PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Wykonawca ; Monika Bartoś
Siedziby magnatów i szlachty
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
Współpraca prowadzącej, orkiestry, dyrygenta oraz pani Aleksandry Orłowskiej.
Karol Szymanowski Autorzy: Monika B. i Hubert M..
WYKONAWCA;KRYSTIAN WALASZCZYK
Myślę , więc jestem . [Kartezjusz]
Kompozytorzy epoki Baroku
Barok.
„Życie i dorobek muzyczny…
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Muzyka średniowiecza.
Architektura renesansowa w Polsce
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Sztuka i architektura baroku.
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
Słynne osoby niemieckojęzyczne.
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Georg fRiedrich Haendel
Ludwig van Beethoven Autor: Małgorzata Romanek.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Muzyka.
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Dzieje amerykańskiego musicalu
Opracował Kevin Domin kl.II
Comenius Projekt „Notes of Harmony“ - exploring and sharing our cultural identities by interpreting our musical heritages „Nuty pełne Harmoni“ – Odkrywanie.
Matematyka w muzyce.
FESTIWALE MUZYCZNE. FESTIWALE MUZYCZNE FESTIWAL MUZYCZNY impreza kilkudniowa wiele koncertów gwiazdy czasem forma konkursu imprezy towarzyszące.
Muzyka klasyczna.
K jak kujawiak, k jak kompozytor
Muzyka klasyczna.
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Barok.
Antyczna rzeźba.
BAROK.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Mazur z opery " Straszny Dwór„
Jan Sebastian Bach.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
Jan Sebastian Bach.
Opera na przełomie wieków
RENESANS KAROLIŃSKI.
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
W … … … … największym powodzeniem cieszyły się utwory efektowne i … … … … … …. Popularne były gatunki przeznaczone dla chóru, solistów i orkiestry: kantata,

Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna
Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce Matematyka w muzyce.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Stanisław Moniuszko.
Józef Haydn.
Koncert akordeonowy pt. „Ziemia- planeta na której żyjemy”
Jaki to styl architektoniczny?
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Zespoły kameralne.
Zapis prezentacji:

PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU

Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono dekoracje, ozdoby o nieregularnych dziwacznych kształtach, potem objęto ono architekturę , tworząc monumentalne formy ,odbiegające od renesansowej prostoty .

W okresie baroku powstawały wspaniałe, pełne przepychu pałace królewskie i misternie zaprojektowane ogrody, gdzie drzewom i krzewom nadawano geometryczne lub zwierzęce kształty .

BAROKOWE ORGANY LEŻAJSK

W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. 1. Opera nowego gatunku sztuki muzycznej i teatralnej.( we Włoszech) 2. Twórczość Jana Sebastiana Bacha (1685 Eisenacht-1750 Lipsk)

RAMY CZASOWE BAROKU W MUZYCE Początek i koniec trwającego półtora wieku muzycznego baroku wyznaczają daty 1600 i 1750

1600- 1750 KOMPOZYTORZY TEJ EPOKI ROZWIJALI NOWE FORMY WYKREOWANE W RENESANSIE, TWORZAC RÓWNOCZEŚNIE ZUPEŁNIE NOWE, JUŻ BAROKOWYM STYLU I CHRAKTERZE

PIERWSZE DZIEŁA OPEROWE Opera Kompozytorzy florenccy usiłowali związać muzykę z formą dramatyczną na wzór tragedii greckiej. W ten sposób stworzyli nową formę muzyczno-dramatyczną – operę. Pierwsze dzieło tego typu zaginęło – była to opera „Dafne” (1594), dzieło Periego. Zachowała się natomiast druga z kolei opera Pt. „Eurydyka” (1600),

”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r ”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r. i odtąd staje się powszechnie używane. Utwory operowe rozpowszechniają się szybko. Najpierw we Włoszech (Florencja, Rzym, Mantua) stają się ulubioną rozrywką arystokracji. Opery wystawiane były na różne okazje: np. na przyjęcie polskiego królewicza Władysława IV we Florencji

1600 To data, która zapisała się jako symboliczny początek historii europejskiej opery, oraz orientacyjny punkt wyjściowy epoki baroku.

Claudio Monteverdi (1567-1643) Twórca który skierował europejska operę na właściwe tory. 1. Rozbudował i usamodzielnił orkiestrę towarzyszącą operowym śpiewakom. 2. Wprowadził arie i duety, stworzył nowoczesny kształt dzieła operowego.

FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią PASJA – Odmiana oratorium, oparta na tekście Ewangelii, mówi o męce Chrystusa KANTATA – wieloczęściowy utwór wokalno – instrumentalny, o tematyce religijnej lub świeckiej

MUZYKA INSTRUMENTALNA Suita – utwór złożony z kilku samodzielnych, zróżnicowanych utworów. Początkowo w jej skład wchodziły 4 tańce Fuga – jest utworem polifonicznym, w którym temat przechodzi z jednego do drugiego głosu Concerto grosso

Concero grosso To nowa forma koncertu barokowego, w której występowała grupa instrumentów solowych, przeciwstawna w muzycznym dialogu całej orkiestrze. Twórca tej formy to Arcangelo Corelli (1653-1713) Nowy typ concerto grosso stworzył Antonio Vivaldi(1678- 1741)