1 1. Nowa Perspektywa Finansowa 2014-2020 Wydział Edukacji i Nauki Wrocław, 2 września 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Via ad Artes Program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola KSI nr POKL /09 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROEJSKĄ ORAZ MIASTO BYDGOSZCZ AKTYWNY W SZKOLE – TWÓRCZY W ŻYCIU PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Wsparcie szkolnictwa zawodowego: dotychczasowe doświadczenia i nowa perspektywa Opole, 7 listopada 2014 r.
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Środki europejskie na edukację perspektywa finansowa
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Kryteria wyboru projektów w ramach XI Osi Priorytetowej RPO WP Jakość edukacji i kompetencji w regionie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU oparta jest na 3 komplementarnych ze sobą projektach systemowych: - 2 współfinansowanych ze środków.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkoła Nauczycielem stoi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego Poddziałanie : Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego.
Projekty zrealizowane w ZS1
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Projekty edukacyjne na terenie subregionu ciechanowskiego
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Zapis prezentacji:

1 1

Nowa Perspektywa Finansowa Wydział Edukacji i Nauki Wrocław, 2 września 2015 r.

3 Wsparcie w ramach Obszarów Strategicznej Interwencji (zgodnie ze Strategią Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020): Zachodni Obszar Interwencji Legnicko-Głogowski Obszar Interwencji Dzierżoniowsko-Kłodzko-Ząbkowicki Obszar Interwencji Obszar Interwencji Doliny Baryczy Obszar Interwencji Równiny Wrocławskiej Zarząd Województwa Dolnośląskiego na realizację zadań na ww. obszarach przeznaczy szacunkowo: ok. 340 mln euro ze środków RPO WD Konkursy będą dedykowane geograficznie i skierowane wyłącznie do OSI.

Maksymalna dostępna wartość alokacji w ramach naboru: Obszar Interwencji Równiny Wrocławskiej: ok. 49,3 mln euro Obszar Interwencji Doliny Baryczy: ok. 63,8 mln euro Ziemia Dzierżoniowsko-Kłodzko-Ząbkowicka: ok. 72,9 mln euro Zachodni Obszar Interwencji: ok. 64,2 mln euro Legnicko-Głogowski Obszar interwencji: ok. 89,8 mln euro 4

Propozycje projektów GIMNAZJA 5

Celem projektu Młody naukowiec jest podniesienie efektywności kształcenia poprzez modernizację bazy dydaktycznej gimnazjów w zakresie przedmiotów przyrodniczych we wszystkich gminach Województwa Dolnośląskiego. Zakłada on modernizację bazy dydaktycznej szkół gimnazjalnych w zakresie przedmiotów ścisłych tj. chemii, fizyki, biologii, geografii i informatyki. Planuje się stworzyć lokalne laboratoria: chemiczne, biologiczno-geograficzne, fizyczne i informatyczne. Pracownie wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt laboratoryjny oraz pomoce dydaktyczne, pozwalające na przeprowadzenie większości zajęć metodą eksperymentu, zgodnie z nową podstawą programową. W zależności od liczby szkół występujących na danym terenie do powiatów trafi od 1 do 4 laboratoriów. 6 Młody naukowiec Projekt inwestycyjny

Projektodawca przewiduje realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej – OSI. Nabór przewidywany jest, zgodnie z harmonogramem, na luty 2016 r. Decyzja o ilości kompletów pracowni będzie należała do organów prowadzących. Nowoczesne laboratoria pozwolą realizować zajęcia metodami eksperymentalnymi, w 2-4 osobowych zespołach uczniowskich. Dostarczone pomoce dydaktyczne pozwolą na zaprojektowanie i przeprowadzenie większości doświadczeń uczniowskich przewidzianych w programach nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności uczniów związanych z poznawaniem a także badaniem podstawowych zjawisk biologicznych, fizycznych i chemicznych. Na wyposażeniu pracowni znajdą się również odpowiednie multimedia pozwalające na wizualizację przebiegu i wyników prowadzonych eksperymentów. 7 7

