ORGANIZACJA I KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNICZYM Dr Agnieszka Skowrońska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Gospodarki Regionalnej i Turystyki Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki Ul. Nowowiejska 3, 58-500 Jelenia Góra e-mail: skowronska.agnieszka@poczta.onet.pl agnieszka.skowronska@ue.wroc.pl
ZESPÓŁ TO DWIE LUB WIĘCEJ OSÓB, KTÓRE WSPÓŁDZIAŁAJĄ I WZAJEMNIE NA SIEBIE ODDZIAŁUJĄ W DĄŻENIU DO WSPÓLNEGO CELU
CECHY EFEKTYWNEGO ZESPOŁU: SILNE POCZUCIE WSPÓLNEGO CELU POCZUCIE WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI ZA TO, CO DZIEJE SIĘ W FIRMIE SZYBKA I SPRAWNA PRACA DOBRA ATMOSFERA OTWARTY I BEZPOŚREDNI SPOSÓB POROZUMIEWANIA SIĘ WEWNĄTRZ ZESPOŁU
ETAPY TWORZENIA ZESPOŁU: ETAP FORMOWANIA ETAP ŚCIERANIA ETAP NORMOWANIA ETAP DZIAŁANIA
ZASADY, KTÓRE MUSI MIEĆ NA UWADZE LIDER: ZASADA OPTYMALNEJ LICZEBNOŚCI ZESPOŁU ZASADA REZERWY KWALIFIKACYJNEJ ZASADA PERSPEKTYWY DZIAŁANIA ZASADA DOSTĘPNEJ BAZY TECHNICZNEJ
CO ZYSKAM TWORZĄC ZESPOŁY? LEPSZĄ JAKOŚĆ PRODUKTÓW I USŁUG LEPSZĄ PRODUKTYWNOŚĆ LEPSZĄ KOMUNIKACJĘ
KIEDY NIE JEST WSKAZANE TWORZENIE ZESPOŁÓW ????
ZALEŻY CI NA SZYBKICH ZMIANACH I NISKICH KOSZTACH PRODUKCJI GDY: ZALEŻY CI NA SZYBKICH ZMIANACH I NISKICH KOSZTACH PRODUKCJI
TWÓJ PRODUKT JEST STANDARDOWY I NIE CHCESZ W NIM WPROWADZAĆ ZMIAN GDY: TWÓJ PRODUKT JEST STANDARDOWY I NIE CHCESZ W NIM WPROWADZAĆ ZMIAN
GDY: POJAWIAJĄCE SIĘ PROBLEMY MOGĄ BYĆ ROZWIĄZANE NA POZIOMIE DZIAŁU/KOMÓRKI
PRACA ZESPOŁU NIE DA LEPSZYCH EFEKTÓW NIŻ PRACA JEDNOSTKI GDY: PRACA ZESPOŁU NIE DA LEPSZYCH EFEKTÓW NIŻ PRACA JEDNOSTKI
JAKIE SĄ ZALETY PRACY ZESPOŁOWEJ ???
SYNERGICZNY EFEKT DZIAŁANIA ZESPOŁOWEGO
WZROST WYDAJNOŚCI PRACY
SPRZYJAJĄCE WARUNKI DO WYKORZYSTANIA INDYWIDUALNYCH UMIEJĘTNOŚCI W INTERESIE ZESPOŁU
ZMNIEJSZENIE POCZUCIA ZALEŻNOŚCI OD PRZEŁOŻONEGO
ODCIĄŻENIE APARATU KIEROWNICZEGO OD WYKONYWANIA ZADAŃ PROSTYCH I ZADAŃ O NISKIM STOPNIU ODPOWIEDZIALNOŚCI
JAKIE SĄ WADY PRACY ZESPOŁOWEJ ???
KONFORMIZM
MOŻLIWOŚĆ POJAWIENIA SIĘ LIDERA-SAMOZWAŃCA WYMUSZAJĄCEGO NA CZŁONKACH ZESPOŁU PRZYJĘCIE POSTAW NEGATYWNYCH
KONIECZNOŚĆ REZYGNACJI Z WŁASNYCH AMBICJI NA RZECZ NORM I WARTOŚCI ZESPOŁOWYCH
WYDŁUŻANIE SIĘ CZASU ZWIĄZANEGO Z PODJĘCIEM DECYZJI/ ROZWIĄZANIEM PROBLEMU
JAK CZŁONKÓW ZESPOŁU SKŁONIĆ DO NATYCHMIASTOWEGO DZIAŁANIA ???
