dla logopedów szkolnych z rejonu działania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Advertisements

NARZĄD ŻUCIA W OKRESIE NIEMOWLĘCYM DO MOMENTU WYRZYNANIA ZĘBÓW MLECZNYCH - ETAPY ROZWOJU ZĘBÓW.
Anatomia przestrzeni twarzoczaszki
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Funkcjonowanie układu oddechowego w procesie pracy
APARAT TWIN-BLOCK Aparat prosty, dwuszczękowy, jest modyfikacją aparatu Schwartza, zbudowany z płyty górnej oraz płyty dolnej pomiędzy którymi występuje.
Ropnie przestrzeni twarzoczaszki
ZABURZENIA CZYNNOŚCIOWE NARZĄDU ŻUCIA
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Dr n.med. Zbigniew Muras MEDYCYNA RATUNKOWA
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata"
*zadbać o dostęp świeżego powietrza
Anatomia i fizjologia narządów mowy
HIGIENA JAMY USTNEJ.
WITAMINY.
Biologiczne normy zgryzu w poszczególnych okresach rozwojowych
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia struktury zaburzenia funkcji
Przepływ pokarmu przez układ pokarmowy
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Układ oddechowy człowieka.
Pozycja bezpieczna boczna
„Dziecko, które dobrze je, dobrze mówi”
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
MOWA CIAŁA.
dr n. med. Janina Szeląg Katedra i Zakład Ortodoncji AM we Wrocławiu
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
INTUBACJA DOTCHAWICZA
Technika Jacobsona.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
RUCH TO ZDROWIE.
Wszystko o jamie ustnej i jej higienie
Elementy Anatomii i Fizjologii
MIĘŚNIE SZKIELETOWE CZŁOWIEKA
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Profilaktyka wad zgryzu w okresie niemowlęcym i żłobkowym
Pielęgnacja jamy ustnej
Rozwój mowy i jego wspomaganie
krążeniowo - oddechowa
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Gimnastyka buzi i języka
PODSTAWOWE CZYNNOŚCI REANIMACYJNE BLS (BASIC LIFE SUPPORT)
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zakopanem Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem Sierockie, r.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
STANDARDY POSTĘPOWANIA W STANACH ZAGROŻENIA ŻYCIA
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Zapis prezentacji:

dla logopedów szkolnych z rejonu działania Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Grupa wsparcia dla logopedów szkolnych z rejonu działania Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Krośnie Odrzańskim Prowadzące: Alicja Sztandera - logopeda Joanna Hołówko- neurologopeda

Harmonogram spotkania: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Harmonogram spotkania: - procedura współpracy Poradni z placówkami oświatowymi; - przesiewowe badania logopedyczne: oferta, dokumentacja, terminy badań, wnioski z badań; - Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej; - dyskusja, wnioski, ewaluacja.

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Procedury współpracy Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej z placówkami oświatowymi

Przesiewowe badania logopedyczne: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Przesiewowe badania logopedyczne: Dział przedszkolny: logopeda Alicja Sztandera dzieci w wieku 6-5-4 lat oraz młodsze - na wniosek rodziców; Dział wczesnoszkolny: logopeda Joanna Hołówko uczniowie klas I; Dział szkolny: logopeda Maria Witczak uczniowie klas IV.

Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Zespół przyczynowo-skutkowy artykulacji międzyzębowej

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Mowa jest odruchem nabytym. Jej część motoryczna odbywa się za pomocą organów oddychania, pobierania pokarmu i połykania. Nieprawidłowości w w/w obszarach mogą determinować nieprawidłowości w artykulacji.

Zaburzenia toru oddechowego: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Zaburzenia toru oddechowego: - nieprawidłowości w budowie narządów artykulacyjnych - infekcje górnych dróg oddechowych - nieprawidłowości nabyte, powstałe np.:w drodze nieprawidłowego sposobu karmienia, ssania palca, itp.

Sposób pobierania pokarmu: Karmienie naturalne Karmienie sztuczne Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Sposób pobierania pokarmu: Karmienie naturalne Karmienie sztuczne w kontekście rozwoju artykulacji

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Karmienie naturalne: Wargi niemowlaka rozchylają się, aby objąć brodawkę; górna warga wywija się ku górze, dolna ku dołowi; zapobiega to dostawaniu się powietrza z zewnątrz do jamy ustnej;żuchwa, wraz z językiem, obniża się i cofa ku tyłowi;przednia część języka przyjmuje kształt rynienki, a tylna wygina się ku górze, opierając się na napiętym w dół podniebieniu miękkim, zamykając w ten sposób dopływ powietrza do jamy ustnej ze strony jamy nosowo- gardłowej. W przednim odcinku jamy ustnej wytwarza się ciśnienie ujemne i powstaje komora ssąca.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Pokarm zostaje wydobyty za pomocą ruchów języka i żuchwy. Niemowlę przyciska szyjkę brodawki do górnego wału dziąsłowego końcem języka, równocześnie wysuwając i unosząc żuchwę do góry. Wytrysk mleka następuje w wyniku zagryzienia dolnym wałem dziąsłowym szyjki brodawki.

