Zagadnienie istnienia Boga
Istnienie Boga i w ogóle Spór o powszechniki Badania logiczne doprowadziły do nominalizmu (XI w.) Nominalizm podważa dogmat Trójcy Świętej albo jest trzech (różnych) Bogów albo jest tylko jedna osoba Boska www.teologia.pl Istnienie Boga i w ogóle
Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Istnienie Boga i w ogóle
Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Istnienie Boga i w ogóle
Dialektycy/antydialektycy należy prowadzić badania nawet gdy prowadzą do sprzeczności z prawdami wiary Antydialektycy: filozofia służebnicą teologii Filozofia scholastyczna: wiara poszukująca zrozumienia autonomia rozumu w granicach wiary Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia). Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowód ontologiczny Św. Anzelm z Aosty, biskup Canterbury (1033-1109) Nawet głupiec ma ideę Boga, jako czegoś, od czego nic doskonalszego nie da się pomyśleć. Co istnieje rzeczywiście, jest doskonalsze od tego, co istnieje tylko w myśli (temu bowiem brakuje rzeczywistego istnienia). Gdyby idea Boga istniała tylko w myśli, dałoby się pomyśleć ideę czegoś doskonalszego. Zatem Bóg istnieje rzeczywiście. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Istota – istnienie Dowód z pierwszej przyczyny: Obserwujemy, że w świecie każda rzecz ma swoją przyczyną w innej rzeczy, a ta w jeszcze innej… Jednak nie można z łańcuchem przyczyn iść w nieskończoność… Zatem istnieje Pierwsza Przyczyna, którą wszyscy nazywają Bogiem prawo.univ.gda.pl Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Dowody św. Tomasza Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) Dowód z celowości: Obserwujemy, że rzeczy w świecie działają w jakimś celu Zaś gdzie jest cel, musi być też zamysł, a zatem i jego Autor Istnienie Boga i w ogóle
Wyjaśnienia naturalistyczne Wielki Wybuch (George Gamow, 1948) jako pierwsza przyczyna Istnienie Boga i w ogóle
Wyjaśnienia naturalistyczne Dobór naturalny (Charles Darwin, 1859) jako mechanizm adaptacji Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością
„Istnieje” nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) istota a istnienie z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje Istnienie Boga i w ogóle
„Istnieje” nie jest predykatem Reakcje na dowód ontologiczny: Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274) istota a istnienie z istoty rzeczy nie wynika, że ona istnieje Immanuel Kant (1724-1804) istnienie nie należy do pojęcia rzeczy inaczej pytanie o to, czy dana rzecz istnieje, byłoby bezsensowne ponieważ byłoby rozstrzygnięte w samym pojęciu tej rzeczy Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Gucio istnieje. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie nie jest własnością Gucio jest mądry. Wszyscy profesorowie są mądrzy. Żaden profesor nie jest mądry. Niektórzy profesorowie są mądrzy, a niektórzy nie. Gucio istnieje. Wszyscy profesorowie istnieją. Żaden profesor nie istnieje. Niektórzy profesorowie istnieją, a niektórzy nie. Istnienie Boga i w ogóle
„Istnieje” jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x) Q(x)) Istnienie Boga i w ogóle
„Istnieje” jest kwantyfikatorem (a nie predykatem). Niektórzy profesorowie są mądrzy = Istnieje profesor, który jest mądry x(P(x) Q(x)) Gucio istnieje = Istnieje ktoś, kto jest identyczny z Guciem x(x = Gucio) Istnienie Boga i w ogóle
Po co nowe kwantyfikatory? Czy stąd, że niektórzy profesorowie są mądrzy, wynika logicznie, że niektórzy profesorowie nie są mądrzy? ? SiP |= SoP + Istnienie Boga i w ogóle
Po co nowe kwatyfikatory? Próba dowodu nie wprost: Przypuśćmy, że wniosek jest fałszywy, czyli wszyscy profesorowie są mądrzy. Wówczas przesłanka – niektórzy profesorowie są mądrzy – pozostaje prawdziwa. Zatem jest możliwe, że (wszystkie) przesłanki są prawdziwe, a wniosek jest fałszywy. S - + - P S P Istnienie Boga i w ogóle
Po co nowe kwatyfikatory? Wniosek nie wynika logicznie z przesłanek. Chociaż wynika konwersacyjnie. Zatem „niektórzy” „nie wszyscy” x P(x) x P(x) Istnienie Boga i w ogóle
Po co nowe kwatyfikatory? SaP x P(x) x P(x) SiP x P(x) x P(x) SeP x P(x) x P(x) SoP x P(x) x P(x) Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle
Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Żona Karabiniera: Proszę cię, zacznij już jeść te serdelki, O mój mężu bez trwogi i zmazy, i nie zwracaj uwagi na niego. On jest stworzenie fikcyjne. On nie istnieje. Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle
Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Karabinier: Kobieto! Co do tego, to jesteś w grubym błędzie. Weź, na przykład, moje serdelki. Serdelki są gorące. To znaczy, że są. Czy mogłyby być gorące, gdyby ich nie było? Serdelki muszą być, żeby móc być gorące. Prawo mówi, że serdelki muszą istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia gorącymi. Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle
Czy Pędrek Wyrzutek istnieje? Tak samo i z nim: musi istnieć, żeby móc mieć właściwość bycia fikcyjnym, nie? Stefan Themerson 1910-1988 Istnienie Boga i w ogóle
Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny Istnienie Boga i w ogóle
Czy przedmioty fikcyjne istnieją? Czy Smok Wawelski z krakowskiej legendy jest identyczny ze Smokiem Wawelskim z powieści krakowskiego pisarza, Stanisława Pagaczewskiego (1916-1984)? Istnienie Boga i w ogóle
Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego „Sami swoi”, 1967. Istnienie Boga i w ogóle
Wyrażenia ontologicznie zobowiązujące (ontological commitments) Sąd sądem, a sprawiedliwość musi być po naszej stronie. Babka Eleonora Pawlak w filmie Sylwestra Chęcińskiego „Sami swoi”, 1967. Istnienie Boga i w ogóle
Ontologia według Quine’a Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle
Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle
Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle
Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe x jest po naszej stronie) Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle
Ontologia według Quine’a Istnieć = być wartością zmiennej pod kwantyfikatorem x (x musi być po naszej stronie) x (x jest po naszej stronie) x (x jest sprawiedliwe x jest po naszej stronie) Wybór języka jest podporządkowany potrzebom naukowym. Willard Van Orman Quine (1908-2000) On What There Is 1951 Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła Istnienie Boga i w ogóle
Istnienie Boga i w ogóle Przedmioty fikcyjne Pegaz ma skrzydła Istnieje coś, co pegazuje i ma skrzydła Istnienie Boga i w ogóle