PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono dekoracje, ozdoby o nieregularnych dziwacznych kształtach, potem objęto ono architekturę , tworząc monumentalne formy ,odbiegające od renesansowej prostoty .
W okresie baroku powstawały wspaniałe, pełne przepychu pałace królewskie i misternie zaprojektowane ogrody, gdzie drzewom i krzewom nadawano geometryczne lub zwierzęce kształty .
BAROKOWE ORGANY LEŻAJSK
W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. 1. Opera nowego gatunku sztuki muzycznej i teatralnej.( we Włoszech) 2. Twórczość Jana Sebastiana Bacha (1685 Eisenacht-1750 Lipsk)
RAMY CZASOWE BAROKU W MUZYCE Początek i koniec trwającego półtora wieku muzycznego baroku wyznaczają daty 1600 i 1750
1600- 1750 KOMPOZYTORZY TEJ EPOKI ROZWIJALI NOWE FORMY WYKREOWANE W RENESANSIE, TWORZAC RÓWNOCZEŚNIE ZUPEŁNIE NOWE, JUŻ BAROKOWYM STYLU I CHRAKTERZE
PIERWSZE DZIEŁA OPEROWE Opera Kompozytorzy florenccy usiłowali związać muzykę z formą dramatyczną na wzór tragedii greckiej. W ten sposób stworzyli nową formę muzyczno-dramatyczną – operę. Pierwsze dzieło tego typu zaginęło – była to opera „Dafne” (1594), dzieło Periego. Zachowała się natomiast druga z kolei opera Pt. „Eurydyka” (1600),
”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r ”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r. i odtąd staje się powszechnie używane. Utwory operowe rozpowszechniają się szybko. Najpierw we Włoszech (Florencja, Rzym, Mantua) stają się ulubioną rozrywką arystokracji. Opery wystawiane były na różne okazje: np. na przyjęcie polskiego królewicza Władysława IV we Florencji
1600 To data, która zapisała się jako symboliczny początek historii europejskiej opery, oraz orientacyjny punkt wyjściowy epoki baroku.
Claudio Monteverdi (1567-1643) Twórca który skierował europejska operę na właściwe tory. 1. Rozbudował i usamodzielnił orkiestrę towarzyszącą operowym śpiewakom. 2. Wprowadził arie i duety, stworzył nowoczesny kształt dzieła operowego.
FORMY WOKALNO-INSTRUMENTALNE ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią PASJA – Odmiana oratorium, oparta na tekście Ewangelii, mówi o męce Chrystusa KANTATA – wieloczęściowy utwór wokalno – instrumentalny, o tematyce religijnej lub świeckiej
MUZYKA INSTRUMENTALNA Suita – utwór złożony z kilku samodzielnych, zróżnicowanych utworów. Początkowo w jej skład wchodziły 4 tańce Fuga – jest utworem polifonicznym, w którym temat przechodzi z jednego do drugiego głosu Concerto grosso
Concero grosso To nowa forma koncertu barokowego, w której występowała grupa instrumentów solowych, przeciwstawna w muzycznym dialogu całej orkiestrze. Twórca tej formy to Arcangelo Corelli (1653-1713) Nowy typ concerto grosso stworzył Antonio Vivaldi(1678- 1741)