OGRANICZ LICZBĘ MOŻLIWOŚCI WYBORU
WYZNACZ OSTATECZNY I NIEPRZEKRACZALNY TERMIN
WYKORZYSTAJ PRAWO BEZWŁADNOŚCI
WYKORZYSTAJ PRAWO SPEŁNIAJĄCYCH SIĘ PRZEWIDYWAŃ
UPROŚĆ PROCES PRZEKAZYWANIA INFORMACJI
W SYTUACJI, GDY ZADANIE JEST ZŁOŻONE: ZAOFERUJ DODATKOWĄ GRATYFIKACJĘ
TAKTYKI SKŁANIANIA LUDZI DO NATYCHMIASTOWEGO DZIAŁANIA - PODSUMOWANIE -
OGRANICZANIE WYBORU W CELU UNIKNIĘCIA NIEKOŃCZĄCYCH SIĘ DELIBERACJI
WYZNACZANIE OSTATECZNYCH TERMINÓW UKOŃCZENIA PRACY
WYKORZYSTYWANIE POTRZEBY POCZUCIA KONSEKWENCJI DZIAŁANIA I ZACZYNANIE OD „MAŁEJ PROŚBY”
POSŁUGIWANIE SIĘ SŁOWAMI I GESTAMI W CELU WYKORZYSTANIA PRAWA SPEŁNIAJĄCYCH SIĘ PRZEWIDYWAŃ
POTĘGOWANIE DZIAŁANIA PRAWA BEZWŁADNOŚCI PRZEZ SPROWADZANIE OCZEKIWANEGO DZIAŁANIA DO PROSTYCH KROKÓW
OFEROWANIE DODATKOWEJ NAGRODY ZA PODJĘCIE DZIAŁANIA TERAZ/ZARAZ
JAK SKUTECZNIE PRZEKONAĆ ZESPÓŁ DO NASZYCH POMYSŁÓW I PROPOZYCJI ???
ODWOŁAJ SIĘ DO EMOCJI I UCZUĆ
PRZEDSTAW KONKRETNY PLAN DZIAŁANIA Z JASNO OKREŚLONYMI KROKAMI
WSKAŻ SKUTKI REALIZACJI TWOJEGO POMYSŁU
WEŹ POD UWAGĘ CZTERY CZYNNIKI:
1. LUDZIE PRZYCHYLNIEJ PRZYJMUJĄ ROZWIĄZANIA, GDY WIERZĄ, ŻE PLAN DZIAŁANIA WYSZEDŁ OD NICH
LUDZIE MAJĄ POTRZEBĘ POCZUCIA KONSEKWENCJI DZIAŁANIA 2. LUDZIE MAJĄ POTRZEBĘ POCZUCIA KONSEKWENCJI DZIAŁANIA
LUDZIE NIE LUBIĄ SŁUCHAĆ MĘDRKÓW 3. LUDZIE NIE LUBIĄ SŁUCHAĆ MĘDRKÓW
ENTUZJAZM JEST ZARAŹLIWY 4. ENTUZJAZM JEST ZARAŹLIWY
SPOSOBY SKUTECZNEGO PRZEKONYWANIA - PODSUMOWANIE -
PRZEMAWIANIE DO UCZUĆ I EMOCJI
PROPONOWANIE KONKRETNEGO PLANU POSTĘPOWANIA Z WYRAŹNIE WYPUNKTOWANYMI KROKAMI
PODKREŚLANIE NEGATYWNYCH KONSEKWENCJI ODMIENNEGO DZIAŁANIA, KTÓRYCH PRZYJĘCIE PLANU POZWOLI UNIKNĄĆ
PODKREŚLANIE, ŻE POMYSŁEM ZAINSPIROWAŁA NAS OSOBA, KTÓRĄ STARAMY SIĘ PRZEKONAĆ
PODKREŚLANIE, ŻE NOWY SPOSÓB MYŚLENIA JEST SPÓJNY Z TYM, JAKI PREZENTUJE NASZ ROZMÓWCA
OKAZYWANIE ZAPAŁU DO WŁASNEGO POMYSŁU
JAK POGODZIĆ I ZJEDNOCZYĆ GRUPĘ ORAZ SKŁONIĆ LUDZI DO WSPÓŁPRACY ????
