1 Pakiet antykryzysowy Czerwiec 2009 r.. 2 Co to jest Pakiet Antykryzysowy? Pakiet Antykryzysowy, to dokument przyjęty 13 marca br. przez reprezentatywne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Pomoc dla pracowników i przedsiębiorców
Spotkanie Prasowe 18 lutego 2009 r.. Kryzys w Polsce 160 tys. osób straciło pracę od końca grudnia do końca stycznia br. Bezrobocie w styczniu wzrosło.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Zwolnienia grupowe w polskim prawie pracy
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – inwestujemy w waszą przyszłość W a r s z t a t y Złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej.
Poradnik stary i nowy system emerytalny..
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Pakiet antykryzysowy uchwalony przez Sejm. Ustawa z r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców ( Dz.U.
Tworzenie miejsc pracy
1. 2 ZMIANY W PRZEPISACH regulujących warunki finansowania przez pracodawcę szkoleń pracowników Andrzej Lech Warszawa, 25 lutego 2010r. Wszelkie prawa.
Stypendium Marii Curie
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
POSTULATY ZWIĄZKU DUŻYCH RODZIN TRZY PLUS W ZAKRESIE POLITYKI RODZINNEJ PAŃSTWA Warszawa, 26 września 2011 r.
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Prawdy oczywiste Podatek i składki ZUS od świadczeń przyznanych z ZFŚS na letni wypoczynek - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - KFS
FORMY WSPARCIA DLA OSÓB MŁODYCH Powiatowy Urząd Pracy w Radomiu 2014.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Wynagrodzenia nauczycieli - zadania ogniw ZNP
„Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców i pracowników – Krajowy Fundusz Szkoleniowy i ustawa o ochronie miejsc pracy” Spotkanie na Brukselskiej w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
URZĄD PRACY POWIATU KRAKOWSKIEGO Pomoc dla pracodawców Kraków, 20 listopada 2015.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR VI/87/15 RADY MIASTA SZCZECIN z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach.
Zespół Ekspertów do spraw Alimentów 9 luty 2016 r. Wspólna inicjatywa Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Zwolnienia grupowe.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Kobiety na rynku pracy.
Kobiety na rynku pracy.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
OKRES WYPOWIEDZENIA DR JACEK BOROWICZ.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Źródła prawa pracy Dr Jacek Borowicz.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia Toruń, 27 lutego 2018 r.
Narada Rady Głównej ZZPiPP RP z Przewodniczącymi Rad Okręgowych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo pracy.
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

1 Pakiet antykryzysowy Czerwiec 2009 r.

2 Co to jest Pakiet Antykryzysowy? Pakiet Antykryzysowy, to dokument przyjęty 13 marca br. przez reprezentatywne organizacje pracodawców i związki zawodowe. Pakiet zawiera oczekiwania partnerów społecznych dotyczące łagodzenia skutków kryzysu gospodarczego. Składa się z 13 punktów, które na zasadzie kompromisu stanowią nierozłączną całość. Rozwiązania korzystne i niekorzystne dla stron miały w efekcie chronić miejsca pracy. Pakiet obejmuje 3 obszary: –wynagrodzenia i pomocy socjalnej dla pracowników dotkniętych skutkami kryzysu; –prawa pracy; –polityki gospodarczej. Projekt rządowy ustawy: o łagodzeniu skutków kryzysu... dotyczy tylko 6 spośród 13 postulatów i nie szanuje zasad kompromisu zawartego pomiędzy partnerami społecznymi. Niektóre postulaty z pakietu realizowane są w odrębnych ustawach.

3 Zasadnicze wątpliwości: 1.Rząd nie proponuje wszystkich rozwiązań z pakietu np. brakuje programów pomocowych dla pracowników dotkniętych skutkami kryzysu; 2. Rząd forsuje możliwość wprowadzenia m.in. 12-o miesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy dla wszystkich firm, nie tylko dla dotkniętych kryzysem; 3. Przepisy dotyczące stabilizacji zatrudnienia wbrew intencjom wnioskodawców nie ograniczają stosowania umów na czas określony i jeszcze bardziej pogarszają sytuację pracowników bez stałego zatrudnienia. 4. Przy subsydiowaniu zatrudnienia brakuje rozstrzygnięć dotyczących m.in. gwarancji źródeł finansowania, stażu emerytalnego i wymiaru emerytury, itp.

4 Korzystne dla pracowników: pomoc finansowa z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dla pracowników i pracodawców w utrzymaniu miejsc pracy w okresie przejściowych trudności (dotychczas nie było w ogóle takich rozwiązań): –częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych na czas przestoju ekonomicznego; –częściowe zrekompensowanie obniżenia wymiaru czasu pracy (subsydiowanie zatrudnienia) Decyzja o wprowadzeniu rozwiązań antykryzysowych w firmie musi być uzgadniana ze związkmi zwodowymi; refundacja z Funduszu Pracy kosztów szkoleń i studiów podyplomowych dla pracodawców, którzy będąc w przejściowych trudnościach finansowych utworzyli fundusz szkoleniowy; zwolnienie z podatku dochodowego wypłacanych z funduszy związków zawodowych zapomóg do wysokości 638 zł. zniesienie opodatkowania rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika i finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych oraz kwot otrzymanych przez pracownika ze środków zfśp wydatkowane na cele socjalne do wysokości nie przekraczającej 380 zł;

5 Co z pomocą dla zwolnionych? Rząd zaproponował dalsze zamrożenie progów uprawniających do ubiegania się o świadczenia z pomocy społecznej na kolejne lata, pomimo wydzielonych na ten cel środków w budżecie i ustawowego obowiązku waloryzacji w tym roku. Progi finansowe uprawniające do uzyskania pomocy społecznej zamrożone są od 2006 r. Utrzymanie ich na poziomie 351 złotych na osobę w rodzinie oznacza, że do skorzystania z pomocy będą uprawnione tylko osoby żyjące poniżej minimum egzystencji (minimum egzystencji uwzględnia jedynie te potrzeby, kt ó rych zaspokojenie nie może być odłożone w czasie, a konsumpcja niższa od tego poziomu prowadzi do biologicznego wyniszczenia i zagrożenia życia).

