Http://winoman.pl/images/Historia/dionizos3.png Opracowała Ewa Turek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Zwyczaje i tradycje karnawałowe w Polsce
Cały świat jest teatrem….
Religia w starożytnej Grecji
HALOWEEN Halloween najhuczniej jest obchodzony w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Mimo, że dzień nie jest świętem urzędowym,
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przez dzieje teatru.
PANTEON BOGÓW OLIMPIJSKICH
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Teatr i dramat grecki Janina Świergolecka i Zbigniew Gołaszewski.
ANTONIETTA MEO Chore dziecko, które tak bardzo kochało
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
Dramat i teatr antyczny
Temat: Starotestamentalne kolumny wiary
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
W świecie starożytnych Greków
W teatrze starożytnej Grecji
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
QUIZ.
Zabytki Grecji.
Ludowo-religijna geneza tragedii antycznej.
Prezentacja dla uczniów szkół gimnazjalnych
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Geneza teatru i dramatu antycznego
ZABYTKI STAROŻYTNEJ GRECJI.
Leksykon Bogów i Bogiń greckich
Teatr Grecki.
TEATR GRECKI.
Narodziny teatru.
Początki teatru starożytnej Grecji
Dzieje teatru greckiego Kinga Długosz Va
Starożytna Grecja.
NARODZINY EUROPEJSKIEGO TEATRU
TRAGICY GRECCY.
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Maski Greckie.
Patron Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ząbkach.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr grecki.
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum Agnieszka Nowak
Prezentacja dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum
TEATR GRECKI.
Antyczna Grecja.
Henryk Sienkiewicz.
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
Carne vale 2012 karnawał trwa Historia Karnawał w Rio Galeria – karnawał w Rio Karnawał w Wenecji Galeria – karnawał w Wenecji Wojciech Furgała SPI 50.
DRAMAT I TEATR STAROŻYTNEJ GRECJI
Teatr grecki.
Od Wielkich Dionizji do teatru antycznego
Jak wypoczywali, świętowali i bawili się Hellenowie.
TEATR GRECKI. Historia boga Dionizosa  Teatr antyczny narodził się około VI wieku p.n.e. w Grecji. Początkowo miał charakter sakralny, gdyż wywodził.
Z mitologi ą greck ą wi ążą si ę narodziny teatru oraz igrzysk olimpijskich.
Święta Aleksandra.
Budowa teatru greckiego
Teatr starożytny Jakub Brzozowski
TEATR ANTYCZNY PREZENTACJA.
 Rozwój tragedii greckiej
Zapis prezentacji:

http://winoman.pl/images/Historia/dionizos3.png Opracowała Ewa Turek

Obrzędy ku czci Dionizosa genezą teatru Geneza teatru antycznego wiąże się z kultem Dionizosa – boga winnej latorośli, wina i urodzaju. Według greckiego mitu to właśnie Dionizos nauczył ludzi uprawy winnej latorośli i produkcji wina. Antyczne dramaty wywodzą się z uroczystości, obrzędów religijnych i procesji towarzyszących świętom ku czci Dionizosa. http://www.zgapa.pl/zgapedia/data_pictures/_uploads_wiki/d/Dionysos_satyr_Altemps_Inv8606.jpg

Wiosną, w porze zrównania dnia Dla uczczenia boga, który okazał się tak szczodrym darczyńcą (nauczył ludzi zabawy i korzystania z uroków życia) starożytni urządzali dwa razy w roku huczne uroczystości. Początkowo miały one orgiastyczny charakter, z czasem pod wpływem kultu Apollona – boga poezji, muzyki, sztuk i nauk – uległ on złagodzeniu. Wiosną, w porze zrównania dnia z nocą, odbywały się Wielkie Dionizje, jesienią zaś Małe Dionizje – obchodzone przede wszystkim na wsi. http://images1.fotosik.pl/145/18e336d997921c73med.jpg

Dionizje Wielkie – miejskie – miały charakter podniosłego misterium Dionizje Wielkie – miejskie – miały charakter podniosłego misterium. Trwały początkowo pięć, a potem sześć dni. Pierwszego dnia składano Dionizosowi ofiarę z kozła. W trakcie tego obrzędu chór chłopięcy śpiewał dytyramby – wzniosłe hymny sławiące boga winnej latorośli. Następnie w uroczystym pochodzie przenoszono posąg Dionizosa ze świątyni u stóp Akropolis do gaju Akademosa, tam odbywały się nabożeństwa, a następnie wielka uczta. Po zachodzie słońca przy blasku pochodni posąg boga wędrował do Aten. Przez kolejne dni przy udziale chórów chłopięcych męskich wystawiano sztuki. http://blog.tenbit.pl/i/blog/upload/notes/m/mitologia-grecka/21.gif

Pieśń kultowa ku czci Dionizosa – dytyramb – przekształciła się z czasem w tragedię opartą na dialogu koryfeusza (przewodnika chóru) z chórem. http://biuletyn.wodip.opole.pl/01_06_28/pic/6.jpg

Dionizje Małe Małe Dionizje- wiejskie, nie były tak podniosłe. Miały charakter wesołej, ludowej zabawy. Tak jak podczas Wielkich Dionizji składano w ofierze kozła, a jago krwią polewano korzenie winnej latorośli. Przez następne dni miały miejsce wesołe zabawy, procesje, pochody, zwane komos. Z pieśni o zaczepnym, żartobliwym charakterze, śpiewanych przez komos, wykształciła się z czasem komedia. http://www.blogi.szkolazklasa.pl/privefiles/blog-233/teatr.jpg

W ten sposób z dwóch odmiennych form kultu Dionizosa narodził się teatr antyczny w dwóch zasadniczych odmianach: tragedii i komedii.

