Wprowadzenie do jakości Oprogramowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Rodzaje testów oprogramowania
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Diagramy stanów i diagramy aktywności
Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Modelowanie przypadków użycia
Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Wprowadzenie do jakości
Role w zespole projektowym
Analiza ryzyka projektu
Wykład (12 godz): Jan Aleksander Wierzbicki Ćwiczenia ( godz):
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
JAKOŚĆ & Metody Jej Pomiaru
1 / 47 WARSZAWA 2005 Przemysław Siekierko Stanisław Andraszek Rational Unified Process.
SOS SYSTEM OBSŁUGI SZKOŁY
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Systemy operacyjne.
„Migracja środowisk Novell NDS/eDirectory oraz Novell Groupwise do środowiska Microsoft Active Directory oraz Microsoft Exchange przy użyciu narzędzi Quest.
Marcin Barylski Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG
Życiorys mgr inż. Rafał Mikołajczak Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Analiza i projektowanie systemów informatycznych Definiowanie i analiza wymagań
Wykład 7 Projektowanie kodu oprogramowania
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
© Victo Testowanie dla menedżerów Wersja TDM Slajd 1 (27) Testowanie oprogramowania dla menedżerów Co menedżerowie i kierownicy naprawdę potrzebują
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Wykład 1 – część pierwsza
Budowa systemu komputerowego
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Systemy operacyjne. Komputer aby mógł realizować zadania oraz aby wszystkie urządzenia w systemie komputerowym mogły działać poprawnie, musi być wyposażony.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
1 Każdy obiekt jest scharakteryzowany poprzez: tożsamość – daje się jednoznacznie wyróżnić; stan; zachowanie. W analizie obiektowej podstawową strukturą
Planowanie przepływów materiałów
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZASTOSOWANIE KOMPUTEROWEGO WSPOMAGANIA W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ - METODY FMEA I QFD Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Zarządzania.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
1 Dodatkowe slajdy prof.nadzw.dr hab. Zofia Zymonik (Koszty jakości)
(c) InMoST 2006 Plan szkolenia ▪ Wprowadzenie (9:00-10:30): Czym jest szacowanie? (MO) Systematyczne podejście do planowania (ŁO) Planowanie, a kalendarz.
Zarządzanie projektami informatycznymi
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Wykład 1 – część pierwsza
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do jakości Oprogramowania Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości Oprogramowania http://www.eti.pg.gda.pl/katedry/kask/pracownicy/Jaroslaw.Kuchta/DJO J.Kuchta@eti.pg.gda.pl

Znaczenie jakości systemów informatycznych Systemy bankowe Systemy medyczne Systemy projektowe Sterowanie ruchem (lotniczy, kolejowy, drogowy) Systemy energetyczne Samochody (zapłon, hamulce, sterowanie) Telefony Sprzęt AGD ... Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Statystyka projektów Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Skala problemu średni roczny koszt błędów (USA) ok. 60 mld USD 0,6% PKB 50% użytkownicy, 50% dostawcy oprogramowania 1/3 błędów można by uniknąć złożoność oprogramowania – 106 linii kodu 80% kosztów opracowania – na wykrywanie i usuwanie błędów Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Przykłady skutków błędów 1962 – zboczenie z kursu rakiety nośnej sondy kosmicznej Mariner I 1982 – eksplozja gazociągu transsyberyjskiego 1985-87 – przedawkowania przy terapii radiologicznej aparatem THERAC-25 – USA, Kanada 1988 – pierwsze zarażenie komputerów w Berkeley przez robaka internetowego 1988-96 – brak bezpieczeństwa w systemie Kerberos 1990 – łańcuchowe załamanie komunikacji sieciowej AT&T 1993 – błąd dzielenia Intel Pentium 