliwość Poziom organizacyjny: niezadowolenie z pracy

Poznawcze reakcje na stres Jednostkowe bezradność, bezsilność, upośledzenie funkcji poznawczych, trudności decyzyjne Interpersonalne wrogość, podejrzliwość, projekcja Organizacyjne cyniczny stosunek do roli zawodowej, poczucie, że jest się niedocenianym, brak zaufania do współpracowników i przełożonych

Reakcja na stres na poziomie motywacyjnym Jednostkowe utrata zapału, utrata entuzjazmu, utrata złudzeń, rozczarowanie, znudzenie Interpersonalne zobojętnienie, utrata zainteresowań innymi, obojętność, zniechęcenie Organizacyjne utrata motywacji do pracy, opór przed pójściem do pracy, tłumienie inicjatywy, niskie morale

Fizyczna reakcja na stres złe samopoczucie – bóle głowy, mdłości, zaburzenia psychosomatyczne osłabienie układu immunologicznego zmiany w poziomie hormonów

Działania interwencyjne Dotyczą: Poziomu jednostki Poziomu organizacji Styku jednostka - organizacja

Działania interwencyjne na poziomie organizacji usuwanie źródła problemu poprawianie treści i środowiska pracy – przeprojektowanie stanowiska, rotacja stanowisk precyzyjne określenie właściwości roli, ulepszanie fizycznego środowiska pracy, odpowiednie planowanie czasu, rozwijanie kadry menadżerskiej, zarządzanie karierami, firmowe programy prozdrowotne, kształtowanie realistycznego obrazu pracy, doskonalenie przepływu informacji, zarządzanie konfliktami, programy pomocowe dla pracowników (zapobieganie osobistym problemom, które mogą mieć wpływ na poziom efektywności),

Działania interwencyjne na styku jednostka – organizacja zwiększanie odporności na określone stresory ocena poziomu stresu jednostki w porównaniu do innych pracowników szkolenia z zarządzania czasem szkolenia z umiejętności interpersonalnych mentoring (dla adekwatnego obrazu pracy) utrzymywanie równowagi miedzy pracą a życiem osobistym koleżeńsko – zawodowe grupy wsparcia coaching i konsultacje wzajemne planowanie kariery

Działania interwencyjne na poziomie jednostki samoświadomość reakcji stresowych, nauka sposobów zmaganie się ze stresem, promowanie zdrowego stylu życia, budowanie więzi interpersonalnych, relaksacja

Klasyczne podejście do stresu zawodowego STRESORY ZWIĄZANE Z AKTYWNOŚCIĄ ZAWODOWĄ Stresory związane z pełnieniem roli zawodowej Stresory związane z relacją menadżer – firma Stresory związane z rozwojem zawodowym menedżera Stresory związane z relacjami międzyludzkimi Stresory związane ze sposobem wykonywania pracy

Konflikt roli Jednoczesne istnienie co najmniej dwóch zbiorów różnych wymagań stawianych pracownikowi, przy czym spełnienie jednych wymagań utrudnia lub wyklucza wykonanie pozostałych

Rodzaje konfliktów roli Konflikt wewnętrzny Konflikt sprzecznych poleceń Konflikt między różnymi rolami Konflikt roli z osobowością Wieloznaczność roli Przeciążenie roli Mimo, iż wymagania dotyczące roli są uprawnione i niesprzeczne jest ich zbyt wiele Nie jest możliwe ich spełnienie w odpowiednim czasie i na odpowiednim poziomie – wymagania jakie stawia jedna osoba są wzajemnie sprzeczne –„ zabierz premie i zmotywuj pracowników) otrzymywanych od dwóch lub więcej osób – osobiście dopilnować sprawy – zastąpić szefa na ważnym spotkaniu dyrektora –rola rodzicielska wymagania roli sprzeczne z aspiracjami lub możliwościami jednostki niejasność związana z niedostępnością istotnych informacji koniecznych do efektywnego realizowania zadania. Przyczyną jest zwykle brak informacji albo nieumiejętne przekazanie ich przez przełożonego. Może ona dotyczyć: Treści stawianych wymagań Czynności koniecznych do ich realizacji Konsekwencji spełnienia lub niespełnienia wymagań

Stresory związane z relacją menadżer – firma Mały wpływ na to, co dzieje się w firmie, zbyt mały udział w podejmowaniu decyzji Ograniczenie możliwości wyrażania własnej opinii

Stresory związane z rozwojem zawodowym pracownika Negatywna ocena przebiegu własnej kariery Kryzys środka kariery Poczucie ograniczenia rozwoju Brak poczucia stałości pracy

Stresory związane z relacjami międzyludzkimi Złe relacje miedzy współpracownikami Złe relacje z przełożonymi Złe relacje z podwładnymi

Stresory związane ze sposobem wykonywania pracy presja czasu nierytmiczność pracy zmiany sposobu wykonywania pracy

Na poziom doświadczanego stresu wpływa Lazarus, Folkman: Proces interpretacji i wartościowanie stresorów (ocena pierwotna) kategorie zagrożenia, wyzwania, straty Ocena własnych kompetencji i zasobów (ocena wtórna) Wtórna ocena skuteczności zmagania się z sytuacją nierównowagi wymagań środowiska a możliwościami jednostki.

Stres zawodowy w liczbach 29 % badanych uważa, że praca zawodowa wpływa niekorzystnie na zdrowie, wiążą z pracą takie problemy jak: bóle pleców (30%) stres (28 %) ogólne zmęczenie (20 %) (Paoli 1997 - sondaż: 16 tys. pracowników europejskich) 38 % odczuwa napięcie w pracy , w domu -8% (badanie brytyjskie –mężczyźni) W ciągu 25 lat absencja powodowana stresem (niepokój, osłabienie, ból głowy) wzrosła o 528% ( badanie Hingleya i Coopera)

Finansowe koszty stresu W Wielkiej Brytanii – 10 % produktu narodowego brutto rocznie (ponad 5mld funtów) W UE – średnio 9,6 % produktu narodowego (Holandia -13,9%)

Stres a niezdolność do pracy 1967 11% orzeczeń – z tytułu zaburzeń psychicznych 1997 30 % z tytułu zaburzeń psychicznych 28 % schorzenia układu mięśniowo- szkieletowego 8% choroby układu krążenia

Radzenie sobie ze stresem O skutkach stresu decydują: Czynniki związane ze stresorami Czynniki będące efektem wyczerpania Stąd dwutorowe przeciwdziałanie skutkom stresu: obrona przed stresem (przeciwdziałanie stresorom) rozładowywanie napięcia

Strategie radzenia sobie ze stresem Działanie bezpośrednie Szukanie informacji Powstrzymywanie się od działania Wewnętrzne lub paliatywne strategie Zwrócenie się do innych po pomoc (strategie społeczne)

Zarządzanie stresem Podwładnych Minimalizowanie występowania warunków stresujących Tworzenie środowiska ograniczającego konflikty i niepewność (unikanie sprzecznych poleceń, zwiększanie stabilności pracy Stały poziom zasobów Konsekwentne metody kierowania i dyscyplinowania

Zarządzanie stresem własnym Rozumienie i akceptacja własnych ograniczeń Rozumienie zasady Pitera (dobra praca na niższym stanowisku może być bardziej satysfakcjonująca niż presja wyższego, a przekraczającego własne zdolności stanowiska) Ruch Hobby Zainteresowanie tym, co dzieje się wokół

Dziękujemy za uwagę  4 X B