KREATYWNY UMYSŁ czyli jak wspomagać uczniów w nauce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Kierowanie twórczością w organizacji
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Jak pisać pracę dyplomową?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Małgorzata Bogdanowicz
6 kroków do porozumienia
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Rachunkowość kreatywna
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Edukacja zdrowotna w praktyce
O korzeniach i skrzydłach…
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
w praktyce pedagogicznej
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
KREATYWNOŚĆ METODY TWÓRCZEGO MYŚLENIA
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
WPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA opracowała : mgr Jolanta Witczak.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.
Ocenianie holistyczne
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Co to jest wolontariat? ?.
Co to jest spacer edukacyjny?
Postawa asertywna.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Metoda sześciu kapeluszy
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Szkoła Podstawowa nr 16 Wrocław
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Tracy: praca z klientką (model poznawczo-behawioralny)
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Lubię czytać!.
Metoda WebQuest.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

KREATYWNY UMYSŁ czyli jak wspomagać uczniów w nauce Prowadzący: Anna Baran

Kreatywność, czyli... zdolność wychodzenia poza schemat i tworzenie czegoś nowego, ale jednocześnie użytecznego.

Wyniki badań w testach myślenia twórczego Guilforda wykazują następujące proporcje wysokich wyników: 85% - 5-cio latków; 50% - dzieci w wieku 6 – 7 lat; 10% - osoby dorosłe.

Wskazówki wspierania twórczego myślenia u dzieci Paula Torrance’a Ceń myślenie twórcze, Zachęcaj do manipulowania przedmiotami, Wspieraj innowacyjne uczenie się przez dziecko, Ucz tolerancji wobec idei i twórczych osobowości,

Twórz i utrwalaj twórczą atmosferę, Stwarzaj sytuacje wymagające twórczego myślenia w myśl sentencji „Potrzeba matką wynalazków”, Zapewniaj okresy wzmożonej aktywności dzieciom oraz względnego spokoju,

Bądź nauczycielem o otwartym umyśle, gdyż decydującym czynnikiem rozwijania twórczości aktywności dziecka jest osoba i zachowanie nauczyciela.

Twórcze działania dziecka w szkole Postaraj się: -ukierunkować -obserwować -wskazywać drogi rozwoju -zachęcać -rozpoznawać potrzeby -tworzyć sytuacje -przeżywać radość -tworzyć atmosferę

Twórcze działania dziecka w przedszkolu Unikaj: -nudy -szarzyzny -szablonów -rutynowych rozwiązań -gotowych form przekazu informacji -hamowania inicjatywy -narzucania utartych sposobów

Czego potrzebuje dziecko, by pozostać dzieckiem twórczym? Przede wszystkim musi mieć zaspokojone podstawowe potrzeby życiowe, do których należą: - bezpieczeństwo, - akceptacja, - dobre kontakty emocjonalne, - przynależności. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

Twórczy nauczyciel wykształci twórcze dzieci (Edward Nęcka)

Dbajmy o to , aby zdolności naszych uczniów nie zostały zaprzepaszczone.

MYŚLENIE LATERALNE Większość z ludzi korzysta z utartych wzorców postępowania. Bez nich życie codzienne byłoby trudne. Jednakże postęp to umiejętność zmiany wzorców i wyjście poza nie. Stąd termin używany przez de Bono myślenie „lateralne=w bok”.

Bariery procesu twórczego negatywna samoocena wrażliwość na krytykę schematyczność myślenia …

GRY KREATYWNE

Akronimy Przypadkowe wyrazy Rozwiązywanie problemów

Twórcze rozwiązywanie problemów

KAPELUSZE MYŚLOWE EDWARDA DE BONO

Myślenie według białego kapelusza Obejmuje fakty, liczby, potrzebę informacji i dostrzeganie braków. Włóż go wtedy, gdy chcesz przyjrzeć się sytuacji w kontekście dostępnych danych. Myślenie według czerwonego kapelusza Obejmuje intuicję, uczucia i emocje. Pozwala myślącemu polegać na intuicji bez potrzeby uzasadniania czegokolwiek. Każdy z nas skłonny jest ufać intuicji tylko wtedy, gdy jest ona poparta logicznymi argu­mentami. Czerwony kapelusz pozwala ci w danej chwili w peł­ni polegać na własnych uczuciach.   Myślenie według czarnego kapelusza Czarny kapelusz oznacza osądzanie i przezorność i jako taki jest najcenniejszy. W żadnym wypadku nie jest to kapelusz o mniejszym czy negatywnym znaczeniu. Wykorzystuje się go do pokazania, dlacze­go dana sugestia nie pasuje do okoliczności, doświadczenia, stosowa­nej metody czy obowiązujących przepisów. Czarny kapelusz zawsze musi być logiczny. Warto, byś korzystał z niego, gdy chcesz wypróbować nowe pomysły, które twoim zdaniem nie są do końca właściwe bądź obawiasz się, że nie będą skuteczne. 