6 Pracownicy na czas określony pierwsi do zwolnień Według rządu okres zatrudnienia na zasadzie umowy na czas określony, razem z łącznym okresem zatrudnienia na podstawie kolejnych umów, nie może przekraczać 2 lat, ale tylko dla nowo zawieranych umów. Ustawa będzie obowiązywać przez 2 lata. W okresie jej obowiązywania tracą szansę stałego zatrudnienia pracownicy, którym wygaśnie druga umowa na czas określony. Pakiet antykryzysowy = pracownicy na czas określony pierwsi do zwolnień Po upływie okresu obowiązywania ustawy nastąpi powrót do obecnej sytuacji prawnej, czyli pracodawcy będą mogli podpisywać umowy na czas określony, np. na 20 lat z możliwością dwutygodniowego wypowiedzenia. Po wygaśnięciu ustawy antykryzysowej zawierane umowy liczą się od nowa. Ograniczenia stosowania przepisu do 2 lat nie rozwiązuje problemu niestabilności zatrudnienia.

7 Rząd zrekompensuje tylko…… Zgodnie z projektem ustawy na podstawie wniosku przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych można udzielić pracownikom świadczeń: –na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych na czas przestoju ekonomicznego, łącznie na okres 6 miesięcy do wysokości 100 % zasiłku dla bezrobotnych; –na częściowe zrekompensowanie obniżenia wymiaru czasu pracy, za okres nie przekraczający 6 miesięcy, do wysokości 70% zasiłku dla bezrobotnych. Projekt ustawy przesądza, że pracownik objęty przestojem ekonomicznym zachowa prawo do świadczeń pieniężnych w łącznej kwocie minimalnego wynagrodzenia, a nie wynagrodzenia wynikającego ze stawki zaszeregowania przewidzianego w Kodeksie Pracy (art. 81 par. 1 k.p.). Punktem odniesienia przy wyliczaniu rekompensaty za obniżenie wymiaru czasu pracy ( tzw.subsydiowane zatrudnienie) jest zasiłek dla bezrobotnych (575 zł), a nie płaca minimalna (1276 zł).

8 NSZZ Solidarność postuluje o: ograniczenie regulacji osłabiających funkcje ochronne kodeksu pracy (takich jak ustanowienie 12-to miesięcznego okresu rozliczeniowego lub wprowadzenie nowego pojęcia doby pracowniczej) wyłącznie do sytuacji związanych z kryzysem; odstąpienie od proponowanych rozwiązań dot. umów na czas określony do uregulowania ich w odrębnej ustawie, w sposób uzgodniony pomiędzy pracodawcami i związkami; wprowadzenie – w razie potrzeby – gwarancji wsparcia finansowego z budżetu państwa dla funduszy obsługujących rynek pracy; przy subsydiowaniu zatrudnienia zagwarantowanie poziomu świadczenia zgodnie z porozumieniem na poziomie płacy minimalnej.

Podwyższenie progów dochodowych uprawniających do ubiegania się o pomoc społeczną i świadczenia rodzinne do poziomu zalecanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych: –395 zł dla osoby w rodzinie (obecnie 351 zł); – 546 zł dla samotnie gospodarującej (obecnie 477 zł); W przypadku świadczeń rodzinnych progi te powinny wynosić: – 621 zł (obecnie 504 zł); 720 zł (dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnych; obecnie 583 zł). uchylenie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców zgodnie z projektem ustawy rekomendowanej przez zespół budżetowy Komisji Trójstronnej ds. Społeczno- Gospodarczych; opracowanie przez rząd do końca 2009 r. mechanizmów podwyższania minimalnego wynagrodzenia do wysokości 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Co jeszcze powinno być w pakiecie?

Podsumowanie Według szacunkowych danych od początku roku ilość bezrobotnych zwiększyła się o 300 tys., co kosztuje polską gospodarkę miliardy złotych. Rozwiązania antykryzysowe dają nadzieję na ochronę miejsc pracy. Ostrość kryteriów dla udzielania pomocy rodzi wątpliwość, czy ktokolwiek będzie mógł z nich skorzystać. W związku z tym, że wprowadzana jest jednocześnie deregulacja kodeksu pracy rodzi się wątpliwość, że kryzys jest wykorzystywany do wprowadzania antypracowniczych rozwiązań w prawie pracy. Przerzuca się ciężary kryzysu głównie na barki pracowników. Walka z kryzysem wymaga solidarności i budowania wzajemnego zaufania, z tym przekonaniem S przystępowała do negocjacji pakietu. Dziś po raz kolejny dialog jest sprowadzany do dyktatu większości parlamentarnej.