NALEŻY WSKAZAĆ CEL/ ZAGROŻENIE ZEWNĘTRZNE
NALEŻY ZJEDNOCZYĆ GRUPĘ W OPOZYCJI DO INNEJ GRUPY Z NIĄ RYWALIZUJĄCEJ
JAK ZMNIEJSZYĆ RYZYKO KONFLIKTÓW POMIĘDZY OSOBAMI, KTÓRE SIĘ NIE LUBIĄ ???
PODCZAS SPOTKAŃ NALEŻY ZWAŚNIONE OSOBY SADZAĆ OBOK SIEBIE
NIE WOLNO STWORZYĆ SYTUACJI, W KTÓREJ JEDNA ZE ZWAŚNIONYCH OSÓB PODLAGAŁABY DRUGIEJ
NALEŻY ZWAŚNIONYM OSOBOM STWARZAĆ CZĘSTE OKAZJE DO KONTAKTÓW
NALEŻY STWARZAĆ SYTUACJE, W KTÓRYCH ZWAŚNIONE OSOBY MUSIAŁYBY PODAĆ SOBIE RĘCE
JAK PRZEKONAĆ UPARTĄ OSOBĘ DO ZMIANY ZDANIA ???
A OSOBA, KTÓRA Z REGUŁY NA WSZYSTKO MÓWI „NIE”. OBOJĘTNIE O CO CHODZI, Z GÓRY WIADOMO, ŻE JEJ SIĘ NIE SPODOBA. WSZYSTKO, CO NOWE, BUDZI W NIEJ LĘK I NIECHĘĆ
B. CZŁOWIEK UPRZEDZONY WOBEC CIEBIE. BEZ WZGLĘDU NA TO, JAK DOBRY JEST TWÓJ POMYSŁ, WYSTARCZY, ŻE POCHODZI OD CIEBIE, BY ZOSTAŁ ODRZUCONY
C. OSOBA, KTÓREJ WŁAŚNIE PRZYTRAFIŁA SIĘ PRZYKRA HISTORIA. NIE MA TO NIC WSPÓLNEGO Z TOBĄ, ALE OSOBA ZOSTAŁA ZROBIONA W KONIA I STRACIŁA ZAUFANIE DO SWOICH KOMPETENCJI
D. CZŁOWIEK, KTÓREMU NIE PODOBA SIĘ CAŁA SYTUACJA. TO, CO PROPONUJESZ JEST SPRZECZNE Z JEGO WYOBRAŻENIEM O WŁASNEJ OSOBIE – JAKI JEST I JAK POSTĘPUJE
JAKA JEST METODA NA „UPARCIUCHA” A, B, C ???
KROK 1: SKŁONIENIE GO DO AKCEPATACJI POMYSŁU LUB ROZUMOWANIA ANALOGICZNEGO DO TEGO, JAKI ZAMIERZASZ ZAPROPONOWAĆ
KROK 2: POSTAWIENIE PRZESZKODY NA DRODZE DO PROPONOWANEGO CELU I STWORZENIE OKAZJI, BY „UPARCIUCH” JĄ PRZEZWYCIĘŻYŁ
JAKA JEST METODA NA „UPARCIUCHA” D ???