1995/96 – błąd w komunikacie „ping” 1996 – katastrofa rakiety Ariane 5 1998 – awaria nowojorskiej giełdy towarowej (NYMEX) 1999 – katastrofa sondy marsjańskiej Mars Orbiter 2000 – przedawkowania w National Cancer Institute, Panama City 2000 – problem roku 2000 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Co to jest jakość? Stopień w jakim system, komponent lub proces /obiekt spełnia wyspecyfikowane wymagania  Stopień w jakim system, komponent lub proces /obiekt spełnia oczekiwania klienta lub użytkownika    IEEE Std. 610 - 1990 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Wymagania systemowe Wymagania systemowe funkcjonalne niezawodnościowe funkcje zasoby dostępność gotowość obsługi interfejsy platformy ochrona przed intruzami czasowe czas reakcji czas oczekiwania porządek zdarzeń H.Krawczyk Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Wymagania a atrybuty Wymagania Atrybuty jakości funkcjonalne funkcjonalność czasowe wydajność niezawodnościowe wiarygodność ograniczenia elastyczność Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania „Drzewo” jakości Jakość Funkcjonalność Wydajność Wiarygodność Satysfakcja Elastyczność Kompletność funkcjonalna Efektywność wykonania Niezawodność Łatwość użycia Przenośność Odporność na błędy Modyfikowalność Zrozumiałość Złożoność Wydajność interakcji Bezpieczeństwo Łatwość nauki Konfigurowalność Adekwatność Stabilność Łatwość testowania Ochrona Spójność Skalowalność Produktywność Łatwość testowania Łatwość śledzenia Akceptowalność Łatwość testowania Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Funkcjonalność Funkcjonalność (Functionality) – dopasowanie systemu do potrzeb funkcjonalnych Kompletność funkcjonalna (Functional completness) – stopień pokrycia wymaganych funkcji Złożoność (Complexity) – stopień skomplikowania systemu i jego elementów Adekwatność (Adequacy) – stopień dopasowania wykonywanych funkcji do ich specyfikacji Spójność (Integrity) – stopień dopasowania poszczególnych elementów systemu do siebie Łatwość śledzenia (Traceability) – łatwość orientowania się w sposobie działania systemu Łatwość testowania (Testability) – łatwość sprawdzenia poprawności działania systemu Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Wydajność Wydajność (Performance) – zbiór cech związanych z osiągami systemu Efektywność wykonania (Execution efficiency) – szybkość działania systemu Wydajność interakcji (Interaction performance) – szybkość komunikacji z użytkownikiem Stabilność (Stability) – odporność systemu na zmiany środowiska (platformy programistycznej, systemu operacyjnego, zmiennych środowiskowych) Skalowalność (Scalability) – podatność systemu na zmianę (zwiększenie) wymagań ilościowych Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Wiarygodność Wiarygodność (Dependability) - stopień zaufania do systemu Niezawodność (Reliability) - określa, czy system nie upadnie i można korzystać z jego usług Odporność na błędy (Error-tolerance) - stopień tolerancji błędów; Bezpieczeństwo (Safety) - stopień zapobiegania szkodom, jakie system może wyrządzić w otoczeniu Ochrona (Security) - stopień kontroli dostępu do systemu Łatwość testowania (Testability) - zdolność do wykrywania i identyfikacji błędów w systemie Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Satysfakcja Satysfakcja (Satisfaction) – zespół cech określających stopień zadowolenia użytkownika Łatwość użycia (Ease of use) – łatwość obsługi produktu Zrozumiałość (Understandability) – łatwość zrozumienia produktu wynikająca z zastosowanych konwencji jego opisu Łatwość nauki (Learnability) – nakład pracy wymagany do zdobycia umiejętności posługiwania się produktem Produktywność (Productivity) – stopień wspomagania zadań użytkownika przez system Akceptowalność (Acceptance) – stopień akceptacji przez użytkownika Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Elastyczność Elastyczność (Flexibility) – umiejętność