8 Na organach prowadzących szkoły spoczywać będzie obowiązek dostosowania pomieszczeń do uruchomienia pracowni, co wynikać będzie z porozumień zawartych przez Województwo Dolnośląskie z organami prowadzącymi szkoły uczestniczące w projekcie. Porozumienia będą także regulować wszelkie prawa i obowiązki stron wynikające z realizacji projektu. Okres realizacji: Podmiot realizujący przedsięwzięcie: Województwo Dolnośląskie- Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego/ Departament Spraw Społecznych/ Wydział Edukacji i Nauki wraz z Partnerami z OSI (Obszarów Strategicznej Interwencji) Wskaźniki i wartość szacunkowa zostaną określone po złożeniu deklaracji przystąpienia do projektu przez przedstawicieli gmin. Szacunkowa wartość poszczególnych pracowni: Biologia z geografią: ,00 zł. Chemia: ,00 zł. Informatyka: ,00 zł. Fizyka: ,00 zł.

Wartość projektu będzie zależna od zapotrzebowania na ilość pracowni, wyrażonego przez Partnerów projektu, a ich wkład własny będzie proporcjonalny do ilości zamawianych laboratoriów. Projekt ten będzie komplementarny do przygotowywanych równolegle założeń realizacji przedsięwzięcia, które obejmie uczniów korzystających z opisanych powyżej pracowni, dla których zostaną przygotowane zajęcia dodatkowe, szkolenia, warsztaty itp. Projekt planuje się realizować ze środków EFS, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej – OSI. Zakłada się realizację projektu bez wkładu własnego z BWD. Jest także komplementarny do projektu „Szkolenie nauczycieli w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów”, który został już zrealizowany przez Województwo Dolnośląskie (POKL ) w ramach Działania 9.4 Projekty stanowiłyby ciągłość ze zrealizowany w ramach poprzedniej Perspektywy Finansowej projektami: Pracownia przyrodnicza w każdej gminie oraz Dolnośląska e-szkoła. 9

Szkoły Ponadgimnazjalne 10

Fascynujący świat nauki Projekt inwestycyjny Celem projektu „Fascynujący świat nauki” jest dostosowanie kształcenia ponadgimnazjalnego do oczekiwań współczesnego rynku pracy w czasach gospodarki opartej na wiedzy. Zakłada on modernizację bazy dydaktycznej szkół ponadgimnazjalnych w zakresie przedmiotów ścisłych tj. chemii, fizyki, biologii, geografii i informatyki. Planuje się stworzyć lokalne laboratoria: chemiczne, biologiczno-geograficzne, fizyczne i informatyczne. Pracownie wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt laboratoryjny oraz pomoce dydaktyczne, pozwalające na przeprowadzenie większości zajęć metodą eksperymentu, zgodnie z nową podstawą programową. Laboratoria te zlokalizowane będą w powiatach Województwa Dolnośląskiego, zgodnie z obszarami Strategicznej Interwencji (Zachodnim oraz Legnicko- Głogowskim). W zależności od liczby szkół występujących na danym terenie do powiatów trafi od 1 do 4 laboratoriów. 11

Decyzja o ilości kompletów pracowni będzie należała do organów prowadzących. Nowoczesne laboratoria pozwolą realizować zajęcia metodami eksperymentalnymi, w 2-4 osobowych zespołach uczniowskich. Dostarczone pomoce dydaktyczne umożliwią zaprojektowanie i przeprowadzenie większości doświadczeń uczniowskich przewidzianych w programach nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności uczniów związanych z poznawaniem a także badaniem podstawowych zjawisk biologicznych, fizycznych i chemicznych oraz stosować cyfryzację na odpowiednio innowacyjnym wysokim poziomie. Projektodawca przewiduje realizację projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej – OSI. Projekt „Fascynujący świat nauki” jest odpowiedzią na kluczowe problemy edukacyjne zdiagnozowane na Dolnym Śląsku. Na tegorocznym egzaminie maturalnym uczniowie najsłabsze wyniki osiągnęli z fizyki, chemii i geografii. Średnie wyniki z chemii podstawowej to 39,2 proc., a z rozszerzonej 52 proc. Średnie wyniki w kraju to 40 i 56 proc. Nie najlepiej wypadł także egzamin z biologii. W tym przypadku średnia krajowa z matury rozszerzonej to 50 proc., natomiast Dolnoślązacy uzyskali 46,9 proc. 12