Zalety karmienia naturalnego: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Zalety karmienia naturalnego: - mleko nie gromadzi się w jamie ustnej, jest natychmiast przesuwane do gardła za pomocą ruchów języka i mięśni dna jamy ustnej; - niemowlę nie przerywa ssania przy połykaniu i oddychaniu; jest to możliwe dzięki wysokiemu ułożeniu krtani, tylnemu zamknięciu jamy ustnej- zbliżenie podniebienia miękkiego z nasadą języka; ssane jest czynnością ciągłą o charakterze rytmicznym; - nieprzerywanie oddechu podczas ssania ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju fizjologicznego oddychania przez nos;

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl - dzięki ruchom żuchwy polegającym na obniżaniu i cofaniu, a następnie podnoszeniu i wysuwaniu (ruchy typowe dla czynności żucia) są dostarczane bodźce wzrostowe, czynnościowe, kształtotwórcze w rozwoju twarzy i całego narządu żucia; - praca mięśni wysuwających i podnoszących żuchwę dostarcza bodźców wzrostowych i kształtuje prawidłowy rozwój zgryzu, wyprowadzając żuchwę z tyłożuchwia fizjologicznego do pozycji prawidłowej - opór stawiany przez brodawkę przy nagryzaniu pobudza niemowlę do wysiłku, narząd żucia zostaje odpowiednio przygotowany do funkcji żucia pokarmów stałych;

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl - praca zespołu mięśni odpowiadających za wytworzenie komory ssącej ma znaczenie dla wzrostu i kształtowania podniebienia twardego; pod wpływem ciśnienia następuje resorpcja/ przemieszczanie podniebienia od strony jamy nosowej i jego prawidłowe ukształtowanie; - wzmożona motoryka języka dostarcza bodźców czynnościowych szczęce i żuchwie od strony jamy ustnej, prawidłowo je kształtując; - rozwija się i wzmacnia mięsień okrężny ust oraz mięśnie żwaczowe; kształtują się mięśnie mimiczne twarzy;

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Karmienie sztuczne: Mleko przedostaje się do smoczka siłą własnego ciężaru, a praca niemowlęcia polega na wyciąganiu mleka typowymi ruchami ssącymi. Do tego celu potrzebne jest obniżenie ciśnienia w jamie ustnej, wgłębienie języka, zaciśnięcie warg i wciągnięcie policzków. Mleko zostaje wydobyte ruchami posuwistymi języka, przyciskającego mocno smoczek do podniebienia. Czynność połykania wymaga przerywania oddychania.

Wady karmienia sztucznego: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Wady karmienia sztucznego: ssanie, połykanie i oddychanie nie zachodzą jednocześnie; ciągłe cofanie żuchwy utrwala tyłożuchwie fizjologiczne, wciąganie policzków powoduje zwężenie szczęki i żuchwy; brak pracy mięśnia okrężnego ust i mięśni żwaczowych doprowadza w bardzo krótkim czasie do hipotonii mięśnia okrężnego ust i zakłócenia mimiki twarzy; język przyciskając smoczek do podniebienia modeluje wysoko wysklepione podniebienie gotyckie;

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl wysokie wysklepienie podniebienia zwęża przewody nosowe i upośledza funkcję oddechową, prowadząc do nawykowego oddychania przez usta; nawykowe oddychanie przez usta powoduje wysychanie błony śluzowej układu oddechowego powodując podatność organizmu na infekcje i zachorowania.

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Typy połykania: infantylny typ połykania – z językiem wsuniętym w szparę utworzoną między wałkami dziąsłowymi dojrzały typ połykania – powinien być w pełni wykształcony po wyrośnięciu drugich trzonowców mlecznych, czyli około 3 roku życia dziecka. Ten typ połykania odbywa się przy zwartych szczękach.

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl Typy zgryzu

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60; www.ppp.bip-poradniakrosnoo.pl; poradniakrosno@poczta.onet.pl

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul. Piastów 10b tel: 68 383 02 60 Dziękuję