Teatr http://kopalniawiedzy.pl/reptile/m/5/1175765741_913573f65f7824c19d1d40e20e02dda42bb999.jpeg

Widowiska musiały być łatwo dostępne dla ludności, pierwsze sztuki wystawiano więc na wytyczonym u stóp wzgórza placu zwanym orchestra, a na jego środku ustawiano ołtarz (thymele). Na placu (orchestrze) występował chór i odbywały się popisy taneczne, widzowie zasiadali na zboczu góry, początkowo bezpośrednio na ziemi, później na drewnianych a następnie kamiennych ławkach. Tak powstała widownia w kształcie dużego(większego od półkola) wycinka koła, czyli theatron. Budynek służący do przebierania się aktorów oraz do wieszania dekoracji nazywano skene. Przed skene znajdowało się podium, na którym występowali aktorzy (proskenion). Po obu bokach orchestry znajdowały się paradne przejścia (parodos), służące do wprowadzania aktorów. http://lh5.ggpht.com/_yM3-XkhZmQE/RwpujMD6qaI/AAAAAAAAA9o/C4emeAOEG-8/Athens+(86).JPG

http://www. wiking. edu. pl/upload/jezyk_polski/images/teatr%20grecki http://www.wiking.edu.pl/upload/jezyk_polski/images/teatr%20grecki.jpg

W Atenach sztuki teatralne były wystawiane na agorze, na prowizorycznie wzniesionych konstrukcjach drewnianych. Jednak w roku 490 p.n.e. (część źródeł podaje rok 499 p.n.e.) doszło do katastrofy – drewniana konstrukcja trybun załamała się i śmierć poniosło wiele osób. Najprawdopodobniej to wydarzenie zdecydowało o przeniesieniu widowisk w stałe miejsce, w okolice świątyni Dionizosa na południowym stoku akropolis. W okresie klasycznym, około 425 p.n.e., rozpoczęto budowę teatru kamiennego, w miejscu istniejącego teatru z drewna. Budowa przebiegała etapami, a ukończono ją około 338 p.n.e. (lub 326 p.n.e.). http://qbk.pl/blog.fotki/znaczone/390.Cyprus.Greek.Theatre.jpg

Przedstawienia odbywały się najczęściej trzy razy w roku w czasie kolejnych kilku dni. Wystawiano sztuki kilku aktorów, a specjalna komisja oceniała komu przyznać nagrodę. Na widowiskach gromadziły się tłumy. Na wniosek Peryklesa niezamożnym obywatelom wypłacano kwoty, które umożliwiały im wstęp do teatru. Sądzono bowiem, że wszyscy członkowie polis powinni uczestniczyć w tym święcie. Wymagały tego: względy pobożności, była to bowiem forma oddania czci Dionizosowi; sprawiedliwość społeczna, ponieważ wszyscy winni mieć udział w przyjemności, jaką dawało widowisko względy wychowawcze, gdyż dramat uczył widzów moralności obywatelskiej. http://fotoforum.gazeta.pl/photo/8/nb/eh/gggz/5Jh2Azy46L3Xfc5gUX.jpg http://winoman.pl/images/Historia/dionizos4.png

Aktorzy W tragedii w jednej scenie mogło występować najwyżej trzech aktorów. Pierwszego aktora wprowadził Tespis, 2. Ajschylos, 3. Sofokles. W dramatach występował również chór złożony z dwunastu lub piętnastu młodych ludzi. Aktorzy byli profesjonalistami, chórzystów natomiast wybierano spośród ateńskiej młodzieży (tylko mężczyzn, kobiety nigdy nie pojawiły się na scenie, przedmiotem sporów jest to, czy bywały na widowni). Aktorzy tekst śpiewali lub śpiewnie recytowali, chóry śpiewały i tańczyły. Widowiska łączyły w ten sposób słowo, gest taneczny i muzykę.