Myślenie według żółtego kapelusza Nosząc ten kapelusz musisz być logiczny i nastawiony pozy­tywnie. Powinieneś wyjaśniać, dlaczego według ciebie coś się sprawdzi i przyniesie korzyści. Żółty kapelusz można stosować do przewidywa­nia rezultatów proponowanych działań, jak również do znajdowania czegoś wartościowego w tym, co już się wydarzyło.   Myślenie według zielonego kapelusza To kapelusz kreatywności, rozmaitych alternatyw, propozycji i tego, co interesujące. Oznacza prowokację i zmianę. Korzysta się z niego po to, by odkryć nowe możliwości i wpaść na ciekawe pomysły. Można go stosować w połączeniu z niektórymi strategiami kreatywnego myślenia (bądź tuż potem). Myślenie według niebieskiego kapelusza To kapelusz analizowania bądź kontroli. Myśląc w taki sposób stwierdzasz, co twoim zdaniem należy w danej chwili zrobić, na przykład: „Włożywszy niebieski kapelusz, uznałem, że powinniśmy w tym mo­mencie pomyśleć według zielonego kapelusza".

TECHNIKI WSPOMAGAJĄCE TWÓRCZE MYŚLENIE Burza mózgów Mapy myśli Techniki pamięciowe

Burza mózgów W trakcie "burzy": Ludzie siedzą w kręgu – nikt nie zajmuje pozycji uprzywilejowanej Obowiązuje absolutny zakaz krytyki Zgłaszamy nasze pomysły w sposób nieskrępowany Usprawniamy pomysły podane przez innych Moderator okresowo podsumowuje lub zapisuje pomysły na tablicy

Burza mózgów Gdy "burza" ucichnie: Wybór najbardziej obiecujących pomysłów – przejście do fazy logicznej analizy rozwiązań Pomysły te grupa rozwija, precyzuje i poddaje krytycznej ocenie Ocena, czy uzyskaliśmy pomysł – rozwiązanie problemu Jeżeli nie: Ponownie przeprowadzamy sesję burzy mózgów, lub poszukujemy rozwiązań w inny sposób

Mapy myśli WYKREŚLANIE "MAP UMYSŁU"   Polega na bezpośrednim zapisywaniu wszelkich pomysłów i skojarzeń wywołanych problemem wyjściowym - tematem nadrzędnym. Temat ten zapisujemy na środku kartki i od tego momentu dajemy się ponieść myślom. Kolejne idee zapisujemy wokół tematu - gdy wiążą się one z sobą, łączymy je od razu liniami, jeśli nie - wykreślamy nowe odgałęzienie. Po pewnym czasie „mapa” staje się dość rozległa i zawiła. Gdy wyczerpie się nasza inwencja, analizujemy obraz. Dostrzeżone teraz związki oznaczamy dodatkowymi liniami. Jest bardzo prawdopodobne, że mapa: będzie zawierała znacznie więcej elementów, niż pomysły, które zapisalibyśmy tradycyjną metodą wyliczenia w „słupku” (myślenie sekwencyjne) - niektóre zapomnielibyśmy, inne w ogóle nie przyszłyby nam do głowy; ukaże powiązania między pomysłami, których się nie spodziewaliśmy; te powiązania wywołają pojawienie się kolejnych elementów; ujrzymy przejrzysty obraz całości problemu, którego nie dostrzeglibyśmy myśląc sekwencyjnie.

Jest bardzo prawdopodobne, że mapa: będzie zawierała znacznie więcej elementów, niż pomysły, które zapisalibyśmy tradycyjną metodą wyliczenia w „słupku” (myślenie sekwencyjne) - niektóre zapomnielibyśmy, inne w ogóle nie przyszłyby nam do głowy; ukaże powiązania między pomysłami, których się nie spodziewaliśmy; te powiązania wywołają pojawienie się kolejnych elementów; ujrzymy przejrzysty obraz całości problemu, którego nie dostrzeglibyśmy myśląc sekwencyjnie.

Techniki pamięciowe-HAKI