dopasowania się systemu do zachodzących zmian Przenośność (Portability) – łatwość przystosowania systemu do nowego środowiska lub rozszerzenia środowiska Modyfikowalność (Modifiability) – łatwość wprowadzania zmian w funkcjach systemu Konfigurowalność (Configurability) – łatwość dostosowania systemu do potrzeb użytkownika bez konieczności zmian jego funkcji Łatwość testowania (Ease of testing) – łatwość projektowania i wykonywania testów Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wagi atrybutów w różnych klasach aplikacji (1) Klasy aplikacji Specjalistyczne Internetowe Czasu rzeczywistego Wiarygodność 0,3 0,5 1 Bezpieczeństwo Niezawodność Ochrona Odporność na błędy 0,6 Łatwość testowana 0,9 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wagi atrybutów w różnych klasach aplikacji (2) Klasy aplikacji Specjalistyczne Internetowe Czasu rzeczywistego Satysfakcja 0,3 0,9 0,6 Łatwość użycia 0,7 1 0,8 Zrozumiałość 0,2 Łatwość nauki Produktywność Akceptowalność 0,5 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wagi atrybutów w różnych klasach aplikacji (3) Klasy aplikacji Specjalistyczne Internetowe Czasu rzeczywistego Funkcjonalność 0,8 0,9 Kompletność funkcjonalna 1 0,6 Złożoność 0,5 Adekwatność Spćjność 0,7 Łatwość śledzenia 0,4 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wagi atrybutów w różnych klasach aplikacji (4) Klasy aplikacji Specjalistyczne Internetowe Czasu rzeczywistego Elastyczność 0,3 1 Przenośność 0,1 0,2 Modyfikowalność Konfigurowalność 0,7 0,9 Łatwość testowania Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wagi atrybutów w różnych klasach aplikacji (5) Klasy aplikacji Specjalistyczne Internetowe Czasu rzeczywistego Wydajność 0,2 0,8 0,4 Skalowalność 0,1 1 Stabilność Wydajność interakcji 0,5 Efektywność wykonania Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Atrybuty a metryki Jakość Funkcjonalność Wydajność Wiarygodność Satysfakcja Elastyczność Kompletność funkcjonalna Atrybuty – cechy jakościowe produktu, świadczą o jego wartości dla użytkownika Złożoność Metryki – cechy ilościowe, określają sposób oceny poszczególnych atrybutów Adekwatność Spójność Łatwość śledzenia Łatwość testowania Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wyznaczenie atrybutów Jakość Funkcjonalność Wydajność Wiarygodność Satysfakcja Elastyczność Kompletność funkcjonalna å × = j i w M A Mj – metryka [0 – 1] Złożoność Adekwatność wj – waga metryki ? Spójność Ai – atrybut [0 – 1] Łatwość śledzenia Łatwość testowania Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Metryki a miary Liczba zrealizowanych funkcji Kompletność funkcjonalna = Liczba wymaganych funkcji Metryka – to co się mierzy Miara – jak się mierzy [%] [MFLOPS] [KLOC] [0 – 1] ? Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Miary a pomiary 0,95 ekspert1 0,94 ekspert2 0,96 AVG Miara 0,99 ekspert3 ? 0,92 ekspert4 1 ekspert5 Czy 0,96 to dużo, czy mało? Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Podsumowanie problemów z oceną jakości Jakość jest pojęciem złożonym Pomiar jest często subiektywny Często brak punktu odniesienia Problem z normalizacją wyniku pomiaru Wagi mogą być arbitralnie ustalone Problem z oceną wyniku Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania

Wprowadzenie do jakości oprogramowania Literatura http://www.nist.gov/public_affairs/releases/n02-10.htm (2002) http://www.galorath.com/wp/software-project-failure-costs-billions-better-estimation-planning-can-help.php Norton Fenton: Software Metrics, Chapman Hall, 1998. John L. Hennesy & David Patterson: Computer Architecture a quantitative approach. Morgan Kaufmann Publishers, Inc, 1996 Pressman R.S., Software engineering. A practitioner’s approach, McGraw-Hill, International Edition, 1992 Górski J. et al., Inżynieria oprogramowania w projekcie informatycznym, wyd. Mikom, Warszawa, 2000 Dokumentacja i Jakość Oprogramowania Wprowadzenie do jakości oprogramowania