HAŁAS Opracowała Agnieszka Terebus.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Hałas - niewidzialny wróg
Advertisements

HAŁAS W NASZEJ SZKOLE Raport z przeprowadzonych badań w Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej Raba Wyżna r.
i hałas ultradźwiękowy.
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za rok 2008 w powiecie nidzickim Nidzica, r.
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
Ucho bez tajemnic.
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
Hałas mgr Marta Iwaniuk Aby wstawić ten slajd do prezentacji
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
HAŁAS.
WPŁYW DZWIĘKÓW O DUŻYM POZIOMIE NATĘŻENIA NA ORGANIZM CZŁOWIEKA
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Kryteria, Wskaźniki operacyjne
PROPOZYCJE MEXX JESIEŃ NOWA KOLEKCJA Ceny od 40zł.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Dopuszczalne poziomy hałasu
Analiza wyników ankiety o hałasie.
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
Główne grzechy kierowców
i jego wpływ na zdrowie człowieka
Sposoby zapobiegania hałasowi w szkole
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Bezpieczna przerwa.
Karol Wilim Patryk Bombik Kamil Wawoczny Mateusz Grzegórzek
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
NIE LUBIĘ HAŁASU, LUBIĘ CISZĘ!
Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w zakładzie i podstawowe środki zapobiegawcze.
Szkodliwość hałasu w szkole
Szkodliwość hałasu.
-nasz niewidzialny wróg
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Hałas w szkole Co to jest hałas? Wpływ hałasu na nasze zdrowie.
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
1.43. Wpływ hałasu na zdrowie człowieka Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Ekologia wokół nas..
„ Świat bez dopalaczy, narkotyków i… ”
BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM
EKOLOGIA.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Bezpieczna przerwa.
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
Słowo „hałas” Natalia Jąder.
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
Hałas Jak szkodzi ....
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

HAŁAS Opracowała Agnieszka Terebus

SPIS TREŚCI Wprowadzenie Pojęcie hałasu Rodzaje hałasu i ich źródło Skutki hałasu Prawo do ciszy Czy wiesz, że… Ćwiczenie 1 Ćwiczenie 2 Ćwiczenie 3 Podsumowanie Bibliografia

WPROWADZENIE Sygnały dochodzące z otoczenia, rejestrowane narządem słuchu, nazywa się dźwiękami Niektóre z nich są dla nas muzyką, inne drażnią nas lub nawet powodują uszkodzenia słuchu.

JAKI DŹWIĘK NAZYWAMY HAŁASEM ? to występujący w środowisku niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia człowieka dźwięk. Źródło: definicja hałasu z Portalu Wiedzy Onet: http://portalwiedzy.onet.pl/19952,,,,halas,haslo.html

Natężenie hałasu mierzymy w decybelach [dB]. Cechą dźwięku jest częstotliwość. Dźwięki o wysokiej częstotliwości wydają nam się głośniejsze i bardziej dokuczliwe niż dźwięki o niskiej częstotliwości i tym samym natężeniu. Decybelomierz Źródło grafiki: http://i1.ebayimg.com/01/i/05/97/1f/2b_1_b.JPG

RODZAJE HAŁASU I ICH ŹRÓDŁO Transport – autostrady, skrzyżowania dróg z intensywnym ruchem, hałaśliwe tramwaje, stare i niesprawne samochody. Przemysł – fabryki, inwestycje budowlane, na których pracuje ciężki sprzęt i jeżdżą duże ciężarówki. Rekreacja – motocykle i inne pojazdy o napędzie motorowym: motorówki, skutery wodne i śnieżne, kosiarki do trawników, piły do drewna, dyskoteki itp.

SKALA DŹWIĘKU różne źródła hałasu 0 – 20 dB Wrażenie kompletnej ciszy 30 dB Nieznaczny szelest liści 40 dB Ciche obszary miasta w godz. 2.00-4.00 nad ranem 50 dB Zwykła rozmowa w pomieszczeniu, silnik samochodu osobowego na wolnych obrotach

SKALA DŹWIĘKU różne źródła hałasu 60 - 80 dB Samochód osobowy jadący z prędkością 50 km/h 78 - 92 dB Ciężarówka jadąca z prędkością 50 km/h 75 - 100 dB Motocykl jadący z prędkością 50 km/h 100 dB Pociąg jadący z prędkością 100 km/h

SKALA DŹWIĘKU różne źródła hałasu 85 - 103 dB Dyskoteka, bardzo szybki pociąg jadący z prędkością 300 km/h 110 dB Start odrzutowca 105 - 120 dB Nisko łatające samoloty wojskowe 120 - 140 dB Możliwe uszkodzenie narządu słuchu

SKUTKI HAŁASU Pomimo tego, że jesteśmy przyzwyczajeni do różnych dźwięków towarzyszących nam na co dzień, każdy hałas irytuje nas i męczy, fizycznie oraz psychicznie. Utrata słuchu, bezsenność i ciągły stan napięcia nerwowego, nazywany też stresem, to objawy szkodliwych dla zdrowia skutków, które wywołuje hałas. Dźwięki o natężeniu 70 dB są dla człowieka trudne do zniesienia przez dłuższą chwilę. Szkodliwe natężenie dźwięków zaczyna się na poziomie 90 dB, a ból pojawia się przy natężeniu 130 dB.

cd. SKUTKI HAŁASU Nasz narząd słuchu potrafi „przyzwyczaić się” do stałych, głośnych dźwięków. Człowiek przestaje się przed nimi bronić, ale one istnieją i ciągle są odbierane, a po jakimś czasie powodują trwałe uszkodzenie słuchu.

cd. SKUTKI HAŁASU Hałas szkodzi nie tylko ludziom. Wiele zwierząt jest bardzo wrażliwych na dźwięki. Nagły hałas powoduje: gwałtowne ucieczki zwierząt (szczególnie ptaków), zaprzestanie karmienia młodych i opuszczanie stałych siedlisk. Gwałtowne, głośne dźwięki wywołują reakcje lękowe u ludzi i zwierząt, a ciągłe oddziaływanie nawet niewielkiego hałasu może wyzwalać u ludzi agresję.