Przyczynę takiego stanu upatruje się w niedostosowaniu procesów kształcenia do podstaw programowych, teorytyzacji zajęć lekcyjnych, niedoinwestowaniu bazy dydaktycznej szkół. Braki w infrastrukturze dydaktycznej zauważa się szczególnie w szkołach ponadgimnazjalnych. Powiaty jako organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne mają, w porównaniu do gmin, znacznie bardziej ograniczone środki na inwestowanie w infrastrukturę edukacyjną, natomiast subwencja oświatowa nie pokrywa wszystkich kosztów funkcjonowania szkół. Większość tych szkół na terenie Dolnego Śląska nie posiada odpowiednio wyposażonych pracowni w zakresie nauk ścisłych. Uniemożliwia to przeprowadzenie znacznej części eksperymentów uczniowskich przewidzianych w podstawie programowej. Okres realizacji: Podmiot realizujący przedsięwzięcie: Województwo Dolnośląskie- Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego/ Departament Spraw Społecznych/ Wydział Edukacji i Nauki wraz z partnerami z OSI (Obszarów Strategicznej Interwencji) Finansowanie: EFRR + środki własne Partnerów projektu Wskaźniki i wartość szacunkowa zostaną określone po złożeniu deklaracji przystąpienia do projektu przez przedstawicieli powiatów/miast na prawach powiatu 13

Projekt ten będzie komplementarny do przygotowywanych równolegle założeń realizacji przedsięwzięcia, które obejmie uczniów korzystających z opisanych powyżej pracowni, dla których zostaną przygotowane zajęcia dodatkowe, szkolenia, warsztaty itp. Projekt planuje się realizować ze środków EFS, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej – OSI. 14 Szacunkowa wartość poszczególnych pracowni: Biologia z geografią: ,00 zł. Chemia: ,00 zł. Informatyka: ,00 zł. Fizyka: ,00 zł. Wartość projektu będzie zależna od zapotrzebowania na ilość pracowni, wyrażonego przez Partnerów projektu, a ich wkład własny będzie proporcjonalny do ilości zamawianych laboratoriów.

Jest także komplementarny do projektu „Szkolenie nauczycieli w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów”, który został już zrealizowany przez Województwo Dolnośląskie (POKL ) w ramach Działania 9.4 Zakłada się realizację projektu z wkładem własnym z BWD jedynie w przypadku placówek dla których organem prowadzącym jest Samorząd Województwa Dolnośląskiego (Biedrzychowice i Lubin; wyposażenie po jednym laboratorium na szkołę). Wartość ,00 (BWD: ,00; wydatek prawdopodobnie w 2017 roku). Projekty stanowiłyby ciągłość ze zrealizowany w ramach poprzedniej Perspektywy Finansowej projektami: Pracownia przyrodnicza w każdej gminie oraz Dolnośląska e-szkoła. 15

Propozycje innych projektów: Dolnośląski Program Wsparcia Stypendialnego (PONADGIMNAZJALNE) Cele projektu i zasady jego realizacji: Projektodawca przewiduje realizację Dolnośląskiego Programu Wsparcia Stypendialnego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej (C). Projekt będzie miał charakter horyzontalny. Projektodawca przewiduje objęcie wsparciem grupy ok. 140 uczniów z terenu całego województwa w roku szkolnym 2016/2017, poprzez przyznanie i wypłatę stypendiów na okres 10 m-cy roku szkolnego, w wysokości 350,00 zł miesięcznie na jednego ucznia. Głównym celem projektu będzie przyznanie wsparcia stypendialnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych na Dolnym Śląsku, jednocześnie zamieszkujących na terenie województwa. Stypendium będzie przeznaczone dla uczniów uzdolnionych w zakresie przedmiotów: przyrodniczych, matematycznych, informatycznych, języków obcych lub przedmiotów zawodowych. 16

Zawodowy Dolny Śląsk (Szkolnictwo zawodowe) Cele projektu i zasady jego realizacji: Projektodawca przewiduje realizację projektu pn „Zawodowy Dolny Śląsk”, który będzie przeznaczony dla uczniów dolnośląskich publicznych szkół ponadgimnazjalnych, prowadzących kształcenie zawodowe w 7 branżach istotnych dla rozwoju województwa dolnośląskiego (mechanicznej, samochodowej, elektryczno- energetycznej, mechatroniczno-elektronicznej, informatycznej, budowlanej i turystycznej). Projekt będzie realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020 – w ramach osi priorytetowej Projekt będzie miał charakter horyzontalny. 17

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 18

19