ZMIEŃ SPOSÓB, W JAKI POSTRZEGA SIEBIE I ŚWIAT
NIE ODDZIELAJ POCZUCIA TOŻSAMOŚCI „UPARCIUCHA” OD JEGO POCZYNAŃ
ZBLIŻ MNIEMANIE, JAKIE ŻYWI DANA OSOBA NA SWÓJ TEMAT DO JEJ POSTĘPOWANIA
GDY KTOŚ ZAWZIĘCIE BRONI WŁASNEGO ZDANIA, ZMIEŃ JEDNO CO MOŻESZ ZMIENIĆ, JEGO FIZJOLOGIĘ
JEŚLI TO MOŻLIWE, PODKREŚL ROLĘ OSOBY, KTÓRĄ PRZEKONUJESZ, W POWSTANIU PROPONOWANEJ KONCEPCJI
ROZPATRZ DOBRE I ZŁE STRONY SWOJEJ PROPOZYCJI, ZACZYNAJĄC OD DOBRYCH (EFEKT DOMINACJI PIERWSZEGO WRAŻENIA)
ŁATWIEJ PRZEKONAĆ OSOBĘ, KTÓREJ WCZEŚNIEJ PRZYZNAŁO SIĘ RACJĘ (WZAJEMNOŚĆ PERSWAZJI)
SPRÓBUJ TAK ZAARANŻOWAĆ SYTUACJĘ, ABY PODWYŻSZYĆ SAMOŚWIADOMOŚĆ ROZMÓWCY
ZANIM POPROSISZ O POWTÓRNE ROZWAŻENIE TWOJEJ PROPOZYCJI, DOSTARCZ ŚWIEŻYCH INFORMACJI
JAK PRZEKONAĆ UPARTĄ OSOBĘ DO ZMIANY ZDANIA - PODSUMOWANIE -
1. SKŁOŃ JĄ DO AKCEPTACJI POMYSŁU LUB ROZUMOWANIA ANALOGICZNEGO DO TEGO, JAKI ZAMIERZASZ ZAPROPONOWAĆ
2. POSTAW PRZESZKODY NA DRODZE DO REALIZACJI CELU I STWÓRZ JEJ OKAZJĘ, ABY JE PRZEZWYCIĘŻYŁA
WPŁYŃ NA JEJ FIZJOLOGIĘ 3. WPŁYŃ NA JEJ FIZJOLOGIĘ
4. ZANIM POPROSISZ O PONOWNE ROZWAŻENIE TWOJEJ PROPOZYCJI, DOSTARCZ ŚWIEŻYCH INFORMACJI
PRZYPOMNIJ, ŻE DAŁEŚ SIĘ JEJ OSTATNIO PRZEKONAĆ 5. PRZYPOMNIJ, ŻE DAŁEŚ SIĘ JEJ OSTATNIO PRZEKONAĆ
ROZPATRZ DOBRE I ZŁE STRONY SWOJEJ PROPOZYCJI 6. ROZPATRZ DOBRE I ZŁE STRONY SWOJEJ PROPOZYCJI
7. PODKREŚL ROLĘ OSOBY, KTÓRĄ PRZEKONUJESZ, W POWSTANIU PREZENTOWANEJ KONCEPCJI
JAK RADZIĆ SOBIE ZE SKARGAMI I ZAŻALENIAMI ???
ZAPYTAJ, CZEGO DANA OSOBA OCZEKUJE OD CIEBIE WYSŁUCHAJ PRZYZNAJ RACJĘ „UGŁASKAJ EGO” ZAPYTAJ, CZEGO DANA OSOBA OCZEKUJE OD CIEBIE
JAKIE CZYNNIKI SKŁADAJĄ SIĘ NA DYNAMICZNE I SKUTECZNE PRZYWODZTWO ???
MECHANIZMY PRZYWÓDZTWA OSOBOWOŚĆ LIDERA MECHANIZMY PRZYWÓDZTWA
OSOBISTE ODDZIAŁYWANIE OSOBOWOŚĆ LIDERA: IDENTYFIKACJA POKORA PROSTOTA OSOBISTE ODDZIAŁYWANIE
JAK WPŁYWAĆ NA CZŁONKÓW ZESPOŁU, BY ZAPEWNIĆ SOBIE ICH WSPÓŁPRACĘ ???
NIGDY NIE MYL ŻARLIWOŚCI Z AUTORYTETEM
NIGDY NIE PODNOŚ GŁOSU NA PODWŁADNYCH
OKAZUJ WSZYSTKIM SZACUNEK
WZBUDZAJ W LUDZIACH ICH WIARĘ WE WŁASNE SIŁY
MECHANIZMY PRZYWÓDZTWA: DOPUSZCZANIE ODPOWIEDNIEGO POZIOMU WKŁADU SZEREGOWYCH CZŁONKÓW ORGANIZACJI W PODEJMOWANIE DECYZJI
PSYCHOLOGICZNE TAJNIKI PRZYWÓDZTWA - PODSUMOWANIE -
NIE ODRYWANIE SIĘ OD GRUPY I POZOSTAWANIE JEJ CZĘŚCIĄ
POKORA PRZYWÓDCY I NIE STWARZANIE PRZEZ NIEGO BARIER W KONTAKTACH Z PODWŁADNYMI
UPOWSZECHNIANIE JASNYCH, PROSTYCH I UPORZĄDKOWANYCH WIZJI
NIE MYLENIE EGZALTACJI Z AUTORYTETEM
NIE UDZIELANIE PUBLICZNYCH REPRYMEND
OKREŚLENIE OPTYMALNEGO POZIOMU UCZESTNICTWA
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! ...Ach... i jeszcze jedno...