Typowy strój greckiego aktora odznaczał się wspaniałymi barwami. Aktorzy na nogach mieli koturny, czyli buty z podeszwami zrobionymi z kilku warstw skóry. Dzięki temu postacie były wyższe. Najbardziej charakterystyczną cechą greckiego aktora była maska, która dawała wskazówkę, co do jego wieku, pozycji społecznej i nastroju. Maska umożliwiała łatwiejsze dostrzeżenie wyrazu twarzy aktora i umożliwiała małej liczbie aktorów obsłużenie swych licznych ról. Szeroko wykrojony otwór na usta dawał rezonans, stanowiący pożądaną pomoc nawet w greckich teatrach, w których właściwości akustyczne były bliskie doskonałości. http://mediterraneo.blox.pl/resource/mask1.jpg http://www.inwestycje.pl/resources/maska5.jpg

Używano czterech rodzajów masek: śmiechu, płaczu, gniewu strachu. http://biuletyn.wodip.opole.pl/01_06_28/pic/7.jpg

Tragedia antyczna miała ściśle określoną budowę Tragedia antyczna miała ściśle określoną budowę. Wyróżnia się w niej następujące elementy: Prolog – wstępną część utworu informującą o zdarzeniach poprzedzających akcję. Parodos – pieśń chóru wkraczającego na scenę, ukazującą problematykę utworu. Epejsodiony – dialogi i monologi postaci. Stasimony – pieśni chóru, przeplatające się z epejsodionami. Exodos – ostatnią pieśń chóru schodzącego ze sceny, podsumowującą i komentującą wydarzenia.

W dramacie antycznym przestrzegano zasady trzech jedności: akcji, miejsca i czasu. Jedność akcji oznaczała, że utwór ma być jednowątkowy, czyli powinien dotyczyć jednego problemu. Jedność miejsca zakładała, że akcja dramatu rozgrywa się cały czas w tym samym miejscu (zazwyczaj przed pałacem królewskim), a o wydarzeniach odbywających się poza sceną opowiada posłaniec. Jedność czasu polegała na ograniczeniu czasu akcji do jednej doby, a najczęściej do jednego dnia (od wschodu do zachodu słońca).

Inne zasady obowiązujące w kompozycji dramatu: Zasada decorum. Zasada nieprzedstawiania scen krwawych. Zasada niezmienności charakteru postaci.

Inne cechy dramatu antycznego: Chór jako komentator wydarzeń. Bohaterowie pochodzą z rodów królewskich. Tematyka zaczerpnięta z mitologii. Brak scen zbiorowych. Połączenie muzyki, śpiewu i tańca ze słowem poetyckim. Katharsis (wewnętrzne oczyszczenie) – Grecy wierzyli, że śledząc losy bohaterów, obserwując ich tragedie, człowiek odczuwa litość i w ten sposób jego dusza oczyszcza się z win.

Tragizm – polega na umiejscowieniu bohaterów w sytuacji konfliktu tragicznego, w starciu dwóch równorzędnych racji. Wybór którejkolwiek racji przynosi w rezultacie klęskę, a nawet śmierć. Bohater zostaje zatem uwikłany w sytuację bez wyjścia. Każdy z wyborów, jakiego dokona, kończy się dla niego tragicznie. Losami postaci rządzą siły wyższe. Należy do nich fatum, na które człowiek nie ma żadnego wpływu.

Żył w latach 496-406 p.n.e. Był jednym z trzech największych tragediopisarzy greckich. Przyczynił się także do rozwoju teatru greckiego. Napisał około 120 sztuk, w tym 90 tragedii. http://www.zgapa.pl/zgapedia/data_pictures/_uploads_wiki/s/Sophocles.jpg

Według mitu, Lajos, król Teb, usłyszał od wyroczni przepowiednię, że własny syn pozbawi go życia i poślubi jego żonę, czyli swoją matkę – Jokastę. Gdy więc Lajosowi i Jokaście urodził się syn Edyp, przebito mu pięty i porzucono w górach, aby zapobiec tragedii. Chłopca uratował jednak pasterz, który zaniósł go do króla Koryntu. Kiedy Edyp dorósł, dowiedział się o przepowiedni. Postanowił uciec do odległej krainy, aby nie skrzywdzić ojca. Myślał bowiem, że jego prawdziwym rodzicem jest władca Koryntu. Po drodze doszło do bójki, w której z rąk Edypa zginął starzec. Był nim Lajos – ojciec młodzieńca. Edyp dotarł do Teb, gdzie w nagrodę za pokonanie Sfinksa otrzymał rękę Jokasty. Miał z nią dwóch synów – Polinejkesa i Eteoklesa oraz dwie córki – Antygonę i Ismenę. Wkrótce Teby zaczęły nawiedzać nieszczęścia. Edyp dowiedział się wtedy, że jest to kara za zabicie ojca i poślubienie matki. Z rozpaczy oślepił się i opuścił Teby. Zmarł niedaleko Aten. Po śmierci Edypa Polinejkes i Eteokles mieli na zmianę sprawować rządy w Tebach. Jednak, wbrew umowie, po roku panowania Eteokles nie chciał oddać władzy. Wówczas Polinejkes zaatakował z wojskiem Teby. Bracia rozpoczęli walkę, w której obaj zginęli. Władcą został więc ich stryj – Kreon, który uznał Polinika za zdrajcę. Zakazał też pochowania jego zwłok… http://www.malarze.com/obrazy/bro_edyp.jpg