Zagadnienie istnienia Boga

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nim cokolwiek powiesz, dwa razy przemyśl”
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska, PJWSTK
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Struktura wyjaśniania naukowego
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Prawda.
Umiejętności logiczne
Źródła i granice poznania
Granice poznania. Granice poznania.
Rachunek nazw Rachunek nazw.
Główne pojęcia logiki.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
PYTANIA analiza formalna (logiczna)
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Scholastyka.
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
Sylogistyka.
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Prawda jako mit Renata Ziemińska.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Zadania z indywidualnością
Słowo Życia Październik 2014.
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Sylogistyka II Michał Białek.
Grażyna Ziobro-Marcinkiewicz
Filozoficzno-Teologiczne
W epoce katedr i scholastyki
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Blaise Pascal, , Pamiątka
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Apologetyka Dr Sławomir Witkowski.
Złote myśli.
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
ZDANIE.
POJĘCIA KOGNITYWISTYKA. Konotacja/denotacja. Rozróżnienie zaproponowane przez J.S. Milla, pokrywające się w zasadzie z bardziej dziś popularnym przeciwstawieniem.
Funktory zdaniotwórcze ekstensjonalneintensjonalne.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Uniwersalia Zosia Dłubacz Weronika Puszyk kl. 2c Na podstawie „Filozofia. Pochwała ciekawości” Jacka Wojtysiaka.
Metodologia nauk (1) Elementy logiki 1. Logika Logika = nauka o języku jako systemie znaków, w szczególności o związkach między wartościami logicznymi.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Lekcja 10 na 2 września 2017 DWA PRZYMIERZA.
Wykład I: Pytania o logikę
Starożytne myśli (wciąż aktualne)
Analityczność i aprioryczność
Rozwiązywanie nierówności I-go stopnia z jedną niewiadomą
Rekonstrukcja argumentu
KARTEZJUSZ i PASCAL
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Zagadnienie istnienia Boga

Istnienie Boga i w ogóle Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat Trójcy Świętej albo jest trzech (różnych) Bogów albo jest tylko jedna osoba Boska www.teologia.pl Istnienie Boga i w ogóle

Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Istnienie Boga i w ogóle

Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Istnienie Boga i w ogóle

Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Filozofia scholastyczna: wiara poszukująca zrozumienia autonomia rozumu w granicach wiary Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia). Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia). Gdyby idea Boga istniała tylko w myśli, dałoby się pomyśleć ideę czegoś doskonalszego. Zatem Bóg istnieje rzeczywiście. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… Zatem istnieje Pierwsza Przyczyna, którą wszyscy nazywają Bogiem prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Dowód z celowości: Obserwujemy, że rzeczy w świecie działają w jakimś celu Zaś gdzie jest cel, musi być też zamysł, a zatem i jego Autor Istnienie Boga i w ogóle

Wyjaśnienia naturalistyczne Wielki Wybuch (George Gamow, 1948) jako pierwsza przyczyna Istnienie Boga i w ogóle

Wyjaśnienia naturalistyczne Dobór naturalny (Charles Darwin, 1859) jako mechanizm adaptacji Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością

„Istnieje” nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) istota a istnienie z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje Istnienie Boga i w ogóle

„Istnieje” nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) istota a istnienie z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje Immanuel Kant (1724-1804) istnienie nie należy do pojęcia rzeczy inaczej pytanie o to, czy dana rzecz istnieje, byłoby bezsensowne ponieważ byłoby rozstrzygnięte w samym pojęciu tej rzeczy Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Gucio istnieje. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Niektórzy profesorowie istnieją, a niektórzy nie. Istnienie Boga i w ogóle

„Istnieje” jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x)  Q(x)) Istnienie Boga i w ogóle

„Istnieje” jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x)  Q(x)) Gucio istnieje = Istnieje ktoś, kto jest identyczny z Guciem x(x = Gucio) Istnienie Boga i w ogóle

Po co nowe kwantyfikatory? Czy stąd, że niektórzy profesorowie są mądrzy, wynika logicznie, że niektórzy profesorowie nie są mądrzy? ? SiP |= SoP + Istnienie Boga i w ogóle

Po co nowe kwatyfikatory? Próba dowodu nie wprost: Przypuśćmy, że wniosek jest fałszywy, czyli wszyscy profesorowie są mądrzy. Wówczas przesłanka – niektórzy profesorowie są mądrzy – pozostaje prawdziwa. Zatem jest możliwe, że (wszystkie) przesłanki są prawdziwe, a wniosek jest fałszywy. S - + - P S P Istnienie Boga i w ogóle

Po co nowe kwatyfikatory? Wniosek nie wynika logicznie z przesłanek. Chociaż wynika konwersacyjnie. Zatem „niektórzy”  „nie wszyscy” x P(x) x P(x) Istnienie Boga i w ogóle

Po co nowe kwatyfikatory? SaP x P(x) x P(x) SiP x P(x) x P(x) SeP x P(x) x P(x) SoP x P(x) x P(x) Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle

Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Żona Karabiniera: Proszę cię, zacznij już jeść te serdelki, O mój mężu bez trwogi i zmazy, i nie zwracaj uwagi na niego. On jest stworzenie fikcyjne. On nie istnieje. Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle

Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Karabinier: Kobieto! Co do tego, to jesteś w grubym błędzie. Weź, na przykład, moje serdelki. Serdelki są gorące. To znaczy, że są. Czy mogłyby być gorące, gdyby ich nie było? Serdelki muszą być, żeby móc być gorące. Prawo mówi, że serdelki muszą istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia gorącymi. Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle

Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Tak samo i z nim: musi istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia fikcyjnym, nie? Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle

Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny Istnienie Boga i w ogóle

Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny ze Smokiem Wawelskim z powieści krakowskiego pisarza, Stanisława Pagaczewskiego (1916-1984)? Istnienie Boga i w ogóle

Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego „Sami swoi”, 1967. Istnienie Boga i w ogóle

Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie. Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego „Sami swoi”, 1967. Istnienie Boga i w ogóle

Ontologia według Quine’a Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle

Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle

Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle

Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe  x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle

Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe  x jest po naszej stronie) Wybór języka jest podporządkowany potrzebom naukowym. Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła Istnienie Boga i w ogóle

Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła Istnieje coś, co pegazuje i ma skrzydła Istnienie Boga i w ogóle