HAŁAS MOŻE POWODOWAĆ ROZDRAŻNIENIE BEZSENNOŚĆ CHOROBY ŻOŁĄDKA BÓLE GŁOWY PRZEDWCZESNE ZMĘCZENIE NERWOWOŚĆ HAŁAS MOŻE POWODOWAĆ PODWYŻSZONE CIŚNIENIE KRWI CHOROBY SERCA OBNIŻENIE UWAGI ZABURZENIA KRĄŻENIA KRWI ZABURZENIA TRAWIENIA OBNIŻENIE ZDOLNOŚCI OBSERWACJI

PRAWO DO CISZY Ochrona przed hałasem i drganiami jest uwzględniana w przepisach i programach działań dotyczących ochrony i kształtowania środowiska, jak również w przepisach i normach dotyczących obiektów budowlanych. Zarządzanie środowiskiem akustycznym oparte jest na istniejących przepisach, w których sformułowane są wymagania i procedury, które należy stosować w celu zapewnienia odpowiedniej jakości środowiska.

cd. PRAWO DO CISZY Celem dyrektywy jest: Konieczność dokonywania oceny stanu środowiska akustycznego została wprowadzona do polskich przepisów w ślad za Dyrektywą 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 25.06.2002 r. w sprawie oceny i kontroli poziomu hałasu w środowisku. Celem dyrektywy jest: „(...) stworzenie podstawy do rozwijania wspólnych środków zaradczych zmierzających do ograniczenia hałasu emitowanego przez główne źródła, a szczególnie przez pojazdy drogowe i szynowe oraz infrastrukturę, samoloty, urządzenia na wolnym powietrzu, urządzenia przemysłowe oraz maszyny ruchome. (...) Niniejsza dyrektywa dotyczy hałasu w środowisku, na który ludzie narażeni są szczególnie na obszarach zabudowanych, w parkach publicznych lub innych terenach otwartych, blisko szkół, szpitali i innych czułych na hałas budynków i obszarach (...)”

CZY WIESZ, ŻE … Około 450 milionów mieszkańców Europy (czyli 65% populacji) przez 24 godziny na dobę jest narażone na oddziaływanie hałasu o natężeniu 55 dB, który wywołuje niepokój i negatywnie wpływa na zdrowie. Około 113 mln ludzi (17% populacji) jest narażone na hałas o natężeniu powyżej 65 dB, to znaczy powyżej poziomu, w którym obserwuje się poważne negatywne skutki zdrowotne. Około 10 mln ludzi żyje w środowisku, w którym hałas przekracza poziom 75 dB przez 24 godziny na dobę, co jest niedopuszczalne.

ĆWICZENIE 1 Korzystając ze źródeł internetowych odszukaj obowiązującą ustawę (z dnia 20maja 1971 r.) – kodeks wykroczeń (z dnia 31 maja 1971 r.) Znajdź odpowiedź na pytanie: Jaka kara grozi za zakłócanie spokoju i porządku publicznego, np. gdy słuchamy bardzo głośno muzyki?

ĆWICZENIE 2 Korzystając z programu graficznego Paint lub Corel stwórz plakat dotyczący szkodliwości hałasu na zdrowie człowieka. Przykład plakatu

Źródło grafiki: praca własna

ĆWICZENIE 3 Hałas powodowany przez ruch drogowy jest w miastach główną przyczyną zanieczyszczeń dźwiękowych. Którą z wymienionych metod ograniczania hałasu uznałbyś za najlepszą, by go zredukować? 1) Promowanie ulepszeń technologicznych w dziedzinie produkcji samochodów i budowy dróg. 2) Ograniczenie ilości wytwarzanego hałasu metodami prawnymi. 3) Informowanie ludzi o przyczynach i skutkach nadmiernego hałasu oraz edukacja w tym zakresie.

PODSUMOWANIE W ostatnich latach na całym świecie, klimat akustyczny środowiska znacznie się pogorszył. Coraz trudniej jest znaleźć miejsca, w których można wypocząć i nie być narażonym na nadmierny hałas.

BIBLIOGRAFIA Costa-Pau R, Ekologia i ochrona środowiska. Ilustrowana Encyklopedia Szkolna, Res Polonia, Łódź 1997, s. 112 – 113. Kodeks wykroczeń: http://www.kodeksy.wob.pl/kodeks_wykroczen/kodeks_wykroczen.html. Kotlicka E, Ochrona przed hałasem. Materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół podstawowych. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej. Skoczylas R, Hałas a środowisko [w:] Kropla, Nr 2/2004, wersja elektroniczna: http://eko.org.pl/kropla/31/halas.html. Zielony Pakiet. Książka dla nauczyciela, Polskie Biuro Regionalnego Centrum Ekologicznego na Europę Środkową i Wschodnią, Warszawa 2003, s. 65–68. Zielony Pakiet. Gra - Dylematy. Notatki dla nauczyciela., Polskie Biuro regionalnego Centrum Ekologicznego na Europę Środkową i Wschodnią, Warszawa 2003.

KONIEC